m

Zenvos nästa superbil kommer att vara en hybrid
Gött, beställer

Den danska superbilstillverkaren meddelar nu att deras nästa modell, som ska lanseras inom två år, kommer att vara en hybrid. Bilen kommer att baseras på dagens modell TSR-S och ha drivning på alla fyra hjulen. Vanliga TSR-S driver på bakhjulen så det borde alltså innebära att den nya bilen har en elmotor som driver framhjulen. TSR-S bjuder på inte mindre än 1193 hästar och 1100 newtonmeter i vrid vilket hybriden borde bräcka. Om man kommer att kunna köra den på bara el återstår att se. Zenvo har precis fått igenom certifiering för att få sälja TSR-S i USA och målet är att sälja omkring 30 stycken bilar per år varav hälften i staterna. Prislappen börjar på 1,45 miljoner euro. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2020

Zenvo TSR-S kryddad med ännu mer kolfiber
Har rätt intressanta fälgar

Ni kanske har hört talas om "forged carbon" när det kommer till kolfiberprodukter på bilar? Till sitt senaste TSR-S-bygge har biltillverkaren Zenvo tagit fram "fragmented carbon"-fälgar vilket jag antar är samma typ fast med ett annat namn bara. Oavsett så ser de ganska så fräsiga ut. Alla lager ska vara handskurna och sen utplacerade på ett speciellt vis för att få till den rätta finishen. Allt tillverkas hos Zenvo själva och resultatet blir fälgar som väger 15 kilo mindre än de i aluminium. Varje fälg tar två personer omkring en vecka att få fram. I övrigt har kunden som beställt just denna bil bland annat velat ha ett speciellt mönster i det synliga kolfibern som är på karosspanelerna. Priset för en TSR-S börjar på 1,45 miljoner euro och endast fem stycken bilar tillverkas varje år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Drifting på Sankt Petersburgs gator
Ser kul ut!

The Evil Empire är namnet på ett ryskt driftteam som nyligen sladdade loss lite på gatorna i Sankt Petersburg med två stycken specialbyggda bilar. Men det är inte två stycken exemplar av danska Zenvo ST1 vi ser, även om det kan se ut så. Istället kallas bilarna för Flanker-F och de är faktiskt byggda från grunden och upp, och sen har man snott designen från Zenvo. Under huven där fram sitter en V8:a på 7,6 liter som ger 650 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Till detta sitter en sekventiell växellåda som väntat endast driver bakhjulen. Stötdämpare och fjädrar kommer från Kenetica medan bromsarna är från Wilwood. Som ni ser i videon så är gatorna avstängda för ändamålet och det här var inget man gjorde utan tillstånd. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2018

Se vingen på Zenvo TSR-S jobba
Ser lite speciellt ut

Zenvos senaste modell TSR-S presenterades i mars och det som får den att sticka ut extra mycket är den rätt så speciella vingen. Förutom att bjuda på massa downforce flyger den upp och fungerar som en luftbroms när man bromsar. Men det är inte allt, för dessa funktioner finns det andra bilar som också har. Här tiltar nämligen vingen också, från sida till sida. Det hjälper till att ta kurvorna ännu bättre och snabbare. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Shmee150 åker Zenvo TSR-S i Monaco
Har en ganska speciell vinge

I början av mars delade den danska biltillverkaren Zenvo med sig av nyheten TSR-S. Det är en superbil med en prislapp på 1,4 miljoner dollar. För den slanten får du bland annat en V8:a på 5,8 liter med dubbla kompressorer som lämnar en effekt på 1 194 hästar och 1 180 newtonmeter i vrid. Maskinen är kopplad till en sjustegad sekventiell växellåda och till 100 km/h från stillastående ska det bara ta 2,8 sekunder. Det roliga är slut först vid 325 km/h. Nu har Shmee150 fått klämma och känna lite på bygget ute i det fria och så här såg det ut. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Danska Zenvo presenterar superbilen TSR-S
Gatlegalt monster med 1 194 hästar

Biltillverkaren Zenvo från Danmark visar nu upp sin nya superbil som de just nu ställer ut i Genève. Den heter TSR-S och förutom lite nytt utseende har bilen en aktiv vinge där bak som ska hjälpa den att få extra grym prestanda både rakt fram och när kurvor tas i hög fart. Troels Vollertsen som är Chief Technical Officer och grundare av företaget säger följande: "The Centripetal Wing is an exceptional development that allows for increased grip and higher cornering speed. Whereas most supercars only achieve optimum downforce in cornering at a certain speed, the multi-rotational function of the wing distributes downforce in an innovative way to deliver the optimum amount of cornering grip at any speed. Whilst lifting to boost downforce, the wing also tilts while cornering – for example, lifting the left side of the wing when cornering left and vice versa, to propel the car to the inside of the corner, ensuring exceptional stability and grip." Motorn som är placerad i mitten är en V8:a på 5,8 liter med dubbla kompressorer som pumpar ur sig 1 194 hästar vid 8 500 varv och som har ett vrid på över 1 100 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad så kallad dog box-växellåda med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, 0-200 på bara 6,8 sekunder och toppfarten anges till 325 km/h. Bilen mäter 4,81 meter på längden, strax över två meter på bredden, 1,19 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Karossen är helt i kolfiber medan chassiet är tillverkat av stål och aluminium. Torrvikten landar på 1.495 kilo. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas varje år. Vad köpare får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Zenvo visar ny superbil i Genève
Här är en första teaser

Den danska biltillverkaren Zenvo Automotive har nu skickat ut ett kort pressmeddelande med en tillhörande teaserbild på en ny superbil de kommer att ställa ut på bilmässan i Genève. Världspremiären är den 6 mars och det vi får se för tillfället är en bit av fronten som är stöpt i kolfiber. Vad det kommer att finnas under skalet återstår att se. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2017

Danska Agile Automotive vill utmana Lotus
Erbjuder en modell för gata och en för bana

Det kryllar inte direkt av biltillverkare i Danmark. Zenvo är en av dem, och nu dyker även Agile Automotive upp med modellerna SC122 som är för gata och SCX som är tänkt för bankörning. Man siktar högt och vill bland annat utmana den brittiska biltillverkaren Lotus. SC122 ska ha en kompressormatad V6:a på 3,5 liter med 425 hästar monterad i mitten av bilen. Till den kopplas en fempetad manuell växellåda eller en sjustegad sekventiell racelåda med paddlar. Om man vill ska man även kunna få motorn utan kompressor, men vad den då har för effekt framgår inte. Bilen är byggd med ett chassi i kolfiber och vikten ska ligga på nätta 850 kilo. Som vi kan se på bilderna har den en avtagbar targatopp. SCX är betydligt mer avskalad och den saknar både framruta, dörrar och annat som bara väger. Den kan man få med en Toyotamotor på 2,0 liter som ger 180 hästar, med kompressor ger den 250. Prisuppgift får man på förfrågan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Forza Horizon 3 får Hot Wheels-DLC
Kul

Den 9 maj kommer det trevliga bilspelet Forza Horizon 3 få ett gäng Hot Wheels-banor och -bilar. DLCn kommer även komma med en kampanj som levererar ett gäng nya banor där man kör runt på Hot Wheels-spår. Bilarna som följer med är: 1969 Hot Wheels Twin Mill 2011 Hot Wheels Bone Shaker 2012 Hot Wheels Rip Rod 2005 Hot Wheels Ford Mustang 2016 Jeep Trailcat 2016 Zenvo ST1 2007 Toyota Hilux Arctic Trucks AT38 2010 Pagani Zonda R 1972 Chrysler VH Valiant Charger R/T E49 Detta DLC-paket ingår i spelets säsongspass men kommer självklart även kunna köpas separat. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Asus håller låda 30 maj
Ska visa upp Zen-produkter på Computex

PC-mässan Computex kommer dra igång i slutet av maj och datormakarna Asus har nu börjat skicka ut inbjudan till ett event som kommer hållas i samband med mässan. Asus själva kallar eventet för en "Zenvolution", vilket hintar rätt starkt om att nya enheter i ZenFone och Zenbook-familjerna. Troligtvis lär vi också få se lite nyheter i Republic of Gamers-familjen. Som sagt. 30 maj smäller det och gänget kommer köra en liveström och vi kommer troligtvis påminna er om det när det börjar bli dags. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0
2011

Jay Leno's garage får besök av en Zenvo ST1
Ni vet den där danska superbilen

Zenvo ST1, superdupermegabilen från våra grannar över sundet, Danmark, har nu besökt Jay Leno. Jesper Jensen och Troels Vollertsen från Zenvo Automotive var också där och samtalade lite med Jay om deras skapelse. Som en påminnelse kan jag nämna att under skalet sitter det en massiv 7-liters V8:a med turbo och kompressor som sammanlagt levererar hela 1 104 hästar och 1 430 Nm. Den gör 0-100 km/h på tre sekunder blankt och är elektroniskt begränsad till 375 km/h. För den som tycker detta är för klent finns även versionen 50S som har 146 hästar extra med sina 1 250. Heja Danmark! Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Starkare ST1 från Zenvo
Men bara till staterna

2009 presenterade danska Zenvo sin ST1. Ett monster som kom från ingenstans med 1 104 hästar, byggd av nermalda eldsprutande drakar garnerade med flytande magma. Den mycket exklusiva superbilen byggdes i bara 15 exemplar. Nu är det dags att rulla ut en ännu vassare version, som givetvis blir ännu exklusivare. 50S som specialmodellen ska heta, kommer bara att tillverkas i futtiga tre exemplar och kommer att ha 1 250 hästar och 1 500 Nm. Kraften kommer från en 7-liters V8:a kopplad till en sjuväxlad låda. 0-100 km/h på 3 sekunder blankt och en toppfart på 375 km/h. Köparna kommer, förutom bilen, även att få varsin specialbyggd klocka med Zenvo-tema från schweiziska APEN värd 49 000 dollar. Bilen blir endast avsedd för den amerikanska marknaden och priset kommer att börja på 1,8 miljoner dollar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Teaser HBH teasar mittmotorbil baserad på Aston Martin V12 Vantage
Får dubbla kompressorer

Hermann Brandt Hartwig, eller HBH förkortat, är gänget som hjälpte danska Zenvo med deras superbil ST1. Nu är det dags för en "egen" mittmotorbil, baserad på Aston Martin V12 Vantage Som vi ser på bilden blir bilen ganska slank med cockpiten långt fram. Chassiet ska vara specialbyggt och den stora V12:an ska få dubbla kompressorer för att ytterligare putta upp effekten. Exakta siffror och mer information får vi dock vänta snällt på tills bilen blir officiell. Men de lär med högsta sannolikhet inte göra oss besvikna. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2010

Teaser Zenvo ST1
Danskarna har släppt en kort video på monstret

Superbilen från andra sidan vattnet visades nyligen på Dubai Motor Show och står just nu uppställd på Bella Center i Köpenhamn. En kort liten teaservideo har nu släppts och bjuder på lite snabba klipp och ett härligt ljud. Under huven sitter en V8:a på 7 liter och monstruösa 1104 hästar och 1430 Nm, troligtvis drivs den på färska wienerbröd och röd pölse för att kunna åstadkomma denna enorma effekt. En sexpetad manuell hardcore-låda är kopplad till kärnkraftverket och skickar loket till 100 knyck på bara 3 sekunder, som tur är bilen elektroniskt spärrad vid 375 km/h (!), annars skulle väl bilskrället förmodligen lyfta. Vi vill ju inte ha en ny Le Mans-olycka. Grundarna till Zenvo, Jesper Jensen och Troels Vollertsen, tror på att hålla ett lågt antal producerade bilar för att upprätthålla exklusivitetskänslan. Därför kommer endast 15 bilar att byggas, så chansen att få se en live är tyvärr ganska liten, om man nu inte tar sig till Köpenhamn då vill säga. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2009

Arash AF-10
Det verkar krylla av nya supersportbilar

Igår skrev jag om den danska supersportbilen Zenvo ST1 och ganska nyss stod det klart att brittiska superbilen Arash AF-10 som planerats ett tag också ska bli verklighet. Finanskrisen verkar som bortblåst och de extrema bilarna verkar rulla ut en efter en. Likt Zenvo har även Arash tagit hjälp av 7-liters V8:an från Corvette Z06. I de första bilarna som tillverkas får man 550 hästar att leka med. Det finns även planer på en mer extrem version med 7,2-liters V8:a och 1200 hästar! En sexväxlad manuell låda står för kraftöverföringen men som tillval kan man även få samma sexväxlade sekventiella låda som sitter i Pagani Zonda F. Chassiet byggs i kolfiberarmerad epoxiplast. AF-10 väger inte mer än 1260 kilo och sägs klara 0-100 på under fyra sekunder och ha en toppfart runt 350 km/h, närmare 400 km/h för den mer extrema versionen. Testföraren Loris Bicocchi som var med vid bygget av Bugatti Veyron och som även har hjälpt Koenigsegg, hjälper till att finjustera hela bilen. Arash Farbou heter mannen som skapat bilen och även lånat ut sitt namn. Arash var den som byggde Farboud GTS som numera heter Farbio. Priset för en AF-10 landar på strax under fyra miljoner kronor, som hittat! Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Zenvo ST1
En lågt flygande missil som snart kommer i produktion

Danska Zenvo Automotive har man ju hört talas om. Men det har varit ganska tyst kring den danska supersportbilen på den senaste tiden, tills nu. Zenvo planerar att starta produktionen redan i slutet på detta året och har släppt lite fler uppgifter om superbilen, Zenvo ST1. S står för supercharger och T för Turbo, vilket betyder att bilen har turbo och kompressor, varför bara välja ett alternativ när man kan få det bästa av två världar? Bilen är bakhjulsdriven, baserad på Corvette Z06 och har samma 7-liters V8:a under huven kopplad till en sexväxlad manuell låda. Turbon och kompressorn gör ett bra jobb och skrämmer upp motorn till hisnande 1104 hästar och 1430 Newtonmeter! Med såna här resurser under skalet gäller det att hålla i sig när man drar på, för det går undan. 0-100 km/h på 3 sekunder blankt och bilen är elektroniskt spärrad till 375 km/h! Detta för att de specialdesignade däcken från Michelin inte ska explodera, vore dock kul att se hur fort bilen kan gå utan begränsning. ST1 väger 1376 kilo, mycket tack vare användandet av kolfiberarmerad plast, vilket betyder 802 hästar/ton. Trots den relativt låga vikten är bilen proppad med utrustning som klimatanläggning, navigator, head-up display och farthållare. Bilen är 4,66 meter lång, 2,04 meter bred och 1,19 meter hög. Endast 15 bilar kommer att byggas. Längre fram i tiden kommer tre modeller till, varav en budgetmodell med lite lägre effekt och som blir mindre exklusiv. Priset då? Runt 8,6 miljoner. Ska bli kul att se om någon dansk köper en Zenvo ST1, de danska bilskatterna är inte särskilt roliga. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Video Första testet av Zenvo ST1
Danmarks nya superbil

Bil Magasinet har nu gjort ett första test av danmarks nya supersportbil. Vi skrev om denna best i december men för er som glömt så handlar det om 1104 hk och 1430 Nm i en bil som väger under 1,4 ton. Mer att läsa här. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0
2008

Zenvo ST1
Dansk supersportbil med över 1100 hk

Nu har en ny supersportbilstillverkare ploppat upp och namnet är Zenvo Automobile. Företaget, som började skissa på bilen ovan redan 2004, uppges lansera under nästa år och parallellerna till Koenigsegg är många. Tumnagel
37.4°
+
Erik Svensson
0