m

Cyan Racing släpper klipp på Volvo P1800 Cyan
Sladdar loss i norra Sverige

Cyan Racing tog med sig Volvo P1800 Cyan till norra Sverige för att sladda lite och som tur var hade de med sig filmkameran så vi får se hur det såg ut. Man hamnade i Åre och körde där på en sjö när det var minus 20 grader. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0
2020

Årets vinnarbilar enligt Top Gear
Volvo P1800 Cyan knep Retro Hero of the Year

Varje år utser Top Gear vilka som varit årets bilar i ett gäng olika kategorier. I det här klippet får vi reda på alla vinnare och i kategorin Retro Hero of the Year var det Volvo P1800 Cyan som kammade hem platsen. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Mr JWW kör Volvo P1800 Cyan
Det här får man för en halv miljon dollar

I början av september dundrade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om totalt, och som de säljer till den som kan hosta upp minst 500.000 dollar. För pengarna får man ett kraftpaket med 420 hästar, racingväxellåda och rejält mycket bättre väghållning än originalet. Mr JWW har fått provköra och så här såg det ut. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

En titt på insidan i Cyan Racings Volvo P1800
Klassiskt men samtidigt modernt

I början av september rullade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om rejält. Nu får vi se hur insidan på bygget ser ut tillsammans med motorrummet och lite av upphängningen. Insidan har man velat hålla klassisk och så som det var på 60-talet, fast inblandat med lite digital teknik förstås. Samma tankar har gått i motorrummet där man ville hålla det rent och snyggt utan massa plasttjafs. "We have focused on creating an interior that reflects the car décor of the sixties in a modern version. We have kept the clean and driver-oriented interior of the original car, carefully moving it forward with modern materials and technology. Another area of attention is the design of the engine and the engine bay. We have made an effort to highlight the light and nimble VEA Volvo engine, liberated from all elements of modern engines, with clear ties to the original Volvo P1800 of the sixties." Läs mer på länken nedan. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0