m

Volvo Penta presenterar hybrid-båt för Hurtigruten Svalbard
Ska börja köra på test i maj

Det vi ser här är Volvo Pentas nya sightseeing-båt som är tänkt att köra Hurtigruten Svalbard. Den har en hybrid-drivlina och i maj nästa år ska man börja testerna med båten i Svalbard. I motorrummet sitter dubbla Volvo Penta twin D4-320 DPI Aquamatic med en elmotor kopplad till sig. Toppfarten anges till 32 knop och den har en marschfart på 25 knop. Grejerna sitter i båtmodellen Marell M15 som har döpts till Kvitbjørn vilket betyder isbjörn på norska. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Volvo lanserar världens första fordon tillverkat av fossilfritt stål
En lastbärare

Precis som vi har skrivit tidigare ska Volvokoncernen och SSAB tillsammans ta fram fossilfritt stål. Nu visar man upp det första fordonet som växt fram ur detta samarbete och det är en eldriven självkörande lastbärare. Den är framtagen för användning inom gruvdrift och stenbrytning så det handlar alltså inte om något vi kommer att få se ute på vägarna. Martin Lundstedt som är VD och koncernchef för Volvokoncernen säger följande: "Initiativet med SSAB sätter standarden för en fossilfri framtid. Precis som att världens länder samlas vid FN:s 26:e klimatkonferens för att diskutera klimatförändringarna måste även företag och industrier samarbeta för att utveckla nya och innovativa lösningar för en framtid fri från utsläpp av växthusgaser. Volvokoncernen strävar efter att ingå innovativa samarbeten, som t.ex. samarbetet med SSAB. Vi gör det för att utveckla attraktiva, säkra och effektiva nya fordon och maskiner som banar vägen för ett mer hållbart transport- och infrastruktursystem anpassat för framtiden." Fler konceptfordon kommer med det gröna stålet kommer att lanseras under nästa år. Tumnagel
58.4°
+
Bobby Green
0

Klart: Qualcomm köper Veoneer
Det svenska bilsäkerhetsbolaget får ny ägare

I början av augusti skrev vi att den amerikanska it-jätten Qualcomm ville köpa det svenska företaget Veoneer. Nu är affären klar och prislappen landade på motsvarande 39 miljarder kronor. Veoneer är en avknoppning från bilsäkerhetsföretaget Autoliv som bildades 2018 för att fokusera på den aktiva säkerheten inom bilindustrin medan Autoliv fortsatt arbetar med den passiva säkerheten. I april förra året stod det klart att Volvo och Veoneer delade upp det gemensamma bolaget Zeunity som utvecklade lösningar för självkörande bilar, och Veoneer valde då att ta han om den delen som utvecklar ADAS-system (Avancerade förarassistanssystem). Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Polestar till börsen genom SPAC-bolag
Värderas till 175 miljarder kronor

Polestar har nu tagit en genväg till Nasdaqbörsen i New York via ett så kallat Special Purpose Acqusition Company (SPAC)-bolag. Det hela skedde genom en fusion med det börsnoterade förvärvsbolaget Gores Guggenheim och bakom detta står miljardären Alec Gores och investmentbanken Guggenheim Partners. Polestar värderas efter detta till motsvarande 175 miljarder kronor. I samband med börsnoteringen går Gores Guggenheim in med 800 miljoner dollar i kontanter, institutionella investerare går in med 250 miljoner dollar och Volvo Cars lägger in ytterligare 600 miljoner dollar. När affären är klar kommer Volvo Cars att äga runt hälften av aktierna i Polestar. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Volvo slutar använda läder i sina elbilar
C40 Recharge är först ut

Volvos nya modell C40 Recharge blir startskottet för en läderfri framtid då man har bestämt att sluta använda detta i alla kommande helt eldrivna modeller. Från 2030 är målet att alla bilar Volvo erbjuder är helt eldrivna och ingen ska då innehålla läder. Senast 2025 ska även minst 25 procent av materialen i nya Volvobilar bestå av återvunnet och biobaserat material. Man strävar också efter att alla direktleverantörer ska använda 100 procent förnybar energi år 2025. Istället för läder kommer man att använda sig av hållbara material tillverkade av biobaserade och återvunna källor. Nordico är ett nytt interiörmaterial som Volvo tagit fram och det består av textilier tillverkade av återvunna PET-flaskor, biobaserat material från skogar i Sverige och Finland och korkar som återvunnits från vinindustrin. Tumnagel
59.2°
+
Bobby Green
0

Ny logga för Volvo Cars och Volvo Group
Har nu gemensam grafisk profil

Volvo Cars och Volvo Group är två skilda bolag men nu har de skaffat sig en ny gemensam grafisk profil. Förutom en ny varumärkesprofil får bolagen samma logga och det är den ni ser här ovan. Det enda som kommer att skilja varumärkena åt är accentfärger. Den nya profilen kommer att rullas ut gradvis från och med idag, men det dröjer till 2023 innan den nya loggan hamnar på bilarna. Tumnagel
15.0°
+
Bobby Green
0

SSAB levererar fossilfritt hybrit-stål till Volvokoncernen
Stål som är tillverkat utan kol

SSAB skriver i ett pressmeddelande att man nu levererat den första omgången stål som är framställd med så kallad hybrit-teknik, en teknik som innebär att inget kol eller koks används i tillverkningsprocessen. Istället för att använda kol och koks i tillverkningsprocessen används vätgas för att tillverka hybrit-stål. Den första hybrit-stål omgången som tagits fram på SSAB i Oxelösund har nu levererats till Volvokoncernen. Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB, säger om Hybrit-stålet: "Det första fossilfria stålet i världen är inte bara ett genombrott för SSAB, det är ett bevis för att det går att ställa om och kraftigt minska klimatavtrycken från stålindustrin globalt. Vi hoppas att detta kan inspirera andra att också vilja öka takten i den gröna omställningen." HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) utvecklades av SSAB, LKAB och Vattenfall. Leveransen man nu gjort till Volvokoncernen är en provleverans och någon gång runt 2026 hopppas företagen att man ska kunna börja leverera hybrit-stål i industriell skala. På bilden här ovanför syns en ljuslykta tillverad av hybrit-stål och här nedanför hittas ett klipp från SSAB där man snackar lite mer om hybrit-stål. Tumnagel
69.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska laddnätverk för lastbilar byggas
Volvo, Daimler och Traton gör gemensam sak

I Europa står Volvo, Daimler och Traton (som säljer Scania och MAN) ska bygga ett gemensamt laddnätverk för lastbilar. Ett nytt bolag ska startas under nästa år som ägs till lika stora delar av de tre. De tre företagen ska investera 500 miljoner euro och 1700 laddningspunkter ska byggas. Dessa ska byggas inom fem år och placeras nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter. Man siktar på att anpassa dessa punkter så att de dels passar den lagstadgade 45-minuterspaus som krävs och laddning över natten. Alla lastbilar ska kunna ladda på punkterna. De tre företagen säger att man kommer att samarbeta kring detta, men fortsätter vara konkurrenter på alla andra områden. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
64.2°
+
Roger Åberg
0

Skandiabanken har nu fått Apple Pay
På tiden!

För en dryg månad sedan rapporterade vi att folk som använder sig av Skandiabanken snart äntligen skulle få börja betala med Apple Pay i butikerna. Nu har banken äntligen kommit loss och aktiverat tjänsten så folk kan nu bara lägga in sina bankkorts-uppgifter i Apple Pay-appen för att därefter börja betala sina inköp direkt via mobilen. Så, så var det med det. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida