45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
En lite närmare titt på Airbus 350 Delar av planet du vanligtvis inte får se Här kan ni kolla in ett klipp som visar upp lite delar av Airbus 350-modell som vi passagerare vanligtvis inte ser. I klippet visar den svenske youtubern "bjornpilot" bland annat upp utrymmet där piloterna kan ta sig en tupplur så väl som flygplanets lastutrymme och utrymmet under cockpiten där en del av flygplanets elektronik finns. Tumnagel
42.3°
0
2020
Det här är McLaren Sabre Speciellt framtagen för USA Nu var den så presenterad - McLarens senaste modell Sabre. Det här är lite av en specialare i endast 15 stycken exemplar som tagits fram av MSO (McLaren Special Operations) tillsammans med kunder. Den första bilen ska redan vara levererad och det kan vara den vi ser i klippet här nedan. Bilen kommer endast att rulla i USA och den är speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. Den har "ideas and innovations that global homologation would not permit" men exakt vad det innebär är oklart. Under det rejsiga skalet sitter den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4.0 liter. Här ger den hela 836 hästar och 800 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste icke-hybridiserade McLaren-motorn hittills. Toppfarten ska ligga på 350 km/h vilket också innebär att det här är den snabbaste tvåsitsiga McLaren någonsin. De resterande 14 stycken exemplaren ska levereraras inom de närmaste månaderna. Vad kunderna har fått betala får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
34.0°
0
Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
0
Så här ser SAS nya plan ut på insidan Airbus A350 visar upp sig SAS är på gång att addera nya Airbus A350 till sin flotta och förutom att ha 33 procent lägre bränsleförbrukning än A340 (rätt imponerande sänkning...) så har planet en ny och uppdaterad insida med ny inredning. Nu har SAS släppt en film och en webbplats om denna för de som är nyfikna på om det är någon skillnad. Tumnagel
336kg
0
2019
SAS visar upp ny design på sina flygplan Mera blått och silver på SAS flygplan i framtiden SAS uppdaterar nu designen på sin flygplansflotta och det blir första gången på över 20 år man gör det, något som antagligen även talar för att det det var dags att piffa upp flygplanens utseende. I SAS nya design har utnyttjat sin mörkblåa färg mer och kommer att förse mer av flygplanens bakparti med denna medan man kommer att slänga på en silverfärgad SAS-logga längre fram på flygplanskroppen, något som syns delvis på bilden ovan och lite tydligare på en del av bilderna här nedanför. SAS har fram tills nu använt röd färg på sina motorer men tack och lov försvinner den i den nya designen och istället kommer motorerna framöver att bli silverfärgade. SAS kommer börja med att måla om sina Airbus A350- och A320neo-modeller och de ommålade planen kommer att börja flyga i slutet av januari nästa år. Tumnagel
59.3°
0
Airbus visar upp konceptet Bird of Prey Rovfågeln kommer dock aldrig att lyfta mot skyarna Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett koncept som man kallar för "Bird of Prey" som utseendemässigt inte är helt olik en rovfågel. Det handlar om ett hybridplan som drivs fram med propellrar som Airbus visade upp på flygmässan Royal International Air Tattoo i Storbritannien. Airbus säger att man inspirerats av naturen, i det här fallet fåglar, när man designade Bird of Prey: "While not intended to represent an actual aircraft, Airbus’ “Bird of Prey” is based on realistic ideas – providing an insight into what a future regional aircraft could look like. It includes a blended wing-to-fuselage joint that mirrors the graceful and aerodynamic arch of an eagle or falcon, representing the potential of biomimicry (the design and production of materials, structures and systems inspired by nature)." Det skrivs vidare att Bird of Prey är konceptualiserad för att ge inspiration och framför allt väcka intresset hos yngre människor att börja arbeta inom flygplansindustrin. Förutom det så vill man även visa upp ett flygplan som skulle kunna drivas miljövänligare än de flesta av dagens flygplansmodeller. Airbus-chefen Martin Aston säger i ett uttalande: "One of the priorities for the entire industry is how to make aviation more sustainable – making flying cleaner, greener and quieter than ever before. We know from our work on the A350 XWB passenger jet that through biomimicry, nature has some of the best lessons we can learn about design." Tumnagel
39.7°
0
KLM och europeiska universitet utvecklar flygplanet Flying-V Bränslesnålt flygplan där passagerarna sitter i vingarna Det nederländska flygbolaget KLM har meddelat att de kommer att utveckla ett V-format flygplan som man hoppas ska kunna transportera oss lite mera miljövänligt i framtiden. Man kallar flygplansmodellen för Flying-V vilket låter rätt logiskt med tanke på flygplanets form. Flygplanet designades ursprungligen av studenten Justus Benad på Technical University of Berlin och därefter fortsatte projektet att utvecklas på det nederländska universitetet TU Delft. Målsättningen med Flying-V är att denna ska kunna flyga 314 passagerare och dessa, deras bagage samt flygplanets bränsle kommer att transporteras i flygplanets V-formade vingar. Enligt forskarna på TU Delft kommer Flying-V att dra 20 procent mindre bränsle än till exempel Airbus A350-900 som kan transportera 300 - 350 passagerare. Teamet bakom Flying-V hoppas kunna flyga en modell i mindre skala i höst och man kommer även att göra en modell av flygplanets interiör. Denna kommer besökare på Amsterdams flygplats Schiphol kunna kolla in i oktober i samband med att KLM firar hundra år som företag. Det verkar dock som om det kan dröja ett tag innan vi får se Flying-V i kommersiell trafik. KLM och TU Delft siktar på att ha planet i luften på allvar någon gång mellan 2040 - 2050. Tumnagel
51.2°
0
Beluga XL snart redo att ta i drift Flygplanet hälsade glatt på publiken när det landade i Wales Det har nu snart gått tre år sedan Airbus meddelade att man skulle ta fram en ännu större version av sitt transportflygplan Beluga och nu är Beluga XL snart redo att tas i kommersiell drift. Beluga XL är 63 meter lång vilket gör flygplanet sju meter längre än sin föregångare Beluga ST (Super Transporter). Tanken är att Airbus ska använda Beluga XL för att frakta flygplansdelar till sina olika anläggningar och partners runt om i världen. Beluga XL har till exempel kapacitet att kunna frakta två vingar till ett Airbus A350 vilket inte föregångaren ska ha klarat av. I klippet nedan kan ni kolla in när Beluga XL landade vid Airbus fabrik i Broughton, Wales, för första gången häromdagen. Det verkar gått bra och runt 0:40 kan ni kolla in när flygplanet "vinkar" åt publiken som samlats på marken för att kolla in den historiska landningen. Tumnagel
39.9°
0
2018
Airbus BelugaXL har flugit för första gången Ska flyga delar till andra flygplan Airbus bygger sina flygplan på lite olika platser i Europa och för att få delarna till samma plats flyger man dem i dag med Beluga A300-600 ST. Men planen som Airbus bygger blir större och större och då måste planen som flyger flygplansdelarna, vi pratar alltså om hela vingar och liknande, måste också bli större. BelugaXL är 30 procent större än föregångaren och kommer under de närmsta åren att helt ersätta ST-planen. Det nya planet ska bland annat ha plats för vingarna till en A350 XWB. Tumnagel
53.5°
0
Så här byggs en fet flygplansmotor Ett besök hos Rolls-Royce Flygplansmotorer är imponerande saker, speciellt de som driver stora flygplan. Motorn som driver Airbus A350 XWB heter Trent XWB och byggs av Rolls-Royce. Består av 20.000 komponenter, kostar 35 miljoner dollar och ger 50.000 hästar. Tumnagel
52.3°
0
Nästa sida