m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!

Nico Rosberg kör Volkswagen ID.R på Nürburgrings F1-bana
Hej vad det går!

Den före detta racerföraren Nico Rosberg gillar att köra snabbt och eftersom Volkswagen ID.R är den snabbaste elbilen som går att få tag i har han givetvis även provkört denna. Här får vi se när han kör den på F1-banan som finns på Nürburgring. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.R sätter ytterligare ett varvrekord
Denna gång på Bilster Berg

Volkswagen fortsätter att sätta rekord med eldrivna ID.R. Det senaste är att man kört väldigt snabbt på racerbanan Bilster Berg i Tyskland. Målet var såklart att slå det tidigare rekordet som låg på 1:44.7 och som sattes av en Radical SR3 SL. ID.R lyckades klå detta med råge och klockade 1:24.2. Bakom ratten satt Dieter Depping. Nästa rekord man vill slå med bilen blir på Goodwood SpeedWeek som anordnas mellan den 16-18 oktober. Det nuvarande rekordet där lyder 1:20.4 och det sattes redan 1965 av F1-legendarerna Jim Clark och Jackie Stewart som båda fick samma tid. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen fimpar alla racingsatsningar som inte är elektriska
Nu är det eldrivet och Volkswagen ID.R som gäller

Volkswagen meddelade i fredags att man kommer att lägga ner alla satsningar på banracing för bilar som inte drivs på el. Anledningen till det är att Volkswagen antagligen inte ser någon vidare framtid för bilar som drivs på förbränningsmotorer. I ett pressmeddelande säger Volkswagens styrelseledamot Dr. Frank Welsch: "Volkswagen Motorsport broke new ground with the ID.R, and with its records around the world it demonstrated the enormous potential of electric drive. Now is the time for the next step towards the future: in motorsport, Volkswagen is resolutely committing to e-mobility and will say goodbye to factory-backed commitments using internal combustion engines." Det här innebär rent praktiskt att Volkwagen kommer att lägga ner produktionen och framtida utveckling av Golf GTI TCR. Man uppger dock i pressmeddelandet att man fortfarande kommer att förse sina nuvarande TCR-kunder med reservdelar så länge de behöver det. Volksvagen Polo GTI R5 kommer fortsatt produceras för de racingteam som vill ha dem men Volksvagen själva kommer inte att vara delaktig i de team och de eventuella tävlingarna bilarna deltar i. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se Volkswagens Tianmen-rekord från insidan på ID.R
Hej vad det går!

För en knapp månad sedan skrev vi om Volkswagens nya rekord med elbilen ID.R. Då körde man upp för Tianmen-berget och den mycket kurviga sträckan Big Gate Road. Återigen var det Romain Dumas som satt bakom ratten och nu får vi hänga med i en video som visar hur rekordkörningen såg ut från hans perspektiv. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen slog rekordet på Goodwoods hillclimb
ID.R kapade tiden med 1,7 sekunder

1999, för 20 år sedan alltså, körde Nick Heidfeld med en McLaren-Mercedes MP4/13 på Goodwoods hillclimb-bana och satte då tiden 41,6 sekunder. Den tiden har ingen kunnat slå sedan dess, förrän i helgen. Då plockade Volkswagen ut sin supersnabba elbil ID.R och med Romain Dumas bakom ratten slogs rekordet med 1,7 sekunder. Det nuvarande lyder alltså 39,9 sekunder och det är ändå kul att Nicks tid har hållit i såpass många år. Klipp från det tidigare rekordet nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har krossat rekordet för elbilar på Ringen
Kapade tiden med 40 sekunder

För lite mer än en månad sedan berättade vi att Volkswagen smidde planer på att slå rekord för elbilar på Ringen genom att uppdatera deras redan snabba superbil ID.R. Nu har man gjort precis detta, och med råge. Den nya tiden lyder 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar vilket innebär att man slagit det tidigare rekordet med hela 40,564 sekunder. Återigen var det racerföraren Romain Dumas som satt bakom ratten och han hade en genomsnittshastighet på 206,96 km/h under rekordkörningen. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0