m

Volvo Cars släpper sitt app-API
Så vem som helst kan börja utveckla appar

Det är inte alla som är nöjda med det något skrala utbudet av appar i nya Android-baserade infotainmentsystemet i XC40 Recharge och Polestar 2. I ett försök att göra dessa människor gladare har Volvo Cars nu släppt sitt API öppet så alla som vill kan börja utveckla appar för systemet. Så om detta är något du är sugen på att göra så hittar du API:et via länken nedan. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo Cars, Ericsson och andra öppnar AI-labb i Göteborg
Edge Lab ska bland annat pyssla med teknik för självkörande bilar

AI Sweden meddelar att man nu kommer att starta upp AI-laboratoriet Edge Lab i Göteborg tillsammans med Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars. Tanken bakom Edge Lab är att forskningen där ska bli världsledande inom decentraliserat lärande och Edge (maskinlärning). Man hoppas kunna bidra till forskning inom områden som till exempel självkörande bilar såväl som inom vårdsektorn och tillverkningsindustrin. Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden, säger om Edge Lab: "Edge Lab kommer att möjliggöra för utvecklare, studenter, forskare, användare från industrin, akademin och den offentliga sektorn att samarbeta i konkreta projekt och möta verkliga behov. Detta ger svenska aktörer en unik chans att placera sig i förarsätet inom ett av AI:s stora framtidsområden. Nu uppmanar vi fler aktörer att delta i och bidra till denna nya AI-resa, för att stärka sin verksamhet och gemensamt utveckla Sverige." Initialt kommer HPE, Volvo Cars och Zenseact investera 30 miljoner kronor i Edge Lab under 2021. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska minska antalet bilar i stan
Volvo ska hjälpa till

Initiativet Gothenburg Green City Zone är en ny klimatzon som kommer att gå från Lindholmen förbi Korsvägen vidare mot Mölndal. Göteborg har som mål att vara en klimatneutral stad 2030 och för att lyckas med detta samarbetar Göteborgs stad bland annat med Volvo Cars. Samägda bilar, självkörande taxibilar och elektrifiering ska testas för att skapa en helt utsläppsfri stadskärna. Den nya zonen ska fungera som en testbädd och demonstrationsmiljö där företag, samhällsaktörer, akademi och institut kan samverka och testa ny teknik och tjänster kring transporter, infrastruktur, energi och miljö. Axel Josefson som är kommunstyrelsens ordförande Göteborgs Stad säger följande: "I Gothenburg Green City Zone kommer staden, näringslivet och forskningsaktörer att arbeta gemensamt för att ställa om transportsystemet till utsläppsfritt på väldigt kort tid. Genom denna samverkan visar vi vägen inom hållbarhetsfrågor i Europa och att vi menar allvar med stadens klimatkontrakt med EU och våra ambitiösa hållbarhetsmål till år 2030." Håkan Samuelson som är vd för Volvo Cars säger: "I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte. Detta bevisas redan genom vår investering i den delade mobilitetstjänsten M, som har utvecklat patenterad AI-teknik för att förbättra effektiviteten och användningen. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång." Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2020

Snart kan suvar utgöra 75 procent av Volvos försäljning
Det tror vdn Håkan Samuelsson i alla fall

Allt fler köper suvar och det märks. Volvo erbjuder idag tre stycken olika SUV-modeller - XC40, XC60 och XC90. Och fler kommer, bland annat lilla XC20. Vdn Håkan Samuelsson tror att 75 procent av Volvos försäljning när den väl har lanserats är suvar. Det är helt enkelt det folk vill ha. Under 2020 har 71 procent av tillverkarens globala försäljning bestått av suvar. Samma period förra året var istället 63 procent. I Sverige har 46 procent av nyförsäljningen av Volvos bilar i år bestått av suvar. När XC20 lanseras vet vi tyvärr inte än. Den kommer att bli helt eldriven och baseras på SEA-plattformen som är framtagen tillsammans med Geely. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Volvos vd tycker att bensin- och dieselbilar borde förbjudas
Lösningen för att få folk att välja elbilar

För att få folk att gå över till elbilar tycker Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars att bensin- och dieselbilar borde förbjudas. Enligt honom är det detta som krävs för att göra en ordentlig omställning till el och elektrifierade bilar. Ett förbud är bättre än att ge ekonomiska subventioner. Flera länder har infört att nya bensin- och dieselbilar inte får säljas från år 2030, och ett liknande förbud diskuteras även här i Sverige. Resultatet kring detta ska redovisas den 1 februari nästa år. Håkan menar att om fem år så kommer en elbil kosta lika mycket som en motsvarande fossilbil, och att det då innebär att fler kan köpa dem. Då kanske även infrastrukturen kring laddning byggts ut mer också. 2025 är Volvos mål att hälften av deras modeller är helt eldrivna, resterande ska vara hybrider. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Tesla värderas nu till över en halv biljon dollar
Mer än Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och GM tillsammans

Teslas aktier fortsätter att skjuta i höjden vilket gör att företaget nu värderas till över en halv biljon dollar. Idag kostar en Tesla-aktie 555 dollar vilket är en ökning med över 500 procent sedan årsskiftet. När börsen stängde igår hade Tesla ett börsvärde på 526 miljarder dollar, motsvarande nästan 4,5 biljoner svenska kronor. Det är ett högre börsvärde än vad Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och General Motors har tillsammans. Volvo Cars räknas som världens 13:e högst värderade biltillverkare och har ett marknadsvärde på 48 miljarder dollar, alltså mindre än en tiondel av vad Tesla nu värderas till. Här nedanför hittas världens tio högst värderade biltillverkare. Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars släpper nya bilar från 30 meters höjd
Så att räddningstjänsten kan öva på dessa

För att räddningstjänsten ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt när de behöver ha ur någon som sitter fastklämd i en krockad bil har Volvo släppt flera nya bilar från 30 meters höjd rätt ner i backen. Detta ska då simulera en ordentlig frontalkrock och blir då ett bra övningsobjekt att jobba med. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Fares Fares i ny Volvo-reklam
Spelar stressad småbarnsfar

Volvo Cars har gjort en ny kampanj för modellerna XC60 och XC90. Den frontas av skådespelaren Fares Fares som tillsammans med skådespelerskan Ana Gil de Melo Nascimento spelar en stressad småbarnsfamilj i ekorrhjulet. Andra stora svenska namn som frontat Volvos kampanjer tidigare är bland annat Zlatan, Avicii, Robyn och Joel Kinnaman. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvos bilar har världsunik teknik för luftkvalitet
Övervakar PM 2.5-nivåerna

Volvo lyfter nu Advanced Air Cleaner som är en världsunik teknik som ska ge förstklassig luftkvalitet i bilarna. Luften i kupén renas innan man sätter sig i bilen för att köra och under färd är den luft man andas både ren och hälsosam. Tekniken använder sig av en sensor som mäter PM 2.5 (ett vanligt mått på luftkvalitet)-nivåerna i kupén. Ett syntetfiberbaserat filter och jonisering stoppar upp till 95 procent av alla PM 2.5-partiklar från att komma in i kupén, och detta filter finns i alla 90- och 60-bilar byggda på SPA-plattformen sedan i våras. Via Volvo On Call-appen kan man schemalägga en extra rening av luften i kupén. Där kan man även enkelt se nivåerna innan och efter rening. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Volvo ska modernisera sätten kunderna köper bil på
Satsar på e-handel

Volvo Cars meddelar nu att man har köpt upp återförsäljaren Upplands Motor och resterande 50 procent av återförsäljaren Bra Bil. Dessa två ska sedan slås ihop med Volvo Cars egen återförsäljare Volvo Bil. Detta har man gjort för att ytterligare kunna satsa på e-handel och modernisera sätten man erbjuder kunderna att köpa bil på. 2025 är ambitionen att halva försäljningen ska ske online. Jon Wakefield som är vd för Volvo Car Sverige säger följande: "De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvokund Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Sammanslagning med Volvo Cars och Geely pausas
På grund av Geelys börsaktiviteter i Kina

I början av året flöt det upp planer på att Volvo Cars skulle slås ihop med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Detta är dock något som pausas nu skriver Dagens Industri. Anledningen till att sammanslagningen, åtminstone tillfälligt, lagts på is beror på Geelys börsaktiviteter i Kina. I Kina siktar Geely nu på att dubbelnoteras på Shanghai-börsen för att få in mer kapital till företaget och det verkar ha gjort att sammanslagnings-planerna med Volvo Cars tillfälligt fått stå tillbaka. Kina-kännaren Frededric Cho säger till DI: "Jag tolkar det som att Geely har kapitalbehov och att man vill vända sig till kinesiska investerare för att få del av kinesisk valuta. Geely är numera ett respekterat varumärke och det finns ett stort intresse. När den kinesiska bilmarknaden tagit fart efter coronautbrottet kan man behöva kapital för att öka marknadsaktiviteterna och det kan också behövas för fusionsplanerna med Volvo Cars." DI skriver vidare att tidsplanen för fusionen mellan de båda bilföretagen har fått revideras flera gånger då många frågor som uppstått varit mer komplexa att lösa än vad man hade tänkt sig. Det verkar dock som om sammanslagningen kommer att bli av någon gång i framtiden enligt planerna men när så blir fallet är oklart. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger till DI: "Logiken är fortfarande densamma och den är positiv, men sammanslagningsplanerna har tillfälligt lagts på is." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Volvo börjar samarbeta med Plugsurfing
Laddningsservice för alla elmodeller i hela Europa

För några veckor sedan skrev vi att Polestar börjat samarbeta med laddningsföretaget Plugsurfing, vilket gör att man får tillgång till över 200.000 stycken laddpunkter i hela Europa. Nu meddelar Volvo att de gör samma sak och ett konto hos Plugsurfing kommer att ingå när man köper en elbil från Volvo. Men Volvo och Polestar har inte kokat ihop någon superdeal utan det handlar om att du slipper skapa ett konto och beställa en tagg. Björn Annwall som är chef för EMEA på Volvo Cars säger följande: "Plugsurfing kommer att kunna täcka alla laddnings- och körbehov: den dagliga pendlingen, laddning på plats och långdistansresor. Det ger föraren en sinnesro som gör körningen av din helt elektriska Volvo ännu mer njutbar och bekymmersfri." Volvos första stora satsning på eldrift är XC40 Recharge P8 som kommer att börja levereras senare i år. I samband med detta kommer även Plugsurfing-tjänsten att dra igång. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Per Svantesson intar rollen som vd för Automobili Pininfarina
Har tidigare jobbat på Volvo Cars

Per Svantesson som tidigare har jobbat på Volvo Cars, Volvo bussar, ESAB och Nevs tar nu över rollen som vd på Automobili Pininfarina efter Michael Perschke. Per har sedan 2018 varit operativ chef på företaget men kliver alltså nu upp i ledarposition. Pandemin har skakat om mycket såklart men Per lovar ändå att de första leveranserna av den eldrivna superbilen Battista ska dra igång i år. Produktionen går enligt plan och målet är att tillverka 150 stycken exemplar. Varje bil kostar runt 17 miljoner kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Polisen i Sverige får 2200 nya Volvo-bilar
Handlar om modellerna XC60 och V90

En stor upphandling mellan polismyndigheten och Volvo Car Sverige är nu klar. Den innebär att Volvo Car Sverige under de åtta kommande åren kommer att leverera 2200 stycken nya bilar till polisen i vårt land. Det handlar om modellerna XC60 B5 AWD Diesel och V90 B6 AWD Bensin. XC60 står för 75 procent av de upphandlade bilarna. De kommer bland annat att utrustas med ett nytt navigeringssystem, radar, 360-graders kamera och ANPR (automatic number plate recognition). De första bilarna i den nya upphandlingen ska börja levereras under nästa år. Tumnagel
67.3°
+
Bobby Green
0

Hertz begär företagsrekonstruktion
I Sverige verkar de dock klara sig

Det enorma biluthyrningsföretaget Hertz Global Holdings (som äger Hertz, Dollar och Thrifty) har lämnat in en ansökan om konkursskydd borta i USA. Detta för att de inte kunnat betala sina skulder då de inte får in några pengar på grund av den globala coronapandemin. Skulderna ökade snabbt dock då bolaget gick riktigt bra under början av året men så fort pandemin slog till på riktigt och efterfrågan på hyrbilar i princip försvann samlade de på sig en sammanlagd skuld på 18 miljarder dollar. Nu försöker de rädda företaget genom en företagsrekonstruktion så de kan lösa de ekonomiska problemen. Ansökan om konkursskydd gäller dock endast företagets verksamhet i USA och Kanada. Hertz i Norden skrev tidigare denna månad att de inte är påverkade av den Nordamerikanska problematiken då Hertz här drivs av ett dotterbolag till Volvo Cars. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida