Quantcast
m

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-0.6°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Caddy kommer i camping-utförande
Presenteras i september

I början av året fick vi ta del av nya Volkswagen Caddy. Den kommer att lanseras i en camping-version i september som då kallas för Volkswagen Mini-Camper. Denna kommer att ersätta dagens Caddy Beach och är alltså tänkt för dig som inte vill ha husbil men ändå inte vill sova i tält. Bilen får en ny säng som ska vara ännu bekvämare än tidigare och som mäter nästan två meter på längden. Här finns även ett glastak som är på 1,4 kvadratmeter och det kan precis som sidorutorna mörkläggas för när det är dags att krypa till kojs. Camping-stolarna från storebror California ingår. Vad Mini-Camper kommer att kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Autogefühl går igenom Volkswagen ID.3
Intressant

En ny elbil som kanske kommer att bli det vanligaste vi ser på vägarna framöver är ju alltid intressant, och nu har Autogefühl tagit sig en rejäl titt på ID.3 som förutspås bli den nya folk-elbilen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.3°
+
Roger Åberg
0

Så här kan Oettinger piffa till nya Volkswagen Golf
Går att beställa via återförsäljaren

Klart att även den åttonde generationen av Volkswagen Golf ska få sig lite stylingprylar och nu presenterar Oettinger vad de kan göra med din bil. Man har valt att göra grejerna hyfsat diskreta men att det ändå ska synas att utseendet har förändrats en aning. Det finns en ny front, nya sidokjolar, ny bakstöt med diffusor och en vinge på bakluckan. 18-tumsfälgarna på bilderna är dock från Volkswagens tillvalslista. Delarna ska kunna beställas via Volkswagen-återförsäljare från och med nu i sommar. Några priser har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i älgtest
Kämpar mot understyrning

Här får vi se när nya Volkswagen Golf körs i ett så kallat älgtest. Testet visade att bilen understyr ganska så kraftigt och man var tvungen att sänka hastigheten till 69 km/h för att den skulle passera konerna på ett godkänt vis. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover jobbar på skärmar man inte behöver röra
Minskar distraktionen

Cambridge University och Jaguar Land Rover jobbar på att ta fram skärmar man inte behöver röra. Tekniken att känna av att handen är i närheten av skärmen finns redan i dag i bland annat Volkswagens bilar, men nu har man alltså utvecklat detta och skapat en teknik som i princip gissar vad du vill trycka på. Om detta fungerar så kommer det förhoppningsvis att göra att tryckandet på skärmen i bilen kräver mindre exakthet och därmed mindre uppmärksamhet, så att man kan kolla på trafiken istället. Systemet ska också vara bättre än de "vifta i luften"-gränssnitt som finns i vissa bilar i dag, i alla fall enligt Dr Bashar Ahmad på Cambridge. “Our technology has numerous advantages over more basic mid-air interaction techniques or conventional gesture recognition, because it supports intuitive interactions with legacy interface designs and doesn’t require any learning on the part of the user. It fundamentally relies on the system to predict what the user intends and can be incorporated into both new and existing touchscreens and other interactive display technologies.” Tekniken ska också kunna användas på andra typer av skärmar som många kladdar på och på så sätt minska risken för smittspridning. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

Audi-chef tar över Volkswagens mjukvaruavdelning
Nu ska det bli ordning på torpet

Tidigare i veckan stod det klart att Volkswagens mjukvaruchef Christian Senger fått lämna sin post efter allt strul som varit med nya Golf och elbilen ID.3. Nu tar Audi-chefen Markus Duesmann över rodret för avdelningen istället och har utsett den förre BMW-chefen Dirk Hilgenberg som ny chef över mjukvaran. Markus Duesmann säger följande: "The close cooperation with all brands and teams will be decisive for the success of the Car.Software organization. With my team at Audi, we are assuming a special responsibility as a premium brand. Because for many of our customers, premium is already defined today primarily through digital technologies that are perfectly tailored to their users. Our aim is for all brands in the Volkswagen Group to benefit from this pioneering role." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Fisker vill använda Volkswagens MEB-plattform till Ocean
Skulle underlätta en hel del

I början av året presenterade Fisker sin nya helt eldrivna SUV Ocean. Vi fick ta del av lite siffror kring bilen men det var lite oklart om man tagit fram en egen plattform eller om bilen baserades på en befintlig. Det var det sistnämnda som gällde och det är faktiskt Volkswagens MEB-plattform som finns där under. Nu hoppas Fisker kunna fortsätta använda den när det väl är dags för serietillverkning. MEB gör sin debut i ID.3 och kommer även att användas i ID.4. Audi, Seat och andra kommer också att använda den. Förserieproduktionen av Ocean ska dra igång fjärde kvartalet 2021 och full produktion med tillhörande leveranser väntas vara igång fjärde kvartalet 2022. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen sparkar sin mjukvaruchef
Strulade till det med ID.3 och nya Golf

Lanseringen av Volkswagens elbil ID.3 och nya Golf gick knappast smärtfritt och det var på grund av strul med mjukvaran i bilarna. Nu får chefen över denna avdelning, Christian Senger, sparken. Christian kom till Volkswagen från BMW där han jobbat med modellen i3. Vem som kommer att ersätta honom är än så länge oklart. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Torsus Terrastorm - ett fräsigare namn på Volkswagen Crafter
Specialbygge redo för tuffa äventyr

Det tjeckiska företaget Torsus har en ny modell på gång som de kallar för Terrastorm och här ser vi de första bilderna på den. Namnet antyder att det är något riktigt fräsigt på gång men i princip handlar det om en Volkswagen Crafter 4Motion som man piffat upp för att klara lite hårdare tag. Man beskriver resultatet med orden "the world’s most capable 4×4 minibus". Terrastorm ska släppas senare den här månaden och bygget har bland annat rejälare fjädring för att kunna klara av att ta sig till platser man annars inte hade kunnat nå med denna biltyp. I övrigt är den packad med smarta lösningar äventyrare skulle kunna tänkas behöva, en maffig frontbåge som ska stå pall för tuffa tag och ordentliga hjul för när asfalten tar slut. Man kommer att kunna speca sin bil på flera olika sätt beroende på vilka behov man har. Försäljningen ska dra igång under årets tredje kvartal. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lyfter Tiguan
Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Redan i början av året läckte bilder på ansiktslyftna Tiguan ut men nu är det alltså dags för Volkswagen att dra av täcket officiellt. Den här följer samma spår som övriga modeller i utbudet och även under skalet ser det samma ut. Precis som för nyligen presenterade Arteon kommer även den här i R-version med 320 hästar och för första gången som laddhybrid. Den heter då Tiguan eHybrid men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. Förmodligen får den samma saker som sitter i nya Golf och den ska klara runt fem mil på bara el. Man ska även kunna köra i upp till 130 km/h på bara el. Systemeffekten anges här till 245 hästar. Lansering i Sverige sker i november. Förförsäljningen drar igång i sommar och då släpps även priserna. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagens fabrik i Zwickau ställs om för elbilsproduktion
Sista bilen med förbränningsmotor har rullat av bandet

I tyska Zwickau har Volkswagen en fabrik som öppnade i maj 1990. Sedan dess har man tillverkat hela 6.049.207 stycken bilar här av modellerna Polo, Golf, Golf kombi, Passat och Passat kombi. Nu är det dock dags att röra om lite i grytan och sluta tillverka bilar med förbränningsmotor här. Fabriken ställs om för elbilsproduktion och efter att utbyggnationen av stället är klart 2021 ska sex stycken MEB-baserade elbilar från Volkswagen, Audi och SEAT tillverkas här. Målet är en produktion om 330.000 stycken bilar om året. Sist ut från Zwickau-fabriken innan omställningen var en vit Volkswagen Golf R i kombi-utförande. ID.3 började tillverkas här i november och i sommar är det dags för ID.4. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Arteon Shooting Brake läcker ut
Läcker?

I början av året fick vi se bilder på Arteon som kombi, men det var då oklart om denna bara skulle säljas i Kina. Tidigare denna månad stod det klart att bilen är på väg till en bredare massa, och nu har bilder på den läckt ut. Officiell premiär är den 24 juni, nästa onsdag alltså. Vad tycks? Tumnagel
27.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.4 läcker ut
Läcker?

ID.4 är första eldrivna suven/crossovern från Volkswagen och planen är att presentera den senare i år. Nu har dock bilder på bilen läckt ut i förtid och så här ser den alltså ut. Den baseras på samma plattform som övriga ID-modeller och det sägs att den ska få omkring 48 mils räckvidd. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Volkswagens laddboxar
Kostar från 4349 kronor

En elbil måste ju som ni säkert redan vet laddas och det vill många kunna göra hemma. I början av förra året skrev vi om Elli - ett nytt företag från Volkswagen som bland annat skulle erbjuda laddboxar för hemmet. Nu när lanseringen av ID.3 närmar sig får vi reda på vad dessa kommer att kosta. Boxen kan ladda alla bilar med Type 2-kontakt. Priset börjar på 4349 kronor. För den slanten får man en ID. Charger med upp till 11 kW (trefas) och en integrerad laddkabel. Installation av boxen ingår inte men Volkswagen ska erbjuda detta mot en kostnad. Snart kommer man även att kunna beställa ID. Charger Connect (6529 kronor) och ID. Charger Pro (9249 kronor). Med Connect får du även LAN, Wi-Fi och åtkomstskydd med RFID. För 2180 kronor extra kan du även få denna med LTE/4G (obegränsad data). Pron ger dig även MID-certifierad elmätare. Läs mer om boxarna här. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Volkswagen ID.3 ska dra igång i september
De som har förbokat kan beställa från och med nästa vecka

För ett år sedan kunde du som var sugen på Volkswagens kommande elbil ID.3 lägga en förhandsbokning. Nästa vecka kommer alla som har gjort det att kunna förvandla sin bokning till en beställning. Gör man det ska man få sin bil i september. Dock kommer den då inte att levereras med förstärkt verklighet i head-up displayen och funktionen App Connect som kopplar ihop din smarta telefon med bilens infotainmentsystem. Dessa kommer man kunna uppdatera via mjukvara gratis senare, i början av nästa år. Vill man att grejerna ska finnas och fungera i bilen redan från start kan man välja att få sin bil levererad senare. Det är endast specialversionen ID.3 1ST som man har kunnat beställa hittills. Övriga versioner för de som inte har lagt någon förhandsbokning kommer man att kunna beställa från mitten av juli. Den billigaste ID.3 kostar från 409.900 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Tesla är nu världens högst värderade biltillverkare
Aktien klev över 1000-dollar-strecket igår

Teslas aktier har fått en rejäl skjuts på börsen den senaste tiden, något som även gäller för en del andra företag inom tekniksektorn. Igår passerade Teslas aktie en milstolpe då det var första gången någonsin företagets aktier handlades för över 1000 dollar styck. Det innebär att aktien har stigit med över 120 procent sedan årsskiftet då en aktie handlade för cirka 440 dollar. Som synes i diagrammet nedan så drabbades även Tesla av en rejäl dipp i samband med att pandemin började påverka världsekonomin. Detta fall har man nu dock tagit igen med råge. Det här innebär även att Tesla nu har ett marknadsvärde på 190 miljarder dollar vilket gör företaget till världens högst värderade biltillverkare. Det är en titel man tar över från Toyota vars sammanlagda börsvärde nu ligger på 179 miljarder dollar. Volkswagen har ett marknadsvärde på 86 miljarder dollar vilket gör dem till världens tredje högst värderade biltillverkare. Tumnagel
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

CATL tar fram bilbatteri som ska räcka 2 miljoner kilometer
Elbilsbatteri som ska räcka i 16 år

Det stora kinesiska batteriföretaget Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) uppger att de utvecklat ett batteri till elbilar som ska räcka i 16 år och kunna driva en elbil runt 2 miljoner kilometer. Det är betydligt mycket mer än vad dagens batteri till elbilar utlovar. Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att elbilsbatterier i dag brukar ha en garanti på 8 år eller 150.000 kilometer. Fördelen med CATL:s nya batteri är även att det skulle kunna gå att återanvända i en ny elbil om ägaren vill byta ut sin gamla kärra efter några år. Att elbilars batterier riskerar att ta slut och behöver bytas ska vara en av orsakerna till varför en del kunder fortsatt är tveksamma till att införskaffa sig elbilar. Enligt CATL ska deras nya batterityp kosta ungefär 10 procent mer än dagens elbilsbatterier. CATL förser bland annat Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen och Volvo med batterier till deras elbilar. Företaget säger sig vara redo att leverera den nya typen av batterier till dem som är intresserade av dessa men huruvida några av deras nuvarande kunder eller andra företag lagt beställningar på sådana är inget som nämns. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ralf Brandstätter ny vd för Volkswagen
Börjar sitt nya jobb den 1 juli

Igår skrev vi om rykten som sa att Porsches vd Oliver Blume skulle ta över Herbert Diess jobb som vd på Volkswagen. Idag får vi reda på att det inte blir så. Herbert ersätts men hans roll kommer istället att fyllas av Ralf Brandstätter. Han har tidigare varit märkets operativa chef (COO) och tillträder sin nya tjänst den 1 juli. Herbert Diess blir istället koncernchef. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Alla saker Volkswagen snålade in på med nya Golf
Här jämförs den med föregående generation

När en ny generation av en bilmodell lanseras förväntar sig nog de flesta att saker och ting har blivit bättre, men så är det inte alltid. YouTube-kanalen Mtl Car Garage jämför här en Volkswagen Golf av sjunde generation med nya Golf av åttonde generation. Här blir det väldigt tydligt vad Volkswagen har snålat in på och vissa saker är rätt så störande - typ att förvaringsfack försvunnit och att det inte ens finns gasdämpare till huven. En annan irriterande sak är att många av de fysiska knapparna flyttat in i pekskärmen och det blev verkligen inte bättre, något som Roger även anmärkte på i sin recension som finns inlänkad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsches vd ersätter Volkswagens vd?
Dieselgate, lanseringsstrul och rasismanklagelser gör att det stormar

Våren 2018 blev Herbert Diess utsedd till vd för Volkswagen efter att Matthias Müller fått kicken med anledning av dieselgate. Dock fortsätter det att storma hos företaget, och nu ryktas det om att Porsches vd Oliver Blume istället ska ta över rodret hos Volkswagen. Olivers tjänst sägs tas över av Skodas vd Bernhard Maier. Anledningen till att man återigen vill röra om i grytan är fortfarande sviter av dieselgate men även de många problem man har haft med lanseringen av ID.3 och nya Golf. Den sistnämnda blev även nyligen anklagad för en rasistisk reklam (se klippet nedan) och det kanske var detta som fick bägaren att rinna över. Jochen Sengpiehl ansvarade för denna reklamsnutt som publicerades på Instagram, och det sägs att han nu får sparken. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska ha fixat mjukvaran i nya Golf
Leveranserna kan dra igång igen

Vi har tidigare skrivit om mjukvaru-problemen Volkswagen har haft med nya Golf. Problemet har legat i bilens förmåga att kunna kontakta akuttjänster om man är med om en olycka, något som är lagkrav i Europa. Nu säger man sig dock ha fixat problemet och kan återuppta leveranserna som stoppades för några veckor sedan. För att lösa det hela krävs en uppdatering av mjukvaran. Detta går dock inte att göra over-the-air utan man måste åka till Volkswagen för att få det fixat. Berörda ägare kommer att bli kontaktade. 15.000 stycken exemplar av bilen ska redan ha levererats i Tyskland. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Bekräftat - Volkswagen Arteon kommer som slank kombi
Erbjuds som laddhybrid

Den 24 juni kommer Volkswagen att presentera en uppdatering av modellen Arteon. Bilen som är en mer sportigt designad version av Passat i sedan-utförande kommer då även att erbjudas som slank kombi, vilket vi har sett bild på tidigare. Volkswagen kallar det för Shooting Brake-version men den benämningen har ju använts lite felaktigt de senaste åren då en sådan egentligen bara ska ha två dörrar. I övrigt får bilarna en uppdaterad förarmiljö med den senaste generationens infotainmentsystem MIB3. Nytt är också att modellen kommer som laddhybrid. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har fortfarande problem med mjukvaran i nya Golf
Leveranserna stoppas

För ett år sedan skrev vi att nya Volkswagen Golf försenades eftersom man hade problem med mjukvaran. I februari i år var det samma visa med elbilen ID.3. Nu kommer ytterligare rapporter om Golfen som säger att leveranserna stoppas eftersom man inte får bukt med ettorna och nollorna. Problemen sägs ligga i systemet som gör att bilen kan kontakta räddningspersonal om man är med om en olycka. Den här funktionen har sedan två år tillbaka varit ett krav på nya bilar i Europa. Hur Volkswagen ska fixa det hela är oklart för tillfället och det är inte bestämt om redan levererade bilar ska återkallas eller inte. Man planerar att kunna skicka ut en mjukvaruuppdatering mellan den 15 och 21 juni som ska fixa problemet. Produktionen av modellen kommer fortgå i Tyskland men alla tillverkade bilar kommer lagerhållas tills man har åtgärdat buggarna. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagens R-divison kommer utvecklas till ett elbilsmärke
Det måste bli så enligt Jürgen Stackmann

Om det finns ett R med i beteckningen på din Volkswagen innebär det att den är lite sportigare än vanligt. I sin renodlade form handlar det om bättre prestanda och mer effekt. Nu får vi reda lite på hur man tänker kring R:ets framtid och enligt styrelsemedlemmen Jürgen Stackmann kommer divisionen att utvecklas till ett elbilsmärke. Om man med detta menar att R-bilarna kommer att vara helt eldrivna eller hybridiserade framgår inte för tillfället. Nyligen släppta Touareg R är exempelvis en laddhybrid. "The future of R needs to be, and will be, electric. We’re still working on what we started two and a half years ago – which was obviously not electric, though exciting – but the work going forward is and will be electrified." Härnäst i R-gänget blir nya Golf R som man håller på att finslipa innan lansering. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida