m
2020
2019
2018
2017

Massive släpper källkod för World in Conflict-servrar
Trevligt initiativ

2007 släppte svenska Massive det underhållande RTS-spelet World in Conflict. Spelet hade en onlinedel men för några år sedan stängdes servrarna. Nu har Massive dock släppt källkoden för spelets servrar som vem som helst kan ladda hem via GitHub. Det gör att man nu kan öppna upp servrar och spela mot andra via internet. Själva spelet är för tillfället gratis via Ubisofts Happy Play Days-kampanj så det är väl bara till att plocka ner det. Tumnagel
45.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ubisoft fortsätter julfirandet med Watch Dogs
Gratis är gott!

Tidigare i december fick vi reda på att Ubisoft kommer bjuda sina fans på lite gratis spel. Då handlade det om spelen World in Conflict och Assassinx27s Creed: Black Flag som vi kunde lägga vantarna på utan extra kostnad och nu har Ubisoft uppgraderat gratislistan med Watch Dogs. Samtliga spel går alltså att ladda ner helt gratis via Uplay-klienten på PC och kommer vara gratis fram till 23 december. Länk till Watch Dogs har ni här nere till vänster. World in Conflict hittar ni här. Och Assassinx27s Creed: Black Flag här. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Ubisoft bjuder på Assassin's Creed och World in Conflict
Black Flag!

Ubisoft verkar ha fått julfeeling och bestämt sig för att ge Uplay-användare en liten julklapp. Mer specifikt spelen World in Conflict med singleplayertillägget Soviet Assault samt Assassinx27s Creed: Black Flag. World in Conflict kommer vara tillgängligt från och med idag fram till 11 december. Därefter kommer du kunna ladda ner Black Flag fram till 18 december. Det du behöver göra är att klicka på länken här nere till vänster och sedan logga in på Uplay för att lägga vantarna på World in Conflict. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Vi pratar studiokultur med Massive
Hur är det att jobba där egentligen?

Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment ligger bakom spel som Ground Control, World in Conflict och Tom Clancyx27s The Division. Man håller även på att utveckla ett spel baserat på filmserien Avatar och nyligen öppnade man upp en systerstudio, Ubisoft Stockholm, i Stockholm. Studion fyller 20 år i branschen i år, något man bland annat firar genom en jubileumsvideo som man kan beskåda nedan. Så på grund av detta jubileum så passade jag tidigare i veckan på att besöka Massive för att prata lite med deras VD, David Polfeldt, om studiokulturen där. Polfeldt har jobbat på Massive sedan 2005 och tog över VD-rollen från studions grundare, Martin Walfisz, för nästan tio år sedan. Efter vi lite kort bondat över att ICO faktiskt är ett av världens absolut bästa spel så berättade Polfeldt att tagit mycket ledarinspiration från lagsporter i sin roll som VD. Detta för att lagsport och spelutveckling har flera gemensamma utmaningar. Båda måste bland annat få ett flertal olika sorters individer att samarbeta för att lyckas bli bäst. Att vara bäst är också något som kom upp flera gånger under vårt samtal. Studions motto har sedan man skapades för 20 år sedan varit att man ska skapa världens bästa spel. Detta mål har Polfeldt jobbat hårt med att uppnå genom att titta på förutsättningarna runtomkring målet. Och genom att placera Massive i ett ekosystem där de har en nyckelroll har utvecklaren tagit sig in i spelutvecklarnas finrum. Tack vare den stora uppmärksamheten som studion fick i samband med att The Division kom ut på marknaden så har man inte heller haft allt för stora svårigheter att locka folk till studion på Drottninggatan i Malmö. Uppmärksamheten och Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop har gjort att folk från hela världen har fått upp ögonen för studion. Detta har i sin tur lett till att man har en väldigt bred mångfald bland sina anställda, något som har hjälpt ge Massive ett starkare målinriktat fokus. Detta tack vare något som Polfeldt kallar för fördomskollaps vilket innebär att man med bred mångfald på arbetsplatsen skalar bort alla sociala stereotyper och istället får ett rent fokus på hantverket Vi pratade även lite kort om det här med crunch, det vill säga att man måste tokjobba mot slutet av projektet, och om det krockar med den klassiska svenska kontorsmodellen. Det är tydligen svårt att undvika crunch-perioder i spelbranschen, men det är något som Massive aktivt arbetar med att få ner så mycket som möjligt. Detta gör man bland annat genom att inte tillåta crunch-perioder i planeringen och genom att bättre försöka fördela arbetet längs projektets tidslinje. Trots det så nämnde han att det finns flera, framförallt unga, anställda som gärna vill uppleva en crunch även om Massive inte uppmuntrar det. Intervjun kan läsas i sin helhet efter hoppet. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016
2015

World in Conflict på GOG.com
DRM-fritt så klart

Lagom till att Massive kommer stänga ner sina onlineservrar för strategispelet World in Conflict (vilket sker den 6 oktober) så dyker World in Conflict: Complete Edition upp på GOG.com. Detta trevliga spel kan man nu alltså köpa helt DRM-fritt för 8,79 euro så om man behöver en liten dos av svenskutvecklad realtidsstrategi från 2007, då kan man hitta det för en billig peng via länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Shigeru Miyamoto talks Nintendox27s return to the movie world * Meet TobiWan, the voice of Dota 2 * Valkyria Chronicles-mod för Civilization V * World in conflict serves to shut down on October 6 * Yakuza 5’s Western release to include all Japanese DLC * Introducing... Dwarfen Axe and Hammer Units (Total War) * Iwata Asks ePub Interview Collection * A teaser trailer for Barkley 2 * Mod Splatoon into Skyrim? Sure, Why Not. * Kick Shinji And Evangelions Into Angels * Shutshimi looks like a WarioWare game made by Treasure * What Itx27s Like To Be The Community Manager For The x27Worst PS4 Game Everx27 * The Most Satisfying 5 Minutes Of Video Game Driving You Will Ever Watch * Final Fantasy XIV’s 3.1 Patch Adds A 24-Man Raid On An Enormous Airship * Unraveling The Enigma Of Nintendox27s Virtual Boy, 20 Years Later * Time Loop Video Game Gives You 12 Minutes To Not Die... Again And Again * Game of War executive arrested for allegedly stealing trade secrets * YouTubex27s Approach To Copyright Claims Could Scare Off Streamers Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
2014
2013
Nästa sida