m

Nu finns Jeep Wrangler som laddhybrid
Kör lite miljövänligare i skogen

Jeeps Wrangler är en av de där riktiga klassikerna och nu finns den som laddhybrid. Istället för bara en stor bensinare finns det här en lite mindre bensinare på 2,0 liter som tillsammans med två elmotorer levererar 380 hästar och 637 Nm vrid. Det gör att 0 till 100 går på 6,4 sekunder, så helt ok fartresurser. Batteriet är på 17,3 kWh och det ska enligt Jeep ta bilen 5 mil på vanliga vägar. Självklart är bilen fyrhjulsdriven. Bilen ska komma till Europa redan nästa månad men någon prislapp är inte satt. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Motorn i en Jeep Wrangler exploderade efter bärgning
Hade lågväxeln i

Det vi ser här är en flång ny Jeep Wrangler Rubicon där motorn har exploderat. Anledningen till detta är att bilen bogserades på ett felaktigt vis. Ägaren drog den efter sin husbil men han hade glömt att koppla ur lågväxeln och första växeln så Jeepens drivning var aktiverad. Det gjorde i sin tur att motorn varvades till över 50.000 varv per minut tills den slutligen exploderade. Kostnaden för att fixa detta väntas landa på runt 30.000 dollar, och då ingår inte arbetet i det priset. Om ägaren kommer laga bilen eller inte återstår att se. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nya Jeep Wrangler med gammalt utseende
Retrotufft!

Ted Wentz Jr. är grundare av företaget Quadratec som säljer Jeep-delar och som i år fyller 30 år. Han älskar verkligen första generationen av Jeep Wrangler (YJ) som såldes mellan 1986 och 1995. För att fira sitt företag och sin älskade Jeep har han skapat YJL Sahara som är den senaste generationen Wrangler (JL) mixad med den gamla. Det som sticker ut mest är de rektangulära strålkastarna, hjulen och lacken som heter Khaki Metallic. Förutom detta har bilen fått andra klassiskt designade bakljus, skyddsbåge där bak, skärmbreddare, sidosteg och så har man även flyttat tanklocket till under regplåten bak. Rätt frän om ni frågar mig, vad tycker ni? Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på eldriven Jeep Wrangler
Koncept presenteras vid påsk

Nya Jeep Wrangler går att få som laddhybrid, men längre fram kommer man även att kunna få den som helt eldriven. Nu har man börjat smygvisa denna version som kommer att presenteras som koncept senare i år. Bilen kommer att presenteras som en i gänget under det årliga eventet Easter Jeep Safari i Moaböknen, så vid påsk är det alltså dags. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2020

Nya Jeep Wrangler som Lego Technic
Första Lego-Jeepen

Inspirerad av Jeep Wrangler Rubicon presenterar Lego nu ett bygge av denna i Technic-serien. Bilen består av 665 stycken bitar och det här är faktiskt första gången Lego tar sig an märket Jeep. När bygget är klart har man en modell med fullt fungerande fjädring, fyrhjulsdrift, fungerande styrning, feta offroad-däck och vinsch som du kan dra ut och rulla tillbaka. Släpps tyvärr inte förrän den 1 januari och på prislappen står det då 49,99 euro. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Jeep Wrangler med V8:a
Snabbaste och mest kraftfulla Wranglern någonsin

Idag presenterar Jeep Wrangler Rubicon 392 som är den version som får en V8:a under huven. Maskinen är en Hemi på 6,4 liter som ger 477 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste och mest kraftfulla Wranglern Jeep någonsin har byggt. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker fyra stycken burkar när det inte finns behov för dessa. Förutom större motor är den här även 2,5 centimeter högre än en vanlig Wrangler Rubicon, och fem centimeter högre än standard-Wranglern. Vaddjupet anges till 82 centimeter. På frågan om varför man har valt att stoppa ned en vinkelåtta under huven svarar Scott Tallon som är director of Jeep brand marketing för den amerikanska marknaden så här: "Why are we doing it? Because our customers are doing it anyway." Försäljningen ska dra igång i början av nästa år, och i samband med detta släpps prislistan. Den officiella avtäckningen sker idag klockan 18.00 och du kan följa eventet här. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jeep bekräftar Wrangler med V8:a
Släpps nästa år

I somras visade Jeep upp Wrangler 392 Concept där man stoppat ner en V8:a under huven. Nu bekräftar tillverkaren att en sådan version är på väg, och att det handlar om en Hemi-V8:a. Denna ska släppas nästa år men vi får ingen närmare information kring vad den kommer att bjuda på, förutom lite motorljud i följande klipp. Konceptet hade en maskin på 6,4 liter som gav 450 hästar och 609 newtonmeter kopplad till en åttastegad automatlåda. Produktionsversionen förväntas ha samma specar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Snubbe räddar en Jeep Wrangler
Bra jobbat!

Bara för att man har en Jeep Wrangler betyder det inte att man kan köra det var som helst. Den läxan fick några personer lära sig den hårda vägen när de körde ner en sandig stig för att titta på en flod och sedan inte kunde köra upp igen. Som tur var fanns Mattx27s Off-Road Recovery i närheten som tog sin jeep för att hjälpa upp bilen igen. Det var dock lättare sagt än gjort och arbetsdagen blev säkert avsevärt mycket längre än förväntat. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Jeep presenterar Grand Wagoneer och Wrangler 4xe
Ett koncept och en laddhybrid

Jeep återupplivar nu modellnamnet Grand Wagoneer genom att visa upp detta koncept som man säger ska vara nära hur bilen ser ut när den väl går i produktion. Det här kommer att bli Jeeps största modell och en SUV i premium-segmentet. Den kommer som laddhybrid och får vad som sägs vara den första infotainment-skärmen för passagerare i en SUV. Skärmen mäter 10,25 tum och via den ska man kunna kika på videos, surfa på nätet eller leta upp resmål som man sedan kan dela med föraren. Föraren ser inte skärmen från sin vinkel utan kan istället fokusera på instrumentklustret som består av en skärm på 12,3 tum eller mittkonsolen som har en skärm på 12,1 tum och en på 10,25. Som om inte detta vore nog finns det även tre stycken 10,1 tum stora skärmar för de i baksätet. Skärmfest alltså! Allt rullar på FCAs nya Android-baserade infotainmentsystem Uconnect 5. Bilen har tre rader och plats för sju stycken personer. Så mycket mer än så här får vi inte reda på för tillfället. Tillverkningen av Grand Wagoneer och snik-versionen Wagoneer ska dra igång under andra kvartalet nästa år. Om vi hoppar vidare till Wrangler 4xe så är det laddhybrid-versionen av modellen som det har snackats om ett tag nu. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter med två stycken elmotor och har en sammanlagd systemeffekt på 380 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och det sitter under baksätet. Räckvidden på bara el anges till fyra mil. Versionen ska lanseras tidigt nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mahindra uppdaterar sin Jeep Wrangler-kopia
Det här är nya Thar

Mahindra fortsätter att strunta i att de inte får kopiera Jeep och presenterar nu nya Thar, som i princip exakt ser ut som en gammal Wrangler. Thar har dock lite tjockare stötfångare fram. Kunderna kan välja mellan tre stycken olika taktyper - fast monterat med tyg som går att rulla bak, hard top eller tygtak som går att fälla ned som en cabriolet. Även insidan osar gamla Wrangler och förutom en pekskärm på sju tum finns här även fejk-kolfiber. Man kan få bilen med plats för fyra eller sex personer. Under huven finns det två stycken alternativ - antingen en bensinfyra på 2,0 liter som ger 152 hästar eller en dieselfyra på 2,2 liter som ger 132 hästar. Till dessa kan man få manuell låda eller en sexstegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Thar lanseras i Indien den 2 oktober men vad den kommer att kosta är oklart. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Jeep har något stort på gång
Ny Grand Cherokee på väg?

Jeep har skickat ut följande teaserbild på Twitter. Den visar Grand Canyon samtidigt som man har med definitionen av Grand i text. Det torde ju därför vara nya Grand Cherokee man teasar, men vi vet inte säkert. Det skulle också kunna vara en hint om Wrangler med V8:a som man teasat tidigare, den har ju som väntat ganska stor (grand) motor under huven. Vad det nu än handlar om ska i alla fall presenteras snart. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Jeep Wrangler körs sönder för att sedan renoveras
Skala 1:18 får nytt liv

YouTube-kanalen Crazy Restorations idé är att köra sönder små leksaksbilar och sedan renovera upp dem igen. Här ser vi en Jeep Wrangler som får genomgå denna förvandling. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0

Jeep teasar Wrangler som laddhybrid
Kommer snart

Som vi har skrivit tidigare kommer nya Wrangler att dyka upp som laddhybrid och här får vi en första teaser inför detta. Man säger inte exakt när den lanseras men vi får reda på att den då kommer att heta Wrangler 4xe. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Jeep har stoppat ner V8:a i Wrangler
Räcker det för att bräcka nya Bronco?

Det är klart att Jeep inte vill att nya Ford Bronco ska stjäla allt rampljus (även om det nog är oundvikligt) så därför slänger man idag ut konceptet Wrangler Rubicon 392. Det är en vassare version där man har stoppat ner en V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 456 hästar och har 610 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder och motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Förutom större maskin är bilen utrustad med Dana 44-axlar som går att låsa både fram och bak, vassare fjädring, ett höjningskit och 17-tummare skodda med 37 tum stora offroad-däck. I övrigt finns det ett roligare avgassystem, stötfångare i stål, vinsch och en rejäl hasplåt undertill som skyddar när man gnuggar berg. Markfrigången anges till 33,7 centimeter och man ska kunna vada i 86,4 centimeter djupt vatten. Om det här konceptet kommer att bli verklighet återstår att se, men folk älskar ju fortfarande V8:or så. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Ford Bronco
Ska sno Jeep Wrangler-kunder

Efter ett helt gäng med teasers och fördröjningar på grund av pandemin är nu nya Ford Bronco äntligen presenterad. Namnet dök upp första gången 1966 och sedan tillverkades modellen ända fram till 1996, och nu är det alltså dags igen. Med nykomlingen vill man ta sig in på marknaden där Jeep Wrangler finns och för att lyckas sno kunderna därifrån har man tagit fram en bil som erbjuder väldigt många olika stilar och utföranden. För första gången kommer den även med fyra dörrar. Nya Bronco har en markfrigång på 29,4 centimeter och ska klara av att vada i 85 centimeter djupt vatten. Bra för den som ska ut och härja där den vanliga vägen tar slut. Ska man det lägger man nog även till 35-tumshjulen som finns på tillvalslistan. Motormässigt finns det två stycken alternativ att välja mellan. Båda är EcoBoost-maskiner och insteget är en fyra på 2,3 liter med 270 hästar och 420 newtonmeter i vrid, den andra en V6:a på 2,7 liter som har 310 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Som växellåda finns en ny sjustegad manuell med lågväxel till den fyrcylindriga motorn och en tiostegad automatlåda. Det finns även två stycken olika fyrhjulsdrift-system att välja mellan. På tekniksidan finns något man kallar för Trail Toolbox som är en samling med hjälpmedel för när man kör offroad. Här finns bland annat Trail Control som är en farthållare för låga hastigheter, Trail Turn Assist som tightar till vändcirkeln ytterligare och Trail One-Pedal Drive som gör det ännu enklare att ta sig fram över stockar och stenar. Som synes går dörrarna att plocka av och i den längre versionen av Bronco kan dessa förvaras där bak i skyddspåsar. Även taket går att ta bort i partier. Dessa ska vara enkla och lätta så en person ska kunna göra jobbet själv. Givetvis finns det en uppsjö av tillval hit och dit för att få bilen precis som man själv vill - extraljus, vinsch, takräcken, skärmbreddare med mera. Insidan är inspirerad av det gamla originalet och har tydliga instrument, stora knappar och handtag att hålla fast sig i när det kränger. Kupén är vädersäkrad och i det gummerade golvet finns dräneringspluggar som man kan öppna när det har blivit lite väl blött om fötterna. Det går att reservera ett exemplar nu och priset börjar på 29.995 dollar. Tillverkningen ska dra igång i början av nästa år och de första exemplaren ska hittat ut till handlarna till våren. Läs allt om bilen på länken nedan. Det släpps även en Bronco Sport som är betydligt mildare i sitt utförande och inte alls lika rolig, den kan ni läsa om här. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Mahindra uppdaterar Roxor
Har inte längre en Jeep-grill

Den indiska biltillverkaren Mahindra har en modell som heter Roxor. Alla vet att det är en Wrangler-kopia men när man även smackade på en exakt likadan grill blev FCA sura och skvallrade till United States International Trade Commission. Grillen har därför åkt av på den senaste versionen som vi kan se en kort reklamfilm för här. Roxor tillverkas faktiskt i Michigan men eftersom den inte möter de säkerhet och utsläppsregler som finns får man inte framföra den på allmänna vägar. Under huven sitter en turbodiesel på 2,5 liter som bjuder på 65 hästar. Till den kopplas en fempetad manuell växellåda. Tjänstevikten anges till 1376 kilo och på det lilla flaket får man lasta 158 kilo. Pris från 16.999 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2019

G-Klass mot Jimny och Wrangler
Hur klarar de sig mot varandra i terräng?

Carwow har satt upp ett gäng utmaningar och bjudit in tre stycken bilmodeller som är ämnade för just såna här prövningar - Mercedes G-Klass, Suzuki Jimny och Jeep Wrangler. Så vilken klarade sig bäst? Alla fick faktiskt exakt samma poäng, och hur dessa fördelades ser ni i videon här ovan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Pimpa upp din Jeep Wrangler med LED
Eller inte

Om du känner att din Jeep Wrangler inte sticker ut tillräckligt mycket kan du ju alltid kontakta Oracle Lighting. De erbjuder nämligen massa ljusdon som kan liva upp lite i mörkret. Bland annat finns det en komplett grill med DRL-ljus, LED-ramp på taket och röda lampor som lyser upp hjulhusen. För grillen får du betala 895 dollar och det ska bara vara att plugga in och lysa loss när du väl har fått den. Tumnagel
26.6°
+
Bobby Green
0

Gör om din Suzuki Jimny till en G-class
En lillebroder?

Har du inte råd med en Mercedes G-class kan du nu ta en Suzuki Jimny och bygga om den till en bil som i alla fall liknar en G-class. Det gör man genom att byta lampor till lampor från en Wrangler, sätta på äkta G-class-blinkers, nytt avgassystem med nya pipor och så klart en massa plast. Resultatet blir faktiskt helt ok, som om Mercedes hade släppt en G-class mini. 12.250 dollar kostar kalaset, inklusive lack. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Hur står sig Suzuki Jimny mot en Jeep Wrangler?
Upp till bevis!

Jeeps modell Wrangler har väl alltid varit känd för att kunna klara sig rätt så bra där det inte finns riktiga vägar. Frågan är om den är vassare än Suzukis Jimny eller om den lilla bilen faktiskt kan sätta något mot "originalet". Det får vi reda på här. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Rezvani uppdaterar Tank och ger den 1000 hästar
Känns rimligt

Rezvanis modell Tank är en Jeep Wrangler med nytt skal på sig. Den första versionen hade 500 hästar och sen släppte man även en med Hellcat-maskin på över 700 hästar. Om man inte tycker att detta är nog har företaget något runt hörnet som kanske passar - en Tank med 1000 hästar. Fullt rimlig effekt i en SUV med apokalyps-utseende. Motorn är fortfarande en Hellcat som trimmats ytterligare. Den nya besten presenteras i sommar men går att förboka redan nu om man skulle vara sugen. Coming this summer... the all new 1,000 Horsepower 2020 Rezvani TANK. Accepting reservations now. pic.twitter.com/ZhhUdBgpEa— Rezvani Motors (@RezvaniMotors) June 17, 2019 Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Här är förra årets populäraste bilar på Blocket
Billiga bilar går snabbare att sälja

30 miljarder kronor. Så mycket är begagnatmarknaden för bilar värd, bara på Blocket. Mest sökta bilmärket är ganska väntat Volvo följt av Volkswagen, BMW och Audi. Men sedan händer det saker, för Chevrolet har åkt upp från en tiondeplats till en femteplats. På sjätte plats hittar vi Saab, bilen som inte går att köpa ny. I det riktigt billiga segmentet av bilar hittar vi Skoda Pick-up, Toyota Carina och Hyundai Atos. Billiga bilar går snabbt på blocket, över 50 procent av de här tre modellerna såldes på mindre än en vecka. I prisklassen 10-19.000 kronor regerar Volvo 740, 760, 940 och 960 tillsammans med Chevrolet S10. Även här försvinner mer än hälften inom en vecka. I prisklassen mellan 20-100.000 kronor är Audi A2 en favorit, en klassiker som var före sin tid. Bra val! Mellan 100-200.000 kronor är det Volvo och Chevrolet som gäller igen, men här är det XC90, XC70 och Impala som är hetast. Men här tar det lite längre tid att sälja, drygt en tredjedel av bilarna är sålda efter en vecka. När man kommer till bilar som går för mellan 200.000 och halvmiljonen sticker Jeep Wrangler ut. 39 procent av bilarna som läggs ut försvinner inom en vecka, vilket är betydligt fler än för tvåan Audi A7 där 31 procent är borta inom en vecka. Har du en bil över halvmiljonen får du räkna med att det tar tid. Populärast här är Tesla Model S där 26 procent är borta efter en vecka. Merca G-klass är två med 21 procent och sedan finns fina klassiker som Audi R8, Porsche 911/Cayman och Nissan GT-R där 18 procent är borta efter en vecka. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

Jeep Gladiator lovar att vara en riktig pickup
Får dra 3,5 ton

Efter en läcka för två veckor sedan är nu Jeep Gladiator officiellt uppvisad på Los Angeles Auto Show. Det här är en pickup-version av nya Wrangler och precis som den erbjuds bilen i en mängd olika utföranden - i detta fall Sport, Sport S, Overland och Rubicon. På dragkroken får man hänga upp till 3,5 ton så det här är ett perfekt åk att ta till återvinningscentralen när den gamla kattlösta divanen har gjort sitt. På det 1,25 meter långa flaket får man slänga upp max 750 kilo. Inledningsvis går bilen endast att få med en V6:a på 3,6 liter och 285 hästar men fler alternativ kommer att erbjudas senare - bland annat en turbomatad dieselmaskin på 3,0 liter. Till bensinmotorn går det att få antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Hjulbasen är 50 centimeter längre än hos Wrangler och den är även 181 kilo tyngre än sitt syskon. Längden totalt är 5,18 meter vilket gör den 78,7 centimeter längre än en Wrangler Unlimited. Väljer man en Rubicon får man en markfrigång på 28,2 centimeter. Axlarna, bromsarna, hjulen och fjädringen ska också uppgraderats för att modellen ska fungera bättre som dragbil. Precis som hos Wrangler går det att plocka bort massa saker om man tycker att dessa är i vägen, som exempelvis dörrarna och taket. Man kan även fälla vindrutan framåt och på så vis få en väldigt öppen körupplevelse. Försäljningen kommer att dra igång under andra kvartalet nästa år men några priser vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Jeep Gladiator läcker ut
Läcker?

En pickup-version av nya Jeep Wrangler har testats under en lång tid och den 28 november på Los Angeles Auto Show ska den visas upp officiellt. Tidigare i veckan gick det rykten om att bilen skulle få namnet Gladiator och nu är det bekräftat, samtidigt som bilder på åket läcker ut. På flaket får man lasta 725 kilo och dragvikten ska ligga på hela 3.470 kilo. Mer om bilen kommer när den är officiell. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Rezvani släpper värre version av Tank
Tank X får Hellcat-motor

För ett år sedan visade Rezvani upp Tank - ett galet bygge med framtidsutseende baserat på en Jeep Wrangler. I somras presenterade man en militärversion av bilen och den kunde då utrustas med monstermotorn från Hellcat-bilarna. Nu kommer Tank X och den har denna maskin som standard. Det innebär att det kaxiga utseendet backas upp av en kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger 717 hästar och ett vrid på 881 newtonmeter. Fullt rimlig effekt i något man ska braka omkring med i skogen, eller öknen? Tank X ser ut som vanliga Tank men har tillvalet Off-Road Extreme Package som standard. Det innebär att den har ett höjningskit, kraftigare dämpare, andra bromsar (åttakolvsok fram) och jättedäck på 37 tum. Skulle du vilja ha en får du vara beredd på att priset börjar på 259.000 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Snubbes Jeep började brinna ute i vildmarken
Gäller att ha bra överlevnadsgrejer med sig

Casey Kaiser var ute i vildmarken på äventyr med sin Jeep Wrangler men det hela slutade inte riktigt som han hade tänkt sig. Vid ett tillfälle gick han ur bilen för att öppna en grind och han upptäckte att det kom massa rök från motorrummet. Han öppnade då huven vilket gav elden syre och lågorna fick fart. Han plockade fram en brandsläckare och körde på med den tills den var slut, men det var tyvärr inte tillräckligt. Han försökte då släcka med vatten han hade men det var försent och elden hade redan spridit sig till kupén. Det slutade med att han snabbt fick rycka ut saker han skulle behöva för att överleva på stället och sen titta på bilen när den brann ner till grunden. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida