m

Volvo 145 som inte rört sig på 30 år
Kommer den starta?

Jonny som driver The Late Brake Show har hittat en gammal Volvo 145 som stått undanställd i 30 år och här får vi se när man gräver fram den, och försöker få igång den. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2020

Trafikverket vill skrota alla bilar äldre än årsmodell 1999
Skulle spara 30 liv om året

Moderna och nya bilar är såklart säkrare och bättre på många punkter än gamla bilar tack vare alla sina moderna säkerhetssystem. Men alla har inte råd att köpa det senaste på marknaden, och därför rullar det inte bara runt sådant på våra gator. Det är också så att alla inte vill ha en nyare bil och kanske tycker att det är charmigare att ratta runt en klassiker. Nu går Trafikverket ut och säger att det skulle kunna sparas 30 stycken liv om året om alla bilar som är äldre än årsmodell 1999 skickades på skroten och att man ersatte dessa med bilar från senast 2010 och framåt istället. Anledningen enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft är för att äldre bilar inte har bältespåminnare eller antisladdsystem - två saker som räddar väldigt många liv. Nu hade i och för sig mina föräldrars Volvo 145 från 70-talet en oerhört irriterande bältespåminnare och Mercedes såg till att introducera antisladdsystem med modellen S-Klass redan 1995, så det påståendet håller ju inte riktigt. Krockkuddar i varenda skrymsle och smarta grejer som autobroms är dock saker som inte fanns för 20 år sedan. Trafikverket skulle vilja ta fram en skrotningspremie som då skulle uppmana folk att skrota sina gamla bilar och istället köpa nyare. Regeringen ska titta närmare på det här förslaget. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Rolls-Royce Cullinan på svensk mark
Vi har klämt på suvarnas SUV

Idag var första gången jag satt i en Rolls-Royce. Och det var inte vilken Rolls-Royce som helst (även om alla är speciella), utan den helt nya modellen Cullinan som är inom ett område som tillverkaren aldrig har varit förut - SUV-träsket. Fast det här är ingen vanlig SUV såklart, det är ju en Rolls-Royce. Och då kallas den heller inte för SUV, utan för en "high-bodied vehicle". Rolls vill ju självklart inte beblanda sig med vardagsbilar såsom Bentley Bentayga eller Lamborghini Urus. Det finns endast fem stycken förserie-exemplar i världen, och ett av dem befann sig just nu i Stockholm så jag svängde förbi för att spana in vad det hela handlar om. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0
2016

Nu kommer boken om Volvo 165 - lyxkombin
Bilen som aldrig byggdes men som finns ändå

I dag med Volvo V90 är en premiumkombi från Volvo inga konstigheter. När Volvo 144,145 och 164 rullade på våra vägar var det dock ingen självklarhet alls. Av de tre modellerna var 145:an kombin och 164:an lyxbilen, att göra en lyxig kombi var däremot aldrig att tänka på. Kombi och lyx hörde liksom aldrig ihop. Ändå finns 165:an. Dels på grund av Volvo i Australien och dels för att några har byggt ihop 145:or och 164:or och på så sätt fått sina 165:or. En bil gjordes av Yngve Nilssons Karosserifabrik och den ägs i dag av Fredrik Nyblad, till vardags på tidningen Klassiker. Bilen är som sagt en mix av kombin 145 och den 10 cm längre 164:an. Nu kommer boken om 165 men också om de två modellerna som gjorde den möjlig. Boken har premiär i morgon och kostar 198 kronor. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0
2014
2013
2012
2009
2008
2007