m
2020

Corvette C8 till Europa nästa år
Kommer kosta runt en miljon

Nya Chevrolet Corvette säljs redan i USA men Europa får snällt vänta till andra halvan nästa år. Modellen som numera har mittmotor kommer dock att få lite mer effekt när den väl hittar hit, och som väntat ett lite högre pris än i staterna. Bilarna som kommer att säljas här har Z51-paketet som standard vilket innebär större bromsskivor från Brembo, diffbroms, sportavgassystem, justerbara dämpare och aerodynamikpaket. V8:an som är på 6,2 liter ger även 502 istället för 497 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även LT2-paketet är standard vilket ger dig en åtta tum stor infotainmentskärm, stolar som både kan värma och kyla, backkamera, head up-display och högtalare från Bose. Priset för den europeiska versionen kommer att börja på 81.700 pund för coupén och 87.110 pund för cabben. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Första exemplaret av Corvette C8 såld för tre miljoner dollar
Pengarna går till välgörande ändamål

I helgen var det auktion hos Barrett-Jackson och där klubbade man iväg det första, ännu ej tillverkade, exemplaret av Corvette C8. Bilen såldes för tre miljoner dollar till bilsamlaren Rick Hendrick och pengarna kommer att gå till Detroit Childrens Fund som är en välgörenhetsorganisation. Bilen som kommer att vara svart både på utsidan och insidan är utrustad med Z51 Performance Package och GT2-stolar. Den man hade med sig till auktionen var röd och bara där i uppvisningssyfte. Rick gillar att köpa det första exemplaret av bilar och förra året budade han hem den allra första av Ford GT Heritage Edition. I sitt stall har han även den första av Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Acura NSX, Corvette Stingray C7, Corvette C7 Z06 och Corvette C7 ZR1. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Här är nya Corvette C8!
Första Corvetten med mittmotor

Efter mängder med spionbilder och läckor är den äntligen här i sin fulla prakt! Eller? Vad tycker ni egentligen om den? Personligen har jag inte riktigt bestämt mig. Det handlar alltså om den åttonde generationen av Corvette och den här gången handlar det om en mittmotorhistoria. Det förändrar looken en hel del och ska man vara elak ser den på vissa sätt ut som en billigare Ferrari. Vilket inte är så illa med tanke på att den verkligen är billigare än en Ferrari, priset startar på under 60.000 dollar! Mittmotor betyder oftast bättre viktfördelning och det säger Chevrolet att man har lyckats med. Man får även en lägre sittposition och två bagageutrymmen. I det bak ska man få plats med en golfbag och i fronten en kabinväska. Köper man värstingversionen med Z51 Performance Package får man en rejält snabb bil, 0 till 100 ska gå på under tre sekunder. Med Z51-paketet får man bättre dämpare, större bromsskivor, bättre kylning och härligare avgassystem. C8 är förresten den första Corvetten med Launch Control. Motorn är en V8:a på 6,2 liter som ger 495 hästar och 637 Nm med det där Z51-paketet. Motorn går att beskåda genom en fin glasruta. Växlar gör man med en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Man kan ställa in olika typer av körstilar och det riktigt feta sportläget kallas, så klart, för Z mode och slås på genom en speciell knapp på ratten. På insidan har man lagt till onödigheter som ljudsystem från Bose och en stor skärm på 12 tum. Eller skoja bara, det är säkert trevligt även om man bör lyssna mest på V8:an. Nya Corvette börjar produceras i slutet av året. Nedan finns massor med bilder och 23 (!) videoklipp från Chevrolet där de går igenom hela bilen. Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0
2015

Lenovo släpper nya konsumentdatorer
I den billigare klassen

Fyra nya bärbara datorer är på väg från Lenovo som den här gången fokuserar på billiga och enkla konsumentdatorer. De första datorerna har fått namnen Lenovo Z51 (15 tum) och Lenovo Z41 (14 tum) och har båda skärmar med upplösningen full HD vilket motsvarar 1080p. Datorerna är väldigt flexibla när det kommer till kraft under huven och det ska finnas flera olika grafikkort från AMD och processorer från Intel att välja mellan. De kraftfullaste datorerna ska exempelvis ha en Intel Core i7-processor, 16 gigabyte RAM och ett lagringsutrymmet på en terabyte. Det går också att välja till en Intel RealSense 3D-kamera på Z51. Vikten för Z41 är 2,1 kilo medan Z52 väger 2,3 kilo. De andra datorerna är två Ideapad 100 där konsumenten även här kan välja mellan 14 och 15 tum på skärmen med en upplösning på 1366 x 768 pixlar. Även här kommer olika processorer att finnas valbara där den starkaste är en Intel BayTrail-M N3540. De har också upp till 128 gigabyte lagringsutrymme och åtta gigabyte RAM. Vikten på fjortontummaren är 1,9 kilo medan femtontummaren väger 2,3 kilo. Datorerna kommer att finnas tillgängliga från mitten av juli där Z51 har ett rekommenderat cirkapris på 5499 kronor och där Ideapad 100 kostar 2 999 kronor för 14-tummaren och 3 299 kronor för 15-tummaren. Men som sagt kan priserna variera beroende på specifikationer. Tumnagel
37.9°
+
Emmy Zettergren
0
2014
2013

Sex månaders väntelista på nya Corvette
Den här säljer i alla fall bra

Igår skrev jag att Chrysler tvingats dra ned på sin produktion av SRT Viper på grund av för låg efterfrågan. En ny sportbil från staterna som dock inte säljer dåligt är nya Corvette. Vill du ha en sån får du nämligen vänta i upp till sex månader. Enligt General Motors är vissa kunder till och med villiga att betala upp till 20 000 dollar extra för att snabbare få sin bil. Instegsmodellen kostar från 51 995 dollar (det svenska priset är satt till 665 000 kronor) och då får man bilen med en V8:a på 6.2 liter som ger 455 hästar och har ett vrid på 630 Nm. Lägger du till 2 500 dollar får du Z51 Performance Package som tuffar till bilen med bland annat elektronisk diff, vassare dämpare, fjädrar, krängningshämmare, förbättrat aerodynamikpaket, biffigare bromsar och större hjul. Då gör bilen 0-100 km/h på 3.8 sekunder. I klippet nedan får vi se när en snubbe överraskar sin flickvän genom att ge henne en fullsmetad ny Corvette. Och även om jag tycker att det här är en rätt så tuff bil verkar hon inte särskilt imponerad. Hon kanske hade velat ha en Viper istället? Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette Stingray Coupé kostar från 665 000 kronor
Z51 Performance Pack ingår

Nu är de svenska priserna klara för nya Corvette Stingray Coupé. Bilen går att beställa idag, kommer till återförsäljare i slutet på året och på prislappen kommer det att stå 665 000 kronor. Bilen kommer med Z51 Performance Pack som standard vilket bland annat innebär elektronisk diff, vassare dämpare, fjädrar, krängningshämmare, förbättrat aerodynamikpaket, biffigare bromsar och större hjul. Paketet har även den senaste versionen av Magnetic Ride Control, Performance Traction Management och ett avgassystem som brummar på lite mer än original. Motorn är en ny LT1-V8:a på 6.2 liter som ger 460 hästar och 630 Nm. Den är kopplad till en sjupetad manuell låda som har Active Rev Matching, en funktion som gör att du alltid har rätt varvtal när du växlar. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Videorecension av nya Corvette
MotorTrend bakom ratten

MotorTrend har nu som en av de första fått ut sin videorecension av helt nya Chevrolet Corvette Stingray. Just denna version kallas för Z51 vilket innebär ett extra Performance Package för 2 500 dollar. För det får man en elektronisk diffspärr, torrsump, annat kjolpaket och lite annat. Motorn är samma V8:a på 6.2 liter men istället för 455 hästar har den här 460. Vridet ökar också från 624 Nm till 630. 0-100 km/h ska gå på 3.9 sekunder med den sjuväxlade manuella lådan. Förutom MotorTrend har även Car&Driver testat bilen och ett av deras klipp gällande interiören kan ni se nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Corvette Cabriolet
Chevrolet delar med sig av ett gäng bilder

Om det var en läcka eller bara ett duktigt CGI-jobb vi såg för ett tag sedan på nya Corvette Cabriolet har jag ingen aning om, men att det var så nya cabben skulle se ut var nog alla överens om. Nu delar Chevrolet själva med sig av bilen som kommer att visas upp i Genève, fast bara framifrån. Vad tycks? Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Corvette Stingray är tillbaka
Och det ska vara den bästa någonsin

Läckta bilder hit och dit har redan avslöjat Chevrolets helt nya Corvette Stingray så hur den skulle komma att se ut kommer nog inte som en överraskning. Hur som helst så bilen nu helt officiell och vi får ta del av alla nyheter den har att erbjuda. Effekten i den nya bilen är den högsta som en Corvette i standardutförande någonsin har haft. 450 hästar och 610 Nm ur en helt ny LT1-V8:a på 6.2 liter. 0-100 km/h ska gå på strax under fyra sekunder och vid blandad körning ska det räcka med 0.9 liter per mil. Till motorn kopplas antingen en sjustegad manuell låda eller en automatlåda med paddlar. Launch Control finns och denna fungerar till bägge alternativen, om man har aktiverat "Sport" eller "Track Mode". Motorn har även cylinderdeaktivering vilket innebär att bara hälften av cylindrarna jobbar under låg belastning. Bilen är verkligen helt ny. Chassiet, karossen och drivlinan, allt är nytt. Vikten har hållits nere tack vare bland annat kolfiber i motorhuven, kompositmaterial i stänkskärmarna, dörrarna och karossidorna. Det här drar ned vikten med 17 kilo totalt. Ramen som är i aluminium är 57 procent styvare än tidigare och hela 45 kilo lättare. Interiören går också i magnesium och kolfiber. Vikten landar totalt på 1 400 kilo. För att bestämma humöret på bilen har man ett vred med hela fem olika lägen. Dessa är Weather, Eco, Tour, Sport och Track. Vad respektive gör kan ni nog räkna ut själva, men enkelt beskrivet så optimerar varje läge bilen för att vara med på förarens alla rörelser. Instrumentpanelen som består av två stycken skärmar på åtta tum vardera ändras också beroende på vilket läge man har valt. Sportigare inställning betyder även sportigare ljud ur de fyra feta piporna där bak. För den som vill ha en ännu vassare bil finns tillägget "Z51 Performance Package". Då får man bland annat en elektronisk differentialbroms och integrerad kylning av bromsar, differential och växellåda. Växellådan har också anpassats och fått en tätare utväxling. Nya Corvette börjar säljas under tredje kvartalet 2013 till ett ännu okänt pris. All fakta hittas på länken, videoklipp hittar ni under "Läs mer". Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2012

Maserati visar upp nya Quattroporte
Nytt utseende och mer pulver

Maserati lyfter äntligen på skynket till nya Quattroporte. Officiell visning kommer att äga rum i januari på North American International Auto Show i Detroit. Utsidan ser helt annorlunda ut och bilen ska även ha fått mer krut under huven än tidigare. Nosen har fått en design som påminner mer om GranTurismo samtidigt som den har fått en tydligare markerad midjelinje. Baken hämtar den också inspiration från syskonet. På insidan ska den vara ännu mer elegant än tidigare. V8:an under locket där fram är enligt Maserati helt ny och handbyggd av Ferrari, men vilken effekt den spottar ur sig är inte helt klart. Det sägs dock att det rör sig om 530 hästar. Bilen väntas få fler motoralternativ i framtiden, bland annat snackas det om en turbomatad V6:a. Det sägs också att bilen kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift längre fram. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
2011

Corvelle - en blandning mellan Corvette och Chevelle
Modern insida med klassisk utsida

Just nu finns den här lilla mixen ute till försäljning. En Corvette C6 från 2007 har fått ta på sig gamla kläder i form av en Chevelle Cabriolet från 1968. Kort och gott en Corvelle. Chassiet är från Corvette och så även drivlinan, en LS2-V8:a på 6,0 liter och 400 hästar. Till det sitter det en manuell sexväxlad växellåda. Bilen har som tur är också fått med sig den moderna tekniken utöver motorn, såsom ABS och antisladd-system. Bromsar och fjädring kommer från ett prestandapaket till Corvette som heter Z51. Även interiören kommer från Corvette men har anpassats till den lite större sittbrunnen som Chevellen erbjuder. RK Motors säljer nu bilen för 109 900 dollar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2009

Intels Atom fyllde ett år i veckan
Firades med lansering av nya modeller

Kungen av netbook-datorer fyllde ett år under veckan och Intel firade ettårsdagen med att lansera två nya modeller som tillkännagivits tidigare, nämligen Atom Z515 och Z550. Det var i april förra året som Intel släppte sin nya processorproduktlinje med Atom-processorer som snabbt tog sin plats i netbooks, vilket gjorde att segmentet bokstavligt talat exploderade under förra året och nu har i stort sett alla datortillverkare, stora som små, släppt en modell i segmentet. Intel uppdaterade produktlinjen på ettårsdagen med två nya modeller, Z515 och Z550. Atom Z550 kommer att köras vid 2,0 GHz, vilket blir den snabbaste Atom-processorn som släppts hittills. Den har dessutom Intels Hyper-Threading teknologi och kommer att köras vid under 3 Watt. Z515 är designad att vara strömsnålare och kommer köras vid 1,2 GHz. Den här processormodellen drar nytta utav Intels Burst Performance teknologi, vilket betyder att klockfrekvensen kan modifieras beroende på vilka krav systemet har. Tumnagel
37.5°
+
Samuel Paulsson
0

Atom Z500-Serien kommer upp i 2,00 GHz
En variant kommer ha dynamisk klockfrekvens

Intel förnyar sin serie av Atom-processorer i ULPC och SFF PC-segmenten, vilka till största delen tidigare dominerats av VIA, Freescale och ARM. Atom Z500-serien är singlecore-processorer som körs mellan 1,1-1,86 GHz och drar otroligt lite ström, under 2,2 Watt. Den nyaste processorn i serien, Z550, kan komma att nå upp till 2 GHz. En annan processor i serien som intel arbetar med, Z515, kommer att ha en dynamisk klockfrekvens mellan 800-1330 MHz, beroende på belastningen av processor. Z550 kommer att dra mindre än 2,4 Watt och skulle kunna komma att användas i Sonys nya variant av Vaio P, vilket kanske skulle få Windows Vista att fungera lite bättre, men den kommer säkerligen att dyka upp i ett flertal andra enheter som kräver lite mer processorkraft. Tumnagel
36.8°
+
Samuel Paulsson
0
2007

Corvette får mer kraft och lätt ansiktslyftning
Populära C6 blir ännu bättre

Chevrolets populära Corvette C6 får en mycket lätt ansiktslyftning och ett nytt hjärta halvvägs in i sin livscykel. Större fälgar, nya stolar, ny läderklädsel och två specialkulörer är de enda visuella förändringarna. Annat är det under huven. Den gamla maskinen (LS2) har ersatts med en ny (LS3). Förutom att effekten gått upp med 30 hästkrafter till 430 och 575 Nm, så har även volymen ökat från 6- till 6,2-liter. Väljer man till sportavgassystemet så får man ut ytterligare 6 hästar och 5 Nm, samt ett betydligt mysigare ljud förstås. 0-60 mph avverkas på 4,3 sekunder, toppfarten anges till 305 km/h. Vill man ha sin Corvette mer åt racing-hållet snarare än GT-hållet så kan man välja till ett Z51 Performance Package som innehåller ett styvare chassi, det ovan nämnda sportavgassystemet och större bromsar. Toppversionen Z06 har också fått de visuella förändringarna men är orörd under skalet. Tumnagel
36.6°
+
James Hunt
0
2005

Söndag - dags att vara nyttig!

Nu är du säkert bakis. Eller om några timmar i alla fall. Magen skriker flott, korv och annat onyttigt. Det är då det är dags för lite vetegräs. Eller nåt.Snygg är den i alla fall, den här gräspressaren. Om resultatet blir gott vågar vi inte sia om. 90 dollar måste man punga ut med.www.tribestlife.com Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0