1 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Facebook lägger ner dejting-app
You had a spark when you started, but now, you're just garbage

Under våren började Facebook testa en ny dejtingtjänst som de kallade för Sparked. Sparked fungerade lite som ett kontrollerat Chatroulette där man videochattade med potentiella partners och har fyra minuter på sig att imponera dem. Väljer man att gå på en andra dejt fick man tio minuter chattid till och om man nu vill ses igen får man se till att byta information med varandra innan dessa tio minuter var slut. Det visade sig att Sparked inte blev någon succé vilket har gjort att Facebook nu bestämt sig för att lägga ner tjänsten helt och hållet. We started building Sparked in late 2020 to help people find love through an experience rooted in kindness. Since then, thanks to regular input and feedback from you, we improved where we could, learned a ton, and made connections between people. Like many good ideas, some take off and others, like Sparked, must come to an end. Om man hade ett konto på Sparked har man till den 20 januari på sig att ladda ner all eventuell data innan tjänstens samtliga konton raderas. Tumnagel
40.4°
0

I dag har vi fixat med kommentarerna
Säg vad ni tycker!

Vi fortsätter att rensa och fixa och nu har vi lanserat lite uppdaterade kommentarer. Själva kommenteringen är fortfarande Disqus precis som förut och de gör förändringar då och då men det kan vi inte styra så mycket över. Men det runt omkring kan vi styra över och det har vi fixat med nu. Det första är att de nu ska vara snabbare att ladda. Dels har vi fixat med animationerna kring laddningen och dels ska själva laddningen vara lite smärtare. Vi har även lagt till en animation som visas då Disqus är seg att ladda så att man fattar att det faktiskt händer något. Ni som följer diskussionerna genom Disqus kommer att bli glada över att rubrikerna nu skickas korrekt till Disqus så att det står artikelns rubrik istället för bara Feber. Ledsen att det har varit fail på detta så länge. Kommentarerna laddas nu förresten direkt på artikelsidorna, om man inte kommer in från Google eller Facebook. Då får man snällt klicka. Men annars laddas de direkt, utan att man ens behöver scrolla ner. Vi tror att det gör er gladare helt enkelt. Som en liten avslutning vill jag tacka alla som kommenterar! Just nu postar ni nästan 25.000 kommentarer i månaden, drygt 1000 varje vardag (mer om det händer något udda) och mindre på helgerna. Inte alla får upptummar, men drygt 40.000 upptummar levererar ni i månaden vilket vi tycker är en bra siffra med tanke på att man behöver vara inloggad för att tumma kommentarerna. Ni klickar på kommentarsbubblan en bit över en miljon gånger i månaden, så kommentarerna läses verkligen och är en väldigt stor del av Feber. Så tack! Tumnagel
51.1°
0

Är det här nästa iPhone SE?
Med Face ID

iPhone SE är kanske inte det hetaste på marknaden just nu och har slutat vara en rekommendation från min sida eftersom batteritiden är så mycket bättre på Apples nyare telefoner. Så en uppdatering vore på sin plats. Nu påstår en läcka att det kommer en sådan och att version tre av iPhone SE kommer att ha Face ID. En smula fräsigare chip hade varit trevligt också, men om iPhone SE kommer i ny skrud är det främst batteriet som jag hade önskat en uppdatering av. Vad säger ni, är det dags för en ny omgång av iPhone SE? Tumnagel
39.2°
0

Doug Demuro testar en Volvo S60 R
En svensk klassiker

Förr i tiden byggde Volvo roliga bilar och en av dessa var S60 R som lanserades 2002. R står för Refined och förutom ett lätt piffat utseende jämfört med vanliga S60 hade bilen en turbomatad rak femma på 300 hästar. Denna var också strikt fyrhjulsdriven även om man kunde få det som tillval till vanliga S60. Även bromsarna var kralligare på R och 17-tumsfälgar var det minsta man kunde få över dessa. Valde man den sexpetade manuella lådan kunde man få "Spaceball" vilket var och är en fruktansvärt snygg växelspak med tillhörande kuliss. En annan fräsig grej var att bilen hade aktivt chassi. Four-C (Continously Controlled Chassis Concept) kallades detta och man hade då körlägena Comfort, Sport eller Advanced att välja mellan. Nytt och häftigt när det begav sig. I det här klippet ser vi Doug testa ett exemplar och mitt sug efter en helt i originalskick blev inte direkt mindre. Den i videon har i mitt tycke alla rätt och är precis så som jag vill ha min. Tumnagel
49.3°
0

Final Fantasy XIV börjar säljas igen 25 januari
Square Enix har expanderat datacenter runt om i världen

Final Fantasy XIV har haft lite serverproblem sedan releasen av expansionen Endwalker i december. Läget har varit så pass illa att Square Enix dragit i nödbromsen för försäljningen av grundversionen av spelet samt stoppat möjligheten att starta testkonton. Nu har vi fått en uppdatering om läget i spelet och det verkar som att serverstrulet lättat upp en aning. Så pass att försäljningen av spelet kommer dra igång igen 25 januari, om inte ytterligare strul uppdagas. Åtgärderna som tagits de senaste månaderna handlar om utbyggnad av servrarna, vilket ska motverka trängsel. 25 januari kommer ett helt nytt datacenter i Oceanien öppnas upp, vilket bör lätta upp trycket avsevärt för resten av världen. Utöver detta kommer datacenter i Nordamerika, Japan och Europa byggas ut under de kommande åren för att motverka liknande problem i framtiden. Tumnagel
38.0°
0

It Takes Two kan kamma hem ytterligare Årets spel-pokal
D.I.C.E. Awards-nomineringarna har släppts

Årliga D.I.C.E. Awards kommer hållas 24 februari och nu har nomineringarna för spelfesten släppts. 59 spel som släpptes under 2021 har nominerats i de olika kategorierna och svenskutvecklade It Takes Two har nominerats i sex olika kategorier, inklusive anrika Game of the Year-kategorin. PS-exklusiva Ratchet & Clank: Rift Apart leder i antalet nomineringar med totalt nio sådana, inklusive Game of the Year. Deathloop ligger på andra plats över flest nomineringar genom att kamma hem åtta sådana. Inscryption och It Takes Two har fått sex vardera och Returnal har nominerats i fem olika kategorier. Utöver Ratchet & Clank och It Takes Two är också Deathloop, Inscryption och Returnal nominerade i Årets Spel-kategorin. Som sagt kommer vinnarna presenteras 24 februari. Samtliga nomineringar hittar ni i faktarutan. Tumnagel
43.2°
0

Subaru presenterar STI E-RA
Eldriven superbil med över 1000 hästar

I november förra året presenterade Subaru deras allra första elbil Solterra. Nu är det dags för ännu en, fast som väntat är detta bara ett koncept. Bilen som just nu står utställd i Tokyo heter STI E-RA och det är en superbil som är framtagen som ett motorsport-projekt. Det största målet med ekipaget är att det ska klara Ringens Nordslinga på under 6:40. Detta ska man testa skarpt nästa år, men först blir det mängder av tester i Japan under året. Under skalet finns fyra stycken elmotorer utvecklade av Yamaha och tillsammans genererar dessa 1088 hästar. Kraften dit kommer från ett batteripack på 60 kWh vilket låter lite snålt men de vet nog vad de pysslar med. På tal på om Solterra visade tillverkaren även upp Solterra STI Concept som fått sig en takvinge, en vinge till på bakluckan, en annan diffusor och ett fräsigare kjolpaket runt om med röda inslag. Andra modeller som ställs ut på mässan är Levorg STI Performance Concept, WRX S4 STI Performance Concept, BRZ STI Performance och racerbilen BRZ GT300. Tumnagel
41.5°
0

Lamborghini sålde rekordmånga bilar förra året
Ska lansera fyra nya produkter i år

Lyx, lyx, lyx. Vissa vältrar sig i det och lyxbilsbranschen blomstrar som aldrig förr. Siffrorna för 2021 är inne och även Lamborghini sålde rekordmånga bilar. 8405 stycken närmare bestämt vilket är en ökning med 13 procent jämfört med föregående år. Bäst sålde bilarna i USA följt av Kina och sen hittar vi Tyskland på tredje plats. Modellmässigt var det inte helt oväntat suven Urus som man sålde flest av - 5021 stycken. Enligt Lamborghini ska orderböckerna nästan vara helt fulla även för 2022 och som om inte det vore nog så kommer man under året att presentera inte mindre än fyra stycken nya produkter. Nu snackar vi produkter, inte bilar. Men en faceliftad version av Urus lär dyka upp i alla fall. Om efterträdaren till Aventador gör det också eller om man väntar ytterligare är lite oklart. Lamborghini säger att deras första produktionsmodell med hybrid-drivlina (man räknar inte Sián då endast 63 stycken tillverkades) kommer släppas nästa år, och att hela utbudet ska elektrifieras i slutet av 2024. Tumnagel
39.2°
0

Leica presenterar M11
Får högre upplösning och blir samtidigt lättare

Leica har precis presenterat sin senaste kamera från M-serien, nämligen M11. Den nya kamerans design är ganska lik föregående M10, men det finns en hel del förbättringar på insidan. 40 stycken enligt Leica. Den största uppgraderingen är den nya CMOS-sensorn med 60 megapixlar (M10 hade 40MP). Leica använder också ett nytt ultratunt UV-filter framför sensorn, som ska ge en mer naturlig färgåtergivning. Företaget säger också att M11 fångar det högsta dynamiska omfånget av någon digital Leica M-kamera någonsin, inklusive de svartvita Monochrom-modellerna som fick beröm för sitt dynamiska omfång. M11:s ISO-intervall börjar på 64 och går upp till 50 000. På den svarta modellen av kameran har Leica bytt ut toppen av mässing till aluminium, detta resulterar i att kameran blir extra lätt, men båda färgerna är minst 20 procent (100 gram) lättare än tidigare. Den silvriga modellen får behålla mässingen. Det ska ha blivit lättare att byta batteriet eller minneskort, batteriet ska vara 64 procent större än i M10 och klara av att ta 700 bilder på en laddning om skärmen används, 1 700 om man förlitar sig på sökaren. Kameran har också en USB-C-port som kan användas för överföring av filer eller laddning. Kameran är också Made For iPhone (MFi)-certifierad. 64GB lagring är inbyggt i kameran, men det går förstås att utöka med ett SD-kort. Filstorleken för en RAW-bild (DNG) med 60 megapixlar ligger på mellan 70 och 120MB, om man istället sparar med 18 megapixlar hamnar storleken på cirka 20MB per bild. När det kommer till att filma finns det inte så mycket att säga, för det går inte med M11. I videon nedan är en video från MKBHD:s team där de har testat kameran i en månad. Kameran finns att köpa nu och kostar 90 790 kr. Vilka har beställt? Tumnagel
38.3°
0

SpaceX visar upp Starship-ramp
Ska användas för både uppskjutningar och landningar

Elon Musk postade häromdagen en video på Twitter där den ramp som i framtiden ska användas för SpaceX farkost Starship visas upp. Det finns inte så mycket uppgifter om det jättelika tornet men Elon Musk kallar det själv för "launch and catch tower", något som jag antar betyder att rampen både ska användas för avfyrningar och landningar. SpaceX har tidigare uppget att man planerar att fånga upp Starships första raketsteg, det som går under namnet "Super Heavy", och det verkar som om tornet kommer att användas till det. SpaceX håller som bäst på att förbereda sig på att för första gången skjuta upp ett Starship monterat på på en Super Heavy-booster. Detta hoppas man ska kunna ske någon gång under nästa månad. Huruvida rampen som syns i videoklippet här ovanför då även kommer att användas när Super Heavy-boostern återvänder till jorden finns det än så länge inga uppgifter om. Då kommer dock inte Super Heavy att landa på rampen. Tumnagel
40.2°
0
Nästa sida