m

En närmare titt på ID. Life
Verkar rätt skoj!

När man ska göra billiga bilar så kan man snåla och göra skräp eller så kan man tänka till. Volkswagen tänkte faktiskt till med sin Up en gång i tiden och med kommande elbilen ID Life verkar man också ha funderat en smula. Bilen har till exempel ingen lack utan är gjort av något konstigt material istället vilket gör att man slipper måla den, vilket blir billigare och miljövänligare. Belysningen ligger också infälld vilket är skoj och annorlunda material har används i inredningen. Hur mycket av detta som kommer i produktion 2025 återstår att se. Prislappen lovar man ska bli under 20.000 euro, vilket borde betyda under 250.000 kronor här i Sverige. Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar lilla ID. LIFE
Elbil som ska kosta från 20.000 euro

Ytterligare en medlem i ID-familjen gör entré och det är ID. LIFE. Den här ska lanseras 2025 och är tänkt att locka yngre köpare som bränner runt i stan. Men unga kanske inte alltid har så mycket pengar så därför ska den kosta runt 20.000 euro när den väl lanseras. Såklart en slant det också, men i alla fall i det lägre segmentet när det kommer till elbilar. Under skalet på konceptet sitter det en elmotor fram som ger 234 hästar. Det ska räcka för att ta bilen från 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Batteripacket är på 57 kWh och ska ge en räckvidd på 40 mil. På insidan ska man kunna fälla framstolarna och därefter antingen spela spel eller titta på film på en stor projektorduk. Alla material i bilen är naturliga och tillverkade av återvunnet material. Exempelvis är det avtagbara textiltaket helt gjort av återvunna PET-flaskor. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen släpper fler versioner av ID.4
Insteget kostar från 446.900 kronor

Volkswagen breddar nu portföljen när det kommer till den eldrivna modellen ID.4 på den svenska marknaden och hela sex stycken nya versioner erbjuds. Insteget blir ID.4 City och för den får man betala 446.900 kronor innan avdragen klimatbonus (60.000 kronor). Här får man ett batteripack på 52 kWh som ska ge en räckvidd på 34,3 mil. Elmotorn ger 170 hästar och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Alla andra versioner får batteripack på 77 kWh och elmotor på 204 hästar. Alla driver på bakhjulen. Under året kommer ID.4 GTX att lanseras och den har fyrhjulsdrift. Alla versioner som erbjuds ser ni här nedan: 1st Edition: ID.4 1st Edition (204 hästar, 49,6 mils räckvidd): 514.900 kronor ID.4 1st Edition Max (204 hästar, 48,8 mils räckvidd): 614 900 kronor Nya lanseringsversioner: ID.4 City (170 hästar, 34,3 mils räckvidd): 446.900 kronor ID.4 Life (204 hästar, 51,8 mils räckvidd): 509.900 kronor ID.4 Business (204 hästar, 51,6 mils räckvidd): 549.900 kronor ID.4 Family (204 hästar, 51,1 mils räckvidd): 562.900 kronor ID.4 Tech (204 hästar, 50,7 mils räckvidd): 599.900 kronor ID.4 Max (204 hästar, 50,6 mils räckvidd): 624.900 kronor ID.4 lanseras i mars och i samma veva ska de första leveranserna dra igång. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen ska bygga 36.000 laddstationer i Europa
Ska vara klara till år 2025

Volkswagen-koncernen går nu ut och berättar att de fram till år 2025 ska ha installerat 36.000 laddstationer/laddpunkter i Europa. 11.000 av dessa ska vara Volkswagens egna och finnas på olika anläggningar och hos omkring 3000 av Volkswagens återförsäljare i alla större städer. Volkswagen uppskattar att 70 procent av all laddning i framtiden kommer att ske hemma eller på arbetsplatsen. Det är där det nya företaget Elli som grundades i början av året kommer in. Via detta kommer man att erbjuda kompletta laddningslösningar för företag och konsumenter för att uppfylla dessa behov, från och med år 2020. Då ska det finnas laddboxar att smacka upp hemma, och grön elförsörjning till dessa. Läs mer om planerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

70 nya eldrivna modeller från Volkswagen-koncernen inom tio år
Ökar från tidigare 50 stycken

Som väntat satsar Volkswagen-koncernen stenhårt på elbilar för tillfället och nu meddelar man att man ökar från 50 till 70 stycken nya helt eldrivna modeller inom tio år. Det kommer bland annat innebära att antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar kommer att öka från 15 till 22 miljoner stycken. Herbert Diess som är vd för Volkswagen AG säger följande: "Volkswagen tar ansvar för framtidens viktiga trender – i synnerhet klimatfrågan. Klimatmålen i Parisavtalet är vår måttstock. Vi kommer att anpassa produktionen och andra delar i värdekedjan till koldioxidneutralitet de närmaste åren. Det blir vårt bidrag till att begränsa den globala uppvärmningen. Volkswagens målsättning är att tillhandahålla individuell mobilitet för miljontals människor under de kommande åren – mobilitet som är säkrare, renare och helt uppkopplad. För att kunna hantera de nödvändiga investeringarna för elbilsoffensiven måste vi bli ännu effektivare och öka prestationerna på alla områden." Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

e.Go första tredjeparten att använda Volkswagens MEB-plattform
Elbilen Life lanseras i maj

I samband med mässan i Genève meddelade Volkswagen att man kommer att erbjuda den eldrivna MEB-plattformen även för tredje part. Tyska e.GO Mobile AG blir den första tillverkaren att hoppa på detta och man gör det med modellen Life som vi ser här ovan och transportbilen som vi ser här nedan. Företaget grundades 2015 av Günther Schuh och har sedan dess utvecklat flera projekt på RWTH Aachen Campus. Målet är att ta fram olika kostnadseffektiva och kundfokuserade elfordon för kortare sträckor. Life ska börja tillverkas den här månaden och de första leveranserna ska äga rum i maj. Priset börjar på 15.900 euro och för den pengen får man ett batteripack på 14,9 kWh, en elmotor på 27 hästar och en räckvidd på 12 mil enligt NEDC. Det finns även ytterligare två stycken versioner med elmotor på 40 respektive 60 kW och längre räckvidd. Hittills ska e.Go ha fått in 4 300 stycken förhandsbeställningar på Life. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nytt företag från Volkswagen med fokus på laddningslösningar
Och grön el

Volkswagen-koncernen presenterar nu att de utökar sin satsning på e-mobilitet genom det nya företaget Elli (Electric life). Via detta ska man erbjuda kunder grön el och smart laddning av elfordon. Thomas Ulbrich som är medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility säger följande: "Som en av världens största biltillverkare ökar Volkswagen takten i den allt mer brådskande omvandlingen till utsläppsneutral e-mobilitet. Elli kommer att bidra med energiförsörjning från förnybara källor och smarta laddningslösningar. Vi går in i ett mycket spännande affärsområde som erbjuder stora möjligheter att stärka bandet ytterligare med befintliga kunder, samtidigt som vi får tillgång till helt nya kundgrupper." Thorsten Nicklass är utsedd till VD för Elli och han säger att det nya företaget ska erbjuda grön el från förnybara källor även till kunder utanför koncernen. "Vårt uppdrag är att förvandla elbilen från en nischprodukt till en storsäljare. Namnet Elli står för "Electric life", eftersom vi tänker aktivera en livsstil som helt integrerar elbilen i människors vardag. Elli kommer gradvis att bygga upp en portfölj av intelligenta prismodeller för energi, laddboxar och laddstationer samt ett IT-baserat energihanteringssystem. Vi kommer att skapa ett hållbart ekosystem med de viktigaste applikationerna och ge svar på alla energifrågor." Läs om de affärsområden där Elli är verksam i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida