m

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap
Prenumerera på bil för 500 euro i månaden

Nyligen körde Lynk & Co ett live-event och det handlade om deras nya medlemskap. Är du medlem där prenumererar du på en bil istället för att äga den. Företaget lovar att det aldrig ska kosta mer än 500 euro i månaden och summan kan bli mindre om du delar bilen med andra. Detta gör man via appen och man bestämmer själv vad det ska kosta att låna bilen. Service, försäkring och däck ingår i månadskostnaden. Uppsägningstiden är en månad. Lanseringen sker först i Amsterdam och innan året är slut även i Göteborg. Den första modellen man får tillgång till är Lynk & Co 01 som är syskon till Volvo XC40. 01 erbjuds som både hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda ska ta sig upp till sju mil på bara el. De första bilarna kommer till Europa nästa vår. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co rullar ut 06
En kompakt SUV för den kinesiska marknaden

Lynk & Co, som är syskonmärke med Volvo, rullar nu ut modellen 06 som inte är deras sjätte modell utan femte. Det här är en SUV i kompakt-klassen ämnad för den kinesiska marknaden. Designmässigt följer 06 övriga bilar i utbudet på utsidan medan insidan har fått sig en hyfsat egen stil jämfört med tidigare. 06 är tillverkarens första modell att baseras på den CEVT-utvecklade BMA-plattformen. Den plattan är mindre än CMA som bland annat Volvo XC40 bygger på. Bilen mäter 4,34 meter på längden, 1,62 på höjden och 1,82 på bredden. Under huven finns det två val - trea på 1,5 liter och 177 hästar och samma motor parad med elmotor i hybrid-utförande. Här är effekten istället 190 hästar och på en laddning ska man kunna ta sig 5,5 mil. Vad 06 kommer att ligga prismässigt och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Volvos eldrivna XC40 Recharge P8 AWD börjar säljas idag
Din från 699.000 kronor

I slutet av oktober presenterade Volvo XC40 Recharge P8 AWD - tillverkarens första helt eldrivna modell om man bortser från C30 Electric. Idag drar försäljningen igång och prislappen börjar på 699.000 kronor. Produktionen drar igång senare i år och de första kunderna ska också få sina bilar under året. För slantarna får du en bil som tar sig 40 mil på en laddning (WLTP) och som har en effekt på 408 hästar. Batteripacket kan man snabbladda upp till 80 procent på 40 minuter. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
22.8°
+
Bobby Green
0

Det här är den billigaste Volvon man kan köpa
Snikversion av Volvo XC40

Volvo är ju sedan några år premium och man fokuserar precis som syskonet Polestar inte på att släppa de billigaste modellerna först. Volvo släppte XC40 2017 och det är först nu som man släpper en riktig snikversion. Om man väljer en XC40 med manuell låda och en bensinare på 129 hästkrafter (på Volvo-språk T2) och utrustningsnivån Momentum Core kommer man undan med 282.000 kronor. Då får man välja mellan vit och svart färg, 17-tumsfälgar och noll fräcka saker. Men man får elektriskt infällbara ytterbackspeglar, parkeringssensorer bak och LED-strålkastare. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Nya bilder på Lynk & Co 05
Ett syskon till Volvo XC40

Fler bilder på Lynk & Cos nästa modell 05 har nu läckt ut och så här ser den alltså ut när den inte är maskerad. Det här är ett syskon till Volvo XC40 men med ett ännu slankare bakparti. Den baseras därmed på CMA-plattformen. Vad som finns under skalet vet vi dock inte men troligtvis rör det sig om Volvo-grejer även här. På länken nedan kan ni även se en bild på bilen när den fångades i trafik helt omaskerad, med svenska regplåtar dessutom. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Geely visar modellen Icon i produktionsform
Blir mindre än Volvo XC40

Förra våren visade Geely upp konceptbilen Icon och det var då en Volvo XC40 med lite annan form. Nu presenteras produktionsversionen men den här baseras på den nyutvecklade BMA-plattformen istället för på CMA som XC40 bygger på. BMA är framtagen för ännu kompaktare fordon så den här är alltså mindre än Volvon. Längden säger 4,35 meter vilket är nio centimeter kortare än XC40. Bredden 1,81 och höjden 1,62. Mellan hjul-axlarna är det 2,64 meter. Även om inte plattformen delas med Volvo ska mycket av tekniken komma därifrån. Vi får inte reda på vad som finns under locket mer än att det är en maskin på 1,5 liter vilket borde innebära Volvos trecylindriga sak. När Icon kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart, men kanske inte heller så viktigt om du nu inte bor i Kina som är det enda landet den kommer att säljas i. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volvos första riktiga elbil
XC40 Recharge tar sig 40 mil på en laddning

Så, nu var den då äntligen presenterad - Volvos första riktiga elbil om man bortser från C30 Electric som visades första gången 2010 som var mer av ett experiment. Nu är marknaden som ni alla vet redo för elbilar och då måste ju även Volvo vara med. Att den första elbilen baseras på XC40 är väl heller inte så märkligt eftersom den har ett populärt format och spelar i crossover-ligan som så många verkar älska. Så vad får man då här? Jo, en liten kompakt bil med en räckvidd på upp till 40 mil enligt WLTP. Kraften kommer från två stycken elmotorer som tillsammans ger 408 hästar och som har ett vrid på 660 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska man kunna ta sig på 4,9 sekunder. Batteripacket är på 78 kWh och man ska kunna snabbladda från tio upp till 80 procent på 40 minuter. Volvo rekommenderar laddbox för hemmaladdning men i nödfall kan du använda ett vanligt eluttag - då tar det dock mellan 30 till 55 timmar att ladda ett tomt batteri till 80 procent. Har du en laddbox på 11 kW kapas tiden till runt 5,5 timmar. På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton och i det bakre bagagerummet går det in 413 liter. Där fram kan man också lasta lite saker men i princip handlar det bara om att laddsladden får plats. Som vi tidigare har berättat får bilen ett helt nytt infotainment-system som kör Android. Man trycker mycket på detta och via Google Assistant ska man kunna styra många av grejerna i bilen - som att exempelvis ställa in klimatanläggningen och byta låt på Spotify. Man kommer även att kunna uppdatera bilens mjukvara OTA (over the air). Den XC40 Recharge som visades upp för journalister på eventet var i R-Design-utförande och bär den rätt så saftiga prislappen 699.000 kronor. Då är bilen fullutrustad men det är fortfarande väldigt många slantar att lägga ut. Självklart kommer det även släppas billigare versioner men då en XC40 laddhybrid kostar från 459.900 kronor lär en XC40 Recharge definitivt inte krypa ner under 500.000. En Polestar 2 får du för 659.000 kronor. När den nya elbilen lanseras är tyvärr oklart för tillfället, men tillverkningen ska i alla fall dra igång vecka 35 nästa år. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Ikväll presenteras eldrivna Volvo XC40
Följ eventet live här

Ikväll 18.30 är det alltså så dags för Volvo att dra täcket av modellen XC40 med ren eldrift. Hur den ska se ut vet vi redan men alla smaskiga detaljer har vi inte fått än. En viktig bil för Volvo och det ska bli intressant att se hur lång räckvidd den kommer att ha och framförallt vad den kommer att kosta. På länken nedan kan du följa avtäckningen live. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Volvo XC40 får helt nytt infotainmentsystem
Använder Android Automotive

Den 16 oktober kommer Volvo att presentera den helt eldrivna versionen av modellen XC40. Förutom ny drivlina kommer bilen även att få ett helt nytt infotainmentsystem baserat på Android med en del trevligheter från Google, som Google Assistent och Google Play Store. Det är man faktiskt först med, även om Audi sedan tidigare har använt ett system som bygger på Android men då utan Play Store. Noterbart är att man inte kommer att kunna installera alla appar utan endast de i Play Store som har anpassats för att fungera i bilen. Systemet är uppkopplat och man kommer alltså att få samma funktionalitet i Google Maps som man får i telefonen med trafikinformation i realtid. Google Assistent kommer också att inte bara ta order kring bilen utan svara på alla andra frågor som du är van att få svar på. Systemet, både appar och själva operativsystemet, kommer att uppdateras over-the-air precis som en helt vanlig mobiltelefon. Specifika Volvo-funktioner finns så klart också. Förutom att kunna styra bilens funktioner med rösten när du är i den kommer du att kunna köra Volvo on Call-funktioner som att sätta på motorvärmaren precis som i tidigare Volvos. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Volvo visar skisser på eldrivna XC40
Har täckt grill

Om två veckor är det premiär för helt eldrivna Volvo XC40 och teasertåget går vidare med dessa tre skisser som visar delar av bilen. Det som sticker ut mest är att modellen får en täckt grill i nosen som ännu tydligare deklarerar att detta minsann inte är någon fossilbil. Robin Page som är designchef på Volvo Cars säger följande: "Den skandinaviska designens rötter bygger på visuell tydlighet och på att man skalar bort element. XC40 är ett bra exempel på detta. Bilens kaxiga, omedelbart igenkännliga design är nu ännu elegantare och modernare i den helt elektriska versionen. Eftersom det inte längre behövs någon kylargrill, har vi skapat en ännu renare och mer modern front, medan avsaknaden av slutrör får samma effekt i bakpartiet. Detta är den strategi som vi kommer att utforska mer och mer när vi fortsätter vår elektrifieringsresa." Tillsammans med skisserna får vi reda på att bilen får ett helt nytt förargränssnitt speciellt utformat för elbilar. Bilen får även en frunk under huven framtill där man ska kunna få ner 31 liter bagage. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Volvo börjar teasa XC40 med ren eldrift
Har premiär den 16 oktober

För nästan exakt två år sedan presenterade Volvo den nya modellen XC40. Då sa man att den skulle komma som ren elbil och nu börjar vi närma oss detta. Den 16 oktober har bilen premiär och man lovar bland annat att den kommer att vara en av de säkraste bilarna på vägen. Den kommer att ha en ny och unik säkerhetsstruktur för passagerarna och batteriet där det sistnämnda skyddas av en bur tillverkad i extruderad aluminium. Bilen är även den första Volvon med det nya systemet ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som är en sensorplattform med mjukvara som har utvecklats av Zenuity. Detta säkerhetssystem består av flera radar, kameror och ultraljudssensorer. För närvarande får vi ingen information om drivlinan i bilen, mer detaljer kring allt kommer att släppas de närmaste veckorna. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida