Quantcast
m

Sony visar upp WH-1000XM4
Med förbättrad brusreducering och multipoint-koppling

Sony har presenterat sin fjärde version av sina hyllade hörlurar WH-1000X. Gänget fortsätter med en logisk namngivning och det senaste tillskottet går under namnet WH-1000XM4 och kort sagt behåller lurarna sin klassiska design, men har fått lite nyheter på insidan. Den största nyheten i lurarna är nya ljudmotorn DSEE Extreme som ska förbättra ljudupplevelsen genom att återimplementera ljud som försvunnit i samband med komprimering. Enligt Sony ska systemet använda Edge-AI för att identifiera olika instrument och andra individuella ljudelement i realtid för att kunna förbättra ljudkvaliteten. I och med detta har inte M4 stöd för apt-X, men förhoppningsvis gör nya ljudmotorn ett så pass bra jobb att ljudkodecet inte behövs. Annat nytt är att brusreduceringen förbättrats och brusreduceringsprocessorn QN1 ska göra upp mot 700 justeringar per sekund för att hålla brus och skräpljud ute så att du får en ostörd ljudupplevelse. Även Adaptive Sound har fått lite kärlek och kan nu lära sig hur mycket brusreducering som behövs när du är på olika platser och gör olika saker. Till exempel höjs brusreduceringen när du sitter på ett flyg och när du lyssnar hemma så vet lurarna att brusreduceringen kan sänkas. WH-1000XM4 kommer även med en ny funktion vid namn Speak-to-Chat som lär sig din röst och gör att musiken pausas och ljud utifrån släpps in när du pratar med någon. Detta är smidigt om du går in på ett café och beställer en kaffe och inte pallar att ta av dig hörlurarna. Du kommer fortfarande se ut som en douche om du gör dock gör detta. Givetvis finns Quick Attention kvar så att du kan sätta handen på högra kåpan för att höra utrop och annat. Andra flådigheter är att lurarna äntligen kan kopplas till flera enheter utan att behöva återställa kopplingen, vilket har varit något vi bett om sedan första generationen. Upp till två enheter kan vara kopplade till lurarna samtidigt och om du lyssnar på musik med lurarna från datorn och telefonen ringer så kommer samtalsljudet att prioriteras. När det kommer till batteritid är läget mer eller mindre samma som med M3. Lurarna erbjuder 38 timmars batteritid med avstängd brusreducering och 30 timmar med aktiverat NC-läge. Lurarna laddar fullt på 3 timmar, men 10 minuters laddning ska ge dig 5 timmars lyssningstid. Sony WH-1000XM4 kommer släppas i mitten på augusti och priset kommer ligga på 4000 kronor. Tumnagel
49.2°
+
André Stray
0

Nu kan du lägga vantarna på Asus portabla gamingskärm
ROG Strix XG17AHP låter dig lira typ överallt

Asus presenterade sin externa skärm ROG Strix XG17AHP under Computex förra året och nu har vi i Sverige äntligen möjlighet att lägga vantarna på den. Det är en portabel skärm på 17,3 tum med Full HD-upplösning och upp till 240Hz med adaptive sync. Enheten är utrustad med ett batteri på 7800mAh som låter dig använda skärmen upp till 3,5 timmar med 240Hz utan extern strömkälla. Skärmen kan kopplas till en rad olika enheter via antingen USB-C eller micro-HDMI. Skärmen är 1 cm tjock och väger strax över 1 kg. För att riggande lättare följer det även med ett smart cover du kan använda som ställ eller så kan du använda den medföljande tripoden som skärmstativ. Med i lådan följer det även med en väska för skärm och tillbehör. Asus ROG Strix XG17AHP (jämför priser) finns ute i butik nu och rekommenderat pris ligger på runt 6000 kronor. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie är här
Kommer både som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat presenterar BMW idag uppdaterade 5-serie Sedan, 5-serie Touring och 6-serie. Gemensamt för alla är att det går att få med mildhybridteknik eller som laddhybrider. På det sistnämnda temat presenterar man även nyheten X2 xDrive25e. Bilarna har fått ett nytt uppdaterat utseende och tydligast är LED-strålkastarna, den större grillen och de nya bakljusen. Adaptiva LED-strålkastare och laserljus finns på tillvalslistan. Insidan får infotainmentsystem med skärm på upp till 12,3 tum, sporträtt i läder och nya perforerade Sensatec-komfortsäten. Dragvikten för laddhybriderna ökas från 750 till 1700 kilo. Har du fyrhjulsdriften xDrive får du dra upp till 2000 kilo. Mildhybridtekniken består av en 48-volts startgenerator som kan lagra bromskraftsenergi och vid tillfälle kan ge extra elektrisk kraft. 5-serie Sedan och 5-serie Touring har premiär i juli. Då erbjuds 530e och 530e xDrive Sedan som båda fått 40 extra hästar och som nu bjuder på 292 hästar. I höst lanseras laddhybriderna 530e Touring, 530e xDrive Touring och 545e xDrive Sedan. 6-serie Gran Turismo lanseras i slutet av sommaren. 5-serie Sedan kostar från 436.000 kronor, Touring från 454.900 kronor och 6-serie GT från 557.600 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

World of Warcraft: Shadowlands kommer med kontrollstöd
Slipp ladda ner kontroll-addons

World of Warcraft har endast haft officiellt stöd för mus och tangentbord sedan 2004, men med den kommande expansionen Shadowlands kommer det bli ändring på den fronten. Spelets community manager Randy “Kaivax” Jordan meddelade nyligen detta via spelets forum och berättar att Blizzard planerat att implementera stöd för handkontroll sedan en tid tillbaka. Detta då det blivit mer och mer populärt att spela med handkontroll via diverse addons, men med den kommande expansionen kommer användare slippa vända sig till tredjepartsutvecklare för sådant stöd. Hur brett kontrollstöd som kommer implementeras är för tillfället okänt, men troligtvis kommer den informationen bli tillgänglig i samband med att expansionen börjar betatestas. Jordan meddelar dock att Xbox Adaptive Controller kommer stödjas av det nya systemet. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Teslas senaste mjukvara är inspirerad av geparder
Ger ännu bättre acceleration från stillastående

Även om du köper Teslas absolut billigaste modell med minst effekt och räckvidd är det fortfarande ingen slö bil du kommer att få och accelerationen lär duga åt de allra flesta. Köper man värstingen Model S Performance får man en bil som gör 0-100 km/h på runt 2,5 sekunder och så mycket snabbare än så behöver det liksom inte gå. Men som vanligt finns det ju alltid folk som vill ha mer. I den senaste mjukvaruuppdateringen som har börjat rulla ut till kunder får man något som kallas för "Cheetah stance" och detta anpassar bland annat den adaptiva fjädringen så att du ska kunna göra en så bra acceleration från stillastående som möjligt. Bilen sänks då något i nosen innan den gör sig redo för att släppas iväg. Som om inte detta vore nog slås ännu mer effekt på, i alla fall i den Model S Performance Raven som testas i videon. Där ser vi att toppeffekten ökar från 580 kW till 614 kW vilket i hästkrafter är runt 45. Utfallet blir bland annat att 0-60 mph-tiden kapas från 2,47 till 2,41 sekunder. Resterande tider ser ni i klippet. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Playstation 5-kontrollen heter Dualsense
Sony verkar lämna DualShock bakom sig

Sony överraskar på tisdagskvällen och har levererat lite information om handkontrollen som kommer släppas med Playstation 5. Den här gången är det ingen Dualshock-historia, utan den nya enheten går under namnet Dualsense. Handkontrollen ser ut att ha samma uppsättning knappar som Dualshock 4, men kommer med en sprillans ny design som ser aningen mer futuristisk ut. Och på baksidan ser vi en USB-C-ingång som lär användas för laddning. Dualsense kommer med haptisk feedback, vilket ska ge spelaren mer "detaljerade" skakningar än tidigare. Även nytt är att triggerknapparna L2 och R2 är så kallade "adaptive triggers" som enligt Sony ska göra att du ska känna motstånd när du trycker in knappen för att till exempel spänna en pilbåge. Enheten kommer dock inte med en Share-knapp, utan denna har ersatts av en Create-knapp som mer eller mindre kommer fungera på samma sätt som delningsknappen. I blogginlägget om Dualsense-kontrollen skriver Sony att vi kommer kunna använda knappen för att skapa material som vi kan dela med nära och kära. Mer info om Create-knappen kommer senare. Dualsense-kontrollen kommer med en inbyggd mikrofon som låter dig prata med medspelare utan att behöva koppla in ett headset, vilket är rätt smidigt. Men Sony skriver att om du ska spela under längre perioder så rekommenderas fortfarande att headset används. Något vi inte får se är kontrollens undersida och undertecknad håller tummarna att det sitter ett par extra knappar där. Playstation 5 kommer släppas runt jul och då alla events är inställda i år, så lär nyheter som denna pytsas ut under årets gång. Tumnagel
65.9°
+
André Stray
0

Nu är den här - Aston Martin V12 Speedster
Exklusiv sportbil för dig som vill köra med hjälm

Aston Martins Q-avdelning presenterar nu deras senaste skapelse - V12 Speedster. Det är en taklös sportbil med plats för två framtagen för den som har lite för mycket pengar och som gärna vill ha en speciell bil i sin samling. För pengarna får du förutom slank och snygg design även en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter under den långa huven. Den ger 700 hästar och har 752 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ge bilen möjlighet att ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder. Toppfarten är satt till 300 km/h. Karossen är helt i kolfiber och som bas har man utgått från en blandning av DBS Superleggera och Vantage som båda bygger på en aluminiumplattform. Runt om finns adaptiva dämpare och det finns tre stycken olika körlägen att välja mellan. Fälgarna som är 21 tum har centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 765.000 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Fjärde generationen av Audi A3 Sportback är här
Kommer som laddhybrid

Audi presenterar nu den senaste upplagan av modellen A3 Sportback. Det här blir den fjärde generationen och den får bland annat godsaker som progressiv styrning och adaptivt chassi samtidigt som den lovar att leverera sportiga köregenskaper. Inte helt oväntat kommer den att erbjudas som mildhybrid men även som laddhybrid och med gasdrift. I Europa lanseras modellen till en början med tre olika motoralternativ - bensindrivna 35 TFSI med 150 hästar, dieseldrivna 30 TDI med 116 hästar och 35 TDI med 150 hästar. För växlingarna står antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad S Tronic-låda. Senare under året kommer även fyrhjulsdrivna versioner att presenteras tillsammans med de alternativa drivmedels-versionerna. Försäljningen av bilen drar igång den här månaden och de första bilarna levereras till kunder i början av maj. Några priser har vi dock inte fått än. Allt om nya A3 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida