m

Kommer Volvo XC90 enbart att bli elektrisk?
Får hur som helst LiDAR

Nästa år kommer en ny generation av XC90, en modell som så klart kommer i en version som är helt elektrisk. Det har tidigare varit snack om att bilen ska byggas på SPA2-plattformen, som är en uppdaterad version av den plattform som Volvo i dag bygger sina bilar på. Att den skulle byggas på SPA2 sa oss, i alla fall tidigare, att bilen skulle få elektrisk drivning men att fossila motorer också skulle vara med och leka. Men för två veckor sedan gick Polestar ut med att kommande Polestar 3 skulle byggas i Volvos fabrik i South Carolina, USA. Där bygger man i dag S60. Polestar har fabrik i Kina, men när man berättade att Polestar 3 även skulle byggas i USA trodde vi att det mest handlade om tullar och sånt. Men nu Volvo gått ut med att fabriken i USA kommer att bli helt fokuserad på att bygga elbilar och enbart elbilar. I ett pressmeddelande från Volvo som släpptes dagen innan midsommar, och som jag missade då, så berättar Volvo att kommande XC90 ska få LiDAR-teknik. Tekniken kommer att matchas med Nvidias Drive Orin och ge stora möjligheter till autonom körning. Men i den pressreleasen så skriver Volvo "kommande helt elektriska flaggskepps-SUV" och "den helt elektroniska efterföljaren till Volvo Cars XC90". Alla dessa pusselbitar får i alla fall mig att tro att Volvo har lagt om sina planer och att kommande XC90 kommer att bli helt elektrisk men också enbart elektrisk. Kommande XC90 år inte ännu presenterad och just nu vill Volvo inte berätta mer än detta kring modellen, men det kan bli spännande detta. Volvo har pratat mycket om att man ska ställa om till el men att man skulle skrota fossilalternativen redan nu vågade man kanske inte riktigt tro. Ett alternativ är ju att man släpper en helt ny XC90 som är helt fokuserad på el och samtidigt fortsätter att bygga nuvarande XC90 ett tag för de som verkligen vill ha fossildrivet. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo fördjupar samarbetet med Nvidia
Nästa Volvo XC90 ska köra Nvidia Drive Orin

Volvo XC90 var först ut på Volvos SPA-plattform och kommer också vara första Volvo som får nästa generations plattform som logiskt nog heter SPA2. Man har redan tidigare sagt att man kommer att jobba med Nvidia på den nya plattformen och nu går man ut med att man fördjupar samarbetet. Enkelt så kommer alla framtida Volvos att ha två datorer, en Nvidia Drive Xavier som tar hand om alla basfunktioner, energihantering och förarassistans. Nu berättar man också att man kommer att använda Nvidia Drive Orin för autonom körning och att man förhoppningsvis kommer att vara det första märket med denna teknik. Målet är att all teknik i bilen ska handhas av dessa två system, istället för ett antal olika system som jobbar på sin hörna. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0
2020

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2019

Volvo presenterar mildhybrider med bromskraftsåtervinning
Erbjuds till XC90 och XC60

Volvo uppdaterar nu modellerna XC60 och XC90 och lanserar dessa som mildhybrider. XC90 får då beteckningen B5 (bensin eller diesel) eller B6 (bensin) och för första gången ett avancerat system för bromskraftsåtervinning. Det nya brake-by-wire-systemet jobbar ihop med återvinningen för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, något som man ska kunna göra med upp till 15 procent under verkliga körförhållanden. Utseendemässigt skiljer sig B-versionen av XC90 genom nya fälgar, nya lackalternativ och en nydesignad grill. Insidan är sig lik fast nu erbjuder man fler säteskonfigurationer. Vill du åka som en kung finns fortfarande den fyrsitsiga versionen Excellence att välja mellan och behöver du lasta in massa folk kan man få den med sju platser. Nytt är dock att det nu även går att få bilen med sex stycken sittplatser. Infotainmentsystemet Sensus i sin senaste version hittar också in i bilen och nu stöds även Android Auto. Övriga nyheter är att City Safety och BLIS-systemet nu även kan erbjuda hjälp med styrningen. Oncoming Lane Mitigation-systemet som först dök upp i XC60 finns nu även till XC90 och Cross Traffic Alert-tekniken kommer nu även med autobroms. XC90 med modellår 2020 kommer att börja tillverkas i maj i fabriken i Torslanda och den går att beställa nu. XC60 som mildhybrid heter B4 (diesel), B5 (bensin eller diesel) och B6 (bensin). Snart kommer även laddhybriden XC40 T5 Twin Engine och senare även XC40 T4 Twin Engine. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2018
Nästa sida