m

Självkörande Waymo-bil får fnatt
Gillar inte byggarbeten

Här har vi ett längre klipp där en självkörande taxibil från Waymo inte riktigt kunde hantera ett vägarbete på ett vettigt sätt. Istället för att ta sig ur situationen på egen hand blev den bara förvirrad av vägarbetets koner och stannade. Passageraren ringde då supporten som skickade vägassistans. Men ungefär när assistansen kom togs konerna bort och det gjorde att bilen vaknade till liv igen och brände iväg. Men en högersväng senare stötte bilen på fler koner som förvirrade den igen samt gjorde att den stannade igen och blockerade trafiken. Efter ett flyktförsök till lyckades en mänsklig förare ta sig in för att köra iväg bilen tillbaka till verkstaden. Ungefär elva minuter in i klippet ovan börjar dessa dramatiska händelser dra igång. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Waymos vd John Krafcik tackar för sig
Lämnar det här med självkörande fordon bakom sig

John Krafcik har efter mer än fem år som vd för Waymo, Alphabets dotterbolag för självkörande fordon, valt att lämna sin post. Man kan väl inte direkt påstå att John har lyckats uppnå företagets satta mål jättebra under sin tid som vd då de förväntade sig ha en flotta med 82 000 självkörande taxibilar ute vid det här laget. Men det har de uppenbarligen inte då de "endast" har dryga 600 bilar på vift just nu. John kommer dock sitta kvar som rådgivare för Waymo vars vd-roll nu kommer tas över av Tekedra Mawakana och Dmitri Dolgov. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Baidu får testa självkörande bilar utan chaufför i Kalifornien
Blir det sjätte företaget som får tillstånd att göra det

Kinesiska Baidu har fått tillstånd från Kaliforniens Department of Motor Vehicles att börja testa självkörande bilar utan säkerhetschaufförer på allmänna vägar i Kalifornien. Baidu blir det sjätte företaget som har fått tillstånd att göra det sedfan Cruise, Waymo, Nuro, Zoox samt AutoX tidigare fått sådana tillstånd. Sammanlagt är det nu runt ett 60-tal företag som har tillstånd att testa självkörande bilar och teknik för detta i Kalifornien men det är bara de sex ovan nämnda företagen som får göra det utan säkerhetschaufförer bakom ratten. Baidus nya tillstånd gäller dock bara för tre stycken fordon som alla måste testas på specificerade vägar i staden Sunnyvale. Bilarna får framföras i en maxhastighet på 70 km/h och får ej köras nattetid samt inte heller om det regnar eller är dimmigt ute. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Donald Trump benådar Anthony Levandowski
Google-ingenjören som snodde med sig grejer till Uber

Under sin sista dag som president passade Donald Trump på att benåda ett gäng med personer som dömts för olika brott, något som amerikanska presidenter ofta gör när de lämnar sin post. En av dem som benådades var den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski. På Google arbetade Levandowski med att utveckla självkörande bilar, det som senare blev Alphabet-företaget Waymo. När han slutade på Google tog han med sig mängder av data från Google till sin nya arbetsgivare Uber. Detta ledde bland annat till att Google stämde Uber, att Levandowski sparkades från Uber och att han till slut dömdes till 18 månaders fängelse samt att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google. Levandowski hade än så länge inte börjat avtjäna sitt fängelsestraff då detta hade skjutits upp på grund av pandemin. Efter gårdagens benådning från Trump ser det med andra ord ut som om Levandowski inte behöver avtjäna något fängelsestraff alls. Tumnagel
10.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Rykte Apple ryktas lansera egen bil 2024
Elbil med batterier utvecklade av Apple

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Apple siktar på att lansera en självkörande bil 2024. Enligt uppgifterna ska det handla om en elbil som kan komma att förses med batterier som utvecklats av Apple själva. Det ska handla om "nästa generations" batteriteknik och om detta skriver Reuters: "As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials.Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries." Vidare sägs det att en eventuell bil från Apple kommer att förses med diverse teknik som till exempel olika Lidar-sensorer men det nämns inget om i vilken omfattning bilen skulle kunna bli självkörande. De flesta verkar dock utgå från att bilen kommer att bli självkörande då Apple tidigare har bekräftat att man utvecklar system för den typen av bilar. Initialt verkar det som om Apple, om de här ryktena stämmer, satsar på att göra en bil för konsumentmarknaden och inte bygga någon egen taxitjänst med självkörande bilar, något som till exempel Googles Waymo pysslar med. Det har ryktats om Apples bilprojekt Project Titan sedan 2014 och Apple har väldigt sällan kommenterat något om ett eventuellt bilprojekt officiellt. Även det här ryktet bör tas med en nypa salt och Trip Miller från Apple-ägaren Gullane Capital Partners säger: "It would seem to me that if Apple develops some advanced operating system or battery technology, it would be best utilized in a partnership with an existing manufacturer under license. As we see with Tesla and the legacy auto companies, having a very complex manufacturing network around the globe doesn’t happen overnight." Hur som helst, Apple verkar på ett eller annat sätt sugna på att ge sig in på fordonsmarknaden. Exakt hur det kommer att se ut återstår att se och håller Apple på och utveckla bilbatterier så kan det säkert vara till nytta för hela branschen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nu drar Waymos taxitjänst igång på riktigt
Snart kan alla i Phoenix beställa självkörande taxibilar

Google-företaget Waymo meddelade igår att man nu kommer att öppna sin taxitjänst Waymo One för fler än dem som fram tills nu varit anslutna till tjänstens betaprogram för självkörande taxibilar. Till en början kommer de som redan är anslutna till Waymo Ones betaprogram i den amerikanska staden Phoenix få möjlighet att även ta med familjemedlemmar och vänner i de självkörande taxibilarna. Dessa kommer sedan att få möjligheten att själva ansluta sig till Waymo One och på sikt kommer man låta alla som är intresserade att börja använda Waymo One i Phoneix. I dagsläget erbjuder Waymo One sina kunder att åka inom ett cirka 260 kvadratkilometer stort område runt Phoenix. Bilarna kör dock bara för sig själva på cirka 130 kvadratkilometer av det området. Utanför den zonen är det bilarnas säkerhetschaufförer som styr bilarna. Waymos vd John Krafcik uppger dock att även det kommer att förändras och säger i ett pressmeddelande att inom kort kommer "100% of our rides will be fully driverless.". Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Före detta Google-anställd döms till 18 månaders fängelse
Anthony Levandowski stal med sig företagshemligheter till Uber

Den före detta Google/Waymo- och Uber-anställde Anthony Levandowski har nu dömts till 18 månaders fängelse efter att ha bedömts skyldig att ha stulit med sig företagshemligheter från Googles företag för självkörande bilar till konkurrenten Uber. Innan Lewandowski slutade på Google ska han ha fört över runt 14.000 filer från Google till sin personliga laptop. Google och Waymo stämde senare Lewandowskis nya arbetsgivare Uber för patentintrång. Detta ledde till en uppgörelse mellan Uber och Google samtidigt som Levandowski fick sparken från Uber. Tidigare i år dömdes även Levandowski att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google för sin stöld av företagshemligheter. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Före detta Google-anställd ska betala 179 miljoner dollar
Man ska inte sno grejer från sin arbetsgivare

En amerikansk domstol har dömt den före detta Google- och Uber-anställde Anthony Levandowski att betala 179 miljoner dollar, motsvarande nästan 1,7 miljarder svenska kronor, i skadestånd till Google. Anledningen till det höga skadeståndet är att en domstol tidigare kommit fram till att Levandowski stal med sig teknik om självkörande bilar när han arbetade på Googles division för sådana, en division som nu för tiden är känd som det fristående bilföretaget Waymo. När Levandowski lämnade Google startade han företaget Otto som pysslade med teknik för självkörande bilar. Otto blev rätt så snabbt uppköpta av Uber varpå Uber började implementera Ottos teknik, eller Googles teknik som det senare skulle visa sig, i Ubers självkörande bilar. Waymo har tidigare även stämt Uber för att deras teknik användes i Ubers bilar. Den tvisten löstes dock redan för två år sedan då Uber gav bort en liten del av företaget till Waymo i ett slags skadestånd samt förband sig att inte använda Waymos teknik i Ubers sjävkörande bilar. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe gripen för att ha fått självkörande bilar att krocka
Före detta Waymo-chaufför verkar ha varit ute efter hämnd

Amerikansk polis har nu gripit en man som var inblandad i en kollision mellan sitt eget fordon och en av Waymos självkörande bilar i Tempe, Arizona, slutet av förra månaden. Enligt polisen och Waymos egen utredning så verkar mannen medvetet ha kört på ett sätt så att Waymos bil skulle kollidera med mannens fordon, något som syns förhållandevis tydligt i videoklippet här ovanför. Enligt polisen hade den nu gripne mannen tidigare arbetat för ett företag som försåg Waymo med säkerhetschaufförer till sina bilar. Waymo ska dock ha avslutat mannens anställning för cirka ett år sedan då de ansåg att han inte levde upp till företagets säkerhetskrav för säkerhetschaufförer. Mannen anklagas även för att förra året på ett eller annat sätt skadat Waymos fordon vid ett flertal tillfällen. Sammanlagt ska skadorna då samt vid kollisionen i januari ha uppgått till närmare 7000 dollar. Vid kollisionen i januari ska även Waymos säkerhetschaufför drabbats av lättare skador i samband med händelsen. Mannen kommer nu att åtalas för bland annat grov misshandel samt diverse trafikbrott av varierande grad. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Så här är det att åka i Waymos förarlösa bilar
Nu har självkörande bilar börjat köra utan säkerhetschaufför

Alphabets dotterföretag Waymo är antagligen branschledande när det kommer till självkörande bilar och nu har man tagit ytterligare ett steg mot en framtid där vi inte längre kör våra bilar själva. Förra veckan började Waymo erbjuda transporter med sina självkörande bilar utan att en så kallad säkerhetschaufför fanns i bilen. Waymo har sedan tidigare testat sin tjänst för självkörande bilar i några amerikanska delstater men fram tills nu har det alltid funnits en säkerhetschaufför i bilen. Nu har man dock börjat testa tjänsten utan säkerhetschaufförer i villaförorten Chandler utanför Phoenix, Arizona. I dagsläget måste man vara ansluten till Waymos testprogram i Chandler för att kunna åka med Waymos självkörande bilar, både med och utan säkerhetschaufför. Waymo har dock låtit en del reportrar testa det hela. I videoklippet ovan kan ni kolla in när TechCrunch reporter Timothy B. Lee testar hur det är att åka i en av Waymos bilar utan att ha någon säkerhetschaufför med sig på färden. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Före detta utvecklare på Google åtalas för stöld
Riskerar upp till tio års fängelse

Igår inleddes en ny del av det juridiska efterspelet där den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski anklagas för att ha stulit teknik från Google i samband med att han slutade på företaget. Det ska ha handlat om tusentals konfidentiella dokument gällande självkörande bilar, bland annat så kallad LIDAR-teknik, som Levandowski anklagas för att stulit med sig när han lämnade Google 2015. Teknik som utvecklats på Google tros sedan Levandowski ha använt när han drog igång företaget Otto som pysslade med självkörande lastbilar. När Uber senare köpte upp Otto och började använda deras teknik för att utveckla självkörande bilar så stämdes Uber av Waymo, Googles företag för självkörande bilar. Waymo och Uber löste sin del av den juridiska tvisten runt stölden av patent och annan hemlig information från Google/Waymo förra året. Den uppgörelsen innebar bland annat att Uber förband sig att inte använda någon teknik som kunde härledas till Levandowskis stöld i sina självkörande bilar. Förutom det så gav Uber bort 0,34 procent av företaget till Waymo i ett slags skadestånd. Då värderades Waymos andel i Uber till 245 miljoner dollar. Levandowski fick sparken från Uber i samband med att härvan började rullas upp 2017 och nu står han alltså åtalad för stölden. Skulle Levandowski fällas så riskerar han upp till tio års fängelse samt att få betala över åtta miljoner dollar i skadestånd. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo satsar på musik och wifi i sina självkörande taxibilar
Och säkerhetschaufförer som håller käft

Sedan ett tag tillbaka har Alphabets dotterbolag Waymo börja trafikera en del områden i den amerikanska delstaten Arizona med sin självkörande taxi-tjänst. Nu berättar man lite mer om hur man har tänkt att attrahera taxikunder till sin nya tjänst. Till nyhetsbyrån Reuters säger man bland annat att resenärer med Waymo One kommer att kunna lyssna på musik från Google Play Music utan annonser. Det ska även gå att koppla sitt Google-konto direkt till sitt konto på Waymo om man vill lyssna på sina egna spellistor i bilen. Vidare uppger man att man kommer att bjuda på gratis wifi i bilarna även om det än så länge inte är på plats på alla bilar som för tillfället rullar i Arizona, och snart även i Kalifornien då Waymo fått tillstånd att dra igång Waymo One även där. En annan fördel enligt dem som testat tjänsten är att bilarna ser exakt likadana ut invändigt vilket gör att passagerarna alltid vet vad de har att vänta sig när de öppnar dörren till bilen. Lugn och ro utan snack från chauffören uppges vara något annat som en del av Waymo Ones passagerare uppskattar. Än så länge måste det alltid finnas en säkerhetschaufför i bilen men dessa uppges ha fått instruktioner om att avstå från att prata om inte det är något som kunden initierar. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo inleder samarbete med Nissan och Renault
Ska fixa självkörande bilar till Japan och Frankrike

Alphabets företag för självkörande bilar Waymo meddelade idag att man har inlett ett samarbete med de båda biltillverkarna Nissan och Renault. Enligt företagen är syftet att utveckla samarbeten inom tjänster för självkörande bilar men man går inte in på detalj hur detta kan komma att se ut. Det enda som egentligen verkar klart är att man initialt satsar på att utveckla dessa tjänster för den franska och den japanska marknaden. Eventuellt kan tjänsterna även dyka upp i andra länder framöver. Waymos vd John Krafcik säger om samarbetet i ett pressmeddelande: "This is an ideal opportunity for Waymo to bring our autonomous technology to a global stage, with an innovative partner. With the Alliance’s international reach and scale, our Waymo Driver can deliver transformational mobility solutions to safely serve riders and commercial deliveries in France, Japan, and other countries." Enligt källor nyhetsbyrån Reuters varit i kontakt med så kan samarbetet eventuellt även komma att inkludera samarbeten inom utvecklingen av självkörande bilar, inte bara tjänster, i de båda regionerna. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här ser Waymos självkörande bilar
Är lite vassare än oss

Waymo har slängt upp två nya klipp som visar vad deras testbilar ser när de är ute och kör på vägarna. Vi kanske tror att vi ser allt som pågår men det är inget mot vad bilarnas system gör, och det är rätt så mycket information som ska processas. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan Waymos bilar tolka trafikpolisers handsignaler
Bra att ha när det inte finns trafikljus

Waymo har nu lärt sina självkörande bilar att tolka handsignaler och gester från poliser vilket kanska kan vara bra på ställen där det inte finns trafikljus eller där dessa har gått sönder. I klippet ovan kan ni kolla in när en av Waymos bilar kommer till en korsning där trafikljuset är trasigt och har ersatts med en trafikpolis. Som synes i nedre högra hörnet så inväntar Waymos bil tecken från polisen att det är klart att köra varpå den kör ut i korsningen. Det ska observeras att klippet ovan har speedats upp till tre gånger hastigheten för att vi inte ska behöva lägga så mycket tid på att titta på det. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så långt självkör de självkörande bilarna
Rapport från Kalifornien visar att Waymo är bäst

DMW, typ Transportstyrelsen, har släppt en rapport för de företag som har självkörande bilar i Kalifornien. I rapporten har man mätt hur långt bilarna har kört och hur ofta förarna har tagit över kontrollen över bilen. Som ni ser ovan leder Waymo och GM Cruise rejält över alla andra. Om vi börjar i botten så ligger Apple och Uber sämst till. Apples bilar kör 1,8 kilometer och Ubers bilar kör 0,6 kilometer innan föraren tar över kontrollen. Om man ser till vanliga bilar med självkörande funktioner som finns på gatorna i dag är det ju rätt ok och i till exempel Ubers lösning måste föraren hela tiden vara med i körningen. Men en knapp kilometer är inte speciellt lång sträcka och kan knappast kallas självkörande. I toppen hittar vi som sagt GM Cruise och Waymo. Där snackar vi verkligen självkörande, en mänsklig förare ingriper endast 0,06 gånger per 100 mil vilket är sjukt lite. För GM Cruise är siffran 0,12 gånger per hundra mil. Det betyder att Waymos bilar i snitt körs 1784 mil mellan gångerna som en förare griper in, GM Cruise kommer 832 mil mellan gångerna. Imponerande! Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Waymos bilar vandaliseras i USA
Alla gillar inte självkörande bilar

Flera källor rapporterar att Waymos självkörande bilar i den amerikanska staden Chandler i Arizona utsatts för vandalism. Sedan Waymos självkörande bilar dök upp på Chandlers gator 2017 har det rapporterats om ett 20-tal incidenter där människor medvetet vandaliserat eller saboterat för de självkörande bilarna. Det har bland annat hänt att folk har försökt preja bilarna av vägen, riktat pistoler mot dem, fått däcken sönderskurna och även fått se stenar kastade mot bilarna. Förutom att orsaka materiella skador på Waymos bilar ska flera av företagets så kallade säkerhetschaufförer ha hotats vid olika tillfällen. Waymo påpekar dock att deras fordon tillsammans färdas över 4000 mil om dagen och att det vid ytterst få tillfällen har skett vandalism mot bilarna eller hot mot deras säkerhetschaufförer. Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Baidu bygger simulator för självkörande bilar med Unity
Bättre att testa grejer i simulator än i trafiken

Den kinesiska sökmotor-jätten Baidu pysslar precis som sina konkurrenter Google och Yandex med att utveckla teknik för autonoma fordon och nu har man inlett ett samarbete med Unity Technologies. Unity är antagligen mest kända för att deras 3D-spelmotor använts för att utveckla spel som till exempel Monument Valley, Cities: Skylines, Rust och Pokémon Go. Baidu planerar dock inte att använda Unitys spelmotor för att utveckla spel utan istället planerar man att ta fram en körsimulator där man ska träna upp självkörande bilar med en autonomi-nivå på 3, 4 och 5. Jaewon Jung som är chefsutvecklare på Baidu säger: "By using a platform like Unity, our developers can focus on testing and research without the worry of non-functional environments or building something from scratch. Unity gives the ability to expedite autonomous vehicle validation and training with precise ground truth data in a more effective and safer way." Huruvida Baidu siktar på att ta fram en egen flotta med självkörande bilar, som till exempel Alphabets dotterföretag Waymo, eller om man siktar på att bara sälja sin teknik till andra biltillverkare finns det just nu inga uppgifter om. Baidu ska enligt uppgifter redan ha samarbeten med runt 50 biltillverkare gällande självkörande teknik för den kinesiska marknaden. Bland annat Volvo inledde ett sådant samarbete med Baidu tidigare i år. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här är det att åka med Waymo One
Alphabets nystartade taxitjänst med självkörande bilar

Häromdagen drog Alahabets dotterföretag Waymo igång tjänsten Waymo One som ska transportera passagerare i några områden i Phoenix, Arizona, i självkörande bilar. I det här klippet kan ni kolla in när Andrew J. Hawkins från den amerikanska tekniksajten The Verge tar sig en tur med Waymo One några dagar innan lanseringen i förrgår. Det ska observeras att det, åtminstone till en början, medföljer säkerhetschaufförer i Waymo Ones bilar. The Verge frågade särskilt om de fick testa tjänsten utan säkerhetschaufför men det gick tydligen inte för sig. Här nedan hittas ytterligare ett teståk av Waymo One, detta utfört av CNET:s bilsajt Roadshow. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo lanserar Waymo One
Taxitjänst med självkörande bilar

Alphabets dotterbolag Waymo lanserade igår vad som antagligen får anses vara världens första kommersiella taxitjänst med självkörande bilar. Man kallar tjänsten Waymo One och sedan igår rullar deras bilar i områdena runt Chandler, Tempe, Mesa och Gilbert i den amerikanska delstaten Arizona. Än så länge är dock inte Waymo One öppen för alla att använda utan initialt kommer tjänsten bara att vara tillgänglig för den grupp passagerare som teståkt med Waymos självkörande bilar under testperioden i Arizona. Den enda egentliga skillnaden för kunderna blir att de nu kommer att få betala för sina taxiresor med Waymos bilar. Waymo Ones bilar kommer, åtminstone till en början, alltid att ha säkerhetschaufförer med i de självkörande taxibilarna. Här ovan hittas en reklamfilm för tjänsten och nedan en skärmdump från Waymo Ones app, en app som på ett ungefär sägs se ut som till exempel Ubers app. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo ryktas dra igång sin taxitjänst nästa månad
Första kommersiella taxitjänsten med självkörande bilar

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Waymo kommer att dra igång världens första kommersiella taxitjänst med självkörande bilar i december. Enligt Bloombergs källor så kommer detta att ske i den amerikanska staden Phoenix där Waymo redan har testat sina självkörande bilar under en längre tid. Taxitjänsten kommer inte att lanseras under Waymos varumärke utan kommer att få ett helt nytt namn som än så länge är okänt skriver Bloomberg. Initialt kommer Waymos taxitjänst vara tillgänglig för kunder som anslutet sig till Waymos "Early Rider Program" men dessa får givetvis ta med sig andra på taxiresan. Det verkar som om de självkörande bilarna åtminstone till en början kommer att ha en säkerhetschaufför men att dessa på sikt ska försvinna från de självkörande bilarna. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo får tillstånd att köra förarlösa bilar i Kalifornien
Självkörande bilar slipper säkerhetschaufförer i vissa städer

Alphabets företaget för självkörande bilar Waymo har nu fått tillstånd att köra sina självkörande bilar utan säkerhetschaufförer i ett dussintal städer i Kalifornien skriver företaget i blogginlägg. Waymo har haft tillstånd att köra självkörande bilar i Kalifornien sedan 2014 men då har det krävts att det alltid ska finnas en säkerhetschaufför bakom ratten. Det nya tillståndet som Waymo nu fått innebär att företaget kan köra utan säkerhetschaufförer i städer som till exempel Palo Alto, Los Altos, Los Altos Hills, Sunnyvale och Mountain View, staden där Alphabet och Google har sitt huvudkontor. I sitt blogginlägg skriver Waymo att de förarlösa bilarna kommer att stanna omgående om de hamnar i en situation de inte riktigt vet hur de ska reda ut: "If a Waymo vehicle comes across a situation it doesnx27t understand, it does what any good driver would do: comes to a safe stop until it does understand how to proceed. For our cars, that means following well-established protocols, which include contacting Waymo fleet and rider support for help in resolving the issue." Waymo är det första företaget i Kalifornien som får tillstånd att framföra helt förarlösa bilar men ytterligare cirka 60 företag har tillstånd att köra självkörande bilar med säkerhetschaufför i delstaten. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt inuti Waymos taxibilar
Första gången vi får kolla in det

Snart kommer Alphabets dotterföretag Waymo att dra igång världens första taxitjänst med självkörande bilar och här kollar den amerikanska nyhetskanalen CBS lite närmare på det. CBS får bland annat filma inuti en av Waymos taxi-bilar vilket ska vara första gången media har fått göra det. Förutom det så snackar man lite med kunder som betatestar tjänsten, borgmästaren Jay Tibshraeny i staden Chandler där tjänsten just nu testas samt Tekedra N. Mawakana från Waymo. Waymos taxitjänst kommer att dra igång i Arizona någon gång innan årets slut är Alphabets planer. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymos bilar har nu rullat över 10 miljoner miles
Det är över 16 miljoner kilometer

Alphabets företag för självkörande bilar Waymo meddelade igår att företaget nu har passerat ytterligare en milstolpe. Nu har deras autonoma bilar tillsammans kört runt på USA:s vägar över 10 miljoner miles vilket motsvarar över 16 miljoner kilometer. Waymo kör än så länge runt med sina självkörande bilar i sex av USA:s delstater men exakt hur många fordon som rullar runt har man aldrig uppgett. Enligt uppgifter från amerikanska transportstyrelsen DMV så hade Waymo tidigare i år 77 stycken bilar i Kalifornien och bedömare tror att Waymos flotta består av sammanlagt runt 200 bilar. Förutom de över 16 miljoner kilometerna som Waymos bilar har rullat runt på riktiga vägar så har man nu även kört över 11 miljarder kilometer med bilarna i sin simulator. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymos bilar uppges ha problem med vänstersvängar
Ska även irritera andra bilister

Tidigare i år drog Alphabets bilföretag Waymo igång ett pilottest med en taxi-tjänst där man transporterade invånare i delstaten Arizona i sina självkörande bilar. Testet verkar än så länge inte ha varit någon dans på rosor uppger The Information som har varit i kontakt med källor som uppger att det har varit lite strul med de självkörande bilarna. Tydligen ska bilarna ha svårt med vänstersvängar vid mötande trafik och de ska även bete sig på ett sätt som uppges ha irriterat mänskliga bilister. I en rapport som publicerades igår står bland annat: "The Waymo vans have trouble with many unprotected left turns and with merging into heavy traffic in the Phoenix area, especially on highways. Sometimes, the vans don’t understand basic road features, such as metered red and green lights that regulate the pace of cars merging onto freeways." Att mänskliga bilister ibland blir irriterade på Waymos självkörande bilarna förklaras med att bilarna är programmerade att följa alla trafikregler medan det som bekant är något vi människor inte alltid gör. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber skrotar sina självkörande lastbilar
Ska bara satsa på självkörande personbilar

Det har nu gått ett år sedan Uber visade upp sina självkörande lastbilar men nu meddelar företaget att man kommer att avsluta den satsningen. Anledningen till detta uppges vara att företaget nu vill lägga allt fokus på att utveckla plattformen till sina självkörande personbilar. Att detta är av intresse kan man förstå då Uber fick mycket negativ kritik tidigare i år när en av företagets självkörande bilar körde över en kvinna så allvarligt att hon avled, en olycka som räknas som den första dödsolyckan där en självkörande bil varit inblandad. Ubers satsningar på självkörande lastbilar drog igång när man 2016 köpte upp företaget Otto som startats av personer som tidigare arbetat med att göra bilar självkörande på Google. Senare visade det sig att en av grundarna till Otto tagit med sig företagshemligheter från Googles division för självkörande bilar, numera Waymo, som användes i Ubers bilar. Detta ledde till en juridisk tvist mellan Waymo och Uber vilken resulterade i att Waymo fick 0,34 procent av Uber, en andel som då uppskattades vara värd cirka 250 miljoner dollar. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida