m

Linux rullar nu på Apples M1-chip
Kör Ubuntu på Apples senaste datorer

Utvecklarna på företaget Corellium, företaget som tidigare bland annat portat Android till iPhones, har nu även portat Linux-disten Ubuntu så att den går att köra på Apples M1-chip. Det innebär att de som vill köra Linux på sina nya MacBook Airs, MacBook Pros eller Mac minis nu kan få möjlighet att göra det. I dagsläget verkar det dock som om det hela måste bootas från ett USB-minne och än så länge kan inte portningen utnyttja M1:s GPU-acceleration, något som gör att grafik kommer att bli långsammare än vad den skulle vara naturligt under macOS. Corellium har på länken nedan lagt ut en tutorial och skrivit lite om hur man gick tillväga för att porta Linux till M1. Där finns även instruktioner för hur man installerar Ubuntu på M1 om man skulle vara sugen på att göra det. Tumnagel
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Utvecklare vill fixa Linux till Apple Silicon
Blir Linus Torvalds nöjd då?

Det är många som är imponerade av Apples nya datorer med sitt egna M1-chip. Avsaknaden av möjligheten att köra Linux verkar dock stå i vägen för en del som är sugna på att införskaffa en sådan. Bland annat Linux skapare Linus Torvalds uppgav förra månaden att han kunde tänka sig att införskaffa sig en Apple Silicon-mac om dessa kunde köra Linux som standard. Nu kanske hans önskan snart går i uppfyllelse. Linux-utvecklaren Hector Martin, som tidigare bland annat fixat Linux med 3D-acceleration till PlayStation 4, har nu dragit igång ett projekt vars syfte är att fixa in Linux på Apple Silicon-datorer. Att få Linux att rulla på ARM-baserade Apple Silicon-processorer ska inte vara särskilt komplicerat. Det det stora arbetet tros istället bli att fixa så att alla drivrutiner till datorerna funkar som de ska under Linux. Initialt har Hector Martin tänkt att fokusera på att få Linux att rulla på Mac mini med Apples M1-chip och sedan ta itu med de andra M1-försedda macarna. Skulle man vilja bidra ekonomiskt till Martins arbete så har han dragit igång en crowdfunding-sida för projektet på Patreon som hittas på länken nedan. Martin har redan fått in de 4000 dollar han ansåg sig behöva för att dra igång projektet och skriver nu på sidan att arbetet med att porta Linux till Apple Silicon under namnet "Asahi Linux" kommer att dra igång i januari. Tumnagel
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Steelseries presenterar lätta och vattentåliga Aerox 3
Kommer i trådad och trådlös version

Har du problem med att din mus får fuktskador när du spelar? Då kanske Steelseries nya Aerox 3 vara intressant. Enheten är en ordentlig lättviktsmus som kommer i trådad och trådlös version varav vikten ligger på 57 respektive 66 gram. Mössen har en hel del håligheter som gör den låga vikten möjlig och för att innanmätet inte ska ta skada från fukt som kan uppstå i händerna har Steelseries sett till att göra enheterna vattentåliga med IP-54-klassning. Utöver ett lätt hölje är mössen utrustade med Steelseries egna Truemove-sensorer. Vanliga Aerox kommer med Core-versionen och har 8500 Counts Per Inch, 300 inch per second och kan hantera acceleration på 35G. Trådlösa versionen kommer med nya sensorn Truemove Air som kan hantera 18.000 CPI, 400IPS, 40G med 1:1-tracking. Steelseries Aerox 3 kommer börja säljas 10 november och priset kommer ligga på 1199 för den trådlösa varianten och 749 kommer trådade kosta. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida