LIVE 11:00 Guldbron invigs!
m

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Fares Fares i ny Volvo-reklam
Spelar stressad småbarnsfar

Volvo Cars har gjort en ny kampanj för modellerna XC60 och XC90. Den frontas av skådespelaren Fares Fares som tillsammans med skådespelerskan Ana Gil de Melo Nascimento spelar en stressad småbarnsfamilj i ekorrhjulet. Andra stora svenska namn som frontat Volvos kampanjer tidigare är bland annat Zlatan, Avicii, Robyn och Joel Kinnaman. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Fel på Volvos autobroms - återkallar 750.000 bilar
Bromsar inte alls automatiskt

Den danska bilorganisationen FDM har gjort massa tester på bland annat Volvo XC60:s autobroms-system och det visade att systemet inte fungerade som det borde. Bilen bromsade inte alls automatiskt utan körde rakt in i den så kallade ballongbilen man hade ställt upp som atrapp. Volvo har nu undersökt bilen som testades och upptäckte då att det finns ett fel i tekniken som nu gör att man återkallar 750.000 bilar världen över. Nästan 70000 bilar berörs här i Sverige och det handlar om modellerna V90/S90, V60/S60, XC90, XC60 och XC40 som är tillverkade från vecka 4 2019 och framåt. Felet ligger i mjukvaran som styr autobromsen. För att fixa detta måste bilen till en verkstad där ny mjukvara tankas in. Volvo kommer att kontakta ägare av berörda fordon. Tumnagel
21.8°
+
Bobby Green
0

Volvo bygger batteriavdelning på fabriken i USA
Där som eldrivna XC90 kommer att byggas?

Idag tillverkar Volvo modellen S60 i South Carolina, USA. Nu kommer uppgifter som säger att det finns planer på att bygga ut fabriken med en anläggning som ska hålla på med batterier till elbilar. Det är oklart om det ska tillverkas batterier från grunden eller om stället bara ska fungera som särskild monteringsavdelning. Det ska även byggas ut en del för tillverkning av nya XC90 som ska börja byggas i mitten på 2022. Den kommer att baseras på den ännu inte presenterade plattformen SPA 2 och erbjudas som ren elbil. Nya XC90 presenteras troligtvis någon gång nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2019

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Volvos bepansrade bilar
Tunga saker!

Volvo står ju på något sätt för säkerhet och att inte sticka ut för mycket, så att man borde göra bepansrade bilar känns självklart. I dag presenterade man två modeller som ser lika ut men är rätt olika. Lightversionen bygger på antingen XC60 eller XC90 och här handlar det om skydd mot stöld och kidnappning. Målgruppen är personer som antingen fraktar saker med värde eller riskerar kidnappning, antingen för sin person eller för att man bor i en mindre trevlig del av världen. Grundbilarna kommer att byggas i Torslanda och sedan skeppas till Brasilien där de byggs om. Brasilien och Sydamerika är också en viktig marknad för dessa. Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0

Volvo Cars och Uber presenterar självkörande produktionsbil
Samarbetet går framåt

Hösten 2016 stod det klart att Volvo Cars och Uber skulle börja samarbeta för att tillsammans ta fram självkörande bilar. Idag presenterar man en självkörande produktionsbil baserad på XC90 efter att flera prototyper rullat ett tag på vägarna. Bilen har utrustats med viktiga säkerhetsfunktioner som gör att Uber kan installera sitt eget självkörande system i bilarna. Det som sitter på taket är sensorer. Vad som är nästa steg för detta projekt är dock oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Vi har synat Polestar 2 i sömmarna
Liten men naggande god?

I dag ställde Volvo, förlåt Polestar, ut sin Polestar 2 på Centralstationen i Stockholm efter att ha varit på besök i Göteborg i några dagar. Vi passade så klart på att syna den lilla bilen i sömmarna. För det här är en liten bil, frågan är hur väl den smakar. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo skriver avtal om batterileveranser
Blir det lite fart nu?

Volvo må ha sitt Polestar, men med elektriska Volvos går det segt. Leveransen av en smått elektrifierad XC40 dröjde till exempel flera månader. Nu har man skrivit ett avtal med CATL och LG Chem som ska vara värt "flera miljarder dollar" och ska gälla det kommande årtiondet. – Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars. Volvo håller på och bygger en batterimonteringslinje i Ghent i Belgien och den ska vara klar i slutet av året. Sedan är planen att bygga en helt elektrisk version av XC40 där. Batterierna som man nu får tillgång till kommer att användas på SPA2-plattformen, uppföljaren till den plattform som V60, V90, S90 och XC90 byggs på och nuvarande CMA-plattformen som XC40, Polestar och Lynk & Co bygger på. Äntligen är väl ett ord som kommer i huvudet när jag hör detta. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Volvo sålde bäst förra månaden
Laddbara bilar ökar rejält

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffrorna för förra månadens nyregistreringar på den svenska bilmarknaden. Dessa visar att Volvo tar guld, silver och brons med modellerna V60, V90 och XC60. Totalt registrerades det 5768 stycken Volvo-bilar och av dessa var 2490 stycken V60 eller V60 Cross Country. 1179 stycken V90 reggades in medan siffran för XC60 landade på 1093 stycken. Under april reggades även 441 stycken XC40, 417 stycken V40 och 148 stycken XC90. V60 är på väg att bli den folkbil som vi förutsatte att den skulle bli, det har skett en tydlig förändring där beställningarna av V60 har ökat lika mycket som V90 har minskat. Även om uppgången för V60 är rejäl så minskar Volvo totalt sett på de både modellerna och eftersom V60 är något billigare minskar omsättningen. Även om Volvo alltså minskar lite ser det mörkt ut hos Volkswagen. Golf minskar med 35 procent, Tiguan med 15 procent och Passat med hela 56 procent. Nu var april förra året en supermånad för bilförsäljningen, men VW-folket kan knappast vara nöjda med detta. Att sälja 640 stycken Passat en månad då Volvo säljer 2490 stycken V60 kan knappast ses som en vinst. Visst är V60 helt ny, men Passaten är i alla fall nyligen ansiktslyft. På elsidan ökar det rejält. Andelen laddningsbara ökade med 44 procent av antalet sålda och rena elbilar ökade med 271 procent. Anledningen till det är så klart Tesla Model 3 som nu säljs på riktigt. Förra månaden kvalade man nästan in på topp 3, men den här månaden blev det en 14 plats med 446 sålda bilar. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar mildhybrider med bromskraftsåtervinning
Erbjuds till XC90 och XC60

Volvo uppdaterar nu modellerna XC60 och XC90 och lanserar dessa som mildhybrider. XC90 får då beteckningen B5 (bensin eller diesel) eller B6 (bensin) och för första gången ett avancerat system för bromskraftsåtervinning. Det nya brake-by-wire-systemet jobbar ihop med återvinningen för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, något som man ska kunna göra med upp till 15 procent under verkliga körförhållanden. Utseendemässigt skiljer sig B-versionen av XC90 genom nya fälgar, nya lackalternativ och en nydesignad grill. Insidan är sig lik fast nu erbjuder man fler säteskonfigurationer. Vill du åka som en kung finns fortfarande den fyrsitsiga versionen Excellence att välja mellan och behöver du lasta in massa folk kan man få den med sju platser. Nytt är dock att det nu även går att få bilen med sex stycken sittplatser. Infotainmentsystemet Sensus i sin senaste version hittar också in i bilen och nu stöds även Android Auto. Övriga nyheter är att City Safety och BLIS-systemet nu även kan erbjuda hjälp med styrningen. Oncoming Lane Mitigation-systemet som först dök upp i XC60 finns nu även till XC90 och Cross Traffic Alert-tekniken kommer nu även med autobroms. XC90 med modellår 2020 kommer att börja tillverkas i maj i fabriken i Torslanda och den går att beställa nu. XC60 som mildhybrid heter B4 (diesel), B5 (bensin eller diesel) och B6 (bensin). Snart kommer även laddhybriden XC40 T5 Twin Engine och senare även XC40 T4 Twin Engine. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Första omgången av nya Volvo S60 på väg till Europa
Snart hos en handlare nära dig

I somras presenterade Volvo nya S60 och vad som gör den lite unik är att det är den första Volvon som tillverkas i USA. Fabriken ligger i Ridgeville, South Carolina och efter att nu ha tillverkat modellen där i ett halvår är det dags att börja exportera den till Europa. Bilarna kommer att skeppas till Zeebrygge som är en hamnstad i Belgien. Därefter kommer Volvos distributionscenter i Gent att transportera dem vidare till återförsäljare i Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Irland, Storbritannien, Italien, Spanien, Tyskland, Schweiz, Österrike, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Tjeckien, Slovenien, Polen och givetvis även Sverige. Fabriken som för tillfället endast tillverkar S60 räknar med att bygga 50.000 stycken exemplar det första året och hälften av dessa är ämnade för export. 2022 kommer man att börja tillverka nästa generation av modellen XC90 och fabrikens kapacitet ska då vara uppe i 150.000 stycken bilar om året. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Här är förra årets populäraste bilar på Blocket
Billiga bilar går snabbare att sälja

30 miljarder kronor. Så mycket är begagnatmarknaden för bilar värd, bara på Blocket. Mest sökta bilmärket är ganska väntat Volvo följt av Volkswagen, BMW och Audi. Men sedan händer det saker, för Chevrolet har åkt upp från en tiondeplats till en femteplats. På sjätte plats hittar vi Saab, bilen som inte går att köpa ny. I det riktigt billiga segmentet av bilar hittar vi Skoda Pick-up, Toyota Carina och Hyundai Atos. Billiga bilar går snabbt på blocket, över 50 procent av de här tre modellerna såldes på mindre än en vecka. I prisklassen 10-19.000 kronor regerar Volvo 740, 760, 940 och 960 tillsammans med Chevrolet S10. Även här försvinner mer än hälften inom en vecka. I prisklassen mellan 20-100.000 kronor är Audi A2 en favorit, en klassiker som var före sin tid. Bra val! Mellan 100-200.000 kronor är det Volvo och Chevrolet som gäller igen, men här är det XC90, XC70 och Impala som är hetast. Men här tar det lite längre tid att sälja, drygt en tredjedel av bilarna är sålda efter en vecka. När man kommer till bilar som går för mellan 200.000 och halvmiljonen sticker Jeep Wrangler ut. 39 procent av bilarna som läggs ut försvinner inom en vecka, vilket är betydligt fler än för tvåan Audi A7 där 31 procent är borta inom en vecka. Har du en bil över halvmiljonen får du räkna med att det tar tid. Populärast här är Tesla Model S där 26 procent är borta efter en vecka. Merca G-klass är två med 21 procent och sedan finns fina klassiker som Audi R8, Porsche 911/Cayman och Nissan GT-R där 18 procent är borta efter en vecka. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet
Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden? Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Ubers dödsolycka med självkörande bil hade gått att undvika
Om man istället använt Volvos teknik

Tidigare i år krockade en självkörande Volvo XC90 från Uber så illa med en gångtrafikant att hon avled vid kollisionen. Uber använder inte Volvos teknik för sjävlkörande bilar utan har istället utvecklat ett eget system. Nu säger en branschexpert att dödsolyckan sannolikt hade gått att undvika om Uber hade använt Volvos system för självkörande bilar istället för, eller i kombination med, sitt eget system. Den amerikanska organisationen Insurance Institute for Highway Safety kritiserar nu Uber för att de hade stängt av Volvos kollisionssystem och anser att olyckan hade gått att undvika eller förmildras om Volvos system hade varit påslaget i Uber-bilen. När olyckan skedde med Ubers självkörande bil framfördes den i autonomt läge och säkerhetschauffören ska ha streamat tv från sin mobil samtidigt som det hela hände, något som givetvis det inte är tanken att säkerhetschaufförer ska göra. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bilar rullar igen
Har haft paus efter att ha varit inblandad i en dödsolycka

Uber rapporteras ha börjat släppa ut sina självkörande bilar på de amerikanska vägarna igen skriver TechCrunch. Företaget slutade att köra med sina självkörande bilar efter det att en av dem var inblandad i en dödsolycka i mars, en olycka som räknas som den första dödsolyckan med en självkörande bil. När nu Uber återigen börjar köra med sina självkörande Volvo XC90 kommer dessa dock att framföras i manuellt läge även om sensorerna för bilens autonoma system kommer att vara aktiverade. Tillsvidare kommer Uber att köra bilarna i manuellt läge för att uppdatera sina kartor. När man kommer att aktivera bilarnas autonoma läge igen finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska den snyggaste Volvon någonsin ut i tjänstebilsfolkhemmen
Vi har provkört nya Volvo V60!

För fem år sedan presenterade Volvo sitt Concept C, bilen som var starten för nya Volvo och som snart kommer att bli verklighet i form av Polestar 1. Men det känns som att det man startade med Concept C hade som mål att bli V60. På något sätt är det här den ultimata Volvon. Tumnagel
60.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Volvo XC40 som laddhybrid
Kommer som ren elbil nästa år

När Volvo presenterade den nya modellen XC40 berättade man att den skulle komma både som ren elbil och som laddhybrid. Nu visar man upp den sistnämnda som även ställs ut på bilmässan i Peking. Man kallar den för XC40 T5 Twin Engine och den får sällskap av XC60 T8 Twin Engine och XC90 T8 Twin Engine i montern. Drivlinan består av en nyutvecklad trecylindrig turbomotor på 1,5 liter som paras ihop med en elmotor. Några övriga specifikationer får vi tyvärr inte för tillfället. Som vi tidigare har berättat satsar Volvo nu stenhårt på elektrifiering av sina modeller och målet är att hälften av försäljningen år 2025 ska bestå av elbilar. En av de riktigt stora marknaderna sägs vara Kina. Försäljningen ökade där med 23,3 procent årets första kvartal. XC40 laddhybrid ska börja säljas till hösten och nästa år ska den rena elversionen av modellen komma. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Volvo fokuserar just nu på elektrifiering
Inga nya modeller kommer dyka upp på ett tag

Volvo har de senaste åren verkligen tryckt ur sig nya modeller - nya XC90, nya S och V90, nya XC60, helt nya XC40 och senast nya V60. Men nu lugnar man sig lite med nya lanseringar, och lägger istället fokus på elektrifiering av befintliga modeller. Flera efterfrågar nya coupé och cabrioletmodeller men dessa kommer om de kommer först efter 2020. Modellen som härnäst kommer att bli elektrifierad är XC40 som dyker upp som laddhybrid i höst. Tumnagel
63.6°
+
Bobby Green
0

Volvos säkerhetssystem var avstängda i Uber-bilen
Den som orsakade dödsolyckan

Efter det att videon släpptes från olyckan med Ubers självkörande bil var det många, inklusive mig själv, som blev konfunderade. Situationen som uppstod borde ha kunna avvärjas med de säkerhetssystem som finns standard i en modernare Volvo som XC90. Varken Uber eller Volvo har dock kommenterat detta utan väntar på svar från utredningen innan man uttalar sig. Nu uttalar sig dock Volvos underleverantör Aptiv som levererar säkerhetssystemet som sitter i XC90 när man köper den som vanligt. – We don’t want people to be confused or think it was a failure of the technology that we supply for Volvo, because that’s not the case. The Volvo XC90’s standard advanced driver-assistance system “has nothing to do” with the Uber test vehicle’s autonomous driving system, säger Zach Peterson som är talesperson på Aptiv till Bloomberg. Mobileye, som är ett dotterbolag till Intel och levererar chip och sensorer till Aptiv, ska igår ha gått ut med att man testat situationen i deras labb. Enligt dem så reagerade deras system en sekund innan olyckan när man använda den rätt dåliga videon som underlag. I verkligheten borde sensorerna alltså ha reagerat tidigare. Just cyklister skryter Volvo om att man ska kunna upptäcka. Så här beskriver man bilden ovan: "The City Safety system in the all-new Volvo XC90 features Cyclist detection with full auto brake, day and night." Tumnagel
56.0°
+
Roger Åberg
0

Inte Volvos teknik för självkörande bilar i Uber-bil
Rätt tyst från Volvos håll efter dödsolycka

Efter gårdagens dödsolycka där en självkörande Volvo-bil från Uber körde ihjäl en kvinna i Tempe, Arizona, har det varit förhållandevis tyst från Volvo. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida