LIVE 16:00 Porsche Taycan Cross Turismo presenteras!
m
2020

Det här är BMW iX
Den nya eldrivna suven

Nu presenterar BMW iX (tidigare iNext) - deras helt nya eldrivna SUV. Den här baseras inte på någon befintlig modell utan är framtagen som elbil från grunden. Den är som en X5 i storleken ungefär och det vi ser här är inget koncept utan en produkt väldigt nära produktion som kommer att lanseras. Bilen har den senaste eDrive-drivlinan och effekten ur de dubbla elmotorerna anges till 500 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. På en laddning ska man enligt WLTP-cykeln komma 60 mil och batteripacket är på 100 kWh. Man ska kunna ladda med upp till 200 kW och gör man det får man från 10 till 80 procent på under 40 minuter. Förbrukningen anges till 21,0 kWh/100 kilometer. Tillverkningen ska dra igång under andra halvan av 2021 på fabriken i den tyska staden Dingolfing. Marknadslansering är planerad till slutet av 2021. Tumnagel
13.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Dacias första elbil
Den billigaste elbilen i Europa

I mars fick vi se en eldriven konceptbil från Dacia och nu presenteras den i produktionsutförande. Den ser ut som konceptet, får namnet Spring Electric och kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Svenska priser och lanseringsdatum är dock ej fastställda än. Bilen har en räckvidd på 29,5 mil vid stadskörning och 22,5 mil vid blandad körning enligt WLTP-cykeln. Elmotorn ger 44 hästar och har ett vrid på 125 newtonmeter. Batteripacket är på 26,8 kWh och toppfarten anges till 125 km/h. Med 30 kW DC-laddare kan man ladda 80 procent på en timme, med laddbox på 7,4 kW tar det fem timmar att ladda fullt. Spring Electric mäter 3,73 meter på längden, 1,62 på bredden och är 1,51 meter hög. Det finns plats för fyra stycken vuxna och i bagagerummet ska man få in 300 liter. Bilen har utrustning som infotainmentskärm på sju tum, autobroms, röstigenkänning och Apple CarPlay. Den kommer i tre stycken olika versioner - en för bildelning, en skåpbilsversion och en personbilsversion. Bildelningsversionen är den som kommer att lanseras först och det sker nästa vår. Hösten 2021 släpps de andra två verisonerna. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Apex visar AP-0 Concept
Eldriven sportbil med 659 hästar

För en månad sedan skrev vi om den kommande brittiska eldrivna sportbilen AP-0 från företaget Apex. Den skulle visas upp i Genève men som ni säkert redan vet blev mässan aldrig av. Nu presenterar man i alla fall bilen på nätet och konceptet ska bli verklighet i slutet av 2022. Under skalet finns ett batteripack på 90 kWh som matar en elmotor som ger 659 hästar. Drivningen sker endast på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på kvicka 2,3 sekunder. Toppfarten anges till 306 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 51,5 mil enligt WLTP-cykeln och med en snabbladdare ska man kunna gå från urladdat till 80 procent på under 15 minuter. Bilens tjänstevikt ligger på 1200 kilo. Det är en stund innan produktionsversionen är här men när den väl lanseras ska den kosta runt 160.000 euro. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar Concept i4
Elbil med jättegrill kommer 2021

BMW presenterar nu Concept i4 som är en förhandsvisning av den helt eldrivna modellen i4 som är tänkt att börja tillverkas nästa år. Under skalet finns den femte generationen av eDrive-tekniken som kommer att ha sin premiär i de kommande modellerna iNext och iX3. I Concept i4 finns en elmotor som ger hela 530 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 60 mil enligt WLTP-cykeln. Designmässigt ska konceptet inte vara ljusår från det vi kommer att få se i produktionsform och det innebär antagligen att den nya enorma grillen kommer att få följa med. Den kommer vi ju även att få se på nya M3 och M4 så det är väl bara att vänja sig antar jag. i4 kommer att byggas i BMW:s fabrik i München från och med nästa år och där har man investerat runt 200 miljoner euro för att göra platsen redo för den nya elbilen. Tumnagel
28.9°
+
Bobby Green
0
2019

Eldrivna BMW iX3 tar sig över 44 mil på en laddning
Får batteripack på 74 kWh

BMW berättar nu om den kommande helt eldrivna modellen iX3. Batteripacket är på 74 kWh vilket ändå får anses som rätt så stort men BMW menar att man har satsat på att få bra räckvidd genom effektivitet istället för att fokusera på att trycka dit ett så stort batteri det bara går. Batteriet ska kunna snabbladdas med upp till 150 kW och upp till 11 kW med laddbox. Enligt WLTP-cykeln ska räckvidden ligga på över 44 mil vilket också låter helt okej. Energiförbrukningen ska vara mindre än 20kWh/100km. Bilen har femte generationen av eDrive-tekniken som även kommer att finnas i modellerna i4 och iNEXT. Här är elmotorn, systemelektroniken och växellådan packade tillsammans i en modul vilket ger lägre vikt och bättre flexibilitet. Motorn ger 286 hästar, 400 newtonmeter i vrid och drivningen sker på bakhjulen. iX3 lanseras någon gång under nästa år. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Snart presenterar Volkswagen eldrivna ID.3
De första bilarna levereras i mitten av 2020

En av årets antagligen mest spännande bilar kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt - Volkswagens helt eldrivna modell ID.3. Man kallar den för "en elbil för alla" och man säger att den här är det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia. ID.3 bygger på den nya modulära plattformen MEB som har tagits fram speciellt för elbilar, och det är också den som kommer att vara grund för kommande ID-modeller. Drivningen sker på bakhjulen och man kan få bilen med tre stycken olika batteripacksalternativ - 77, 58 eller 45 kWh. Det förstnämnda ger dig 55 mil på en laddning, det andra 42 mil och det sista 33 mil. Alla siffror är enligt WLTP-cykeln. Laddar man med 100 kW ska man kunna få omkring 29 mil på 30 minuter. Batterigarantin är åtta år eller 16.000 mil. Frånpriset för ID.3 med det minsta batteriet kommer att ligga under 30 000 euro i Tyskland. Vad bilen kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nya Passat GTE kan köra längre i det gröna
Men räcker det för att klara konkurrensen?

Elbilar är fantastiskt, men de finns ju inte riktigt att köpa i den grad som vi vill just nu, så pluginhybriden får leva med oss ett tag till. En av Sveriges vanligaste är Passat GTE och för att förlänga livet på modellen så har Volkswagen nu uppdaterat den. Skillnaderna är minimala och verkligen detaljer, batteripacket har växt från 9,9 kW till 13 kW. Eller växt, det är fysiskt lika stort som tidigare men får numera plats med mer juice. 55 kilometer kommer man enligt den nya och mer rimliga WLTP-cykeln. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Renault presenterar ny Zoe
Kommer nu 39 mil på en laddning

Renault rullar nu ut tredje generationen av elbilen Zoe. Den har fått ett större batteripack på 52 kWh och tar sig nu 39 mil enligt WLTP-cykeln på en laddning. Dessutom får den likströmsladdning som gör att du kan snabbladda upp till 50 kW. Modellen har fått en ny motor som man kallar för R135. Den är på 100 kW (135 hästar) och har ett bättre vrid än tidigare, 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under tio sekunder och toppfarten anges till 140 km/h. Det finns ett nytt körläge som kallas för B-Mode som förstärker "motorbromsen" när man släpper gasen, så att man slipper använda bromspedalen lika mycket. Det går fortfarande att få nya Zoe med den gamla motorn som heter R110. När nya Zoe lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Audi Q5 med laddsladd blir din för 596.700 kronor
Säljstart för laddhybriden

För bara en vecka sedan presenterade Audi modellen Q5 som laddhybrid. Nu går den att beställa och i samband med detta får vi reda på prislappen. En Q5 55 TFSI e quattro blir din för 596.700 kronor. Under skalet finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Den är i sin tur kopplad till en elmotor och den kombinerade effekten anges till 367 hästar. Elmotorn matas av ett batteripack på 14,1 kWh som kan laddas på 2,5 timmar och enligt WLTP-cykeln ska man kunna köra över fyra mil på enbart el. Hela paketet är kopplat till en sjustegad S-tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går på 5,3 sekunder och toppfarten anges till 239 km/h. Förbrukningen ska landa på 0,21-0,24 liter per mil och utsläppet på 46-53 gram per kilometer. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Skodas första elbil är här
Citigo med ny motor

Förra veckan fick vi reda på att Skodas lilla modell Citigo skulle presenteras med det allra vettigaste motoralternativet för den här biltypen - en elmotor. Nu är den här och den blir faktiskt Skodas första elbil någonsin. Citigo e är namnet och på en laddning ska man kunna ta sig 26,5 mil enligt WLTP-cykeln. Utseendemässigt skiljer sig denna bara genom en igenlagd grill, en lite mjukare frontspoiler och mer aerodynamiska hjul. Laddkontakten är inte helt oväntat placerad där man stoppade in bensinslangen tidigare. Elmotorn är hämtad från Volkswagen e-up! och den ger 82 hästar och ser till att driva framhjulen. Batteripacket är dock större och istället på 36.8 kWh vilket förklarar den längre räckvidden - en e-up! kommer bara 16 mil. Vridet ligger på 210 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Att ladda batteriet upp till 80 procent tar en halvtimme om man använder snabbladdare, via en laddbox på 7,2 kWh tar det istället strax över fyra timmar att nå samma procent. Laddkontakten är av CCS-typ. Tillverkningen av bilen ska dra igång i höst och försäljningen någon gång i början av nästa år. Bilen ska kosta under 20.000 euro. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Opel Grandland X nu även som laddhybrid
Tar sig fem mil på bara el

Våren 2017 presenterade Opel crossovern Grandland X. Nu presenteras modellen som laddhybrid med en elmotor på vardera axel, 300 hästar och möjligheten att ta sig fem mil utsläppsfritt enligt WLTP-cykeln. Förbränningsmotorn är en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter som alltså samsas med två stycken elmotorer. Dessa får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 13,2 kWh som man placerat under baksätet. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen, men bara när man valt AWD-läget - annars är den framhjulsdriven. Paketet med förbränningsmotorn och elmotorn fram är kopplat till en åttastegad automatlåda. Laddaren som finns ombord är på 3,3 kilowatt men det finns även ett starkare alternativ på 6,6 kilowatt på tillvalslistan. Hybrid-systemet är samma som sitter i Peugeot 3008 Hybrid4 och 508 Hybrid4. Försäljningen drar igång om några veckor men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. De första exemplaren ska nå kunder i början av nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Namnet på Volkswagens nya elbil är ID.3
Går att beställa nu

Efter live-sändningen tidigare idag är nu Volkswagens helt eldrivna modell ID.3 officiell. I samma veva går det bra att beställa ett exemplar om man skulle vara sugen. Gör man det betalar man in en deposition på 10.000 kronor och betalar sedan resterande vid leverans. Ångrar man sig får man tillbaka depositionen. Versionen som finns att beställa nu kallas för ID.3 1st, det kommer att dyka upp fler framöver. Modellen kommer att erbjudas med tre stycken olika batteripaket och 1st har det mellanstora på 58 kWh. Räckvidden är då 42 mil enligt WLTP-cykeln. Prislappen kommer att hamna på under 40.000 euro, men några exakta siffror i kronor har vi tyvärr inte för tillfället. ID.3 1st tillverkas i 30.000 stycken exemplar och sticker bland annat ut med en unik logga som man hittar lite överallt och annan design på pedalerna. Via appen får den som köper denna gratis laddning under ett år (max 2000 kWh) och kan ladda på IONITY-stationer. Instegsversionen som kommer att kosta under 30.000 euro när den lanseras har ett batteripack på 45 kWh och räckvidd på 33 mil medan "värstingen" istället bjuder på 77 kWh och 55 mils räckvidd. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Volvo XC40 som laddhybrid
Leverans efter sommaren

Volvo drar nu igång försäljningen av XC40 som laddhybrid. De första bilarna som är versionen Intro Edition R-design finns att prenumerera på via Care By Volvo. Tillverkningen drar igång nu i vår och de första kunderna beräknas få sina bilar någon gång efter sommaren. Under skalet sitter en trecylindrig bensinmotor parad med en elmotor och den totala effekten anges till 262 hästar. Till paketet kopplas en automatlåda och drivningen sker endast på framhjulen. På bara el ska man komma strax under fyra mil. Förbrukningen enligt WLTP-cykeln landar på 0,25 liter per mil. Utsläppen enligt samma cykel säger 57 gram per kilometer. Att prenumera på bilen kostar 7 995 kronor i månaden. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar eldrivna Q4 e-tron
Koncept nu, verklighet snart

Alla Audis bilar i montern i Genève är elektrifierade - några är hybrider medan andra är rena elbilar. Q4 e-tron concept är en av de sistnämnda. Det är en förhandsvisning av en kommande helt eldriven kompakt SUV. Bilen som bygger på MEB-plattformen mäter 4,59 meter på längden, 1,9 på bredden, 1,61 på höjden och har ett axelavstånd på 2,77 meter. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans ger 225 kW och som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket är på 82 kWh och det sitter mellan hjulaxlarna. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 180 km/h. Räckvidden på en laddning anges till 45 mil enligt WLTP-cykeln. Man ska kunna ladda med upp till 125 kW och gör man det tar det strax över 30 minuter att ladda från 0 till 80 procent. Audis första rena elbil, e-tron, kommer att börja levereras till kunder nu i mars. I slutet av 2020 ska tillverkaren ha presenterat sin femte elbil och senare i år kommer man att avtäcka produktionsversionen av e-tron Sportback och Q2L e-tron, den sistnämnda är dock endast för Kina. e-tron GT i produktionsutförande kommer att ha premiär under nästa höst och ungefär då kommer man även att visa upp Q4 e-tron så som den kommer att se ut på vägarna sen. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar 508 med 400 hästar
Ett laddhybridskoncept

När såg du en Peugeot med 400 hästar senast? Nu har du en framför dig i form av 508 Peugeot Sport Engineered. Det här en rapp laddhybrid med fokus på prestanda och låga utsläpp men tyvärr bara ett koncept än så länge. Peugeot säger dock att det är en försmak på vad som komma i framtiden men i mina ögon känns den ju rätt så färdig. Bilen är utvecklad av Peugeot Sport och under skalet finns tre stycken motorer. Under huven sitter en PureTech-bensinmotor på 200 hästar och på framaxeln en elmotor som ger 110 hästar. Sen finns det ytterligare en elmotor på bakaxeln som ger 200 hästar. Då vill man ju nästan säga att det här finns 510 hästar att leka med men riktigt så kul ska vi inte ha utan den kombinerade effekten anges istället till 400 hästar. Vridmomentet ska ligga på 500 newtonmeter. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 4,3 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Batteripacket som matar elmotorerna är på 11,8 kWh och man ska kunna köra fem mil på bara el. Enligt WLTP-cykeln ska CO2-utsläppet ligga på 49 gram per kilometer men vad förbrukningen hamnar på får vi inte reda på just nu. Bilen kommer att visas upp i Genève. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0
2018

Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden
Jag har provkört e-tron

Audi spottar ur sig många nya bilar hela tiden men den här är troligtvis den mest intressanta på länge. Man har använt sig av namnet e-tron tidigare och A3 Sportback e-tron är en av dem som begåvats med detta epitet. Men i det fallet handlar det om en laddhybrid, modellen som man bara kallar för e-tron som behandlas här är en ren elbil och Audis första stora satsning på detta som ensam drivkälla. A3:an försvinner ur sortimentet och e-tron blir från och med nu synonymt med rena elbilar. Den här suven är alltså först ut och jag har tagit mig en provtur. Se detta som en kort provkörning, för det var precis vad det är. För att riktigt lära känna bilen, hur det är att ladda den och hur det är att leva med den krävs ett betydligt längre test. Men nedan kommer i alla fall mina första intryck av hur Audis framtid kommer att se. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Tesla Model 3 kostar från 650.200 kronor
De svenska priserna är nu klara

De svenska priserna för Tesla Model 3 har nu trillat in och det är troligtvis något som intresserar många av er. Den som tidigare har förhandsbokat sin bil kan från och med idag beställa den på länken nedan och sedan vänta snällt. Du som inte har förbokat någon bil får vänta ett tag till innan konfiguratorn öppnar. De första leveranserna kommer att ske i februari nästa år. Till en början erbjuds endast bilen med det största batteripacket och fyrhjulsdrift och den version som man kallar för Performance. För den förstnämnda får du hosta upp 650.200 kronor. Prestanda-sugna får lasta upp 767.200 kronor. Priserna är innan elbilsbonusen på 60.000 kronor. Hårdvaran för funktionen Autopilot ingår men vill man utöka denna kostar det 55.000 kronor extra. De första bilarna i Sverige har svart eller vit interiör och ett paket man kallar för "Premiuminteriör". I det ingår bland annat värme i stolarna, elstyrda stolar fram, fyra USB-uttag, eluppvärmda backspeglar och ett surroundsystem med 14 stycken högtalare. Enligt WLTP-cykeln tar sig Long Range Dual Motor All-Wheel Drive-versionen 54,4 mil på en laddning. Performance ska klara sig 53 mil. Tumnagel
23.3°
+
Bobby Green
0

Kia Niro EV får nytt namn och korrekt räckvidd
Tar sig 45,5 istället för 48,5 mil på en laddning

För två veckor sedan fick vi reda på prislappen för Kia Niro EV och mer detaljer kring elbilen, bland annat hur långt den kommer på en laddning. Nu korrigerar Kia själva just denna uppgift då de upptäckt att testmetodiken inte varit korrekt. Tidigare har det sagts att bilen skulle kunna ta sig 48,5 mil på en laddning men det nya är nu 45,5 mil enligt WLTP-cykeln. Vid stadskörning är dock räckvidden oförändrad - 61,5 mil. I samma veva meddelar även tillverkaren att bilens namn inte är Niro EV, utan e-Niro. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

BMW i3 får större batteri och längre räckvidd
Igen

BMW vill verkligen hålla liv i modellen i3 och nu får den sig ytterligare en uppdatering. I maj 2016 begåvade man den med ett större batteripack vilket gav längre räckvidd, och nu är det dags igen. Nyheten bjuder på nästa dubbelt så lång räckvidd som den första versionen hade som lanserades 2013. Den nya kallar man för i3 (120 Ah) och den har ett batteripack på 42,2 kWh. Det ska räcka för att kunna komma upp till 39,5 mil på en laddning. Siffrorna gäller NEDC-cykeln, tittar man på WLTP-cykeln är dessa istället upp till 31 mil. På 42 minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent med en snabbladdare. Har man 11 kW tar det 3,2 timmar för en full laddning och via ett vanligt vägguttag är laddningstiden runt 15 timmar. Den nya versionen kommer både i standardutförande och som S-version. S:en är sportigare till utseendet och har sänkt chassi och större fälgar med bredare sulor. Den har även 184 istället för 170 hästar ur sin elmotor. Vridet anges till 270 newtonmeter (250 för standardversionen). 0-100 km/h tar för S:en 6,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Motsvarande siffror för vanliga är 7,3 sekunder och 150 km/h. Bilen kostar från 419.000 kronor. S kostar från 439.000 kronor. Det går bra att lägga en beställning nu och de första exemplaren kommer att tillverkas i november. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Peugeot 508 och 3008 blir laddhybrider
Lanseras nästa år

2015 slutade Peugeot med hybrider med nästa år är det dags igen. Då kommer nämligen modellerna 508, 508 SW och 3008 som laddhybrider. Hybrid och Hybrid4 är det som kommer att erbjudas och som namnet avslöjar driver den sistnämnda på alla fyra hjulen. Grunden är en bensinfyra på 1,6 liter som ger 180 hästar. I det fyrhjulsdrivna alternativet ger den dock hela 225. Till maskineriet kopplas en åttastegad automatlåda kallad e-EAT. Batteripacken är på 11,8 kWh respektive 13,2 kWh och på bara el ska man kunna köra omkring fem mil enligt WLTP-cykeln. Via ett vanligt vägguttag ska det ta sju timmar att ladda. Premiär blir det på bilmässan i Paris nästa månad och till Sverige kommer bilarna under andra halvan av nästa år. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-LEGEND CONCEPT - för en roligare framtid
504 Coupé lever igen, fast nu som elbil

Måste en elbil som presenteras idag se ut som något från Jetsons? Peugeot säger nej och presenterar nu konceptet e-LEGEND. Jag ska ärligt säga att tillverkarens bilar de senaste åren inte har varit jättespännande, men denna får mig att gå igång på alla cylindrar, vilken härlig skapelse! Inspirationen kommer från modellen 504 Coupé som lanserades 1969 och visst känner man igen en hel del av formerna. Klassisk design i modern förpackning. Ser framtiden ut så här i bilvärlden är den mer än välkommen. Jag menar, kolla bara in de här stolarna! Jean-Philippe Imparato som är vd för Peugeot säger följande: "Peugeot e-LEGEND CONCEPT är inte bara ett tekniskt manifest. Det är visionen för ett bilmärke, Peugeot, som aktivt fokuserar på en optimistisk och exceptionellt åtråvärd framtid. För Peugeot är autonom bilkörning och elektrifiering synonymt med ännu starkare körsensationer. För förutsägbarhet kommer aldrig att vara en del av vårt DNA." Konceptbilen mäter 4,65 meter på längden och 1,37 på höjden. Under det vackra skalet finns en elmotor på okänd effekt kopplat till ett batteripack som också det har okänd prestanda. Men på en laddning ska man i alla fall enligt WLTP-cykeln kunna ta sig 60 mil. Batterierna går att snabbladda och på 25 minuter ska man få 50 mil. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Ombord finns självkörande funktioner som kan ta över körningen när du vill göra annat. Det finns fyra stycken körlägen - Soft och Sharp som är självkörande och Legend och Boost där du kör själv. Vill du att bilen ska ta hand om körningen försvinner ratten ner i instrumentpanelen så att du får mer plats för att breda ut din dagstidning eller bättre ser filmen på den 49 tum stora skärmen. e-LEGEND visas, inte helt oväntat, upp på bilmässan i Paris nästa månad. Bygg nu tack! Tumnagel
60.5°
+
Bobby Green
0

Nya eldrivna Folkabussen som transportfordon
Din nya arbetskamrat

Volkswagen ska ju som vi tidigare har berättat återuppliva den klassiska Folkabussen igen. Den kommer dock att vara kraftigt uppdaterad och helt eldriven. Precis som förr kommer man även att erbjuda den som transportbil, och ett koncept på detta får vi se nu. Den här heter I.D. Buzz Cargo och på en laddning ska den enligt WLTP-cykeln ta sig 55 mil. Överhänget bak har ökats med 10,6 centimeter för att göra lastutrymmet lite större. Bilen mäter strax över fem meter på längden, 1,97 på bredden, 1,96 på höjden och har en hjulbas på 3,3 meter. Konceptbilen har en elmotor på 204 hästar som driver bakhjulen och denna matas av ett batteripack på 48 kWh. Toppfarten anges till 160 km/h. Vanliga I.D. Buzz ska börja produceras 2022 men den här skulle kunna dyka upp redan året innan. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Audis första serietillverkade elbil
e-tron är ett välkommet tillskott

Inatt var det världspremiär för något stort från Audi i San Francisco. Det man visade upp var e-tron - tillverkarens första elbil (eldrivna R8:an verkar man ha glömt bort). Nu börjar det att bli riktigt spännande på den här fronten och nya utmanare inom elbilskategorin är alltid välkomna. e-tron är en sportig SUV som tar märkets design in i framtiden samtidigt som man inte har ballat ur helt bara för att det är en elbil. En nyhet som man stoltserar med är möjligheten att få bilen med kameror istället för vanliga backspeglar. Men det folk antagligen är mest intresserade av är räckvidden och laddtiden. Och priset. e-tron har två stycken elmotorer och drivningen sker på alla fyra hjulen. Batteripacket som är på 95 kWh sitter i mitten av bilen och är lågt placerat för att hålla nere tyngdpunkten. Elmotorerna ger 408 hästar (300 kW) och ett vridmoment på 664 newtonmeter vilket ska vara tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 5,7 sekunder. Toppfarten anges till 200 km/h. Räckvidden ska enligt WLTP-cykeln vara över 40 mil på en laddning. Det ska gå att snabbladda (150 kW) upp till 80 procent på 30 minuter. Laddar man hemma tar det 8,5 timmar att ladda fullt med 11 kW eller 4,25 timmar om man kör med 22 kW. Vid mer än 90 procent av alla inbromsningar återvinns energin enbart via elmotorerna. För att maximera detta använder man sig av ett nytt elektrohydrauliskt integrerat bromssystem, vilket Audi ska vara först med på marknaden. Måtten är 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och 1,66 på höjden. Fem stycken vuxna ska kunna sitta bekvämt. I bagagen ska det gå in 660 liter, 1.725 liter om man fäller baksätet. På dragkroken får man hänga upp till 1.800 kilo. e-tron tillverkas i Bryssel och produktionen är redan igång. I slutet av året får de första kunderna i Europa sina bilar. Priset börjar på 885.000 kronor. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace tog sig från London till Bryssel på en laddning
Hade kräm kvar i batteriet när den var framme

Igår mötte jag en Jaguar I-Pace ute på vägarna vilket var en rätt så trevlig syn. Det hade precis börjat skymma och den såg ganska så futuristisk ut när den ljudlöst gled fram. Jaguar har nyligen även glidit med bilen från London till Bryssel och man gjorde det på en laddning. Sträckan var på 36,9 mil och eftersom bilen enligt WLTP-cykeln ska klara 47 mil fanns det lite kvar i batteriet när man väl var framme. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Det här är DS 3 Crossback
Kommer som elbil

Citroën, eller mer korrekt deras lyxbilsavdelning DS, presenterar nu den nya modellen DS 3 Crossback. Den har DS vanliga vågade design och uppdaterade motorer som går på diesel eller bensin. Men det som gör den mest intressant är att den kommer som elbil. Då heter den DS 3 Crossback E-Tense och på en laddning ska den enligt WLTP-cykeln ta sig över 30 mil. Det ska gå att snabbladda batteriet som är på 50 kWh upp till 80 procent på 30 minuter. E-Tense lanseras under andra halvan av nästa år, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Förbränningsmotorerna består av en helt ny Puretech-bensin på 155 hästar som paras ihop med en åttastegad automatlåda och det finns även Puretech-maskiner på 130 och 100 hästar att välja mellan. Vill man köra diesel är det BlueHDI med 130 eller 100 hästar som gäller. Tillverkningen av modellen kommer att ske i franska Poissy och lansering i Sverige sker i början av nästa år. Du kan välja mellan tio stycken olika karossfärger, tre olika takfärger, tio olika sorters fälgar och de fem utrustningsnivåerna Montmartre, Bastille, Performance Line, Rivoli och Opera. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida