m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Heico Sportiv kan plocka bort Volvos toppfartsspärr
Om du vill köra snabbare än 180 km/h

I maj började Volvo med toppfartsspärrar på alla deras nya modeller, max 180 km/h. Den som vill åka fortare än så kan dock gå till Heico Sportiv som då kan plocka bort spärren och släppa lös alla vilda hästar. Med deras mjukvara kan toppfarten höjas med mellan 30 och 70 km/h vilket innebär att man återigen kan nå den magiska gränsen på 250 km/h. Heico kommer att börja med det här erbjudandet nästa månad och det kostar mellan 1112 euro och 1543 euro att ta bort spärren. Tumnagel
30.6°
+
Bobby Green
0

Framtida Volvo-bilar kanske kommer ha flyttbar ratt
Tillverkaren har lämnat in patent för just detta

Volvo har skickat in följande patentritningar till det amerikanska patentverket. Dessa visar en ratt och instrument som man kan flytta från sida till sida, och även placera i mitten om man skulle vilja det. Målet med den flyttbara ratten är för att underlätta inför framtida självkörande bilar där man kanske vill sitta på en annan plats än vanligt om man skulle behöva ta över körningen. Bilden nedan visar ritningar på sensorer som placeras under golvmattan och då fungerar som pedaler. Som vanligt när det gäller patent måste detta inte innebära att en flyttbar ratt är på väg, men det spär sannerligen på ryktena. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Volvo XC20 blir helt eldriven
Ny SUV på SEA-plattformen på gång

I flera år har det snackats om Volvo XC20 - tillverkarens minsta SUV. Nu kommer det rykten om den igen och dessa säger att den kommer att baseras på SEA-plattformen och bli helt eldriven. SEA (Sustainable Experience Architecture) är framtagen av Geely och helt anpassad för eldrift. Den visades nyligen upp på bilmässan i Peking och ska alltså vara grunden för framtida Volvo-modeller i den mindre skalan. Volvos vd Håkan Samuelsson säger följande: "We will also use SEA. We’ll use it for a smaller car, where I think it’s very practical and smart for us to share that, so we can have a cost structure for a smaller car that’s very competitive. It’s difficult to push the CMA platform, which is a combination platform for EVs and combustion-engined cars, further down. So if you want to do a smaller car than XC40 then SEA can do it. We will use it for that." Volvo lanserade nyligen sin första elbil XC40 Recharge. Nästa elbil kommer nästa år och även den är i 40-serien. Det kan handla om en uppföljare till V40. När XC20, eller vad den nu kommer att heta, dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Lotus drar igång tillverkningen av suven i år
Kanske får namnet Lambda

Lotus har, precis som så många andra, snart en SUV i sitt utbud. Nu kommer rykten som säger att den kommer att börja tillverkas i den kinesiska staden Wuhan innan året är slut. Det sägs även att den kanske kommer att bära namnet Lambda. Bilen kommer att baseras på Volvos SPA-plattform och motormässigt väntas turboladdade fyror och någon form av laddhybrid-historia. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Ericsson inför masktvång
Gäller för båda anställda och besökare

Från och med idag är det krav på att alla som arbetar eller besöker någon av Ericssons arbetsplatser runt om i världen måste bära ansiktsmask rapporterar TT. Ericssons har cirka 100.000 anställda i 180 länder och masktvånget införs för att förhindra smittspridningen av covid-19 på företagets kontor. Majoriteten av Ericssons anställda arbetar sedan tidigare hemma när det är möjligt och detta är något som de kommer att fortsätta med åtminstone till årsskiftet. TT skriver att flera andra svenska storföretag som till exempel Volvo, H&M och SKF låter sina anställda själva avgöra om de vill använda mask eller inte på arbetsplatsen men att det inte finns några krav på varken det ena eller det andra. Sedan kan givetvis olika länders nationella föreskrifter om ansiktsskydd reglera sådant på dessa arbetsplatser. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lynk & Co presenterar sitt nya medlemskap
Prenumerera på bil för 500 euro i månaden

Nyligen körde Lynk & Co ett live-event och det handlade om deras nya medlemskap. Är du medlem där prenumererar du på en bil istället för att äga den. Företaget lovar att det aldrig ska kosta mer än 500 euro i månaden och summan kan bli mindre om du delar bilen med andra. Detta gör man via appen och man bestämmer själv vad det ska kosta att låna bilen. Service, försäkring och däck ingår i månadskostnaden. Uppsägningstiden är en månad. Lanseringen sker först i Amsterdam och innan året är slut även i Göteborg. Den första modellen man får tillgång till är Lynk & Co 01 som är syskon till Volvo XC40. 01 erbjuds som både hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda ska ta sig upp till sju mil på bara el. De första bilarna kommer till Europa nästa vår. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 är världens coolaste Volvo enligt Doug
Då har han inte sladdat med en 240

Det är många som redan testat och gått igenom Polestar 1 (vi bland annat) och nu har turen kommit till Doug DeMuro. Han tycker att det här är världens coolaste Volvo men han har lite dålig koll på historia eftersom han inte är med på varför det står "since 1959" på säkerhetsbältena. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Lynk & Cos nya eldrivna modell
Visas i Peking den här månaden

Lynk & Co kommer att visa upp nytt på Beijing Auto Show senare den här månaden och det är modellen DC1E. Den är helt eldriven och den ska bygga på den nya plattformen Pure Electric Modular Architecture (PMA) som även Geely, Volvo och Polestar ska använda sig av i framtiden. Det sägs att DC1E (som antagligen kommer att heta något annat sen) har ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 72,5 mil enligt NEDC-cykeln. Detta gäller för den bakhjulsdrivna versionen, det ska även komma en fyrhjulsdriven som istället tar sig 63,5 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas
Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död

Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fares Fares i ny Volvo-reklam
Spelar stressad småbarnsfar

Volvo Cars har gjort en ny kampanj för modellerna XC60 och XC90. Den frontas av skådespelaren Fares Fares som tillsammans med skådespelerskan Ana Gil de Melo Nascimento spelar en stressad småbarnsfamilj i ekorrhjulet. Andra stora svenska namn som frontat Volvos kampanjer tidigare är bland annat Zlatan, Avicii, Robyn och Joel Kinnaman. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvos bilar har världsunik teknik för luftkvalitet
Övervakar PM 2.5-nivåerna

Volvo lyfter nu Advanced Air Cleaner som är en världsunik teknik som ska ge förstklassig luftkvalitet i bilarna. Luften i kupén renas innan man sätter sig i bilen för att köra och under färd är den luft man andas både ren och hälsosam. Tekniken använder sig av en sensor som mäter PM 2.5 (ett vanligt mått på luftkvalitet)-nivåerna i kupén. Ett syntetfiberbaserat filter och jonisering stoppar upp till 95 procent av alla PM 2.5-partiklar från att komma in i kupén, och detta filter finns i alla 90- och 60-bilar byggda på SPA-plattformen sedan i våras. Via Volvo On Call-appen kan man schemalägga en extra rening av luften i kupén. Där kan man även enkelt se nivåerna innan och efter rening. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Volvo ska modernisera sätten kunderna köper bil på
Satsar på e-handel

Volvo Cars meddelar nu att man har köpt upp återförsäljaren Upplands Motor och resterande 50 procent av återförsäljaren Bra Bil. Dessa två ska sedan slås ihop med Volvo Cars egen återförsäljare Volvo Bil. Detta har man gjort för att ytterligare kunna satsa på e-handel och modernisera sätten man erbjuder kunderna att köpa bil på. 2025 är ambitionen att halva försäljningen ska ske online. Jon Wakefield som är vd för Volvo Car Sverige säger följande: "De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvokund Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce Cullinan som pickup
TheSketchMonkey designar

Vi har tidigare visat när TheSketchMonkey tog fram hur Volvo 240 skulle kunna se ut om den lanserades idag. I sitt senaste klipp "bygger" han istället om suven Rolls-Royce Cullinan till en pickup. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Apple anses vara världens mest innovativa företag
Toppar årets innovationslista

Boston Consulting Group (BCG) har rankat företag efter hur innovativa de anses vara sedan 2005 och nu har man släppt årets innovations-lista. På årets lista toppar Apple rankingen och förra årets ledare Alphabet har fått flytta ner till andraplatsen. BCG rankar företags innovativitet efter fyra kriterier: Global “Mindshare”: The number of votes from all innovation executives. Industry Peer Review: The number of votes from executives in a company’s industry. Industry Disruption: A diversity index to measure votes across industries. Value Creation: Total share return. Efter Apple och Alphabet anses Amazon, Microsoft och Samsung vara världens mest innovativa företag 2020. Även Volvo har tagit sin in på BCG:s lista över 2020:s mest innovativa företag. De kniper en 49:e-plats på topp-50-listan vilken ni hittar i sin helhet här nedanför. Tumnagel
18.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sammanslagning med Volvo Cars och Geely pausas
På grund av Geelys börsaktiviteter i Kina

I början av året flöt det upp planer på att Volvo Cars skulle slås ihop med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Detta är dock något som pausas nu skriver Dagens Industri. Anledningen till att sammanslagningen, åtminstone tillfälligt, lagts på is beror på Geelys börsaktiviteter i Kina. I Kina siktar Geely nu på att dubbelnoteras på Shanghai-börsen för att få in mer kapital till företaget och det verkar ha gjort att sammanslagnings-planerna med Volvo Cars tillfälligt fått stå tillbaka. Kina-kännaren Frededric Cho säger till DI: "Jag tolkar det som att Geely har kapitalbehov och att man vill vända sig till kinesiska investerare för att få del av kinesisk valuta. Geely är numera ett respekterat varumärke och det finns ett stort intresse. När den kinesiska bilmarknaden tagit fart efter coronautbrottet kan man behöva kapital för att öka marknadsaktiviteterna och det kan också behövas för fusionsplanerna med Volvo Cars." DI skriver vidare att tidsplanen för fusionen mellan de båda bilföretagen har fått revideras flera gånger då många frågor som uppstått varit mer komplexa att lösa än vad man hade tänkt sig. Det verkar dock som om sammanslagningen kommer att bli av någon gång i framtiden enligt planerna men när så blir fallet är oklart. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger till DI: "Logiken är fortfarande densamma och den är positiv, men sammanslagningsplanerna har tillfälligt lagts på is." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

London-taxin nu även som skåpbil
Lastar enkelt två EU-pallar

För tre år sedan rullade LEVC (London Electric Vehicle Company) ut den nya London-taxin TX. Det är en liten men rymlig bil som har Volvo-delar och ett system med räckviddsförlängare under skalet. Nu presenteras bilen även som skåp under namnet VN5, för hantverkare och andra som ska köra runt grejer och inte människor. Kraften kommer från ett batteripack på 31 kWh som i sin tur förser en bakmonterad elmotor med energi. När denna är slut hoppar en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter igång och laddar batteriet. På bara el ska man kunna köra strax under tio mil och den totala räckvidden anges till 48 mil. Batteriet går att snabbladda med 50 kW och är det helt slut ska det då inte ta mer än 30 minuter att fylla. Lastutrymmet ska rymma två EU-pallar, klara upp till 830 kilo och har 5,5 kubikmeter i lastkapacitet. De första högerstyrda exemplaren ska börja skeppas ut i Storbritannien under fjärde kvartalet. Vänsterstyrda versioner ska man kunna beställa från och med mars nästa år. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Volvo har registrerat Sveriges första Tesla Model Y
Konkurrenten vill kolla in bilen

Att biltillverkare köper andra tillverkares bilar för att kolla in dem är inget konstigt och nu verkar det som att Volvo har blivit först (?) i Sverige med att köpa och registrera en Tesla Model Y. Det har nämligen dykt upp en registrering av en Tesla Model Y Performance som är registrerad på just Volvo Personvagnar. Enligt Transportstyrelsens register ska den inte vara importerad, men det behöver inte betyda att den är svensksåld av Tesla i Sverige. Om det betyder att de kommer att ta in den och plocka isär den eller om Göteborgare nu faktiskt kommer att få se en Model Y på gatorna är så klart oklart. Att det är Volvo som äger den betyder inte att det är Polestar som är faktiskt kommer att analysera den, troligen kommer de att dela på den. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo Penta tar fram eldrivlina för brandbilar
Kommer snart börja testas skarpt

Rosenbauer är en av de ledande tillverkarna av brandbilar. Volvo Penta har tagit fram en elektrisk drivlina för bilarna och snart ska dessa börja testas skarpt i Berlin, Amsterdam och Dubai. Bilen måste klara hög hastighet, snabb acceleration, hårda inbromsningar och ha god körbarhet. Tillsammans med en oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi ska den elektriska drivlinan bidra till att alla dessa krav uppfylls. Det sitter en elmotor på varje axel och det finns ett smart energilagringssystem ombord. Om resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar lång tid så batteriet laddas ur finns en dieselmotor som backup. Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co rullar ut 06
En kompakt SUV för den kinesiska marknaden

Lynk & Co, som är syskonmärke med Volvo, rullar nu ut modellen 06 som inte är deras sjätte modell utan femte. Det här är en SUV i kompakt-klassen ämnad för den kinesiska marknaden. Designmässigt följer 06 övriga bilar i utbudet på utsidan medan insidan har fått sig en hyfsat egen stil jämfört med tidigare. 06 är tillverkarens första modell att baseras på den CEVT-utvecklade BMA-plattformen. Den plattan är mindre än CMA som bland annat Volvo XC40 bygger på. Bilen mäter 4,34 meter på längden, 1,62 på höjden och 1,82 på bredden. Under huven finns det två val - trea på 1,5 liter och 177 hästar och samma motor parad med elmotor i hybrid-utförande. Här är effekten istället 190 hästar och på en laddning ska man kunna ta sig 5,5 mil. Vad 06 kommer att ligga prismässigt och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida