m

VW-gruppen börjar få igång elbilsleveranserna
Är, som grupp, halvvägs till Tesla

Bilbranschen har under många år förklarat för Tesla att det är svårt att bygga stora mängder bilar, men det verkar bevisligen vara väldigt svårt för bilbranschen att bygga stora mängder elbilar. Nu börjar man i alla fall komma igång. Eller en del börjar komma igång. VW-gruppen har berättat hur det gick under första halvåret i år och där berättade man att det hade levererats 170.939 elbilar. Men siffrorna har en starkt uppåtgående kurva. Under det första kvartalet levererades 59.948 bilar och under det andra 110.991, så det rör på sig. Detta är alltså för hela gruppen (VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche etc) och alla märkena ligger nu på ungefär halva takten mot Tesla som förra kvartalet levererade 200.000 bilar. Så en bra bit kvar innan man ens som grupp slår Tesla alltså, men samtidigt så hann varken Skoda eller Audi få ut sin Enyaq och Q4 i större upplagor innan sista juni, så nästa kvartal lär vara ännu högre. Topplistan över sålda elbilar inom gruppen ser ut så här: 1. Volkswagen ID.4 (37.292 bilar) 2. Volkswagen ID.3 (31.177 bilar) 3. Audi e-tron (25.794 bilar) 4. Porsche Taycan (19.822 bilar) 5. Volkswagen e-up! (17.890 bilar) I Sverige ser topplistan över sålda elbilar för samma period ut som nedan (källa Bil Sweden). Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Bjørn Nyland kollar in Volkswagen ID.4
Gör det ordentligt

Bjørn Nyland (aka Teslabjørn) har legat däckad i corona ett tag men har nu blivit frisk och levererar massor med innehåll om Volkswagens ID.4. Han har postat en hel hög med videos där han testar vändcirkel, bagageutrymme, räckvidd och massor av annat. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Första kunderna av Volkswagen ID.4 får sina bilar levererade
Nu drar det igång

De allra första kundexemplaren av Volkswagens modell ID.4 har nu levererats till köpare i Tyskland och i USA. Volkswagen hade i slutet av februari fått 23.500 stycken förhandsbokningar av ID.4 över hela Europa och man räknar med att leverera 150.000 stycken här innan året är slut. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Nissan Ariya!
Elbilen som kommer nästa år

Nissan är ju gamla i elbilsgamet med deras Leaf, men nästa år kommer det mer. Då kommer nämligen deras Ariya som är byggd på nya plattformen CMF-EV. Det handlar om en bil i C-segmentet men är enligt Nissan stor som en SUV i D-segmentet, vilket är samma historia som med Volkswagen ID.4. Bilarna är inte bara lika i storlek utan även också i pris, prislappen väntas börja på strax norr om 500.000 kronor och då får man en bil med ett batteri på 64 kWh och tvåhjulsdrift. Dyraste versionen väntas ligga på runt 700.000 kronor och då får man en bil med fyrhjulsdrift, batteri på 87 kWh och nästan 400 hästar som ger en 0 till 100-tid på 5,1 sekunder. Kolla in video på utsidan här! Stilen på den här är riktigt cool tycker jag, speciellt i den här kopparfärgade versionen. Fronten är riktigt snygg och bilen är överlag snyggt skulpterad. Taklinjen sluttar som på många andra rätt mycket, kanske för mycket för det är väldigt dålig höjd i bagageutrymmet. Kolla in video på insidan här! På insidan är det enkelt men stiligt. Man har lyckats göra en instrumentpanel som är ren och snygg och som känns lyxig med knappar som är infällda. Ingen kardantunnel gör att man har väldigt mycket plats i mitten, både fram och bak. Det är som sagt rent och snyggt men speciellt lyxigt är det inte när man kikar närmare, dörrar och detaljer är rätt plastiga. Men för att vara i det här segmentet är det riktigt bra jobbat av Nissan! Säljstart är i sommar men de första bilarna kommer första i början av nästan år. Det här är en klart lovande modell som jag tror kommer att passa många och jag tror att Nissan är lite ledsna över att den inte är ute på marknaden redan. En bra bonusdetalj är att den för dra 1500 kilo om man köper versionen med stora batteriet och fyrhjulsdrift. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ID.6 läcker ut
Läcker?

Du som tycker att Volkswagen ID.4 (se vår video här) känns för liten behöver inte frukta, ett större alternativ är på väg. Den modellen heter ID.6 och tack vare läckta, helt omaskerade, bilder får vi se hur den nya familjefraktaren med plats för upp till sju stycken personer ser ut. Bilen mäter 4,87 meter på längden vilket gör den 29,1 centimeter längre än ID.4. ID.6 ska lanseras någon gång senare i år. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen släpper fler versioner av ID.4
Insteget kostar från 446.900 kronor

Volkswagen breddar nu portföljen när det kommer till den eldrivna modellen ID.4 på den svenska marknaden och hela sex stycken nya versioner erbjuds. Insteget blir ID.4 City och för den får man betala 446.900 kronor innan avdragen klimatbonus (60.000 kronor). Här får man ett batteripack på 52 kWh som ska ge en räckvidd på 34,3 mil. Elmotorn ger 170 hästar och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Alla andra versioner får batteripack på 77 kWh och elmotor på 204 hästar. Alla driver på bakhjulen. Under året kommer ID.4 GTX att lanseras och den har fyrhjulsdrift. Alla versioner som erbjuds ser ni här nedan: 1st Edition: ID.4 1st Edition (204 hästar, 49,6 mils räckvidd): 514.900 kronor ID.4 1st Edition Max (204 hästar, 48,8 mils räckvidd): 614 900 kronor Nya lanseringsversioner: ID.4 City (170 hästar, 34,3 mils räckvidd): 446.900 kronor ID.4 Life (204 hästar, 51,8 mils räckvidd): 509.900 kronor ID.4 Business (204 hästar, 51,6 mils räckvidd): 549.900 kronor ID.4 Family (204 hästar, 51,1 mils räckvidd): 562.900 kronor ID.4 Tech (204 hästar, 50,7 mils räckvidd): 599.900 kronor ID.4 Max (204 hästar, 50,6 mils räckvidd): 624.900 kronor ID.4 lanseras i mars och i samma veva ska de första leveranserna dra igång. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
2020

Eldrift med Volkswagen ID.4
Tanner Foust sladdar

Här får vi se när racerföraren Tanner Foust visar vad chassiet på Volkswagen ID.4. klarar av, och det genom att drifta lite med bilen. Som tur är fick han inte sladd och voltade. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida