m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!

Tut i luren! Volkswagen K70 fyller 50 år!
Tillverkarens första med framhjulsdrift och vattenkylning

Volkswagen Bubbla, eller Typ 1 som den egentligen heter, började bli omodern och för att hänga med på tåget var Volkswagen tvungna att komma med något nytt. Det var så modellen K70 föddes. Den hade en vattenkyld motor monterad där fram och drivning på framhjulen - helt tvärtemot Bubblan alltså. Den utvecklades av NSU Motorenwerke AG och tanken var från början att använda sig av en Wankelmotor precis som i NSU Ro 80. K70 hette även från början RO 70 men motorn strulade för mycket så man bytte istället till en traditionell kolvmotor. Tyvärr blev modellen aldrig någon storsäljare. K70 tillverkades mellan 1970 och 1974 i 211.127 stycken exemplar. 1974 lanserades Golf och här hade Volkswagen hittat rätt, och Golf blev som ni säkert redan vet en jättesuccé. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Wankel-motor i Lego
Kopia på den som sitter i Mazda RX-8

Här får vi se när en Wankel-motor blir till i Lego. Modellen är baserad på Mazdas 13B-MSP "Renesis" - en maskin som återfinns i RX-8. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0
2019

Den här Mazda RX-7:an låter som en Formel 1-bil
Varning för högt ljud!

David Mazzei äger en Mazda RX-7 som är så långt från original som man kan komma. Den turbomatade Wankel-motorn bjuder på inte mindre än 1000 hästar och som grädde på moset har den ett sinnessjukt ljud som närmast påminner om en riktigt vass Formel 1-bil. Hörlursanvändare be aware. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Adam skapade sin egen superbil
Tog tio år att bygga

Adam Taylor ville ha en superbil som ingen annan hade så han skapade RX777. Den ser ut som något plockat från Hot Wheels-katalogen och är troligtvis något som många lär ha åsikter om. Bilen tog tio år att bygga och baseras på en Mazda RX-7 som breddats i plåt och fått Wankeln ersatt av amerikanska muskler. Motorn är en LS-V8:a som lämnar hela 950 hästar och en toppfart på 320 km/h ska vara möjlig. Vikten anges till 1 224 kilo. Bilens vikt alltså, inte Adams vader. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Lyssna på den här galna Mazdan
Wankel ftw

Att Mazdas Wankel-motorer kan bjuda på rätt så fräna motorljud visste nog de flesta bilintresserade, men det här är i en helt annan liga. Lyssna bara på den här ylande och sjukt rappa RX-7:an! Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0
2018

3D-printad Wankel-motor
Intressant

Wankel-motorer är rätt så spännande med sin unika design där rörelsen skapas med en trekantig roterande rotor istället för en rund kolv som rör sig upp och ned i en cylinder. Här får vi se när Jason spanar in en 3D-printad version av den motor som sitter i Mazda RX-7. Den här är ungefär tre gånger mindre än originalet och visar hur allt fungerar på ett mycket informativt vis. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Mazdas första elbil kommer 2020
Blir helt ny från grunden

2020 är det dags för Mazda att också rulla ut en helt eldriven bil. Den kommer inte att baseras på någon nuvarande modell utan blir helt ny från grunden. Som vi tidigare har skrivit kommer Mazda även att återuppliva Wankel-motorn som en räckviddsförlängare. Tekniken kommer att hitta ner i den nya bilen som alltså kommer att erbjudas som ren elbil eller med detta alternativ. 2021 ska även Mazdas första laddhybrid presenteras. Om elbilen kommer att bli en SUV eller något annat är oklart för tillfället, men det vore ju inte helt otroligt med tanke på hur populär den genren är för tillfället. Mazdas designchef Ikuo Maeda säger dock att han inte vill att bilen ska "se digital ut" utan målet är att den ska ha samma designspråk som nuvarande modeller. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Mazdas Wankel-motorer återvänder
Som räckviddsförlängare

Framtiden för Mazdas Wankel-motorer har varit oviss men nu står det klart vad som kommer att hända. Motorerna kommer att användas som räckviddsförlängare i tillverkarens kommande elbilar som behöver extra hjälp. År 2030 är planen att 95 procent av Mazdas bilar ska vara hybrider och resterande rena elbilar. Wankel-motorerna kommer alltså att sitta i hybridbilarna och fördelen kommer att vara att de är små men ändå ger bra med effekt, jobbar tyst och vibrerar ytterst lite. De har också färre rörliga delar än konventionella förbränningsmotorer. Mazdas första hybrid med nyheten förväntas lanseras någon gång 2020. Bonusklipp nedan. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0

Full spätta med Wankel-försedd Peugeot 205
Hej vad det går, och låter!

Rallyföraren Vincent Foucart har en rätt så speciell Peugeot 205 som han tävlar med. I den sitter nämligen en Wankel-motor. Bilen hade han med sig till årets Goodwood Festival of Speed, och den verkar minst sagt pigg. Och vilket ljud! Bonusklipp nedan. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Mazda RX7- fyller 40 år
Grattis!

I år fyller Mazdas modell RX-7 hela 40 år och det är ju givetvis något att fira. Det hela började alltså redan 1978 med en sportbil som hade Wankelmotor under huven. Många andra stora tillverkare pysslade med tekniken under samma period men det var Mazda som fick det att fungera i en större skala. Motorerna kunde göras små men ändå varvas mycket och ge bra med effekt. Därför har de också blivit väldigt populära att trimma. Att de på köpet låter väldigt trevligt är bara en bonus. RX-7 gjorde även bra ifrån sig på racerbanorna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2017

Mazda firar 50 år med Wankel-motorn
Grattis!

Det hela började 1961 när Mazda ville expandera sitt utbud och visste att de var tvungna att göra något annorlunda för att lyckas med det. Man licensierade då en okonventionell motordesign från Wankel GmbH och NSU Motorenwerke som var intressant, nytänkande men inte särskilt bra eller pålitlig. Mazdas chefsdesigner Kenichi Yamamoto samlade då ihop ett gäng som man kallade för "47 Samurai" som såg till att göra motorn driftsäker och att den fungerade som den skulle. Den 30 maj 1967, exakt 50 år sedan i dag alltså, rullade man ut modellen Cosmo Sport 110S - den första produktionsbilen med Wankel-motor. Motorn tillverkades i nästan två miljoner exemplar och fick den japanska tillverkaren att sticka ut, och var den som gjorde att vi bland annat fick tre generationer RX-7 och modellen RX-8. Den satt även i tävlingsbilen 787B som 1991 vann 24-timmars på Le Mans. I oktober 2015 visade Mazda upp konceptbilen RX-Vision Concept som även den hade den mycket speciella motorn under huven, men i december förra året sades det att den inte skulle bli av. Nytt snack säger dock att Mazda visst har en ny generation av motorn under utveckling, så hoppet är inte över riktigt än. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
2016

Tyvärr, det blir ingen ny sportbil med Wankelmotor från Mazda
Det var tråkigt att höra

När Mazda för ett år sedan visade upp RX-Vision Concept var det nog många som blev glada. Här hade vi en häftig sportbil som med sin Wankelmotor skulle kunna bli nästa RX-modell. Nu meddelar dock chefen Masamichi Kogai att det inte finns några planer på att lansera någon sportbil större än Miata, så den här lär vi tyvärr aldrig att få se. Men, Wankelmotorn skulle kunna göra en comeback. Först måste Mazda dock få till bränsleförbrukningen, utsläppen och göra motorn effektivare. Skulle den hitta ner i någon framtida produktionsbil blir det dock till en början som en räckviddsförlängare och inte som bilens huvudmotor. Tumnagel
26.9°
+
Bobby Green
0
2015

Mazda visar RX-Vision Concept
En modern RX7

I går berättade jag att det skulle sitta en Wankelmotor i Mazdas nya konceptbil och nu några timmar senare har bilen visats upp. Den kallas för RX-Vision Concept och är en framtidsvision som visar om vad vi har att vänta oss från Mazda. Bilen mäter in på 4.38 meter i längd, 1.92 i bredd och 1.16 i höjd, hjulbasen ska vara 2.7 meter. Det gör den kortare, bredare och lägre än RX-8. Läckra former överallt och säkert en värdig ersättare till RX-7, RX-8 var lite märklig med sina bakhängda små bakdörrar. Den här coupé-formen passar bättre i mina ögon. Det viktigaste är såklart Wankelmotorn, Skyactiv-R som den kallas. Konstigt nog får vi trots att bilen är presenterad ingen info om just den, utan Mazda gör det bara klart att den inte är riktigt redo för masstillverkning än. Den sitter fram och driver bakhjulen, det är i princip det vi får veta. Det trista med denna motortyp - törstig, opålitlig och inte så snäll mot miljön, säger man sig dock ha fixat till. Se RX-Vision Concept som ett steg på vägen, men vi är inte riktigt där än. Tumnagel
65.3°
+
Bobby Green
0

Mazdas nya konceptbil har Wankelmotor
Kallas för SkyActiv-R

Det har tidigare gått rykten om det och nu bekräftar Mazda själva att de har en ny Wankelmotor på gång. Den kallas för SkyActiv-R och den kommer att sitta i deras nya konceptbil som ska stå utställd på Tokyo Motor Show. Det finns inga fler uppgifter kring detta för tillfället men spekulationer kring att denna motor även har hybridteknik finns. Mazdas senaste modell försedd med Wankelmotor var RX-8 som slutade tillverkas 2012. Tumnagel
60.6°
+
Bobby Green
0
2013

Så här låter en 6-skivig Wankel
Den enda i världen

Pulse Performance från Nya Zeeland har byggt världens första sexskiviga Wankel-motor. Den pumpar ur sig hela 813 hästar, och det utan turbo. Här demonstreras hur den låter, och det kan väl inte beskrivas på annat sätt än som porr för öronen? Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0
2012

Rotary Supercars fortsätter smygvisa sin superbil
"It's coming"

Nya superbilstillverkare som ploppar upp här och var brukar oftast dö ut innan de hinner att visa upp något. Rotary Supercars gick ut i höstas och lovade att de skulle presentera en superduperbil med 2 800 hästar som skulle göra 0-100 km/h på under en sekund. Det har varit tyst ett tag men nu har deras sajt vaknat till liv igen och där är budskapet tydligt - "Itx27s coming". Vi får dock inte reda på när eller hur bilen kommer att se ut förutom en ganska så svag siluett. Som vanligt återstår det alltså att se om det över huvud taget blir någon verklighet av det här, jag är en smula skeptisk. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Den här snubben älskar verkligen Wankel-motorer
Synd att de inte byggs längre

Mazda har som jag tidigare skrivit lagt ned utvecklingen och numera produktionen av nya Wankel-motorer. Motorerna är rätt säregna och har en triangelformad cylinder och ett mycket speciellt ljud. De går också att kräma bra med effekt ur dem, trots att de oftast har ganska låg cylindervolym. Rob Dahm har en bil med Wankel-motor, en turbomatad Mazda RX-7. För att visa hur mycket dessa motorer betyder för honom snickrade han ihop den här videon där han förklarar sin kärlek. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Rolig amfibiebil till salu
Bara att slå till

Sea Lion är en amfibiebil som förutom att se asball ut alltså även kan köra på vattnet. Har du 259 500 dollar över kan den faktiskt bli den, då den nu nämligen är till salu. Den byggdes av Marc Witt och Applied Design och under skalet sitter det en wankel-motor från Mazda. När det är dags att doppa kärran i plurret fäller man upp hjulen och huven och en plogliknande del i fronten blir till en för. När den är i vattnet verkar det vara någon form av jetaggregat som ser till att man tar sig fram. Är det här den perfekta sommarbilen?! Jag tror det. Läs mer om den här. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2011

Slut på wankel från Mazda
Nu är det Skyactiv-motorer som gäller istället

Wankelmotorn har hängt med Mazda i 44 år. Nu är det slut på det roliga och dags att blicka framåt. I Mazdas fall innebär det att man lägger ner utvecklingen av motorn och satsar på det nya miljövänligare alternativet Skyactiv. Det är också just Skyactiv som sägs ligga bakom beslutet. Det kostar helt enkelt för mycket att ha det programmet igång samtidigt som wankelutvecklingen, och när det gäller att satsa väljer Mazda att gå på framtidsalternativet istället för att fortsätta i gamla banor. Skyactiv-motorerna kommer närmast att hittas i modellerna CX-5 och 3. Men att wankeln ska försvinna för evigt verkar det inte var tal om. 2017 är det planerat att något nytt med motorn ska dyka upp, och kanske är det då en uppföljare till bilen vi ser på bilden, Mazda RX-8. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Drift Corvette-preppad RX7 VS Kawasaki ZX10
Suck me sideways

Här har vi ett ganska skönt åka på bredden-klipp där en Kawa ZX10 med förlängd sving kör mot en Mazda RX7 som fått sitt Wankel-hjärta utbytt mot lite amerikanska V8:a-muskler. Mycket mer än så här behöver man inte en lördag som denna. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0
2010

Aerovette Concept
Det här var high tech på 70-talet

Chevrolet Aerovette, eller XP-882 som den hette på internspråk, var ett koncept som visades upp på två bilmässor innan den konserverades på GMs museum. Aerovette var proppad med prylar och ansågs ligga långt före sin tid när den presenterades. Projektet lades ner 1969 då det ansågs att det inte fanns någon framtid för bilen, den var helt enkelt för dyr och opraktisk för att fungera i 70-talets USA. Men det tog en snabb vändning när Ford gick ut med att de skulle börja sälja De Tomaso Pantera-bilar. John DeLorean, chef över GM och Chevrolet på den tiden, gick i taket och krävde att XP-882-projektet drog igång igen. Den visades först upp på New York Auto Show och inför Paris-mässan 1973 fick den ett nytt hjärta i form av en fyrcylindrig Wankel-motor. Det var fem år innan Mazda rullade ut RX-7. Aerovette hade en kaross i glasfiber med en ram av stål och aluminum som var både stark och lätt. Framrutan var v-formad, bilen hade måsvingedörrar som var ledade på mitten och deformerbara kofångare i plast. På insidan fanns en digital instrumentpanel med massa olika funktioner, mer om denna kan ni se i klippet här till höger. Aerovette blev som sagt aldrig verklighet, men en viss del av designen levde vidare i bland annat Corvette C3. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Audi A1 e-tron kommer 2012
Elbilar är framtiden enligt Audi

Imorgon på mässan i Genéve visas Audi A1 e-tron som koncept, men bilen kommer redan 2012. Vad ska man placera den i för segment då? MCV såklart, Mega City Vehicle. A1 e-tron ska komma 5 mil på en laddning. När krämen är slut i batteriet startar en liten Wankelmotor som sen via en generator matar ström till batteriet så att du kan köra 20 mil till. Med denna setup väntas lilla A1 e-tron inte dra mer än 1,9 l/100 km och släppa ut så lite som 45 g CO2/km. Det verkar onekligen gå åt rätt håll det här med bränsleförbrukning och utsläpp, en eldriven minibil hade ju varit ypperligt som transportmedel i stan. Att den sen är snygg att se på också är ju inte helt fel. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2009

Mazdachef vill se ny RX-7
Ledningen måste övertalas först

Då RX-8 aldrig blev någon riktig ersättare till RX-7 vill den nya designchefen på Mazda, Ikuo Maeda, se en ny RX-7 inom några år. Han har tydligen redan färdiga skisser på bilen och nu återstår det bara att få ledningen med på samma spår. När Autocar pratade med Ikuo på bilmässan i Tokyo som nu är i full gång, så berättade han att om det kommer en ny bil så kommer den till skillnad från RX-8 bli tvåsitsig men fortfarande ha Wankelmotor. RX-7 har varit tvåsitsig och haft Wankelmotor ända sen den började tillverkas i slutet på 70-talet. Bilderna visar konceptbilen Taiki Concept från 2007 och Reuben Zammitx27s X-3 Concept. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Mazda 5 som vätgasbil
Åtminstone i Japan

Redan 1991 presenterade Mazda sin första vätgasdrivna rotationsmotor och senaste åren har det varit RX-8 med en 140 hästars vätgaswankel som varit på agendan. Nu har man släppt en andra modell i form av Mazda 5 Hydrogen RE och förutom överflyttad motor handlar det om hybridteknik (elmotor med lithiumjon-batterier) samt total räckvidd av 20 mil. Plus möjlighet att köra på bensin om man har ont om vätgasstationer. Modellen kommer leasas ut till företag i Japan och mer finns att läsa nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Italdesign Giugario visar framtidshybrid
Med 200 mils räckvidd

En orange skapelse från italienska Giugario har nu debuterat och namnet är Namir (tiger). Det är ännu en i raden av superbilar med två säten och futuristisk design men om vi dyker lite djupare så visar det sig att man kombinerat en wankel med fyra elmotorer som är kopplade till lithium-batterier. Om jag tänkt rätt så anges förbrukning till 0,26 l/mil samt utsläpp som understiger 60 g/km. Räckvidden blir i detta fall nästan 200 mil med en 50 liters tank - om nu siffrorna stämmer och föraren kör bränslesnålt. Effekten uppgår till 370 hästar och om vi övergår till prestandan ska det ta 3,5 sekund till hundra, 10,4 sek till 200 km/h och toppfarten anges till trehundra. Några siffror för vikten har inte släppts. Konceptet står nu utställt i Genéve och för er som vill se bilder därifrån så kan ni hoppa vidare till våra vänner på Autoblog. Tumnagel
38.3°
+
Erik Svensson
0
2008

Mazda Furai körs på bana
Konceptet genererar galet ljud

På bilsalongen i Detroit i början av året visades konceptet Mazda Furai. Inspirationen sägs ha kommit från Mazda-ägarnas stora intresse för att ägna helgerna åt bankörning. Enligt dem själva är nämligen fler Mazda-bilar (och bilar med motorer från Mazda) representerade på de amerikanska banorna än något annat bilmärke. Konceptbilen är skapad med detta i åtanke, och ska därför föreställa en framtidsversion av en sportvagn med miljön i tankarna (körs på E100). Vidare är chassit hämtat från Courage C65 vilken körde i ALMS för två år sedan. Även wankelmotorn är från racingbilen, men med den förändring att Furai istället körs på etanol och har ett effektuttag på 450 hk. Så långt är det kanske inte särskilt intressant. Nyheten är ju ganska gammal, och det är ju trots allt bara ett koncept som visats på en bilmässa. Fram tills nu. Bilen har nämligen hittat ut till en racingbana. Jag rekommenderar starkt att höja volymen ett par steg och sedan avnjuta en wankelmotor på högvarv. Video under "Läs mer". Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Mer Zoom-Zoom från Mazda
Höjdpunkten: Mazda MX-5 MPS

Mazda MX-5, eller Miata, har varit en förarfavorit ända sedan debuten. Bilen presenterades faktiskt för första gången redan 1989. Från första dagen så har konceptet varit tydligt: bakhjulsdrift, låg vikt och perfekt balans. Nu mer facit i hand så vet vi att konceptet fungerat, och Mazda har visat att det går bygga roliga bilar med lagom effekt. Men när nya MX-5 lanserades för ett par år sedan så både trodde, och hoppades, nog de flesta att vi skulle få se något ytterligare lite värre än 2-liters maskinen på 160 hästkrafter. Och allt prat om filosofin Jinba Ittai kändes inte lika övertygande den här gången med tanke på att bilen både blivit större och tyngre än sin föregångare. Därför känns det fullt logiskt att vi får se en MPS-version av MX-5 under nästa år. 2,3-liters turbon förlora några hästkrafter när den packas ner i lilla MX-5, men 220 hästkrafter är precis vad den här bilen behöver. Nej, den behöver det inte. Den snarare tigger om den. Autoweek rapporterar också om att nya Mazda 3 kommer debutera under våren 2009, och bygga på samma plattform som nya Citroën C1. Med tanke på att wankelmotorn fyller 40 i år så är det inte helt otippat att Mazda även släpper en specialversion av RX-8 för att fira. Exakt vad det kommer att innebära återstår att se, men RX-8 kommer att få en ordentlig facelift under 2009. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Mazda fortsätter med Wankel
Nästa generation kommer 2010

Mazda har offentliggjort ett "mission statement" där man beskriver vilken inriktning märkets framtida modeller ska ha. Att miljön ligger i fokus är självklart för alla biltillverkare. Samtliga Mazdas modeller ska i framtiden vara utrustade med ett start-stopp-system som automatiskt stänger av bilen vid en kösituation. Dessutom håller man på att utveckla en ny automatlåda som både ska ge bättre prestanda och lägre förbrukning. Samtidigt avslöjar man att man inte har några planer på att bygga en hybridbil. Istället så satsar Mazda på att utveckla en vätgasbil. Med tanke på ovan nämnda mål så är det lätt att tro att Mazda kommer att överge Wankelmotorn, speciellt eftersom det bara är RX-8 som använder sig av Wankel. Men Mazda meddelar att man jobbar för fult på nästa generation Wankelmotorer och att den kommer vara redo att introduceras 2010. Den nya generationen ska ha mer kraft, förbruka mindre bensin och olja samt vara snålare. Avslutningsvis fastslår man att bilarna måste bli lättare. Mazda nämner själva att nya Mazda2 är 100 kg lättare än sin föregångare. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Tut, tut – Wankelmotorn fyller 50 år
1957 uppfann tysken Felix Wankel wankelmotorn

Wankelmotorn presenterades för första gången 1957 av tysken Felix Wankel, redan 1961 tillverkade Mazda sin första bil med wankelmotor. Idag är det i princip endast Mazda som driver utvecklingen av wankelmotorn. Wankelmotorn är en vridkolvsbaserad förbränningsmotor. Motorn har en trekantig, svagt konvex kolv som roterar inuti en rundad cylinder, istället för att som traditionella förbränningsmotorer använda sig av kolvar som arbetar in och ut i en cylinder. Wankelmotorns fördelar är varvvillighet, få rörliga delar, låg vikt, mjuk gång och liten volym. Nackdelarna har alltid varit hög bensin- och oljeförbrukning samt något svajig tillförlitlighet. 1991 vann Mazda Le Mans med en wankelmotorbil. Vi hoppas att Mazda fortsätter att experimentera med wankelmotorer i sina framtida modeller. Tumnagel
37.8°
+
James Hunt
0
Nästa sida