m

Kolla in X2000 nya bistrovagn
Kommer att börja rulla i höst

SJ har designat om bistrovagnen i sina X2000-tåg och här kan ni kolla in en video som visar hur arbetet med det gick till. SJ skriver i ett pressmeddelande att det enda man sparat från den nuvarande bistrovagnens design är vagnens rostfria skal, allt annat är utbytt. Vagnens caféplatser har bytts ut mot ståbord med eluttag. Detta har gjort att det även går att få in 16 sittplatser i vagnen, platser som SJ skriver kan lämpa sig för till exempel ett lag eller en skolklass som vill kunna umgås under resan. Vidare har SJ:s nya bistrovagn försetts med nya ugnar vilket gör det möjligt att utöka menyn på tågen, det kommer bland annat att bli möjligt att grädda pizzor i de nya ugnarna. Även kassasystemet är utbytt till en snabbare version och det kommer nu även att bli möjligt att betala med Swish. SJ:s nya bistrovagn på X2000-tågen kommer att ha premiär på sträckan Stockholm - Göteborg någon gång i höst. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Huawei presenterar nya Matebook X Pro
Kommer i grönt och med Intels nya processorer

Huawei har inte bara presenterat nya böjbara enheten Mate XS under eftermiddagen, utan även fräschat upp sin Matebook X Pro-serie. Designmässigt är det samma historia som förra året och kommer med en 13,9 tum stor display med upplösningen 3000x2000 pixlar, fingeravtrycksläsare i powerknappen, pop-up-kamera i tangentbordet och en vikt på 1,3 kilo. Det som är nytt för i år är att datorn kommer finnas tillgänglig i grönt och kan utrustas med tionde generationens Intel Core-processor. Huawei Matebook X Pro kommer släppas i april och priset för basic-versionen, med Intel Core i5, 16GB ram och 512GB lagring, kommer gå för 1499 euro. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0
2019

Huawei uppgraderar Matebook X Pro
Lite vassare processor och grafikkort

Huawei presenterade inte bara en böjbar telefon under sin MWC-presskonferens, utan även lite nytt på PC-fronten. Mer specifikt har företaget presenterat en ny variant av sin slimmade och kraftfulla laptop Matebook X Pro som fått en rätt trevlig uppgradering. Datorn har samma design och nätta form som föregångaren, mer specifikt är den 14,6mm tunn och väger endast 1,33 kilo. Skärmen är 13,9 tum stor och panelen är av LTPS-typ som kör upplösningen 3000x2000 pixlar och har 100 procents av färgskalan sRGB. Precis som på föregångaren är det en pekskärm. Den största ändringen har skett på insidan. Matebook X Pro kör fortfarande åttonde generationens processorer, men har uppgraderat till Intel® Core i7-8565U och i5-8265U samt att den nya varianten kör grafikkretsen Geforce MX250 i stället för MX150 Nya Matebook X Pro kommer börja säljas i Sverige från och med april. Enheten kommer finnas tillgänglig i två smaker och priset på dessa har ni här under: MateBook X Pro: i5/8GB/512GB/MX250, 16 950 SEK. MateBook X Pro: i7/16GB/1TB/MX250, 21 185 SEK Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0
2017

SJ startar miljardupphandling för snabbtåg
Tåg som ska börja tas i bruk 2021

SJ meddelade i dag at man kommer köpa ett 30-tal nya snabbtåg till en kostnad av mellan fem och sex miljarder kronor. SJ:s styrelse har bestämt sig för att att inleda en upphandling och under hösten ska de skicka ut anbudsförfrågningar till leverantörer i och utanför Europa. Tågen man vill ha ska ha en maxhastighet på 250 kilometer i timmen och de ska ha drygt 350 sittplatser per fordon. Tanken är att dessa tåg ska börja tas i bruk från och med år 2021. Förutom köpet av dessa nya tåg ska SJ även modernisera sina X2000- och nattåg. Tumnagel
45.4°
+
Frode Wikesjö
0

Sveriges höghastighetståg kommer att rulla i 250 km/h
Regeringen ville spara in lite pengar

I Trafikverkets förslag till ny transportplan för 2018-2029 så uppger man att man kommer att satsa på att bygga nya höghastighetsjärnvägar för tåg med en maxfart på 250 kilometer i timmen. Som jämförelse kan nämnas att SJ:s X2000-tåg idag har en topphastighet på 200 kilometer i timmen. Skulle man valt det lite snabbare alternativet för tåg som kan köra i 320 kilometer i timmen hade det blivit lite dyrare och man ansåg inte att tidsbesparingen som resenärerna skulle göra kunde motivera det. Exempelvis skulle sträckan Stockholm-Linköping, den första etappen som kommer att byggas, bli sex minuter snabbare om tågen körde i 320 km/h men kostnaden för järnvägen skulle öka med tio miljarder kronor. Bygget av etappen Järna - Linköping drar igång i år och kommer kanske att vara klart 2029. Den andra etappen mellan Hässleholm och Lund planeras att starta 2024. De övriga etapperna kommer inte att påbörjas innan 2030 och höghastighetsnätet mellan Stockholm och Malmö respektive Göteborg förväntas inte att vara klart innan 2040. Tumnagel
-5.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

SJ färdiga med nätverksuppgraderingen på X2000
Nu blir det stabil surf för hela slanten

Sj meddelar att de är klara med uppgraderingen av X2000-tågen och att du nu kommer kunna komma åt nätet oavsett var du befinner dig på tåget. Tidigare var det aningen problematiskt att försöka koppla upp sig till tågets nätverk om du satt långt fram eller långt bak i tåget, men nu är detta åtgärdat. SJ meddelar även att kvaliteten på nätet har förbättrats och att resenärer kommer kunna surfa med minst 1Mbit hastighet, vilket rackarns lite men bättre än ingenting. Även om du kommer ha tillgång till nätverket kommer det fortfarande finnas ett par fläckar under resornas gång, men i pressmeddelandet skriver SJ att de försöker samarbeta med mobiloperatörerna för att förbättra detta. David Nilsson, produkt- och konceptansvarig på SJ, säger detta om saken: Tyvärr finns det dock fortfarande platser längs järnvägen som har dålig täckning. Jämfört med vägnätet är täckningen längs järnvägsspåren i regel sämre, men vi arbetar hela tiden för att i samråd med mobiloperatörerna påverka täckningen Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

Svenska snabbtåg är inte så bra på att komma i tid
What else is new?

I Japan kommer 99 procent av snabbtågen i tid och i Spanien samt Frankrike håller 98 respektive 92 procent av snabbtågen tiden. Här i Sverige ser det dock inte lika bra ut, enligt internationell statistik över punktligheten så hamnar de svenska snabbtågen långt ner. Statistiken visar att endast 66 procent av snabbtågen (SJ:s X2000) kom i tid på sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö under perioden 2008–2015. Peter Uneklint från Trafikverket säger att de har den sämsta punktligheten i Europa men att man inte enbart kan skylla SJ för detta. Han menar att fel i anläggningen (spår, ledningar med mera) står för omkring 60 procent av förseningarna och det beror på att ett bristande underhåll under en längre tid. Ett annat problem som sägs vara en faktor till förseningarna är att de svenska snabbtågen körs på samma spår som lokal- och godståg. Detta gör att det små förseningar snabbt blir sotra när ett snabbtåg hamnar bakom ett långsamt tåg. Tumnagel
12.9°
+
Frode Wikesjö
0

X2000 får ny inredning och uppgraderad teknik
"Snabbtågen" förnyas för miljarder

X2000-tågen har varit med ett tag nu (runt 20 år) och för att möta den ökande efterfrågan på tågresor kommer man nu rusta tågen. ABB kommer ansvara för den tekniska uppgraderingen medan Swedtrac skall se till att tågens insida blir mer bekväm. Förutom en ny interiör så kommer man fräscha upp tågens toaletter, sätta dit en ny bistro, bättre luftkonditionering, större bagageställ, nya LCD-skärmar, bättre WiFi och utöka antalet platser med 15 procent. Denna helrenovering av tågen kommer kosta SJ runt 3,5 miljarder kronor och det kommer ta ungefär fem år. Tumnagel
74.6°
+
Frode Wikesjö
0
2015

I morgon är det premiär för de nya snabbtågen
Kör mellan Stockholm och Göteborg

Invigningen skedde för en vecka sedan och i morgon är det premiär för de nya svenska snabbtågen MTR Express. Tågen som är av modellen Flirt Nordic och från tillverkaren Stadler kommer att gå mellan Stockholm och Göteborg och det ska finnas sex stycken. I augusti hoppas man kunna erbjuda 90 stycken avgångar per vecka och fram till dess ökas trafiken successivt. Priserna börjar från 185 kronor. Mer information och priser hittar ni på länken nedan. Tumnagel
60.2°
+
Bobby Green
0
2013

Bättre internet på SJ:s tåg
4G nästan överallt under 2013

DN skriver om att SJ kommer att uppgradera internetkapaciteten på sin tågflotta under året och man hoppas kunna få 4G-täckning på de flesta sträckorna under det här året. Målet är att man ska tiodubbla Wifi-hastigheten på tågen under 2013. Man kommer börja upprustningen av internetutrustningen på X2000-tågen som därefter följs av X3000 samt dubbeldäckar-tågen i höst. Väljer man att inte använda tågets WiFi-nät utan sitt eget mobilabonnemang så kommer det att finnas repeatrar som skickar vidare mobilsignalen från utsidan vidare in i tåget. SJ har även slutit ett avtal med Telia som innebär att Telia ska bygga ut antalet basstationer längs tåglinjer där sådana har saknats eller täckningen varit dålig. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Byt tåg utan att stanna
Smart lösning för framtiden

Tänk att du sitter på X2000 på väg någonstans och vill byta till ett långsammare tåg, till exempel ett pendeltåg, men det där med att stanna verkar inte så lockande. Priestmangoode har spånat på en lösning på problemet som verkar high tech i stil med dockning av rymdfärjor. Kanske en lösning främst för mindre städer som ligger mellan andra större städer. Risken att SJ ens skulle fundera på en sådan här sak är nog tyvärr noll. Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0

Reklam för X2000
Från tidigt 90-tal

En gammal SJ-reklam från början av 90-talet för X2000. Tumnagel
34.6°
+
Ken Masters
0
2009

TYR PC-X500
Ännu en ny låda från Lian Li

Lian Lis nya låda, TYR PC-X500, verkar som vanligt inte vara något för den som letar efter något billigt och ligger omkring 350 dollar. TechReport har valt att recensera just den här lådan för det är den som verkar mest intressant i hela den nya TYR-produktlinjen. Storleken definieras som en "super midi-tower" där du kan montera upp till 5 hårddiskar och den kommer även med 2 st 5,25"-platser. Vill man ha mer plats finns även TYR PC-X2000 som kan få plats med 6 st SATA-hotswap diskar men kostar dock omkring 800 dollar. Måtten på lådan är 23x9x14 tum och den väger omkring 10,5 kg, vilket gör det till ett ganska högt och tungt monster. Knapparna och frontpanelen sitter fortfarande dock i toppen, framtill på lådan, där du hittar fyra USB-portar, en FireWire, en eSATA och dubbla audio-portar. Mer information om lådan finns hos TechReport genom länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0
2008

HP Pavilion tx2000
Nydesignad liten tablet-PC

I går lanserade HP officiellt sin Pavilion tx2000, en flexibel 12-tums tablet-PC med tryckkänslig och vridbar skärm. Datorn har en 2,0GHz AMD Turion T60-processor, 2GB RAM, 160GB HDD, en upplösning på 1280x800 pixlar och en Geforce Go 6150-grafikkrets. Bluetooth, webbkamera, 802.11n WiFi och Windows Vista Home Premium ingår också som standard. Vikten är på 1,94kg med standardbatteriet som ger omkring tre timmars batteritid. Pavilion tx2000 börjar säljas i början av februari i diverse olika konfigurationer. I grundutförandet kostar den dock inte mer än 9990:- enligt HP, men prisjakt säger redan lägre. Inte alltför tokigt. En recension finns här (dock lite mer välutrustad än standardutbudet) och det känns som att HP gjort en riktigt attraktiv modell för den som vill ha en bärbar med tryckskärm. Tumnagel
36.7°
+
Anders Magnusson
0
2007

Vilket sätt att resa är klimatbäst?
Bil, tåg eller flyg?

Branschorganet BIL Sweden har räknat på vilket färdsätt som är bäst ur miljösynpunkt. De har kommit fram till följande: • Flyget har ungefär 2,5 gånger större klimatpåverkan per passagerarkilometer än en bensinbil. Trots detta är flygbränslen helt obeskattade medan biltrafiken betalar högst koldioxidskatt av alla sektorer. • En resa Stockholm-Göteborg med tåg jämfört med bensinbil ger vid samma beläggning samma koldioxidutsläpp. Vid till exempel 50 % beläggning i tåget och 2,5 personer i bilen blir utsläppen i båda fallen cirka 28,5 kg koldioxid per person. • En resa med en miljöbil är normalt alltid ett bättre miljöval än tåg. • Cirka 2/3 av alla X2000-avgångar har så låg beläggning att koldioxidutsläppen ökar jämfört med om passagerarna åkt bensinbil istället. Jämfört med miljöbilar kan ytterst få tågavgångar motiveras miljömässigt. • Även för Stockholms tunnelbana gäller att mer än hälften av avgångarna har så låg beläggning att det ur klimatsynpunkt vore bättre om passagerarna kört bensinbil istället Siffrorna är tagna ur rapporten Hur bra är kollektivtrafiken ur miljösynpunkt jämfört med bilen? från Transek. Ytterligare ett inlägg i debatten. Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel, men klart är att klimatfrågorna är långt mer komplicerade än vad kvällstidningarna vill få oss att tro. Smutsig etanol, dyr diesel eller bensin? Som sagt, det är inte enkelt. Tumnagel
36.4°
+
James Hunt
0

Asus först i världen med ett ickeofficiellt grafikkort
Nåja, gratis publicitet får de åtminstone.

Asus nya bärbara A8Jr lanserades nyligen och ska enligt tillverkaren innehålla det nya grafikkortet Mobility Radeon X2300. Men de verkar ha haft lite bråttom, då nya X2000-serien som ska bygga på den nu ihjältjatade R600-kärnan har inte lanserats av ATI/AMD själva än. 14,1-tummaren med Core 2 Duo bjuder förvisso inte på några spektakulära detaljer om grafikkortet, bara att det använder HyperMemory (bättre minneshantering) och stödjer Vistas Aero-funktion. Ett av de första officiella uttalandena om R600 i konsumentversion, men knappast den sista. Tumnagel
37.1°
+
Tom
0

Mer rykten om kommande R600
Ska heta Radeon X2000 och ha upp till 1 GB minne.

The Inquirer har fått tag på en del information om ATIs kommande DirectX10-grafikkrets som ska konkurrera med Geforce 8800-serien som är ute nu. Kodnamnet R600 kommer att bytas till Radeon X2000-serien och släppas i fyra olika varianter. Toppmodellen slutar med XTX i namnet och kommer att ha 1 GB minne samt en minnesbuss på 512 bitar. En långsammare modell med XT på slutet kommer att finnas med antingen 1 GB eller 512 MB minne. De två resterande heter antingen XL elelr GT, där GT kommer att använda GDDR3-minne istället för GDDR4 för resten av modellerna. Tumnagel
37.0°
+
Tom
0
2005

Surfa trådlöst på X2000

Med början i februari ska Icomera bygga in WiFi via 3G och satellit på X2000-tågen. Detta nät ska även byggas in i den nya X40-serien som ska börja trafikera mälardalen. Hela arbetet beräknas vara klart till slutet av sommaren.Enligt Icomera:s pressrelease blir detta 3g/satellit-nät det första av sitt slag i världen. Hastigheten ska ligga på 300 - 400 kbit/s ner och 128 kbit/s upp.I en intervju i Internetworld säger Michael Johansson, vd på Icomera, att abonnemangen antingen kan bakas in i biljettpriset eller så köper man dem separat. Priset kan hamna på runt 80 kronor för hela resan eller 50 kronor för 40 minuter. Jag antar att detta är väldigt preliminära prisuppgifter.SJ har ju oftast betraktas som enorm koloss som har väldigt svårt att hänga med i svängarna men det här tror jag kommer att bli mycket uppskattat bland tågresenärerna. Åtminstone mig.internetworld.idg.se/ArticlePages/200501/18/Pressrelease från Icomerawww.icomera.se/news_press_2005-01-18.asp Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0