m

Volvo Pentas nya teknik gör det enklare att lägga till med båten
En hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning

CES-mässan är digital i år men det går som väntat utmärkt att presentera nyheter ändå. Volvo Penta delar nu med sig av branschens första helt integrerade Assisted Docking System för båtar. Detta ska ge kaptenen en helt ny kontroll och är ytterligare ett steg mot automatiserad tilläggning när båten väl ska parkeras. Systemet kompenserar för vind och strömmar och hjälper automatiskt båten att hålla den avsedda kursen. Så här säger Ida Sparrefors som är Director of Autonomous Solutions and New Business Models på Volvo Penta: "Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Trots att det på vissa sätt skulle ha varit enklare att införa en fullständig automatisering är det fina med det här systemet att det ger kaptenen bättre kontroll. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen, så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten." Läs mer om tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2020

Volvo Penta tar fram eldrivlina för brandbilar
Kommer snart börja testas skarpt

Rosenbauer är en av de ledande tillverkarna av brandbilar. Volvo Penta har tagit fram en elektrisk drivlina för bilarna och snart ska dessa börja testas skarpt i Berlin, Amsterdam och Dubai. Bilen måste klara hög hastighet, snabb acceleration, hårda inbromsningar och ha god körbarhet. Tillsammans med en oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi ska den elektriska drivlinan bidra till att alla dessa krav uppfylls. Det sitter en elmotor på varje axel och det finns ett smart energilagringssystem ombord. Om resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar lång tid så batteriet laddas ur finns en dieselmotor som backup. Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0
2019

Lexus lyxyacht är nu här
Blir din för 3,5 miljoner dollar

2017 visade Lexus upp konceptet Sport Yacht Concept och i höstas fick vi nya renderade bilder på lyxyachten. Nu är den presenterad i produktionsutförande och den får namnet LY 650. Designat har den italienska båtfirman Nuvolari Lenard gjort. Världspremiären ägde nyligen rum i Boca Raton, Florida och skulle du vilja bli ägare till en sån här får du hosta upp 3,5 miljoner dollar. För den pengen får du en båt som har sex stycken sovplatser, flera sköna ytor att hänga på och dubbla Volvo Penta IPS som i sitt kraftfullaste utförande tillsammans levererar 2700 hästar. Försäljningen drar igång den 30 oktober. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Nu kan även båten parkera själv
Volvo Penta presenterar världsnyhet

Självparkerande bilar har funnits ett tag nu och nu är det dags för båtar. Det är Volvo Penta som har tagit fram ett system där man med hjälp av en app kan låta sin lilla yacht parkera alldeles själv. Båten måste så klart har stöd för systemet men det måste även marinan ha. Vilka marinor som har eller kommer att ha stödet ser man i appen, där man också kommer att kunna boka en plats. 2020 kommer detta att finnas på marknaden. Om du har en båt med Volvo Pentas IPS-system kommer du att kunna uppgradera till detta. Tumnagel
49.4°
+
Roger Åberg
0

Ha koll på båtens motor med mobilen
Volvo Penta kopplar upp båtmotorn

Under båtmässan i Düsseldorf kommer Volvo Penta att presentera något man kallar för Volvo Penta Easy Connect. Det är en pryl som man kopplar in i sin motor och sedan kan man koppla upp sig direkt mot motorn, antingen via blåtand på plats eller via nätet om man är hemma. De handlar alltså om en hårdvara som man kopplar till motorn och en mjukvara i form av en app. Tillbehöret ska fungera till alla motorer med EVC från 2003 och alla motorer utan EVC från 2006. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
2016

Per "Turbopelle" Gillbrand har gått bort
Svensk världskänd motoringenjör blev 82 år gammal

Turbopelle, eller Per Gillbrand som han egentligen heter har i dag lämnat oss 82 år gammal. Per var en svensk världskänd motoringenjör och uppfinnare som hyllats för sina tekniska lösningar och smeknamnet fick han efter sin tid hos Saab. Det var nämligen han som, i ordets rätta bemärkelse, satte fart på Saab och deras turbomotorer. Direkt efter sin examen som maskiningenjör började han att jobba som motortestingenjör på Volvo Penta i Skövde. Efter det gick han vidare till Volvo i Göteborg för att jobba med "Projekt 1958" - det som senare blev modellen P1800. Under sin tid där var Per med och utvecklade B18-motorn - Volvos kanske mest kända maskin. Ett härligt klipp på när Per visar upp sina modellmotorer ser vi här ovan. Tumnagel
15.2°
+
Bobby Green
0