m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Citroëns nya högbyggda sedan C3L
För tankarna till Volvo S60 Cross Country

Ett gäng bilder på Citroën nya modell för Kina, C3L, har läckt ut på nätet och så här ser den ut. Det är något så ovanligt som en högbyggd sedan som direkt för tankarna till Volvos S60 Cross Country som de presenterade 2015. Lika märklig den, och en enda gång har jag sett en med egna ögon. Citroën har sålt en crossover vid namn C3-XR i Kina sedan 2014 och C3L är samma bil fast i sedan-utförande. Strålkastarna är likadana precis som de vertikala DRL-ljusen och den rundade grillen. Det är först baktill den nya modellen skiljer sig åt. Udda modell helt klart och inget vi någonsin kommer att få se här. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0
2019

Doug DeMuro kollar in Volvo S60 Polestar Engineered
Är lack på att Volvo inte säljer några

Polestar-versionen av Volvo S60 verkar vara riktigt härlig, problemet är främst att den inte går att köpa. Hur som helst så är det intressant att gå igenom bilen och att se någon som inte är svensk göra det. Som vanligt är Doug noga med att kolla in massor av små detaljer och det finns det faktiskt i denna. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Australiensisk polis kör BMW M5 Competition
Snabbt ska det vara!

Det är inte bara polisen i Dubai som får köra feta bilar till vardags, polisen i Victoria, Australien, har fått en BMW M5 Competition med 625 hästar och som gör noll till hundra på 3,3 sekunder. Men det är inte skattebetalarna som står för notan. Victoriapolisen kör sedan tidigare BMW 530d, som inte heller är så slö, och som tack för det har nu BMW lånat ut en M5 Competition i ett år. Dags för Volvo att låna ut en Volvo S60 Polestar Engineering till svenska polisen? Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

Första omgången av nya Volvo S60 på väg till Europa
Snart hos en handlare nära dig

I somras presenterade Volvo nya S60 och vad som gör den lite unik är att det är den första Volvon som tillverkas i USA. Fabriken ligger i Ridgeville, South Carolina och efter att nu ha tillverkat modellen där i ett halvår är det dags att börja exportera den till Europa. Bilarna kommer att skeppas till Zeebrygge som är en hamnstad i Belgien. Därefter kommer Volvos distributionscenter i Gent att transportera dem vidare till återförsäljare i Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Irland, Storbritannien, Italien, Spanien, Tyskland, Schweiz, Österrike, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Tjeckien, Slovenien, Polen och givetvis även Sverige. Fabriken som för tillfället endast tillverkar S60 räknar med att bygga 50.000 stycken exemplar det första året och hälften av dessa är ämnade för export. 2022 kommer man att börja tillverka nästa generation av modellen XC90 och fabrikens kapacitet ska då vara uppe i 150.000 stycken bilar om året. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Släpp inte blicken från skärmen och vinn en Volvo
Lottar ut tre prenumerationer under Super Bowl

Volvo kör en annorlunda tävling under Super Bowl istället för att betala pengar för en reklamfilm. Man tävlar ut tre prenumerationer av Volvo S60 till de som kan hålla skärmen på ett Volvospel istället för att kolla på Super Bowl. Vinnarna lär bli tre personer med bra karaktär eller som är ointresserade av sport. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Arthur lagar upp en sargad Volvo S60
Banka, laga, fixa

Arthur Tussik är en man av ganska få ord men en sjukt duktig metallarbetare och fixare av krockskadade bilar. Här ser vi när han tar sig en an en Volvo S60 som varit med om en olycka. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

USA får bara 20 Volvo S60 Polestar Engineered
Kommer att kosta 1100 dollar i månaden

Vi har inte fått några priser på Volvo S60 som gäller här i Sverige, men priserna för den amerikanska marknaden är nu klara. Billigaste versionen kostar 35.800 dollar och sedan går det uppåt. För en T8 får man betala 55.400 dollar med inscription-paketet. Att bara konvertera dollarpriserna till svenska kronor på bilar går tyvärr inte, men i Volvo-fallet fungerar det faktiskt ok. En Volvo V60 T5 Momentum kostar 379.900 kronor i Sverige och 42.500 dollar i USA, översätter man dollarn till kronor 383.000 kronor. Det är faktiskt rätt billigt att köpa en Volvo i Sverige, så det finns hopp och ganska bra pris på S60. En V60 kostar 337.900 kronor med T5-motorn och översätter man dollarpriset rakt av blir det 322.000 kronor. Någonstans där kommer det nog att landa. Men det viktigaste är ändå S60 Polestar Engineered, den lite roligare versionen. Denna kommer endast att gå att köpa via deras prenumerationstjänst Care By Volvo och kommer att kosta 1100 dollar i månaden. En vanligt S60 kostar från 775 dollar i månaden. Det sjuka är att man endast kommer att leverera 20 stycken bilar i USA. Varför är lite oklart. Specialmodeller säljs av naturliga skäl i små upplagor och det kan vara så att Volvo vill göra modellen eftertraktad istället för att sälja få bilar och riskera en flopp. Hur tillgången blir till Sverige är ännu oklart. Vi får hoppas på fler än 20 bilar i alla fall. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

En närmre genomgång av Volvo S60
Denna gång utan svengelska

Som vanligt när en ny Volvo släpps så får vi en ordentlig genomgång av Volvo själva. Den här gången är det designansvarige T. Jon Mayer som går igenom bilen. Neden en liten introduktionsfilm på bilen. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Videofrossa: Nya Volvo S60
Se den på vägen, syna den och se den i fabriken

Så var Volvo S60 äntligen här, men hur ser den ut egentligen? Det ser man såklart bäst på video, så vi har hittat ett gäng och tänkte bjuda på dem är. Ovan ser ni bilen först med Inscription-paketet rullar runt på vägarna. Efter det kommer R-design-versionen. Här får vi titta närmare på först utsidan och sedan insidan. Här får vi se bilen rulla av bandet i fabriken. Och till slut får vi se hur de har utvecklat chassit med ny teknik. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA

Precis som vi tidigare har skrivit har Volvo idag premiär för nya S60 - en mellanstor sportsedan i premiumsegmentet. Det här blir den första Volvon som tillverkas i USA och den nya fabriken i Charleston invigs idag. "Nya S60 är en av de mest spännande Volvo-bilar vi någonsin har tillverkat. Den är verkligen en bil för föraren som ger oss en stark position på sedanmarknaderna i Kina och i USA. Därmed skapar den också ytterligare tillväxtmöjligheter för Volvo Cars." Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars Bilen kommer inte att erbjudas med dieselmotor och det är en del i satsningen på att istället elektrifiera bilarna. Från och med nästa år kommer alla Volvos nya modeller att ha någon form av elmotor i sig. Nya S60 erbjuds med två olika turbo- och kompressormatade bensindrivna laddhybrider - T6 Twin Engine AWD (340 hästar) och T8 Twin Engine AWD (390 hästar). Den sistnämnda går även att få som Polestar Engineered vilket innebär att effekten höjs till 405 hästar samtidigt som man uppgraderar hjul, bromsar (Brembo), hjulupphängning (Öhlins) och motorstyrningen. Utöver dessa finns även versionerna T5 och T6 vid lanseringen. S60 bygger som väntat också på SPA-plattformen och har samma prylar under skalet som V60. Den har givetvis säkerhetssystemet City Safety och detta aktiverar nu även autobromsfunktionen för att mildra en kollision med mötande trafik. Pilot Assist-systemet som är tillval har också fått bättre prestanda vid kurvtagning. Precis som för XC40 ska nya S60 gå att prenumerera på via tjänsten Care by Volvo. Produktionen drar igång vecka 20 nästa år. Från vecka 5 ska det gå att lägga en beställning så det är en stund kvar. Några svenska priser har vi dock inte fått än. I USA kostar bilen följande: T5 FWD 35.800 dollar med Momentum, 41.900 dollar med R-Design och 42.900 dollar med Inscription. T6 AWD 40.300 dollar med Momentum, 45.400 dollar med R-Design och 47.400 dollar med Inscription. T8 Twin Engine finns inte med Momemtum. R-design kostar 54.400 dollar och Inscription kostar 55.400 dollar. Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Följ avtäckningen av nya Volvo S60 här
Klockan 17:45 är det dags

Idag kommer Volvo att presentera helt nya S60 och man kommer att kunna följa avtäckningen live via Facebook här nedan. Är du i Göteborg kan du även bevittna det hela med egna ögon, eftersom att allt sker i Race Village på Bananpiren. Tiden som är satt är 17:45. Samtidigt avtäcks bilen i Charleston i USA, där Volvos första fabrik i samma veva drar igång sin verksamhet. Det är också här bilen kommer att tillverkas. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Polestar-fixad Volvo S60 visar nyllet
Avtäcks den 20 juni

I går skrev vi om att Polestar kommer att piffa till ett par av Volvos modeller och idag släppte man en kort teaservideo som visar lite av nyllet som ännu ej presenterade S60 kommer att få. Det vi får se för tillfället är att bilen får en kraftigare frontspoiler och en sportigare grill med Polestar-emblemet i sig. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Volvo S60 kommer i prestandaversion signerad Polestar
Guld är nya Polestar Engineered-färgen

Resan för Polestar inom Volvo börjar nu sätta sig. Det egna märket Polestar kommer också att leverera komponenter och lösningar till Volvos vanliga bilar under beteckningen Polestar Engineered. Först ut är en specialversion av S60 som baserar sig på T8 Twin Engine. S60 kommer att visas upp för första gången på riktigt i deras nya fabrik i Charleston, South Carolina. Det gör att man också kan släppa prestandaversionen som petar lite extra liv i plugin-hybriden. Köper man Polestar-versionen får man 415 istället för 400 hästar och 680 istället för 670 Nm i vridmoment. Men det är inte det enda man gör. Nya fälgar presenteras och bilen får fetare bromsar som har tagits fram tillsammans med Brembo. Polestar Egineered har tagit fram en multi-länk-fjädring både fram och bak som har premium-dämpare från Öhlins med dual-flow-ventil. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen kommer från Polestar 1. Utväxlingsintervallen i automatlådan kommer även att förfinas. Trots mer kraft ska man leverera en bil som ger samma utsläpp som den vanliga modellen. Polestar Engineered kommer som sagt till S60 men också till V60 och XC60, men först nästa år. Alla modellerna kommer att säljas i begränsad upplaga hos handlarna men kommer också att kunna beställas via deras prenumerationstjänst Care by Volvo. Tumnagel
54.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo hoppar över Geneve-salongen
Lanserar S60 i sin nya fabrik istället

Bilsalonger har alltid varit viktiga för biltillverkarna. Journalister och publik i en viss del av världen har varit samlade på ett ställe och det har man använt för att lansera nyheter. Mässorna har varit utspridda över världen; Genève, Beijing, Detroit och så vidare. Men i en allt mer global värld där tillverkarna också släpper betydligt fler saker har mässorna blivit allt mindre viktiga. Många modeller släpps mellan mässorna för att inte försvinna i bruset och det man släpper på mässorna är oftast mindre saker, så att man har något nytt att visa upp. Det här är så klart kostsamt och Volvo har tidigare beslutat sig för att inte ställa ut på ett antal av dem. Och nu hoppar man av Genève-salongen. S60 kommer alltså inte att lanseras på en mässa utan i samband med att man öppnar sin första fabrik i USA, i Charleston i South Carolina. Tidigare har man valt att lansera XC40 och V60 på lite udda ställen, den senare i två villor utanför Stockholm. – Vi säger inte att vi aldrig mer kommer att närvara vid bilmässor. Vi räknar med att branschevenemang som bilsalongen i Genève kommer att fortsätta utvecklas och vi kommer att återvända i framtiden, säger Björn Annwall från Volvo. Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0

Nya Volvo S60 erbjuds ej med dieselmotor
Presenteras i sommar

Förra året meddelade Volvos vd Håkan Samuelsson att tillverkaren skulle sluta utveckla nya dieselmotorer och snart kommer de nuvarande också att fasas ut. Ett första bevis på detta är att nya S60 inte kommer att erbjudas med en dieselmotor under huven. V60 går dock att få som diesel, då heter alternativen D3 och D4. Nya S60 har premiär i sommar. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Nya Volvo S60 läcker ut
Läcker?

Förra veckan delade Volvos vd Håkan Samuelsson med sig av en bild på en maskerad version av nya S60 som man just nu håller på att testa för fullt. Bilen har troligtvis inte premiär förrän i höst men redan nu kan vi visa hur den ser ut bakifrån, vilket är det mest intressanta eftersom den framtill ser ut som nya V60. Bilden är tagen hos Volvo i Torslanda och det vi kan se är bland annat att registreringsskylten hoppar upp från stötfångaren där den sitter på S90 till mellan baklamporna istället. Den inre delen av lamporna är även något spetsigare jämfört med S90. Bilen ska vara R-Design-utrustad. Mer information hittar ni på länken nedan. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida