m

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
2020

Lotus avslutar samarbetet med Williams
Williams går till rätten

I januari förra året skrev vi att Lotus och Williams Advanced Engineering börjat samarbeta men redan nu ser det ut att vara slut med detta. Tanken var att Williams skulle hjälpa till med utvecklingen av elbilen Evija men Lotus meddelar nu att de kommer sköta allt själva istället. Detta har gjort att Williams valt att ta till rättsliga åtgärder så stämningen är väl kanske inte på topp just nu. De hävdar bland annat att Lotus inte betalat fakturor och är skyldiga dem pengar. I ett uttalande säger Lotus följande: "As the Evija programme enters its latter stages, Lotus has elected to bring the project in house due to delivery problems from Williams Advanced Engineering (WAE). As a result, Lotus has terminated its contract with WAE as a technical partner for high voltage and battery development on the Evija hypercar project." Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Lotus har visat upp sin hyperelbil med 2000 hästkrafter!
Det här är vackra Evija

I går kväll presenterade då äntligen Lotis Evija, deras super- eller hyperbil som är helt eldriven och kanske den första riktiga konkurrenten till Teslas Roadster. Vi börjar med siffror. 2000 hästkrafter. 0-100 km/h på under tre sekunder. Toppfart 320 km/h. Byggd i kolfiber och väger endast 1680 kilo. Räckvidd (vid normal körning) 40 mil. 130 bilar kommer att byggas. Prislapp: 1,7 miljoner pund, runt 20 miljoner kronor. “The Lotus Evija is a car like no other. It will re-establish our brand in the hearts and minds of sports car fans and on the global automotive stage. It will also pave the way for further visionary models, säger Lotus VD Phil Popham” Lotus första elbil skojar man alltså inte bort. Den är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering som ju har erfarenhet både från Formel 1 och Formel E. Bilarna kommer att byggas för hand och har mängder med fantastiska detaljer. Inredningen med den snygga skärmen, den annorlunda mittkonsolen och den fantastiska ratten. Fronten med laserstrålkastarna, den massiva rumpan som saknar avgasrör men som ändå lyckas få till en massiv känsla. Instrumentpanelen som är ihålig från toppen. Riktigt imponerande bil. Här nedan ser ni en rejäl genomgång av den. Tumnagel
55.4°
+
Roger Åberg
0

Triumph ska utveckla eldrivna motorcyklar
Tillsammans med Williams Advanced Engineering

Triumph har dragit igång ett nytt projekt tillsammans med Williams Advanced Engineering som man kallar för TE-1. Frukten av detta samarbete ska bli en, eller flera, eldrivna motorcyklar. Förutom Williams är även Integral Powertrain och University of Warwick med på tåget. Tillsammans ska man ta fram en eldrivlina för motorcyklar som ska vara klar inom två år. Först efter det kommer man börja med en modell att sätta drivlinan i. Williams kommer ansvara för utvecklingen av batterierna medan Integral Powertrain ska ta fram elmotorn. Universitet ska se till att forska så mycket som möjligt inom ämnet. Triumph i sin tur ska ansvara för design och utveckling. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Nu är äntligen helt eldrivna Aston Martin Rapide här
Men bara 155 stycken blir till

Det var längesedan nu som Aston Martin först började prata om att de skulle bygga en helt eldriven version av modellen Rapide. Nu är den dock officiellt presenterad på Auto Shanghai i Kina. Inga direkta överraskningar när det kommer till utseendet och troligtvis en bil som kommer att bli väldigt ovanligt att se ute på vägarna - man kommer nämligen endast att tillverka 155 stycken. Det här blir Astons första elbil och också den första som tillverkas i den nya fabriken i St Athan. Bilen är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering och under huven finns ett batteripack på 65 kWh inbakat i kolfiber och Kevlar. Batteriet matar två stycken elmotorer på bakaxeln som tillsammans genererar 612 hästar och 950 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Räckvidden på en full laddning ska vara över 32 mil enligt WLTP. Vad man får betala för en Rapide E framgår tyvärr inte. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lotus och Williams inleder samarbete
Ska troligtvis jobba med elektrisk drivlina

Idag meddelar Lotus att de kommer att börja jobba med Williams Advanced Engineering. Planen är att ta fram "advanced propulsion technologies" vilket kan tolkas som att man kommer att börja fila på elektriska drivlinor tillsammans. Så är nog också fallet eftersom Lotus också måste haka på elektrifierings-tåget någon gång för att inte försvinna. Williams Advanced Engineering är de som bygger batteripacken till dagens Formel E-bilar så de kan ett och annat inom detta område. Phil Popham som är vd för Lotus Cars säger följande: "Our new technology partnership with Williams Advanced Engineering is part of a strategy to expand our knowledge and capability in the rapidly changing automotive landscape. Our combined and complementary experiences make this a very compelling match of engineering talent, technical ability, and pioneering British spirit." Rykten säger att en ny Lotus Esprit skulle kunna dyka upp nästa år, troligtvis med någon form av elektrifiering då. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018

Aston Martin ger oss en första glimt av Rapide E
Tillverkarens första elbil

Så sent som igår berättade vi om Aston Martins nya fabrik där man ska tillverka sina kommande elbilar. Rapide E blir först ut och nu får vi två teaserbilder och lite information om den produktionsklara bilen. Modellen utvecklas tillsammans med Williams Advanced Engineering och endast 115 stycken exemplar kommer att tillverkas. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 610 hästar och ett vrid på 950 newtonmeter. Motorerna matas av ett batteripack på 65 kWh och 800 volt. Detta är placerat där V12:an i nosen brukade sitta medan elmotorerna sitter där bak vilket gör att bilen endast är bakhjulsdriven. Räckvidden enligt WLTP-cykeln ska vara över 32 mil. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Målet har varit att kunna bibehålla prestandan även om batteriet börjar ta slut. Det ska därför vara möjligt att köra ett helt varv på Nürburgring utan att tappa effekt, och grejerna ska hålla för upprepade hårda accelerationer och inbromsningar. Är man intresserad av ett exemplar får man kontakta Aston Martin och det är först då man får en prisuppgift. De första kundleveranserna ska ske sista kvartalet nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Singer och Williams visar upp sitt gemensamma bygge
En fröjd för ögat

Som vi har skrivit tidigare så har Singer Vehicle Design och Williams Advanced Engineering börjat samarbeta. Efter renderingar på bygget i höstas är det nu dags att visa upp den färdiga produkten - och det är verkligen en trevlig maskin att lägga ögonen på. Är du på Goodwood Festival of Speed kommer du att få se den göra sin debut där. Boxersexan har helt och hållet arbetats om och är numera på 4,0 liter och ger 500 hästar - helt utan överladdning. Till motorn sitter en sexpetad manuell växellåda från Hewland. Den har kortats för att kunna placera motorn så långt fram i bilen som möjligt. Spakmekanismen är snyggt presenterad för föraren. Fokus har legat på att hålla vikten låg och överallt finns magnesium, kolfiber, titan och andra avancerade material för att lyckas med detta. Hela karossen är bland annat i kolfiber, 18-tumsfälgarna är i magnesium och Brembo-bromskivorna är keramiska. Vikten på bilen landar till slut på låga 988 kilo. På länken nedan kan du spana in en film om den nya bilen. Vill du köpa får du vara beredd på att släppa från dig minst 1,8 miljoner dollar. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar, Williams och Vector slår hastighetsrekord på vatten
Snabbaste eldrivna båten

Jaguar slog sig ihop med Vector och nu har det teamet tagit hjälp av Williams för att slå rekord. Rekordet är snabbast på vatten drivet av el och det gamla rekordet var på 76,8 mph och sattes 2008. Det tog alltså tio år innan någon slog rekordet och det nya rekordet är nästan 12 mph snabbare; 88,61 mph. Båten som man slog rekordet med heter Jaguar Vector Racing V20E och körde gjorde medgrundaren och den tekniska chefen Peter Dredge. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida