m

Hybrit-projektet har producerat 100 ton järnsvamp!
På ett fossilfritt sätt

Att producera stål är otroligt energikrävande. Antingen så gör man det i masugn eller så gör man det genom att framställa järnsvamp, så kallad direktreducerat järn. Detta går att göra med naturgas eller kol, men det är inte speciellt härligt för miljön. Tvärtom står framställandet av järn för en väldigt stor del av utsläppen på vår planet. LKAB, SSAB och Vattenfall har i några år nu drivit projektet Hybrit där man istället använder vätgas för att ta fram järnsvampen, något som då blir fossilfritt. Nu rullar pilotanläggningen i Luleå och man kan producera ett ton i timmen och har nu totalt producerat 100 ton. Utsläpp av 170 ton koldioxid har sparats. – Det är ett stort genombrott, för oss och hela den globala järn- och stålindustrin. LKAB är framtidens leverantör av järnsvamp och det här är ett avgörande steg i rätt riktning. Framstegen med HYBRIT ger oss möjlighet att hålla takten i vår omställning och redan 2026 inleder vi övergången till produktion i industriell skala med en första demonstrationsanläggning i Gällivare. När LKAB har ställt om hela sin produktion till järnsvamp möjliggör vi stålindustrins omställning och minskar utsläppen globalt med 35 miljoner ton per år, vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges utsläpp, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB. Målet som de tre bolagen har är skapa en fossilfri kedja från gruva till färdigt stål. Man säger att detta kan minska utsläppen totalt med 10 procent i Sverige. Att kunna skapa fossilfritt stål är alltså en inte helt oviktig del av resan mot en planet med mindre utsläpp. Även om det just nu kostar massor av pengar att forska på detta så verkar själva produktionen inte bli dyrare, i alla fall inte i långa loppet. Själva produktionen är 10-20 procent dyrare, men detta verkar kompenseras av att utsläppen från den vanliga processen kommer att beskattas högre. Men enormt mycket energi måste skapas för att detta ska fungera, när man är klar med omställningen 2045 kommer man att behöva 55 TWh per år. Volvo har sagt att man ska köpa fossilfritt stål till både sina bilar och lastbilar. Tumnagel
75.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
64.1°
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svenska polisbilar
En bok om blåljus

Gillar man bilar har man garanterat en åsikt om polisbilar. Nu har Fredrik nyblad knåpat ihop en bok om svenska polisbilar under 1900-talet. Fredrik har skrivit flera andra böcker om bilar tidigare, bland annat en om Volvos olika polisbilar. I den nya boken får vi läsa allt om alla de bilar som har används genom åren men man kollar även in svenska bilar som har används av poliser utomlands. Vi får även besöka Polismuseet och kolla in deras samling Boken finns ännu inte att köpa, men går att bevaka hos bland annat Bokus. Tumnagel
50.1°
+
Roger Åberg
0

Första bilden på Polestar 3
Ska byggas i USA (och i Kina)

Snart kommer det att presenteras en ny Polestar och det här är första bilden på denna, som logiskt nog kommer att heta Polestar 3. Det är en SUV och den kommer inte bara att byggas i Kina utan även i USA, för den amerikanska marknaden. Närmare bestämt i fabriken i Ridgeville, South Carolina, som det i dag byggs Volvo-bilar i. Det kommer att fortsätta byggas Volvo-bilar där så klart, men Polestar och Volvo kommer alltså att samsas under samma tak. Bilarna som byggs i USA kommer att byggas för den amerikanska marknaden. En gissning är att det beror på att man vill sälja många bilar i SUV-landet USA och inte betala alldeles för mycket skatter och tullar. Bilarna som kommer att säljas i Sverige kommer att byggas i Kina, enligt Recharge. Polestar 3 kommer att börja byggas nästa år, alltså 2022. Den kommer att ha samma stil som konceptet Precept, men är som sagt en SUV. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.6°
+
Roger Åberg
0

Nvidia köper kartföretaget DeepMap
Ska göra Nvidias plattform för självkörande bilar bättre

Nvidia har köpt upp kartföretaget DeepMap, ett företag som utvecklar teknik för kartläggning med hög precision. Tekniken som DeepMap har utvecklat används primärt för att förse självkörande bilar möjligheten att kartlägga sina omgivningar. När bilar enbart använder GPS för att ge mänskliga förare instruktioner räcker det vanligtvis med kartor som har en precision på några meter. När det handlar om helt självkörande bilar måste dessa någorlunda veta exakt på centimetern när det är dags att till exempel svänga av vägen. Det är den typen av teknik som DeepMap har specialiserat sig på. Nvidia planerar att integrera DeepMaps teknik i Nvidia Drive, plattformen för självkörande bilar som bland annat används av Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Hyundai och Volvo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo P1800 vs Volvo P1800
Cyan Racings mot en klassisk

Cyan Racings Volvo P1800 är en riktig delikatess som åker runt bland youtubers och journalister. Nu är det Top Gear som har lagt vantarna på den, och de har som bonus fått tag på en riktigt fin klassisk version. Vilken är din favorit? Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Polestar fixar deal med Ionity
Ladda för 3,53 kronor/kWh

Om man har kört en elbil från Volvo eller Polestar har det varit dyrt att ladda på Ionity-stationerna, men nu finns det en deal på plats. Eller Polestar och Volvo har gjort en deal med Plugsurfing och i det ingår en deal med Ionity. För både Volvo- och Polestar-kunder gäller detta från 1 juli. För Polestar gäller dealen för alla Polestar 2-kunder som beställer sin bil innan 31 december 2021 och sedan i 12 månader från första användningsdagen. För Volvo finns det inget slutdatum för beställning. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Lego Masters-vinnare bygger Lego-kopia av sin egen bil
David Gustafsson är snart klar med sin Lego-V70

Förra året vann David Gustafsson den svenska versionen av Lego Masters och här kan ni kolla in ett av hans senaste projekt. Gustafsson har arbetat som professionell lego-byggare sedan 2018 och i och med vinsten i Lego Masters vann han "sjuka mängder" Lego. En del av detta har Gustafsson nu använt för att bygga en lego-kopia i verklig skala av sin egen vita Volvo V70. Gustafsson har en bit kvar på byggandet av sin Lego-volvo men på bilden här ovanför kan ni kolla in hur den ser ut för tillfället. Exakt när det hela är klart framgår inte men ABS Wheels skriver att det kommer att ske "inom kort". Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Engadget testar Polestar 2
Och gillar den

Den amerikanska tech-sajten Engadget har fått prova på Polestar 2 och delar med sig av deras upplevelser i videorecensionen ovan. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Alain Visser: Branschen vill inte förändras
Lynk & Co har nu 3000 medlemmar i Sverige

Jag har pratat med Lynk & Cos vd Alain Visser några gånger tidigare, men han är rolig att prata med så när han var i Stockholm nu på morgonen för att öppna märkets tillfälliga lokaler så tog vi ett snack igen. Satsningen har ju börjat komma igång och man har numera 3000 medlemmar i Sverige och 300 har fått eller är på väg att få sina bilar. Inga gigantiska siffror, men för ett nytt koncept och ett nytt bilmärke är det riktigt imponerande. Som jämförelse så har Polestar levererat drygt 2300 bilar det senaste året. Problemet just nu för märket verkar vara just att leverera, många av de kunder som man redan har kommer att behöva vänta till september på sina bilar vilket inte är så lysande. Tanken med att man har så få alternativ att välja mellan var ju just att leveranserna skulle vara snabba. Mer intresserad av bilen än av intervju? Här finns vår provkörning av Lynk & Co 01: Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Nästa Smart blir en SUV
:(

Jag har alltid haft en förkärlek till Smart och deras koncept Vision EQ känns helrätt i en framtid med självkörande små bilar som fraktar runt oss. Men Smart av i dag funkade inte och Geely köpte halva bolaget från Daimler. Geely gillar ju att göra nästan samma sak på många varumärken och kommer att köra en nystart för bolaget. Resultatet blir en ny SUV som byggs på den elektriska plattform som Volvo har tagit fram. Den kommer att visas upp senare i år och börja produceras 2023 i Kina. Men räkna inte med att bilen kommer att se ut som en Volvo, istället kommer det nog vara vågat, ungt och uppkäftigt som gäller. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Neste är på gång med förnybar bensin
Testar tillsammans med Volvo

Bolaget Neste, alltså inte Nestle, jobbar med förnybara bränslen och har i dag förnybar diesel och förnybart flygbränsle till försäljning. Nu håller man även på att testa förnybar bensin och man är i slutfasen av testningen, bland annat med Volvo. Bolagets förhoppning är att man ska kunna leverera förnybar bensin och att den ska kunna användas som förnybar diesel (HVO100) görs. Man räknar med att den förnybara bensinen ska minska växthusgasutsläppen med upp till 65 procent, men man vill komma upp i en minskning på 90 procent på sagt. Med tanke på att den el som elbilar drivs på i många fall också ger utsläpp i någon form är det ungefär på samma nivå som elbilar. Neste säger att lösningen ska kunna användas i befintliga och nya bensinbilar och även i hybridbilar. Man testar som sagt tillsammans med Volvo, eller snarare med deras dotterbolag Powertrain Engineering som tillverkare motorer åt Volvo. Testningen görs i motortestbädd och i två fordon som rullar i trafik. När testerna är klara ska de utvärderas och sedan är det dags för kommersiella testerna och dessa kommer att ske i Sverige. När det kan bli en färdig produkt är lite oklart, men man hoppas kunna lansera "inom en snar framtid". Precis som med HVO100 är det inte bara att börja tanka direkt, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar, utan biltillverkarna behöver också testa. Med tanke på att det sakta men säkert blir fler och fler tillverkare som tillåter HVO100 och att det borde vara ett stort intresse kring detta hos tillverkarna finns det möjlighet att det blir verklighet. Många tillverkare är intresserade av att fortsätta sälja bensinbilar, bland annat sportbilstillverkare som Porsche. För att man ska få detta behövs förnybara bränslen komma ut för att de inte helt ska förbjudas, även om många länder och städer redan har planer på att förbjuda förbränningsmotorer. Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0

Dessa elbilar drar mest - och minst
Kolla vad elbilar drar och kostar

Hur mycket en fossilbil drar spelar stor roll eftersom pengarna flyger iväg där vid bensinpumpen. Men olika elbilar drar olika mycket och och det syns kanske inte direkt när man stoppar in sladden men det märks när energin tar slut och när elräkningen kommer. Tibber har gått igenom vad olika bilar drar och synkat det med elkostnaden i en elbilskalkylator. Tidigare hade man en version av denna som bara visade kostnaden för själva elen, men nu inkluderar man även nätavgift och moms i priset. med kalkylatorn kan du kolla hur mycket olika modeller kostar om du kör ett visst antal mil. Man har även listat bilarna som är bäst och sämst på att använda energin. På första plats hittar vi Hyundai Ioniq, alltså inte kommande Ioniq 5 utan den inte så vackra modellen som rullar på vägarna nu. Tvåa är Tesla Model 3 och trea är Mini Cooper. På andra sidan av listan hittar vi bilar som är stora och tunga och inte alls energieffektiva. Sämst är Audi och deras e-tron men även Volvo, Jaguar, Porsche och Mercedes-Benz får skämmas lite. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare
Tar hem titeln i år igen

Bemannings och rekryteringsföretaget Randstad har genomfört sin årliga undersökning om vilken som är Sveriges populäraste arbetsgivare och årets lista toppas av IKEA, företaget som även tog hem titeln förra året. Efter IKEA hittas Essity, företaget som toppade listan 2019, och Sveriges Radio plockar hem tredjeplatsen. Cornelia Kaufmann, personaldirektör på Ikea i Sverige, säger i en kommentar att man återigen anses vara Sveriges mest attraktiva arbetsgivare: "Vi har ett speciellt år bakom oss där det har varit viktigare än någonsin att vara en inkluderande arbetsplats där våra medarbetare kan känna sig hemma. Utmärkelsen visar att vi fokuserar på rätt saker och ger oss energi i vårt fortsatta arbete med att vara en fantastisk arbetsplats där man kan ta med sig hela sitt jag till jobbet." Ni hittar listan över de tio arbetsgivare i Sverige som anses mest attraktiva för 2021 enligt Randstads undersökning där 4700 personer deltog. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att köpa en Volvo online
XC40 P8 Recharge går att slanta av för 674.900 kronor

Volvo vill ju att alla deras bilar ska köpas online, helst på månadsprenumeration. Det går sakta framåt, för nu går det att beställa en XC40 P8 Recharge online även om man vill betala för bilen direkt. Prislappen blir då 674.900 kronor. Vi skrev för några dagar sedan att priset hade sänkts till 681.000 kronor, men det blev alltså några tusenlappar till. Det är inte helt lätt att hitta till stället där man kan bygga sin bil och se priset, men den här länken ska fungera. Vill man istället ha en XC40 som bara kostar 5500 i månaden så kan man kolla in Lynk & Co 01. Tumnagel
30.9°
+
Roger Åberg
0

Renault vill begränsa hastigheten till 180 km/h
Precis som Volvo

Volvo har sedan förra året begränsat toppfarten i deras bilar till 180 km/h, helt enkelt för att de inte tycker att det finns någon poäng med högre hastigheter och så rimmar det illa med Volvos mål att ingen ska dö i en Volvo i framtiden. Nu är Renault inne på samma linje och Renault-bossen Luca de Meo sa i fredags på bolagets aktieägarmöte att framtidens Renault och Dacia inte kommer att gå över 180 km/h. Men Renault vill gå ännu längre än så och man utvecklar nu ett system som man kallar för Safety Coach. Med det påslaget följer bilen lokala hastighetsbestämmelser och ser också till att ta det lugnt i farliga kurvor, justera hastighet efter väder och beroende på hur uppmärksam föraren är. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo sänker priset på XC40 som elbil
XC40 P8 Recharge blir 18.000 kronor billigare

Volvo måste sänka priset rejält på sin elversion av XC40 innan den ska klassas som billig, men nu är den i alla fall en gnutta mindre snordyr. Det är nämligen dags för ett nytt modellår för bilen och prislappen på 699.000 kronor har sänkts till 681.000 kronor. Det vi pratar om här är listpriset, just nu går det bara att köpa bilen online till en månadskostnad. Hos handlare kan man däremot köpa den. Både Polestar och Tesla har justerat sina priser på sistone och det börjar, äntligen, bli i alla fall en gnutta konkurrens på elbilsmarknaden. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Bilia köper resterna av Upplands Motor
Blir återförsäljare av Mercedes-Benz

Det har rört rig en hel del på återförsäljarmarknaden i Sverige det senaste året. Det började med att Volvo tröttnade på att inte ha makt över dem så de köpte helt enkelt Upplands motor och 50 procent av Bra Bil. Men Upplands Motor var också återförsäljare åt Mercedes-Benz efter att man tagit över Mercedes egen verksamhet 2017, den delen låg i ett eget bolag som heter Upplands Motor Stockholm och den köper nu Bilia. Det betyder att Bilia så klart tar över de fyra anläggningarna men också att man blir återförsäljare åt Mercedes-Benz. Veho bil som också är återförsäljare åt Merca kommer att fortsätta att vara det. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo säger att onlineförsäljningen är en succé
Var femte beställer online

För ett tag sedan så började Volvo med sitt nya erbjudande Care by Volvo där man helt enkelt beställer sin bil online, får testa på i 30 dagar och sedan har tre månaders uppsägningstid. Det är inte billigt, en XC40 Recharge kostar nästan 9000 kronor, men kunderna verkar gilla det. Enligt Volvo så har var femte privatkund beställt sin bil online sedan starten för en månad sedan. Det ska dock sägas att 30 procent av de som gjorde köpet online fick hjälp med detta av en Volvohandlare. Man säger också att 75 procent av de som beställt online är nya till märket, så det verkar uppskattas av de som inte redan har en kontakt med en handlare. En bra start helt enkelt. Skulle du helst köpa din bil online eller offline? Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo fördjupar samarbetet med Nvidia
Nästa Volvo XC90 ska köra Nvidia Drive Orin

Volvo XC90 var först ut på Volvos SPA-plattform och kommer också vara första Volvo som får nästa generations plattform som logiskt nog heter SPA2. Man har redan tidigare sagt att man kommer att jobba med Nvidia på den nya plattformen och nu går man ut med att man fördjupar samarbetet. Enkelt så kommer alla framtida Volvos att ha två datorer, en Nvidia Drive Xavier som tar hand om alla basfunktioner, energihantering och förarassistans. Nu berättar man också att man kommer att använda Nvidia Drive Orin för autonom körning och att man förhoppningsvis kommer att vara det första märket med denna teknik. Målet är att all teknik i bilen ska handhas av dessa två system, istället för ett antal olika system som jobbar på sin hörna. Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida