m

Lamborghini Espada som varit övergiven i 30 år
Inte ett vanligt barnfind

I lador här i Sverige kan man hitta gamla övergivna Saabar och Volvo 240. På andra ställen i världen kan det istället stå en Lamborghini Espada som ingen rört på 30 år. Det är precis vad Jonny spanar in i det här klippet när han reser till den brittiska staden Kendal för att bekanta sig med ett väldigt speciellt barnfind. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2020

Rolls-Royce Cullinan som pickup
TheSketchMonkey designar

Vi har tidigare visat när TheSketchMonkey tog fram hur Volvo 240 skulle kunna se ut om den lanserades idag. I sitt senaste klipp "bygger" han istället om suven Rolls-Royce Cullinan till en pickup. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Om Volvo skulle lansera 240 idag
Då kanske den skulle se ut så här

TheSketchMonkey har fantiserat ihop hur det skulle kunna se ut om Volvo bestämde sig för att lansera modellen 240 i dagsläget. Den omdesignade bakdelen ser ni i klippet nedan. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Hur mår en bil som har gått nästan 90.000 mil?
Knappt inkörd, eller?

För en gammal Volvo 240 räknas nära 90.000 mil på mätaren som knappt inkörd, men hur har samma miltal satt sina spår i en Audi A4 med över tio år på nacken? Alex från Car Throttle tar sig en titt tillsammans med en VAG-mekaniker. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Sagan om Volvo 240
En riktig klassiker

I går postade vi historien om SAAB och i dag är det dags för en annan svensk klassiker, Volvos 240. Visste ni till exempel att 240n hade samma motor som DeLorean? Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Historien om Volvo 240
Så blev modellen till

I det här klippet får vi lära oss mer om utvecklingen av en av Volvos mest kända modeller - 240. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2018

Han designade Volvo P1800
Intervju med Pelle Pettersson

Volvo P1800 är en riktig klassiker, eller i alla fall för oss svenskar. Bilen har en speciell plats i svenskars hjärtan sedan Roger Moore använde den i tv-serien Helgonet. Svenska bilar har sällan platsat i tv-serier annat än bilen för den där trygga, tråkiga amerikanska familjen som kör Volvo 240. Här får vi träffa Pelle Pettersson, som designade P1800, när han njuter av att köra Helgonets vita bil. Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0

Chris ersatte Volvons dörrpip med Totos låt Africa
Rimligt

I USA och en del andra länder har man en förkärlek för att bilarna ska pipa och låta för att varna för att ljuset är på, dörren är öppen, bältet inte är fastspänt, katten inte har fått mat, toapappret är slut och i princip allt annat man kan tänka sig. Chris Ng tröttnade på pipet hans Volvo 240 gav från sig och bytte istället ut det mot Totos klassiska låt Africa. Genidrag såklart. På måndag kommer Chris att släppa en begränsad upplaga med dessa ljudmoduler på Kickstarter. Originallåten har ni här nedan. Tumnagel
80.9°
+
Bobby Green
0

Volvo 240 vs Volvo V90
Det har hänt en del!

Den finska biltidningen Tuulilasi ville jämföra klassikern Volvo 240 med nya Volvo V90 och skapade därför en jämförelsebild. Här får vi se hur den skapades - och resultatet. Det har hänt en del och det som kanske syns mest är storleken på hjulen. Axelavståndet har ökat rejält, vinkeln på framrutan är klart annorlunda och så rumpan så klart. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0
2017
2016

Köp Carblaster-bilen
Gammal Volvo med inbyggd dator

Under början av 2000-talet fick bilen Carblaster en del uppmärksamhet via en artikelserie på Sweclockers. Denna gamla Volvo 240 GL från 1988 har en specialbyggd dator som är helt "integrerad" med bilen. Tangentbordet hittar man i solskyddet, touchpad i askkoppen och en specialutformad plexiglasskiva är monterad under handskfacket för att skydda alla datorkomponenter. Bygget gjordes då ägaren en dag höll på att krocka när han skulle byta cd-skiva och insåg att han behövde en bättre lösning att spela musiken från sina 40 skivor han hade i bilen. Så under sommaren 2003 tryckte han in en dator i Volvon och några år senare, 2008, uppgraderade han datorns komponenter. En längre artikel om själva bygget kan hittas här. Ett riktigt passionsprojekt alltså men nu har ägaren bestämt sig för att låta någon annan ta över den. Bilen säljs nämligen nu för 16 000 kronor via blocket och om det låter lockande så kan man hitta annonsen via länken nedan. Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0
2015
2014

Snubbe har byggt en Volvo 240 som går på vatten
Ultimate kombo

Idag är det som sagt 40 år sedan Volvo lanserade 240 och för att hylla denna magnifika modell ytterligare tänkte jag att detta klipp kunde vara på sin plats. Byggherren heter Theon Parseghian och som vi ser har han byggt om en Volvo 240 kombi till ett amfibiefordon. I videon sker jungfruresan och till synes verkar allt gå som det ska. Tumnagel
59.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Volvo 240 fyller 40 år!
En svensk ikon

Tidigare i år fyllde en av världens mest kända och populära bilar 40 år - Golfen. Men det är inte bara tyskt som firar den ärorika siffran i år, även Volvo gör det med modellen 240. Idag är det exakt 40 år sedan den första 240:n visades upp för media. Bilen tillverkades i 19 år fram till 1993 och såldes i drygt 2.8 miljoner exemplar, där många av dessa rullar än idag. 240 var en vidareutveckling av 140 och under huven erbjöds till en början en nyutvecklad version av B21-motorn på 97 hästar om man valde förgasare och hela 123 om man valde insprutning. 1974 kom 260 i versionerna DL eller GL. Den modellen hade en helt ny V6:a på 2.7 liter som gav 140 hästar. 1979 presenterades en sexcylindrig diesel och 1981 dök "värstingen" 244 Turbo med 155 hästar upp. Dela gärna med er av era bästa 240-minnen. För egen del var detta den första bil jag övningskörde i. Allt om 240 finns att läsa i Volvos pressmeddelande nedan. Tumnagel
69.0°
+
Bobby Green
0
2013

Tut i luren Idag är det 20 år sedan Volvo 240 lades ned
Tack för allt din gamle trotjänare!

Visst kan man även fira nedläggningar? Speciellt när det handlar om något som har levt länge, tillfört mycket och som avslutades med bravur. Idag är det exakt 20 år sedan Volvo la ner modellen 240. Det här var alltså 1993, hela två år efter att modellen 850 lanserats. 240 hängde helt enkelt kvar såpass länge tack vare sin pansarvagnsliknande hållbarhet och på grund av att det fortfarande fanns köpare som var intresserade av en ny 240. Modellen levde i 19 år och totalt tillverkades det omkring 2.9 miljoner exemplar. Det som utmärkte modellen var den höga säkerhetsnivån och ett par nya och innovativa lösningar. I kombiutförande visade den sig också kunna svälja enorma mängder med bagage tack vare sitt kantiga utseende. Här var det mycket funktion före form, men folk köpte det då bilen var bekväm att åka i och praktisk. Mängder med mer information kring bilen som numera är kult hittas i pressmeddelandet. Nu vill jag veta din relation till denna bil, för nog har nästan varenda kotte någon gång kommit i kontakt med den på något vis. Tumnagel
63.2°
+
Bobby Green
0
2012

Drift med pansarvagn
Ser kul ut

Här har vi några svenskar som tycker det är roligare att drifta med en pansarvagn än med en gammal Volvo 240, vilket man väl kan förstå. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida