m

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

En titt på nya Cupra Born
Direkt från Barcelona

Vid lunch i dag presenteras Cupra Born som är en sexigare version av Volkswagen ID.3. Här får vi se när Thomas från Autogefühl går igenom bilen på in- och utsidan. Den är rejält snyggare på utsidan och verkar också vara väldigt mycket finare på insidan, en del där VW ID.3 verkligen är supertråkig. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

VW-chef visar upp Volkswagen ID.3 X
En sportigare variant av elbilen

Att det lär komma en sportigare variant av ID.3 känns som en säker gissning och nu har VW-chefen Ralf Brandstätter visat upp en konceptbil som just leker med detta. Det är som sagt ett koncept och ingen färdig produkt, men skvallrar om vad vi kan se. Man har tagit en ID.3:a och tryckt ner ett batteri på 82 kWh och sedan tagit delar från ID.4 GTX. När bilen väl kommer på marknaden är det troligen det namnet som den kommer att få, alltså ID.3 GTX. Konceptet har 329 hästar vilket är mer kraft än ID.4 GTX har och den ska klara 0-100 på 5,5 sekunder. När den kommer i produktion får den troligen samma lina som ID.4 GTX vilket betyder 299 hästar, men kanske kommer det alltså en ännu hårigare version. Konceptet ska vara 200 kilo lättare än en vanlig ID.3. När en ID.3 GTX i produktionskläder kommer återstår och så, men den blir nog rätt skoj att köra! Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Ny mjukvara till Volkswagen ID.3 rullas ut
Gör så att bilarna kan uppdateras Over-the-air

Den senaste mjukvaran till Volkswagens ID-modeller som heter ID.2.1 rullas nu ut. Den gör det möjligt att ta emot uppdateringar genom luften (Over-the-air) vilket Volkswagen kommer lansera i slutet av sommaren. Därefter kommer det att dyka upp en ny uppdatering var tredje månad. ID.4 levereras med den senaste mjukvaran från start (och alla nya ID.-bilar som produceras sedan vecka 8) men den som har haft sin ID.3 ett tag måste uppsöka verkstad och få den installerad först. Den nya programvaran kommer att göras tillgänglig successivt. Kallelser till svenska kunder har börjat skickas ut och sker i den ordning som bilarna har levererats. Notera dock att vissa större uppdateringar i framtiden ändå kommer att kräva verkstadsbesök. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen funderar på ID.3 som cabriolet
Skulle ni vilja ha en sådan?

Nu sägs det att Volkswagen har planer på att lansera elbilen ID.3 som cabriolet, men de vill veta om folket vill ha en sådan version först. Därför har följande två skisser skickats ut för att se hur responsen blir. Ralf Brandstätter som är vd för Volkswagenkoncernen säger följande: "An ID.3 convertible? Sounds quite appealing: enjoying nature with the top down, with the instant, but silent electric punch. This could provide an entirely new, extraordinary feeling of freedom. I admit: a very tempting idea. We are still pondering how to turn this attractive concept into reality. Just in case, our design team has already sketched out some initial ideas." Är detta något ni skulle vilja se på marknaden? Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige
Jämför sig själva med Netflix och Spotify

Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Greenpeace anklagar Volkswagen för nya utsläppsfusk
Sålde bilar till sig själva för att slippa EU-böter

Enligt Greenpeace såldes nästan var fjärde Volkswagen ID.3 förra året till Volkswagen själva eller till någon av tillverkarens återförsäljare. Miljöorganisationen hävdar att detta var för att slippa betala EU-böter för CO2-utsläpp. Fler sålda bilar med låga utsläpp (elbilar och laddhybrider) ger ett lägre CO2-snitt och därmed möjlighet att slippa undan böterna. Volkswagen svarar med att de håller på att byta ut hela sin interna flotta mot elbilar och att de därför köpt in "onormalt" många bilar till sig själva. Tumnagel
21.0°
+
Bobby Green
0

Varannan ny bil som säljs i Norge är nu helt eldriven
Första gången det händer

Norge är nu som första land i världen de som kan visa att varannan ny bil som säljs är helt eldriven. Bäst säljande är Volkswagen ID.3 som därmed petar ned Tesla Model 3 från tronen. BEV (Battery Electric Vehicle) stod för 54,3 procent av nybilsförsäljningen i Norge 2020 vilket är en ökning från de 42,4 procent som siffran var 2019. I Sverige är ungefär var tredje nyproducerad bil laddbar, men alltså inte helt eldriven. Tumnagel
68.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil 2020
Hela 2564 stycken exemplar såldes i december

I september började de första exemplaren av Volkswagens elbil ID.3 att rulla ut till kunder och även om den bara hann att säljas i fyra månader förra året knep den platsen som Sveriges mest sålda elbil. För första gången någonsin är det även en elbil som toppar listan över Sveriges mest sålda bilar under en enskild månad vilket då blev december. Totalt reggades det in 4009 stycken nya ID.3 under 2020 vilket är 478 stycken fler än den som kom på plats nummer två - Tesla Model 3. Hälften av köparna av ID.3 är privatkunder. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0
2020

Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november
I Sverige då

Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Skoda Superb iV är Årets Familjebil 2020
Enligt tidningen Motorföraren

Tidningen Motorföraren har nu utsett laddhybriden Skoda Superb iV till Årets Familjebil 2020. Det är femte gången som Skoda vinner utmärkelsen men första gången det handlar om en Superb. Vinsten kammade man hem med bara en rösts marginal. Andraplatsen delades av Volkswagen ID.3 och Toyota RAV4 PHEV. Enligt juryn bjuder vinnaren på en stor bil som passar alla familjens åldersgrupper, genomgående hög kvalitet, smart funktionalitet och att den tar steget in i den elektrifierade världen med låga utsläpp. Utmärkelsen Årets Familjebil har delats ut sedan 1996 och den första som fick denna var Skoda Octavia. Vilken tycker du är årets familjebil? Eller bara bästa familjebilen rent generellt? Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har levererat 14.000 stycken ID.3 i Europa
På sex veckor

För sex veckor sedan började kunder i Europa att få sina ID.3. Nu har Volkswagen lyckats leverera 14.000 stycken och det här är bara början. 38.000 stycken är beställda vilket innebär att det för tillfället återstår 24.000 stycken. Volkswagen vill att ID.3 ska bli Golfen för den eldrivna generationen och att modellen ska bli en vardagsbil för många. Härnäst på tur står den kompakta suven ID.4 som kommer dyka upp hos de första kunderna runt årsskiftet. År 2024 ska Volkswagen ha investerat 33 miljarder euro i "e-mobility" vilket man hoppas ska göra att man blir marknadsledaren inom batteridrivna fordon. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 får fem stjärnor i Euro NCAP
Volkswagens första modell med mittkrockkudde fram

Volkswagen ID.3 har nu genomgått krocktesterna hos Euro NCAP och den fick det högsta möjliga betyget fem stjärnor i samtliga fyra kategorier - skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem. När det kommer till skydd av förare och passagerare fick bilen 87 procent och 89 procent när det kommer till skydd av barn. ID.3 har som första Volkswagen även en mittkrockkudde för framsätena. Den ska se till att skydda de där fram så att de inte slår i varandras huvuden vid en krock. Läs mer om Euro NCAP:s betyg på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida