m

Volkswagen har en ny elbil kallad Trinity på gång
Ett flaggskepp som ska revolutionera företaget

Volkswagen har ett nytt eldrivet flaggskepp på gång som man lovar ska revolutionera företaget. Bilen heter Trinity och lanseringen av den ska ske 2026. Den är utvecklad med hjälp av Audis Artemis-program som använder sig av en vidareutveckling av MEB-plattformen. Bilen kommer att byggas på fabriken i Wolfsburg och man räknar med att kunna trycka ut 300.000 stycken exemplar om året. 1/2 @Volkswagen CEO, Ralf Brandstätter, has lifted the lid on a new electric-powered model from the German car maker that goes under the name Project Trinity. It is described as a "highly efficient flat seat concept with an iconic design". @VWGroup @VWGroup_DE @VWnews pic.twitter.com/D3wJheNf2w— Greg Kable (@GregKable) January 20, 2021 Trinity comes after NEO (ID.-Project) and will revolutionize Volkswagen - and especially Wolfsburg even more! A huge challenge for our most traditional and historic site to compete against a greenfield in Grünheide. But we take on the challenge!— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 21, 2021 Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen
Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter

Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den. Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU. Tumnagel
13.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen skapar en ny Polo Harlekin
Originalet har hunnit fylla 26 år

1995, för 26 år sedan nu, släppte Volkswagen en oerhört färgglad version av modellen Polo kallad Harlekin. En del kanske trodde att det var en bil som köpt ny plåt från flera andra bilar men den skulle faktiskt se ut på det här viset. Bilen blandade färgerna Flash Red, Ginster Yellow, Pistachio Green och Chagall Blue och hade ett spexigt Joker-mönster på sätena. Tanken var att bygga 1000 stycken exemplar men det blev 3806 stycken. Idén kom faktiskt från Bubbla. 1964 gjorde Volkswagen en reklamkampanj med en lika färgglad version av Bubblan för att demonstrera hur enkelt det var att byta ut karosspaneler på bilen. Spolar vi fram till 1994 så lanserade Volkswagen sin nya tillverkningsmetod kallad Baukasten system. Den bestod av de fyra stegen drivlina, utrustning, tillval och färg. Det här hade man tagit fram för att det skulle bli enklare för kunden att få sin Polo precis som den ville. För att visualisera det hela använde man färgerna blått, gult, rött och grönt och byggde sedan 20 stycken Polos i dessa färger som en vink till gamla Bubblan. Dessa skickades sen ut på reklamturné och det hela blev så populärt att man bestämde sig för att tillverka bilen med den färgglada paletten. Nu har Volkswagen i Nederländerna återupplivat härligheten genom att ge nya Polo samma färgtema. Det handlar dock bara om ett exemplar som inte kommer att säljas. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Microsoft börjar satsa på självkörande bilar
Investerar 2 miljarder dollar i Cruise

Microsoft börjar nu konkurrera med Google och Amazon på ytterligare ett område då man nu investerar 2 miljarder dollar i Cruise, GM:s företag för självkörande bilar. Det här är Microsofts första större satsning på självkörande bilar men Microsoft har tidigare även försett Volkswagen, BMW och Ford med tjänster riktade mot deras satsningar på självkörande bilar. Tanken bakom investeringen i Cruise verkar framför allt vara att Cruise och GM ska använda Microsofts molntjänst Azure för att koppla upp Cruise bilar mot molnet. Microsofts vd Satya Nadella säger i ett uttalande om investeringen i Cruise: "Advances in digital technology are redefining every aspect of our work and life, including how we move people and goods. As Cruise and GMx27s preferred cloud, we will apply the power of Azure to help them scale and make autonomous transportation mainstream." GM köpte Cruise 2016 för över en miljard dollar. Honda köpte in sig i företaget 2018 och deras investering på 750 miljoner dollar gjorde att företaget då värderades till 14,6 miljarder dollar. Idag har Cruise runt 2000 anställda och efter Microsofts investering på 2 miljarder dollar värderas företaget till 30 miljarder dollar. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Varannan ny bil som säljs i Norge är nu helt eldriven
Första gången det händer

Norge är nu som första land i världen de som kan visa att varannan ny bil som säljs är helt eldriven. Bäst säljande är Volkswagen ID.3 som därmed petar ned Tesla Model 3 från tronen. BEV (Battery Electric Vehicle) stod för 54,3 procent av nybilsförsäljningen i Norge 2020 vilket är en ökning från de 42,4 procent som siffran var 2019. I Sverige är ungefär var tredje nyproducerad bil laddbar, men alltså inte helt eldriven. Tumnagel
68.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil 2020
Hela 2564 stycken exemplar såldes i december

I september började de första exemplaren av Volkswagens elbil ID.3 att rulla ut till kunder och även om den bara hann att säljas i fyra månader förra året knep den platsen som Sveriges mest sålda elbil. För första gången någonsin är det även en elbil som toppar listan över Sveriges mest sålda bilar under en enskild månad vilket då blev december. Totalt reggades det in 4009 stycken nya ID.3 under 2020 vilket är 478 stycken fler än den som kom på plats nummer två - Tesla Model 3. Hälften av köparna av ID.3 är privatkunder. Tumnagel
53.6°
+
Bobby Green
0
2020

Volkswagen Arteon R och Tiguan R börjar säljas
Kostar från 579.900 respektive 519.900 kronor

Volkswagen har blivit väldigt frikostiga med sitt prestandaepitet R som de nu smackar på flera modeller. Bara i år har tillverkaren rullat ut Arteon och Arteon Shooting Brake R, Tiguan R och Touareg R. Nu börjar Arteon och Tiguan att säljas och därmed får vi reda på prislapparna som är 579.900 kronor för Arteon R, 589.900 kronor för Arteon Shooting Brake R och för Tiguan R får du betala från 519.900 kronor. Gemensamt för alla bilarna är att de under huven har en turbomatad fyra på 2,0 liter (EA888 evo4) som ger 320 hästar och 420 newtonmeter, har sjustegad dubbelkopplingslåda och drivning på alla fyra hjulen. Alla gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och är spärrade till 250 km/h som toppfart. Men, köper du R Performance-paketet höjs detta till 270 km/h istället. Läs alla nyheter om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar mer av den automatiska laddroboten
Ska ta hand om laddningen när du har parkerat

För ett år sedan skrev vi om en laddrobot som Volkswagen tagit fram. Den rullar fram till din elbil och ser till att ladda den när du har parkerat. Nu har roboten utvecklats ytterligare och därför berättar man mer om hur den är tänkt att fungera. Den här ska i framtiden kunna placeras ut i stora garage och ta hand om laddningen istället för att man monterar upp laddstolpar vid varje plats. Den ska kunna ladda med upp till 50 kW och även byta ut ett batteripack om det skulle behövas. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf R
Tycker den är en stabil uppdatering

Efter nya vanliga Golf och Golf GTI har det nu blivit dags för Autogefühl att testa "värstingen" Golf R. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen börjar sälja nya Golf Alltrack
Kostar från 357.000 kronor

Nu drar försäljningen av nya Volkswagen Golf Alltrack igång och i samband med detta får vi det svenska priset som är från 357.000 kronor. För den pengen får du en något höjd Golf-kombi med plast runt hjulhusen, 200 hästar stark dieselsnurra och drivning på alla fyra hjulen så att du kan komma fram till sommarstugan ordentligt. Till motorn sitter en sjustegad dubbelkopplingslåda. Förbrukningen anges till 0,57 liter per mil och utsläppen till 148 gram per kilometer. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Tyvärr, det blir ingen eldriven sandloppa från Volkswagen
Kommer satsa på vanliga elbilar istället

Volkswagens kommande ID-familj blev precis lite mindre då vi nu får reda på att tillverkaren lägger ned planerna på spexiga ID. BUGGY som man presenterade förra våren. Anledningen sägs vara för att Volkswagen vill satsa på mer konventionella elbilar och eftersom buggyn är lite väl speciell för Svensson blir det inget av den. Sen beror det också på att det tyska företaget e.Go Mobile som skulle hjälpa till att bygga bilen har gått i konkurs. Tidigare i år dök det även upp rykten om ID. Ruggedzz. En rejäl offroad-kärra som skulle klara tuff terräng. Volkswagen ska ha tillverkat en fullskalig modell av bilen men även denna har man lagt åt sidan, i alla fall för nu. Fokus för tillfället kommer alltså att ligga på att ta fram eldrivna bilar folk verkligen vill ha - som små stadsbilar, suvar och kombis. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

VW-chefen: helt självkörande bilar på vägarna 2025-2030
Investerar kraftigt i tekniken

Utvecklingen kring självkörande bilar går med en rasande fart framåt. Nu menar Volkswagen-chefen Herbert Diess att helt självkörande bilar borde finnas ute på vägarna mellan 2025-2030. Tekniken kring datachip och framgångar inom artificiell intelligens menar Herbert är det som gör att utvecklingen inom autonom körning gör såna framsteg. Volkswagen kommer att investera 73 miljarder euro i eldrift och uppkopplad teknik och en del av dessa slantar ska gå till den nya organisationen Car.Software vars mål är utveckla självkörande mjukvara. Det här är också ett område som Herbert vill att Volkswagen ska bli marknadsledande inom. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Audi släpper lite vassare version av A3 som laddhybrid
Har samma specifikationer som Volkswagen Golf GTE

I slutet av september visade Audi upp nya A3 som laddhybrid. Den heter då A3 Sportback 40 TFSI e, har 204 hästar och framhjulsdrift. Här har vi istället A3 Sportback 45 TFSI e, och det är den där siffran 45 som är grejen. Den här bjuder istället på 245 hästar samtidigt som vridet har ökats från 350 till 400 newtonmeter. Det här är alltså Audis version av Volkswagen Golf GTE som har samma siffror. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder istället för 7,6 som det tar för 40 TFSI e. Toppfarten är även 232 km/h jämfört med 227. Den ökade prestandan gör dock att räckvidden på enbart el minskar med fyra kilometer till 6,3 mil. Bilen går att beställa nu och kostar från 427.000 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nu går det att beställa Volkswagen Tiguan eHybrid
Kostar från 463.900 kronor

Volkswagen fortsätter att rulla ut laddhybrider. Härnäst på tur är Tiguan eHybrid som nu går att beställa. Bilen blir din från 463.900 kronor (Elegance) och för det för du en crossover som tar sig fem mil på bara el. Under skalet sitter en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Den är i sin tur parad med en elmotor på 115 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 245 hästar och vridet till 400 newtonmeter. Till paketet kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Känns konceptet igen? Det kan bero på att det är samma grejer som sitter i Seat Tarraco e-Hybrid vi skrev om tidigare idag. Tiguan eHybrid finns även som R-Line och den kostar då från 498.900 kronor. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november
I Sverige då

Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Snubbe måste sälja sin gamla Volkswagen Scirocco
Och han är jätteledsen för det

Alla har vi nog varit där någon gång. När vi har tvingats säljas något som vi verkligen vill behålla, men det går helt enkelt inte. En gammal Volkswagen Scirocco från 1989 kanske inte betyder så mycket för gemene person, men för killen i klippet betyder den väldigt mycket (trots att det är en MK2). Så därför är det ju inte så konstigt att han nu är ledsen eftersom han måste sälja den. Berätta gärna vilken eller vilka bilar du har sålt och ångrat. Dubbla bonusklipp nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Volkswagen sälja nya Arteon som laddhybrid
Kostar från 519.900 kronor

I somras presenterade Volkswagen nya Arteon som nu kommer både som Shooting Brake och som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och därmed får vi reda på vad den kostar. Prislappen är från 519.900 kronor och för den pengen får du Arteon eHybrid. Arteon Shooting Brake eHybrid kostar istället från 529.900 kronor. Utrustningsnivån R-Line är standard. Bilarna tar sig 5,9 respektive 5,7 mil på bara el och drivlinan har en systemeffekt på 218 hästar. Räckvidden på el och full tank bensin är över 90 mil. Läs mer i pressmeddelandet. Du kan bygga din bil på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska bygga elbil i Polo-storlek
Ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro

Volkswagens ID-familj kommer som väntat att bara fortsätta växa med nya modeller hela tiden. Idag har vi ID.3 och snart även ID.4 men fler är på väg. Nu får vi reda på att en av dem är en liten rackare som kommer att vara i ungefär samma storlek som dagens Polo. Projektet går än så länge under namnet "Small BEV (Battery Electric Vehicle)" och målet är att få fram något som ut till kund ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro. Volkswagen har sagt att tillverkningen av hybrid- och elbilar måste upp med 40 procent 2030 men EU:s hårdare utsläppsregler har gjort att de ändrat den siffran till 60 procent istället. Mer än så här vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Skoda Superb iV är Årets Familjebil 2020
Enligt tidningen Motorföraren

Tidningen Motorföraren har nu utsett laddhybriden Skoda Superb iV till Årets Familjebil 2020. Det är femte gången som Skoda vinner utmärkelsen men första gången det handlar om en Superb. Vinsten kammade man hem med bara en rösts marginal. Andraplatsen delades av Volkswagen ID.3 och Toyota RAV4 PHEV. Enligt juryn bjuder vinnaren på en stor bil som passar alla familjens åldersgrupper, genomgående hög kvalitet, smart funktionalitet och att den tar steget in i den elektrifierade världen med låga utsläpp. Utmärkelsen Årets Familjebil har delats ut sedan 1996 och den första som fick denna var Skoda Octavia. Vilken tycker du är årets familjebil? Eller bara bästa familjebilen rent generellt? Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sian FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Tesla värderas nu till över en halv biljon dollar
Mer än Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och GM tillsammans

Teslas aktier fortsätter att skjuta i höjden vilket gör att företaget nu värderas till över en halv biljon dollar. Idag kostar en Tesla-aktie 555 dollar vilket är en ökning med över 500 procent sedan årsskiftet. När börsen stängde igår hade Tesla ett börsvärde på 526 miljarder dollar, motsvarande nästan 4,5 biljoner svenska kronor. Det är ett högre börsvärde än vad Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och General Motors har tillsammans. Volvo Cars räknas som världens 13:e högst värderade biltillverkare och har ett marknadsvärde på 48 miljarder dollar, alltså mindre än en tiondel av vad Tesla nu värderas till. Här nedanför hittas världens tio högst värderade biltillverkare. Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022
Och ID.BUZZ i produktionsutförande

Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Eldrift med Volkswagen ID.4
Tanner Foust sladdar

Här får vi se när racerföraren Tanner Foust visar vad chassiet på Volkswagen ID.4. klarar av, och det genom att drifta lite med bilen. Som tur är fick han inte sladd och voltade. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Elbil baserad på Volkswagen ID. Space Vizzion bekräftad
Kommer ta sig 70 mil på en laddning

För ett år sedan presenterade Volkswagen den eldrivna kombin ID. Space Vizzion. Det snackades redan då att den skulle lanseras i slutet av nästa år. Nu är det hela dock helt bekräftat och bilen har fått grönt ljus för att gå i produktion. Utseendet kanske förändras en aning men det kommer fortfarande att handla om en kombi. Och den ska klara hela 70 mil på en laddning. Konceptet hade ett batteripack på 82 kWh och en elmotor som gav 280 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Vad den färdiga produkten kan tänkas få för drivlina och liknande är oklart för tillfället. Tumnagel
64.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagenkoncernens eldrivna flaggskepp kommer 2024
Går under kodnamnet Landjet

Många gillar att slänga sig med uttrycket "Tesla-dödare" och det är troligtvis det Volkswagenkoncernen vill att deras kommande eldrivna flaggskeppsmodell ska bli. Den går under kodnamnet Landjet och den ska säljas i olika versioner av Audi, Porsche och Bentley. Målet är inte helt oväntat Tesla Model S. Dock ska modellen, eller modellerna, inte dyka upp förrän 2024. Det här är Audis Artemis-projekt som ska förverkligas och det ryktas om en stor bil med tre sätesrader och plats för sju stycken personer. Räckvidden ska ligga på omkring 65 mil och det blir Audis version som lanseras först. Därefter Porsche och sen Bentley. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ford funderar på att tillverka sina egna elbilsbatterier
Måste för att hinna med i utvecklingen

I juli sa den före detta Ford-vdn Jim Hackett att Ford inte såg några fördelar med att tillverka sina egna battericeller till elbilar. Nu verkar man dock ha vänt i frågan och den nuvarande vdn Jim Farley bekräftar att de funderar på att ta fram batterier själva. Det är nödvändigt eftersom elbilsförsäljningen har börjat ta fart och ser man då inte till att tillverka fler batterier kommer man inte hinna med utvecklingen. Tesla har som ni säkert alla redan vet egna batterifabriker och investerar mycket i detta. General Motors och Hyundai har också hoppat på det tåget. Båda sistnämnda planerar att sälja en miljon helt eldrivna bilar om året år 2025. Volkswagen räknar med tre miljoner om året samma tid. Så det kommer att behövas en hel del batterier för att täcka allas behov. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Uber ryktas vilja sälja dotterföretag för självkörande bilar
Kan komma att säljas till Aurora

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med en källa som rapporterar att Uber kan komma att sälja Uber ATG till startup-företaget Aurora. Uber ATG (Advanced Technologies Group) är Ubers dotterföretag för självkörande bilar vilka bland andra de japanska företagen Toyota, Dentsu och SoftBank tidigare har köpt in sig i. Aurora är ett företag som sedan 2017 utvecklat självkörande bilar. Företaget hade tidigare ett samarbete med Volkswagen om att utveckla självkörande bilar innan Volkswagen avslutade det samarbetet förra året. Aurora samarbetar dock fortfarande med den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai om att utveckla självkörande bilar och förra året köpte Amazon in sig i företaget. Varken Uber eller Aurora har än så länge kommenterat Reuters uppgifter om en eventuellt försäljning av Uber ATG till Aurora. Efter den senaset investeringsrundan i Uber ATG värderades företaget till 7,25 miljarder dollar. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida