m

Nu blir Instagram ett provrum
Testa läppstift och solglasögon med augmented reality

I somras snackade Facebooks fotodelningstjänst Instagram om att man skulle lanseras augmented reality-funktioner som företag skulle kunna använda för annonsering och nu har detta börjat rulla ut. Initialt så kommer Instagram-användare nu kunna stöta på annonser för glasögon från Ray-Ban samt Warby Parker som de sedan kan "testa" direkt i mobilen. Det samma gäller smink från de båda kosmetikaföretagen MAC och NARS vars läppstift, ögonskuggor och annat nu blir möjligt att testa virtuellt med Instagrams nya AR-annonser. Förenklat kan man väl säga att AR-annonserna fungerar som traditionella filter för Instagram men i de här fallen så är det läppstift och solglasögon som läggs ovanpå det mobilen ser i kameran. I animationen här nedan kan ni kolla in hur en sådan annons för läppstift ser ut och hur det sedan ser ut för användaren när hon väljer att testa läppstiftet direkt i mobilen. På sikt antar jag att det här även skulle kunna vidareuvtvecklas för att fungera som provrum för kläder men än så länge är nog inte augmented reality i mobilen tillräckligt utvecklat för att förse oss med det. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du prova glasögonen hemma
Snygg lösning!

Warby Parker säljer glasögon i USA och de har nu uppdaterat sin app en smula. Den nya funktionen är att man kan prova hur glasögonen passar direkt i appen om man har en iPhone X, XS eller XR. Man använder AR-kit och TrueDepth-kameran och lösningen funderar ypperligt. Bågarna skär in lite i sidan på mig men kollegorna jag testade på passade de perfekt på. Det beror iofs på att jag är lite tjockskallig, så jag är inte överraskad. Warby Parker levererar bara till USA, men jag tycker att tekniken är intressant och svenska återförsäljare får gärna fixa detta. Jag hade gärna beställt glasögon på detta sätt, det är faktiskt tillräckligt bra. Hade jag varit lite fegare hade jag i alla fall använt detta för att bestämma mig för vilka glasögon jag hade beställt hem för test. Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Glasögonföretag använder iPhone X för att hitta rätt glasögon
TrueDepth-kameran kartlägger användarens ansikte

iPhone X så kallade TrueDepth-kamera är än så länge mest känd för att den används för att låsa upp iPhone X med den biometriska identifieringsfunktionen FaceID. I framtiden kommer dock denna typ av kameror antagligen att kunna användas till bra mycket mer än det. Några som redan har börjat experimentera med TrueDepth-kameran på iPhone X är det amerikanska glasögonföretaget Warby Parker som använder kameran för att hitta rätt typ av glasögonbågar till sina kunder. Med hjälp av sin app och iPhone X TrueDepth-kameran kan Warby Parker mappa upp, kartlägga, en persons ansikte och baserat på det resultatet rekommendera olika typer av glasögonbågar som antagligen passar bäst med den ansiktsformen. Har du en iPhone X och är sugen på att veta vilka glasögonbågar som rekommenderas just för dig så hittas Warby Parkers app gratis på länken nedan. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0