26 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Självkörande lastbil för motorvägar i Nordamerika Volvo Autonomous Solutions visar nytt Volvo Autonomous Solutions och Aurora presenterar nu en prototyp av Volvo Lastvagnars modell VNL för fjärrtrafik. Den är framtagen för motorvägar i USA och är fylld med teknik utvecklad av Aurora (Aurora Driver). Nils Jaeger som är vd för Volvo Autonomous Solutions säger följande: "Volvo Autonomous Solutions är stolta över att ta de första, stora stegen mot en självkörande Volvo VNL i Nordamerika. Våra långvariga kundrelationer och kundernas prioriteringar står i fokus när vi stakar ut vägen framåt för självkörande lastbilar. Vi tror starkt på en framtid där säkra, hållbara och effektiva transportlösningar är avgörande för att ett samhälle ska kunna utvecklas, och i den omvandlingen är självkörande kommersiella lastbilar en viktig pusselbit." När skarpa tester med den här kommer dra igång är än så länge oklart. Tumnagel
42.9°
0
Volvo Pentas nya teknik gör det enklare att lägga till med båten En hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning CES-mässan är digital i år men det går som väntat utmärkt att presentera nyheter ändå. Volvo Penta delar nu med sig av branschens första helt integrerade Assisted Docking System för båtar. Detta ska ge kaptenen en helt ny kontroll och är ytterligare ett steg mot automatiserad tilläggning när båten väl ska parkeras. Systemet kompenserar för vind och strömmar och hjälper automatiskt båten att hålla den avsedda kursen. Så här säger Ida Sparrefors som är Director of Autonomous Solutions and New Business Models på Volvo Penta: "Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Trots att det på vissa sätt skulle ha varit enklare att införa en fullständig automatisering är det fina med det här systemet att det ger kaptenen bättre kontroll. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen, så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten." Läs mer om tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.3°
0
2018
Volvo Trucks presenterar förarlösa konceptet Vera Ska frakta gods kortare sträckor i framtiden Förra veckan presenterade Volvo Cars sin framtidsvision Volvo 360c och igår visade även Volvo Trucks upp hur de ser att en del av framtidens transporter kommer att se ut. Volvo Trucks kallar sin vision för Vera och det handlar om en trailerdragare som är både eldriven och självkörande, precis som det mesta är tänkt att vara inom fordonsindustrin i framtiden. Vera är primärt tänkt att användas på kortare sträckor där man transporterar stora mängder gods på samma rutt. Man nämner bland annat att Vera skulle kunna tänkas användas för att transportera gods mellan olika fraktterminaler inom någorlunda samma område. Mikael Karlsson, på Volvo Trucks Autonomous Solutions.säger: "Our system can be seen as an extension of the advanced logistics solutions that many industries already apply today. Since we use autonomous vehicles with no exhaust emissions and low noise, their operation can take place at any time of day or night. The solution utilises existing road infrastructure and load carriers, making it easier to recoup costs and allowing for integration with existing operations." Precis som med många framtidskoncept så finns det inga uppgifter om när vi kan få saker som Vera och liknande lösningar på våra vägar. Tumnagel
57.8°
0
2017
Ericsson, Volvo och Autoliv ska bygga teknik till självkörande bilar Bygger upp molntjänsten Zenuity Connected Cloud Ericsson skriver i ett pressmeddelande att man ska hjälpa Volvo och Autolivs samägda företag Zenuity med att ta fram en molnbaserad data-plattform för självkörande bilar. Det handlar om ett tekniskt samarbete där man ska bygga upp Zenuity Connected Cloud som är ett molnbaserat system för att hantera data och datasäkerhet runt självkörande bilar. Zenuity Connected Cloud kommer att baseras på Ericssons IoT-plattform IoT Accelerator. Zenuity VD Daniel Nobelius säger i ett uttalande: "Zenuity was formed to develop the software and solutions the industry requires to create a truly global connected automotive ecosystem. With a strong focus on increasing safety through ADAS [Advanced Driver Assistance Support] and AD [Autonomous Driving] software and functions, our unique expertise in ADAS and autonomous technologies combined with Ericsson’s technology leadership in complex connectivity solutions is a win-win for the entire automotive industry. Together, we will provide OEMs with unique, robust and scalable cloud-based solutions with much faster time to market, allowing them to capture the seemingly endless possibilities in the connected automotive ecosystem of the future." Zenuity Connected Cloud är inget som kommer att utvecklas exklusivt till självkörande bilar från Volvo utan ett system som Autoliv även kommer att försöka sälja till andra biltillverkare. Tumnagel
43.8°
0
Slut på artiklar...