m

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge återkallas
Har du senaste mjukvaran kan det dock fixas OTA

I oktober förra året tvingades Polestar att återkalla alla Polestar 2 då bilarna kunde förlora drivningen helt plötsligt. Några veckor efter detta fick man återkalla på grund av en felaktig växelriktare. Nu är det dags igen, och denna gång måste även Volvo XC40 Recharge återkallas. Anledningen är ett fel i högvoltsystemet som kan göra att bilarna tappar kraft och stannar mitt i körningen. Det ska dock inte vara samma fel som tidigare enligt Polestar utan ett nytt fel. Felet kan lösas genom att uppdatera mjukvaran. 77 procent av alla Polestar 2 ska ha fått den nya mjukvaran som åtgärdar felet. Ägarna av bilarna kommer att kontaktas med hur felet ska åtgärdas. Tumnagel
23.6°
+
Bobby Green
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap
Prenumerera på bil för 500 euro i månaden

Nyligen körde Lynk & Co ett live-event och det handlade om deras nya medlemskap. Är du medlem där prenumererar du på en bil istället för att äga den. Företaget lovar att det aldrig ska kosta mer än 500 euro i månaden och summan kan bli mindre om du delar bilen med andra. Detta gör man via appen och man bestämmer själv vad det ska kosta att låna bilen. Service, försäkring och däck ingår i månadskostnaden. Uppsägningstiden är en månad. Lanseringen sker först i Amsterdam och innan året är slut även i Göteborg. Den första modellen man får tillgång till är Lynk & Co 01 som är syskon till Volvo XC40. 01 erbjuds som både hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda ska ta sig upp till sju mil på bara el. De första bilarna kommer till Europa nästa vår. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co rullar ut 06
En kompakt SUV för den kinesiska marknaden

Lynk & Co, som är syskonmärke med Volvo, rullar nu ut modellen 06 som inte är deras sjätte modell utan femte. Det här är en SUV i kompakt-klassen ämnad för den kinesiska marknaden. Designmässigt följer 06 övriga bilar i utbudet på utsidan medan insidan har fått sig en hyfsat egen stil jämfört med tidigare. 06 är tillverkarens första modell att baseras på den CEVT-utvecklade BMA-plattformen. Den plattan är mindre än CMA som bland annat Volvo XC40 bygger på. Bilen mäter 4,34 meter på längden, 1,62 på höjden och 1,82 på bredden. Under huven finns det två val - trea på 1,5 liter och 177 hästar och samma motor parad med elmotor i hybrid-utförande. Här är effekten istället 190 hästar och på en laddning ska man kunna ta sig 5,5 mil. Vad 06 kommer att ligga prismässigt och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida