m

VW-gruppen börjar få igång elbilsleveranserna
Är, som grupp, halvvägs till Tesla

Bilbranschen har under många år förklarat för Tesla att det är svårt att bygga stora mängder bilar, men det verkar bevisligen vara väldigt svårt för bilbranschen att bygga stora mängder elbilar. Nu börjar man i alla fall komma igång. Eller en del börjar komma igång. VW-gruppen har berättat hur det gick under första halvåret i år och där berättade man att det hade levererats 170.939 elbilar. Men siffrorna har en starkt uppåtgående kurva. Under det första kvartalet levererades 59.948 bilar och under det andra 110.991, så det rör på sig. Detta är alltså för hela gruppen (VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche etc) och alla märkena ligger nu på ungefär halva takten mot Tesla som förra kvartalet levererade 200.000 bilar. Så en bra bit kvar innan man ens som grupp slår Tesla alltså, men samtidigt så hann varken Skoda eller Audi få ut sin Enyaq och Q4 i större upplagor innan sista juni, så nästa kvartal lär vara ännu högre. Topplistan över sålda elbilar inom gruppen ser ut så här: 1. Volkswagen ID.4 (37.292 bilar) 2. Volkswagen ID.3 (31.177 bilar) 3. Audi e-tron (25.794 bilar) 4. Porsche Taycan (19.822 bilar) 5. Volkswagen e-up! (17.890 bilar) I Sverige ser topplistan över sålda elbilar för samma period ut som nedan (källa Bil Sweden). Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige
Jämför sig själva med Netflix och Spotify

Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
31.0°
+
Bobby Green
0
2020

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019

Uppdaterade Volkswagen e-up! är här
Kommer längre och kostar mindre

Som vi skrev förra veckan hade Volkswagen en uppdaterad version av eldrivna e-up! på gång och nu är den presenterad. Den här ser likadan ut som tidigare men får bättre räckvidd och billigare prislapp. Typ exakt det man vill ha då, för designen måste ju inte spejsas till något enormt. Modellen kommer nu att börja på 273.600 kronor innan klimatbonus. Batteripacket är numera på 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på 26 mil. Den tidigare versionen hade ett pack på 18 kWh vilket bara räckte för att kunna färdas upp till 19 mil. Det ska gå att snabbladda från 0 till 80 procent på en timme. Elmotorn ger 83 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på 11,9 sekunder och sedan toppa 130 km/h. Även Seat och Skoda har uppdaterat syskonen till up! med samma drivlina och räckvidd. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen e-Up! får större batteripack
Och lägre pris

Volkswagen ska ha en facelift av modellen e-Up! på gång som de kommer att visa upp på mässan i Frankfurt. Förutom uppdaterad design kommer bilen även att få ett större batteripack och ett lägre pris än tidigare. Kapaciteten ska ha gått från 18,7 till 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 26 mil. Elmotorn ska också ha uppdaterats och ger 83 hästar. 0-100 km/h ska gå på 11,9 sekunder och toppfarten ska ligga på 130 km/h. Ingen raket men det är ju inte heller meningen med den här. Prislappen ska enligt uppgift ha droppat med nästan 1600 euro till runt 22.000 euro. Mer information får vi när bilen väl är officiell. En annan nyhet kring e-Up! är att ett företag som heter eClassics har börjat konvertera gamla Bubblor med up:ens drivlina. Delarna hämtar de från Volkswagens lagerhyllor och man kallar skapelsen för Volkswagen e-Käfer. Räckvidden ska ligga på runt 20 mil och batteripacket ska här istället vara på 36,8 kWh. Förutom ny maskin har även chassiet och bromsarna uppdaterats. Priset blir som väntat inte gratis, det snackas om runt en miljon kronor för en färdig bil. e-Käfer kommer också att visas upp i Frankfurt. Senare kommer företaget även att bygga om klassiska folkabussar och Porsche 356. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Skodas första elbil är här
Citigo med ny motor

Förra veckan fick vi reda på att Skodas lilla modell Citigo skulle presenteras med det allra vettigaste motoralternativet för den här biltypen - en elmotor. Nu är den här och den blir faktiskt Skodas första elbil någonsin. Citigo e är namnet och på en laddning ska man kunna ta sig 26,5 mil enligt WLTP-cykeln. Utseendemässigt skiljer sig denna bara genom en igenlagd grill, en lite mjukare frontspoiler och mer aerodynamiska hjul. Laddkontakten är inte helt oväntat placerad där man stoppade in bensinslangen tidigare. Elmotorn är hämtad från Volkswagen e-up! och den ger 82 hästar och ser till att driva framhjulen. Batteripacket är dock större och istället på 36.8 kWh vilket förklarar den längre räckvidden - en e-up! kommer bara 16 mil. Vridet ligger på 210 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Att ladda batteriet upp till 80 procent tar en halvtimme om man använder snabbladdare, via en laddbox på 7,2 kWh tar det istället strax över fyra timmar att nå samma procent. Laddkontakten är av CCS-typ. Tillverkningen av bilen ska dra igång i höst och försäljningen någon gång i början av nästa år. Bilen ska kosta under 20.000 euro. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0
2016
2014
2013

Volkswagen e-up! kostar från 266 500 kronor
Går nu att beställa

Nu börjar Volkswagen att sälja sin eldrivna version av lilla up!, e-up! Bilen som tar sig 16 mil på en laddning kommer att kosta från 266 500 kronor. Du som köper privat får då nyttja supermiljöpremien på 40 000 kronor och du får även fem års fri fordonsskatt. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på jämförbar bil med förbränningsmotor. Elmotorn är på 82 hästar och 210 Nm. 0-100 km/h ska gå på 12.4 sekunder och toppfarten anges till 130 km/h. Batteriet som sitter under baksätet kan laddas upp till 80 procent på 30 minuter. Väljer man till laddningspaketet från Bosch på 230V/16A tar det sex timmar att ladda upp batteriet fullt. Själva laddningen går också att övervaka och styra via en app i telefonen. e-up! lanseras vid månadskiftet november/december. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Volkswagen E-Up! tar sig 15 mil på en laddning
Kommer i höst

I höst på bilmässan i Frankfurt kommer Volkswagen att presentera den helt eldrivna E-Up!. Det som skiljer sig från konceptet som visades upp 2009 är lite utseende och att man får plats med fyra personer i denna, mot lösningen som var i konceptet. Elmotorn ger 82 hästar, vridet är på 210 Nm. Batteriet är på 18.7-kWh och låter bilen ta sig 15 mil innan det är dags för laddning igen. Snabbladdning till 80 procent är möjligt på 30 minuter. 0-100 km/h ska ta 14 långa sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Vad priset kommer att bli återstår att se, men om det inte blir för salt är det nog inte helt omöjligt att den här blir poppis. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
2011
2009