m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2019

Volvo presenterar mildhybrider med bromskraftsåtervinning
Erbjuds till XC90 och XC60

Volvo uppdaterar nu modellerna XC60 och XC90 och lanserar dessa som mildhybrider. XC90 får då beteckningen B5 (bensin eller diesel) eller B6 (bensin) och för första gången ett avancerat system för bromskraftsåtervinning. Det nya brake-by-wire-systemet jobbar ihop med återvinningen för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, något som man ska kunna göra med upp till 15 procent under verkliga körförhållanden. Utseendemässigt skiljer sig B-versionen av XC90 genom nya fälgar, nya lackalternativ och en nydesignad grill. Insidan är sig lik fast nu erbjuder man fler säteskonfigurationer. Vill du åka som en kung finns fortfarande den fyrsitsiga versionen Excellence att välja mellan och behöver du lasta in massa folk kan man få den med sju platser. Nytt är dock att det nu även går att få bilen med sex stycken sittplatser. Infotainmentsystemet Sensus i sin senaste version hittar också in i bilen och nu stöds även Android Auto. Övriga nyheter är att City Safety och BLIS-systemet nu även kan erbjuda hjälp med styrningen. Oncoming Lane Mitigation-systemet som först dök upp i XC60 finns nu även till XC90 och Cross Traffic Alert-tekniken kommer nu även med autobroms. XC90 med modellår 2020 kommer att börja tillverkas i maj i fabriken i Torslanda och den går att beställa nu. XC60 som mildhybrid heter B4 (diesel), B5 (bensin eller diesel) och B6 (bensin). Snart kommer även laddhybriden XC40 T5 Twin Engine och senare även XC40 T4 Twin Engine. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2018

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet
Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden? Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Ubers dödsolycka med självkörande bil hade gått att undvika
Om man istället använt Volvos teknik

Tidigare i år krockade en självkörande Volvo XC90 från Uber så illa med en gångtrafikant att hon avled vid kollisionen. Uber använder inte Volvos teknik för sjävlkörande bilar utan har istället utvecklat ett eget system. Nu säger en branschexpert att dödsolyckan sannolikt hade gått att undvika om Uber hade använt Volvos system för självkörande bilar istället för, eller i kombination med, sitt eget system. Den amerikanska organisationen Insurance Institute for Highway Safety kritiserar nu Uber för att de hade stängt av Volvos kollisionssystem och anser att olyckan hade gått att undvika eller förmildras om Volvos system hade varit påslaget i Uber-bilen. När olyckan skedde med Ubers självkörande bil framfördes den i autonomt läge och säkerhetschauffören ska ha streamat tv från sin mobil samtidigt som det hela hände, något som givetvis det inte är tanken att säkerhetschaufförer ska göra. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bilar rullar igen
Har haft paus efter att ha varit inblandad i en dödsolycka

Uber rapporteras ha börjat släppa ut sina självkörande bilar på de amerikanska vägarna igen skriver TechCrunch. Företaget slutade att köra med sina självkörande bilar efter det att en av dem var inblandad i en dödsolycka i mars, en olycka som räknas som den första dödsolyckan med en självkörande bil. När nu Uber återigen börjar köra med sina självkörande Volvo XC90 kommer dessa dock att framföras i manuellt läge även om sensorerna för bilens autonoma system kommer att vara aktiverade. Tillsvidare kommer Uber att köra bilarna i manuellt läge för att uppdatera sina kartor. När man kommer att aktivera bilarnas autonoma läge igen finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos säkerhetssystem var avstängda i Uber-bilen
Den som orsakade dödsolyckan

Efter det att videon släpptes från olyckan med Ubers självkörande bil var det många, inklusive mig själv, som blev konfunderade. Situationen som uppstod borde ha kunna avvärjas med de säkerhetssystem som finns standard i en modernare Volvo som XC90. Varken Uber eller Volvo har dock kommenterat detta utan väntar på svar från utredningen innan man uttalar sig. Nu uttalar sig dock Volvos underleverantör Aptiv som levererar säkerhetssystemet som sitter i XC90 när man köper den som vanligt. – We don’t want people to be confused or think it was a failure of the technology that we supply for Volvo, because that’s not the case. The Volvo XC90’s standard advanced driver-assistance system “has nothing to do” with the Uber test vehicle’s autonomous driving system, säger Zach Peterson som är talesperson på Aptiv till Bloomberg. Mobileye, som är ett dotterbolag till Intel och levererar chip och sensorer till Aptiv, ska igår ha gått ut med att man testat situationen i deras labb. Enligt dem så reagerade deras system en sekund innan olyckan när man använda den rätt dåliga videon som underlag. I verkligheten borde sensorerna alltså ha reagerat tidigare. Just cyklister skryter Volvo om att man ska kunna upptäcka. Så här beskriver man bilden ovan: "The City Safety system in the all-new Volvo XC90 features Cyclist detection with full auto brake, day and night." Tumnagel
56.0°
+
Roger Åberg
0

Inte Volvos teknik för självkörande bilar i Uber-bil
Rätt tyst från Volvos håll efter dödsolycka

Efter gårdagens dödsolycka där en självkörande Volvo-bil från Uber körde ihjäl en kvinna i Tempe, Arizona, har det varit förhållandevis tyst från Volvo. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida