10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volkswagen e-up! verkar göra comeback Blir ny instegs-elbil 2020 tog Volkswagen farväl av den eldrivna modellen e-Up! då en ny generation av elbilar skulle ta vid. Nu sägs det dock att den kommer tillbaka som ett nytt insteg i Volkswagens elbilsfamilj. Detta eftersom det finns en stor efterfrågan på billiga elbilar och den planerade modellen ID.2 (eller ID.Life) kommer inte förrän 2025. Att då börja erbjuda e-Up! igen kan vara en smart och tillfällig lösning. Det sägs att bilen börjar säljas igen i Tyskland redan nästa månad, om detta även kommer ske i Sverige återstår att se. När den såldes här kostade den från 273.600 kronor. Tumnagel
43.2°
0
2021
VW-gruppen börjar få igång elbilsleveranserna Är, som grupp, halvvägs till Tesla Bilbranschen har under många år förklarat för Tesla att det är svårt att bygga stora mängder bilar, men det verkar bevisligen vara väldigt svårt för bilbranschen att bygga stora mängder elbilar. Nu börjar man i alla fall komma igång. Eller en del börjar komma igång. VW-gruppen har berättat hur det gick under första halvåret i år och där berättade man att det hade levererats 170.939 elbilar. Men siffrorna har en starkt uppåtgående kurva. Under det första kvartalet levererades 59.948 bilar och under det andra 110.991, så det rör på sig. Detta är alltså för hela gruppen (VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche etc) och alla märkena ligger nu på ungefär halva takten mot Tesla som förra kvartalet levererade 200.000 bilar. Så en bra bit kvar innan man ens som grupp slår Tesla alltså, men samtidigt så hann varken Skoda eller Audi få ut sin Enyaq och Q4 i större upplagor innan sista juni, så nästa kvartal lär vara ännu högre. Topplistan över sålda elbilar inom gruppen ser ut så här: 1. Volkswagen ID.4 (37.292 bilar) 2. Volkswagen ID.3 (31.177 bilar) 3. Audi e-tron (25.794 bilar) 4. Porsche Taycan (19.822 bilar) 5. Volkswagen e-up! (17.890 bilar) I Sverige ser topplistan över sålda elbilar för samma period ut som nedan (källa Bil Sweden). Tumnagel
41.2°
0
Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige Jämför sig själva med Netflix och Spotify Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
30.9°
0
2020
Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november I Sverige då Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
46.8°
0
Renault rullar ut Twingo som elbil Tar sig bara 18 mil på en laddning Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
0
2019
Volkswagen ska ha tillverkat en miljon elbilar 2023 Två år tidigare än planerat Volkswagen har tidigare gått ut och sagt att man vid 2025 ska ha tillverkat en miljon elbilar. Nu höjer man takten och tidigarelägger planen till 2023 istället. 2025 är målet istället 1,5 miljoner nya elbilar från ID-familjen. Den första från denna, modellen ID.3, kommer till Europa till sommaren. De närmaste åren kommer 33 miljarder euro att investeras i hela koncernen för e-mobilitet. Thomas Ulbrich som är styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för just e-mobilitet säger följande: "År 2020 blir ett viktigt år för omvandlingen av Volkswagen. Med marknadslanseringen av ID.3 och andra attraktiva modeller i ID.-familjen kommer märkets elbilsoffensiv också att bli synlig på vägarna. Vår nya övergripande plan för 1,5 elbilar år 2025 visar att människor vill ha klimatvänlig individuell rörlighet och vi gör det överkomligt för miljontals människor." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
0
Uppdaterade Volkswagen e-up! är här Kommer längre och kostar mindre Som vi skrev förra veckan hade Volkswagen en uppdaterad version av eldrivna e-up! på gång och nu är den presenterad. Den här ser likadan ut som tidigare men får bättre räckvidd och billigare prislapp. Typ exakt det man vill ha då, för designen måste ju inte spejsas till något enormt. Modellen kommer nu att börja på 273.600 kronor innan klimatbonus. Batteripacket är numera på 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på 26 mil. Den tidigare versionen hade ett pack på 18 kWh vilket bara räckte för att kunna färdas upp till 19 mil. Det ska gå att snabbladda från 0 till 80 procent på en timme. Elmotorn ger 83 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på 11,9 sekunder och sedan toppa 130 km/h. Även Seat och Skoda har uppdaterat syskonen till up! med samma drivlina och räckvidd. Tumnagel
45.3°
0
Volkswagen e-Up! får större batteripack Och lägre pris Volkswagen ska ha en facelift av modellen e-Up! på gång som de kommer att visa upp på mässan i Frankfurt. Förutom uppdaterad design kommer bilen även att få ett större batteripack och ett lägre pris än tidigare. Kapaciteten ska ha gått från 18,7 till 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 26 mil. Elmotorn ska också ha uppdaterats och ger 83 hästar. 0-100 km/h ska gå på 11,9 sekunder och toppfarten ska ligga på 130 km/h. Ingen raket men det är ju inte heller meningen med den här. Prislappen ska enligt uppgift ha droppat med nästan 1600 euro till runt 22.000 euro. Mer information får vi när bilen väl är officiell. En annan nyhet kring e-Up! är att ett företag som heter eClassics har börjat konvertera gamla Bubblor med up:ens drivlina. Delarna hämtar de från Volkswagens lagerhyllor och man kallar skapelsen för Volkswagen e-Käfer. Räckvidden ska ligga på runt 20 mil och batteripacket ska här istället vara på 36,8 kWh. Förutom ny maskin har även chassiet och bromsarna uppdaterats. Priset blir som väntat inte gratis, det snackas om runt en miljon kronor för en färdig bil. e-Käfer kommer också att visas upp i Frankfurt. Senare kommer företaget även att bygga om klassiska folkabussar och Porsche 356. Tumnagel
42.4°
0
Volkswagens nya bildelningstjänst med elbilar lanserad I Berlin Nu lanserar Volkswagen bildelningstjänsten WeShare i Berlin. I den finns det bara helt eldrivna bilar och det handlar om 1500 stycken e-Golf. Nästa år kompletteras detta med 500 stycken e-up! och redan nu i sommar med ett gäng ID.3. 2020 planerar man att lansera i fler städer - först i Prag tillsammans med Skoda och efter det i Hamburg. Inledningsvis kommer tjänsten att kosta 19 cent per minut (cirka 2 kronor) för att från och med september öka till i snitt 29 cent per minut (cirka 3 kronor). För att använda tjänsten behöver man ha en smart telefon, rätt app, kreditkort, haft körkort i minst ett år, vara minst 21 år gammal och folkbokförd på en adress i Tyskland. Bilarna laddas via allmänna laddningsstationer i Berlin. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.9°
0
Seats första elbil är snart här Modellen Mii får sladd Volkswagen har i ett par år nu sålt eldrivna e-Up! och för några veckor sedan rullade Skoda ut sin Citigo-e som baseras på samma bil. Men det finns en till, och det är Seat Mii. Snart kommer även den i helt eldrivet utförande och denna bild är en första teaser. Bilen kommer att ha premiär i Oslo under Seat on Tour och i september ska man kunna beställa en, de första leveranserna kommer att ske innan året är slut. Några specifikationer kring bilen har vi tyvärr inte för tillfället men siffrorna lär likna de syskonen har. Tumnagel
38.9°
0
Nästa sida