m

Volvo presenterar komplett program med eldrivna lastbilar
Rullar ut nästa år

Volvo Lastvagnar presenterar nu ett komplett program med eldrivna lastbilar. Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa bilarna som ska kunna tillgodose de flesta olika branscherna. Just nu genomförs testar av eldrivna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Räckvidden ska vara upp till 30 mil. Fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet. De kommer då att vara både batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Så här bygger Tesla respiratorer
Bildelar ska rädda liv

Förra veckan skrev vi om att det skulle tillverkas ansiktsskydd på Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve. I USA ser ut som om även andra biltillverkare vill lämna ett bidrag för att underlätta den pågående pandemin. Både Tesla, Ford och GM har fått se sina fabriker nedstängda på grund av virusutbrottet och nu har dessa börjat ställas om till att göra skyddsutrustning till vården rapporterar flera källor. I Teslas fabriker har man till exempel börjar tillverka respiratorer för att fylla upp den enorma efterfrågan som för tillfället finns på sådana. I videon ovan berättar anställda på Tesla lite mer om hur de använder datorn i Teslabilar, infotainment-systemet i bilarna samt andra bildelar för att tillverka respiratorer till vården. Tesla har tidigare skänkt 1000 respiratorer till sjukvården i New York men dessa ska ha varit av en typ som inte var ultimat för att vårda coronapatienter. Dessa respiratorer ska dock ha gått att bygga om och trots allt kunna komma till användning. De respiratorerna som Tesla nu tillverkar ska vara av den typen som är avsedda för att vårda coronapatienter och patienter som befinner sig i liknande tillstånd. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nedstängd Volvo-fabrik i Tuve börjar tillverka ansiktsskydd
Permitterade Volvo-arbetare börjar tillverka skyddsvisir

Volvo Lastvagnars anläggning i Tuve i Göteborg är precis som så många andra arbetsplatser nedstängd för tillfället. Detta har dock några anställda på fabriken utnyttjat för att börja tillverka ansiktsskydd som kan användas för att hindra smittspridningen av det nya corona-viruset. Det var Jenny Westermark, som vanligtvis arbetar som kundanpassningschef på Volvo lastvagnars fabrik, som tillsammans med ett par läkargrannar kläckte idén om att Volvos fabrik kunde användas för att tillverka ansiktsskydd. Volvo verkar ha tyckt att Westermarks idé var bra och kommer nu att upplåta sin fabrik för att tillverka en slags skyddande visir. Tillverkningen kommer att skötas av volontärarbetare som hittats bland de 45.000 personer som Volvo har permitterat på grund av virusutbrottet. Man siktar på att kunna tillverka cirka 1000 ansiktsvisir om dagen med start idag. Dessa ska sedan överlämnas till vårdinrättningar som är i behov av skyddsutrustning för att vårda corona-patienter. Det finns inga uppgifter om vad det kommer att kosta men Volvo kommer hur som helst att betala hela kalaset. I videoklippet ovan kan ni kolla in hur det antagligen skulle sett ut på Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve om världen inte hade drabbats av en pandemi. Tumnagel
64.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Lastvagnar presenterar sina nya tunga lastbilar
Säkrare, effektivare och mer fokus på föraren

Efter den påkostade reklamfilmen vi skrev om häromdagen är Volvos nya tunga lastbilar nu officiellt presenterade. Modellerna heter FH, FH16, FM och FMX och gemensamt för alla är att det är föraren som är i fokus. Man har lagt mycket tid på att få till förarmiljön, säkerheten och produktiviteten i bilarna. FM och FMX har fått helt nya hytter och en ny instrumentdisplay. Hyttvolymen är numera upp till en kubikmeter större och sikten har förbättrats tack vare större fönster, en sänkt dörrlinje och nya backspeglar. Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar säger följande: "Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt. De ger våra kunder ännu bättre argument när de konkurrerar om att locka till sig de bästa förarna. Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck." Läs allt om de nya lastbilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Volvo staplar fyra lastbilar på varandra i ny reklamfilm
Vdn Roger Alm står på toppen

Volvo Lastvagnar lanserar nu de fyra nya lastbilarna FH, FH16, FM och FMX och vad kan vara ett bättre sätt att göra det på än att stapla de fyra modellerna på varandra? Det var precis vad man gjorde och som om inte det var nog placerade man vdn Roger Alm på toppen som en gud. 15 meter högt och 58 ton tungt blev tornet som sakta körde rakt fram för att man skulle kunna ta ovanstående feta bild och göra filmen nedan. Hur man gjorde reklamfilmen ser ni i klipp nummer två. Tumnagel
65.8°
+
Bobby Green
0
2018

Volvo Trucks presenterar förarlösa konceptet Vera
Ska frakta gods kortare sträckor i framtiden

Förra veckan presenterade Volvo Cars sin framtidsvision Volvo 360c och igår visade även Volvo Trucks upp hur de ser att en del av framtidens transporter kommer att se ut. Volvo Trucks kallar sin vision för Vera och det handlar om en trailerdragare som är både eldriven och självkörande, precis som det mesta är tänkt att vara inom fordonsindustrin i framtiden. Vera är primärt tänkt att användas på kortare sträckor där man transporterar stora mängder gods på samma rutt. Man nämner bland annat att Vera skulle kunna tänkas användas för att transportera gods mellan olika fraktterminaler inom någorlunda samma område. Mikael Karlsson, på Volvo Trucks Autonomous Solutions.säger: "Our system can be seen as an extension of the advanced logistics solutions that many industries already apply today. Since we use autonomous vehicles with no exhaust emissions and low noise, their operation can take place at any time of day or night. The solution utilises existing road infrastructure and load carriers, making it easier to recoup costs and allowing for integration with existing operations." Precis som med många framtidskoncept så finns det inga uppgifter om när vi kan få saker som Vera och liknande lösningar på våra vägar. Tumnagel
57.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos lastbilar börjar snacka med personbilarna
Varnar förare om olyckor på vägen

Volvo Cars börjar nu samarbeta med Volvo Lastvagnar genom att dela fordonsdata i realtid med varandra för ökad trafiksäkerhet. Tekniken består av ett molnbaserat system som gör det möjligt för fordonen att kommunicera och varna förare om faror på vägen. Malin Ekholm som är Vice President för Volvo Cars Safety Centre säger följande: "Att dela säkerhetsdata i realtid baserat på vår uppkopplade säkerhetsteknik kan bidra till att undvika olyckor. Ju fler fordon vi har som delar säkerhetsdata i realtid, desto säkrare blir våra vägar. Vi ser fram emot att etablera ytterligare samarbeten med andra partners som delar vårt engagemang för trafiksäkerhet. Med molnbaserad säkerhet kan Volvo-förare nästan se runt hörnet och undvika en kritisk situation eller olycka innan den inträffar. Förmågan att se längre fram och undvika faror är något vi vill dela med så många förare som möjligt." Tumnagel
72.1°
+
Bobby Green
0

Volvo visar första helt eldrivna lastbilen
Börjar rulla i Göteborg nu

Nu visar Volvo Lastvagnar upp FL Electric - deras första helt eldrivna lastbil. Den är framtagen speciellt för transporter av last och sopor i stadstrafik. Nästa år ska försäljningen och serieproduktionen dra igång. Den eldrivna lastbilen har såklart många fördelar, men några extra viktiga är att den kan användas inomhus i godsterminaler och att den får köra där det är miljözoner. De första bilarna ska börja rulla redan nu i Göteborg. Drivlinan består av en elmotor som har en maxeffekt på 185 kW och ett kontinuerligt effektuttag på 130 kW. Till denna kopplas en växellåda med två växlar. Maximalt vrid anges till 425 newtonmeter. Batteripacket består av två till sex stycken litiumjonbatterier på totalt 100 till 300 kWh. Räckvidden på en laddning anges till 25 mil. Det ska gå att snabbladda på 1-2 timmar. En laddning över natten ska ta omkring tio timmar för det stora batteripacket. Tumnagel
74.9°
+
Bobby Green
0

Elektrisk lastbil från Volvo börjar säljas nästa år
Men kommer i trafik redan i år

Tesla är ju som ni kanske vet på gång med en lastbil men det verkar som att Volvo faktiskt hinner få en elektrisk lastbil, om än rejält annorlunda sådan, i trafik innan Tesla. Man går nämligen ut och säger att man kommer att börja sälja eldrivna lastbilar i Europa 2019 men att de först enheterna ska tas i bruk redan i år "med utvalda referenskunder". - Genom att använda eldrivna och tystgående lastbilar för varutransporter i städerna löser vi en rad olika utmaningar samtidigt. Utan störande buller- och avgasutsläpp blir det möjligt att köra i känsligare delar av stadskärnan. Det går också att köra transporter under tider på dygnet då trafiken inte är så tät, exempelvis sena kvällar och nätter, säger Claes Nilsson, VD på Volvo Lastvagnar. KTH och Stockholm Stad har undersökt hur mycket man skulle tjäna på att utföra transporter nattetid, undviker man rusningstrafiken minskar tiden till en tredjedel. - Vår teknik och kompetens inom elektromobilitet bygger på beprövade kommersiella lösningar som redan används i Volvos eldrivna bussar och lösningar som lanserades i Volvos hybridlastbilar redan 2010. Själva fordonen utgör endast en del av det som behövs för att genomföra storskalig elektrifiering, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar. Lastbilarna som kommer i produktion har inte fokus på lång räckvidd, istället är det transporter i städerna som gäller. - Vi betraktar full elektrifiering för stadsdistribution som det första steget. Samtidigt arbetar vi också med att elektrifiera andra typer av transportområden. Det här är bara början, avslutar Claes Nilsson. Tumnagel
58.8°
+
Roger Åberg
0
2013

Så här stark är dragbalken i Volvos nya FMX
Det är viktigt med en hook i en reklamfilm

Hur gör man en bra reklamfilm egentligen? Claes Nilsson som är chef för Volvo Lastvagnar har fått höra att det krävs en hook för att den ska bli poppis. Och därför gjordes den här reklamfilmen i sann Göteborgshumorsanda. Tumnagel
115.6°
+
Bobby Green
0
2007

Nu ska Ford sälja Volvo
Priset: 8 miljarder dollar

I veckan går tidsfristen ut för de som är intresserade av att köpa Jaguar och Land Rover, men redan nu förbereder Ford en försäljning av Volvo. Intresset för Jaguar och Land Rover har varit svagt. Ingen biltillverkare har visat intresse, och även riskkapitalisterna har varit måttligt intresserade av de forna storheterna. Intresset för Volvo kommer säkerligen att vara bra mycket större, trots att prislappen är 1 miljard dollar högre. Vi har tidigare rapporterat om intresse från både BMW, Renault/Volvo Lastvagnar samt diverse investmentbolag som är intresserade av Volvo. Om försäljningen nu blir officiell så kommer säkerligen ett företag som Hyundai att vara intresserade. Hyundai går som tåget och ett köp av Volvo skulle ge dom en gratisbiljett (om man nu kan kalla 50 miljarder kronor för gratis...) in i premiumsegmentet. Det enda som kan komplicera försäljningen är det faktum att Volvo sedan 1999 blivit en del av Ford. Integrationen är stor för att få maximal utväxling på samarbetet. När det gäller Jaguar / Land Rover så är det ingen dålig gissning kapitalet kommer att komma från Asien, frågan är bara vem som ska fronta affären? Ett kinesiskt ägarskap så som i fallet MG skulle förmodligen inte fungera för Jaguar eller Land Rover då varumärkena är laddad med helt andra värden. De nya ägarna, bör åtminstone på pappret, vara britter för att trovärdigheten ska behållas. Se bara på kopplingen Prodrive och Aston Martin. Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0

Att Volvo köper Volvo är det sämsta som kan hända... Volvo
Drömmen om ett svenskt Volvo bör stanna vid just det

Idag så rapporterar de flesta stora medier om Volvo ABs intresse för Volvo PV. Jag hoppas det köpet aldrig blir av. Inte för att jag har något emot ett helsvenskt Volvo, utan på grund av att köpet knappast skulle gynna Volvo PV. Kommer någon ihåg hur Volvos modellutbud såg ut innan Ford köpte Volvo? Även om Volvo lastvagnar idag har en stor kassakista, så räcker den inte långt om Volvo ska vara med och konkurrera i premiumklassen. Att varumärken Volvo finns samlat hos en ägare kan ha sina fördelar, men knappast anledning nog för en affär. Nej, det finns fler anledningar bakom köpet. Den största är förmodligen Renault. Renault äger cirka en femtedel av Volvo lastvagnar, och har väl störst intresse av Volvo PV. PG Gyllenhammars försökte under 90-talet para ihop Renault och Volvo (därav Renaultbilarna hos din Volvohandlare, åtminstone året ut) utan framgång. Men nu verkar en liknande affär vara på bordet igen. Renault skulle med köpet av Volvo slå två flugor i en smäll: Man får ett märke som är hyfsat etablerat i premiumsegmentet samtidigt som man får tillgång till en distributionskanal i Nordamerika via Volvos återförsäljare där. Vilka fördelar det skulle ge Volvo går att diskutera, men Renaul/Nissan har flera gemensamma motorprojekt, där Nissan också laborerar med hybriddrift. Men i övrigt då? Frågan är hur en svensk/fransk kultur skulle fungera? Personligen tror jag inte att Renault är rätt partner för Volvo. I så fall så tror jag att framtiden ser ljusare ut ihop med Ford. Drömmen vore BMW, men det intresset verkar ha svalnat. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

Volvo R-Line
R-bilarna må vara borta men R:et lever kvar

Volvo må ha dödat R-bilarna, men bokstaven R får leva kvar. Volvo kommer under året att lansera diverse olika sportpaket som kommer att gå under benämningen R-Line, motsvarande Audis S-Line, Volkswagens, eh, R-Line och BMWs M-paket. Bilderna visar en R-line-kittad S40 och V50. Initiativet är bra, även om genomförandet inte känns riktigt hundra. Jag vet inte hur många gånger jag har klagat på Volvos sportratt, men här kommer det igen; sluta använda rattar från Volvo lastvagnar på personbilarna! Speciellt om man ska kalla den för en sportratt. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0