m

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

C Seeds jätte-tv fälls ihop och gömmer sig i golvet
Ball lösning om du har några miljoner liggande

Ett företag som heter C Seed har visat upp en jätte-tv som går att fälla ihop och dölja under golvet när den inte används, något som kanske kan vara intressant om man vill frigöra lite golvyta när inte tv:n används. C Seed M1 består av fem stycken microOLED-paneler som när de fälls upp bildar en jätteskärm på 165 tum. C Seed utlovar att tv:n inte kommer att ha några synbara skarvar mellan de fem panelerna tack vare något som man kallar för Adaptive Gap Calibration. Det är en teknik som ska känna av om man panelerna inte ligger helt i fas med varandra och justera pixlarnas ljusstyrka så att eventuella skarvar inte syns. Skulle du vara intresserad av en C Seed M1 så kostar den 400.000 dollar, motsvarande nästan 3,4 miljoner kronor. Sedan tillkommer arbetet med att installera den vilket antagligen kommer att inkludera att man bygger om källaren eller gräver ut ett hål under golvet där tv:n ska förvaras när den inte används. Här nedan kan ni kolla in hur det ser ut när C Seeds jätte-tv dyker upp och fäller ut sig. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Cupra Formentor med Audi-femma här
Bjuder på 390 hästar

Efter en liten smygtitt är nu Cupra Formentor VZ5 presenterad. Den här har Audis mumsiga turbomatade femma på 2,5 liter under huven och här ger den 390 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Siffrorna gör VZ5 till den kraftfullaste modellen för gatan som Cupra tagit fram hittills. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Jämfört med Formentor VZ bjuder även VZ5 på adaptiv sportfjädring och bromsar från Akebono med sexkolvsok fram. Den får även ett sportigare kjolpaket och 20-tumsfälgar. Insidan har sportigare stolar och inlägg i aluminium och koppar. Marknadslansering ska ske i slutet av året, men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden
Vi har testat Samsungs nya flaggskepp

Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Microsoft startar initiativ för att göra spel mer lättillgängliga
Folk med funktionsnedsättning får vara med och bedöma

Spel är ett trevligt tidsfördriv och ju fler som kan spela, desto roligare blir det. Microsoft har den senaste tiden varit riktigt duktiga med att erbjuda alternativ för spelare med funktionsnedsättning, bland annat genom att släppa kontrollen Adaptive Controller som användaren kan konfigurera fritt med andra komponenter för att underlätta spelande. Nu har Microsoft startat ett nytt initiativ som ska hjälpa spelutvecklare att göra sina spel mer lättspelade för folk med funktionsnedsättning. Kort sagt går initiativet ut på att utvecklare får skicka in sina spel för test för att sedan få feedback om hur spelet är att spela för folk med funktionsnedsättning och vad som kan förbättras i spelet. Bonusvideo nedan från Game Makerx27s Toolkit där det pratas om hur förra årets spel var lämpade för spelare med funktionsnedsättning. Tumnagel
51.3°
+
André Stray
0

Edge börjar blockera aviseringar som andra blockerat
Kanske gör att man slipper en del irriterande meddelanden

Microsoft skriver i ett blogginlägg att deras webbläsare framöver kommer att börja blockera vissa av de, oftast lite irriterande, aviseringarna som en del webbsajter väljer att visa sina besökare. De aviseringar som Edge framöver kommer att börja blockera automatiskt i webbläsaren är sådana som andra besökare på olika webbsidor valt att blockera. Microsoft har skapat ett slags poängsystem för sajter aviseringar vilket innebär att ju oftare användare klickar på att dessa ska blockeras desto högre poäng får de. Når denna poäng en tillräcklig hög gräns kommer aviseringarna att börja blockeras automatiskt i Edge. Den nya funktionen, "adaptive notification requests", är aktiverad per automatik i Edge 88 som släpptes till Windows och macOS den här månaden. Skulle man föredra att skippa aviseringar helt så går det att ställa in under "Tysta meddelandeförfrågningar" ("Quiet notification requests") som hittas under Inställningar -> Cookies och Webbplatsbehörigheter. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Crash Bandicoot 4 uppgraderas till PS5 och XSX/S i mars
Även version till Switch är på ingång

Crash Bandicoot 4: Itx27s About Time släpptes i höstas och levererade en riktigt härlig plattformsupplevelse som underhåller både nya spelare och gamla Crash-fans. Nu har det blivit känt att spelet kommer släppas på Microsofts och Sonys nya konsoler och spelet kommer dra nytta av den extra krämen konsolerna har att erbjuda. Detta betyder 4K-upplösning i 60fps med riktigt snabba laddningstider. PS5-versionen kommer även dra nytta av 3D-ljud och adaptive triggers på Dualshock-kontrollen. Folk som äger spelet till last gen kommer kunna uppgradera till respektive next gen-version utan extra kostnad. Spelet är även på ingång till Nintendo Switch. Denna version kommer förstås inte leverera 4K/60fps-gameplay, men vi kommer i alla fall ha möjlighet att lira Crash 4 överallt tack vare konsolens portabilitet. 12 mars kommer Crash 4 släppas till Switch, PS5 och XSX/S. En version av spelet kommer också släppas på PC via Battle.net, men detta kommer inte ske förrän senare i år. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

iOS 14.5 har stöd för PS5- och XSX/S-kontroller
Få en next gen-upplevelse på telefon och surfplatta

Betaversionen av iOS 14.5 släpptes nyligen och ett trevligt tillskott i den nya mjukvaran till iPhone och iPad är att användare nu kan koppla handkontrollerna till Xbox Series X/S och PS5 till iOS-enheterna. Användare som kopplar kontrollerna till sina iOS-enheter har möjlighet att få en lite härligare upplevelse när de lirar diverse spel. Unika funktioner som Adaptive Trigger på Dualsense kommer dock inte fungera när man lirar via telefon eller surfplatta. iOS 14.5 kommer givetvis även med en rad andra nyheter som bland annat möjlighet att låsa upp telefonen via FaceID även när man har mask, vilket vi skrev om tidigare idag, ETA-delning via Carplay och stöd för dual sim med 5G. När iOS 14.5 släpps skarpt är okänt, men om man vill ta del av den senaste mjukvaran så kan man hoppa på Apples betaprogam. Tumnagel
43.9°
+
André Stray
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

LG:s nya CineBeam justerar ljusnivå efter rumsbelysning
Kan även skifta till dedikerat bioläge för filmpurister

LG har i samband med CES visat upp en ny rackabajsare till projektor i CineBeam-serien. CineBeam HU810P 4K och är en laserprojektor med en maximal ljusstyrka på 2700 ANSI lumen och ska täcka 97 procent av DCI-P3-färgspannet. Projektorn kommer med ett ljusläge vid namn Adaptive Picture Pro som anpassar ljusnivån i projektionen baserat på rumsbelysningen. När det kommer till gränssnitt så är det WebOS 5.0 som körs. För folk som saknar att gå på bio och vill ha en riktig filmupplevelse hemma så kanske det nya Real Cinema-läget kan vara intressant. Med funktionen aktiveras ändras bilduppdateringsfrekvensen till 24Hz för att matcha antalet bilder per sekund vilket majoriteten av filmer och serier rullar i. Enligt LG kommer ljuskällan kunna leva i upp till 20.000 timmar, vilket betyder att du måste ha igång projektorn konstant i två år och fyra månader om du verkligen vill ljuskällan illa kvickt. CineBeam HU810P 4K Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Ny Returnal-video förklarar pangandet i spelet
Heja Finland!

Finska Housemarque, som tidigare gjort Resogun och Super Stardust, har släppt en video om utvecklarnas kommande spel Returnal där vi får reda på hur pangandet kommer fungera i spelet. Och kort sagt verkar det vara en härlig kombination av tredjepersonspangande med bullet hell-shootx27emx27ups samt att spelet utnyttjar adaptive triggers på Dualsense-kontrollen för att variera skjutandet. Returnal kommer släppas 19 mars till Playstation 5. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar AirPods Max
Overearlurar som kostar 6695 kronor

Apple presenterade idag sina första over-ear-hörlurar. De heter AirPods Max och kommer att släppa i de fem färgerna rymdgrått, vitt, blått, grönt och rosa. Det handlar om ett par hörlurar som förutom att innesluta användarens öron även för försedda med adaptiv eq, adaptiv brusreducering, transparent läge och spatial audio, eller rymligt ljud som Apple kallar det på svenska. Batteritiden uppges ligga på 20 timmar med brusreducering och spatial audio aktiverat. Formen är en rätt tunn båge med ett bandet som ligger på huvudet med hjälp av ett tygliknande material i mitten, som Apple påstår ska distribuera vikten av lurarna jämnt över huvudet. På höger lur hittar vi en knapp och en liten detalj som har flyttats över från Apple Watch, nämligen en digital krona. Men dessa ska man kunna styra volymen, starta och stoppa musiken, byta spår, svara i telefon och prata med Siri. Ljudet levereras av element på 40 millimeter som är designade av Apple. De ska så klart bli intressanta att lyssna på med tanke på prisklassen. Motorn har dubbla så kallade neodymringmagneter och den adaptiva eqn ska göra att ljudet anpassas i realtid efter kuddarnas passform. I varje lur sitter ett H1-chip som är designat för att ordna bland annat den där adaptiva eqn och ska ha tio "ljudkärnor" som levererar nio miljarder beräkningar per sekund. H1-chipet tar även hand om den aktiva brusreduceringen och transparensfunktionen. Lurarna har även rumsligt ljus som sagt, något som vi tidigare har hittat i AirPods Pro. Det är en cool funktion som tyvärr inte har så brett stöd ännu. Apple AirPods Max levereras med fodralet "Smart Case" samt en USB-C-till-Lightning-kabel för att ladda upp hörlurarna. Hörlurarna går att beställa nu för 6695 kronor och leveranserna drar igång 15 december. Här nedanför hittas fler bilder på hörlurarna samt det tillhörande fodralet. Uppdatering Här kommer lite ytterligare information om lurarna. - De har som sagt adaptiv eq, men ingen manuell sådan. - Lurarna känner av när de är i fodralet och sätts då i ett läge med ultralåg strömförbrukning. - Det går att ladda lurarna när de är i fodralet. - Man kan lyssna via sladd. Sladd köpes separat. - Fodralet följer dock med och är i samma färg som lurarna. - Lurarna har nio mikrofoner totalt varav tre används för att lyssna på din röst och åtta används för brusreducering på olika sätt, en används bland annat för att ta bort vindbrus. - Kuddarna går att ta bort, de sitter med magneter, och går att göra rent. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson Roger Åberg
0

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Ford visar prestandaversion av Mustang Mach-E
Gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder

Det här är Mustang Mach-E GT Performance Edition. Det är en lite vassare version av elbilen som bjuder på 480 hästar och 860 newtonmeter. Den ökade effekten (25 hästar) gör att bilen ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder. Räckvidden ligger på 37,8 mil och bilen använder sig av samma batteripack på 88 kWh som vanliga GT. Förutom en kvickare bil får man större bromsar fram med rödmålade Brembo-ok, 20-tumsfälgar med Pirelli-gummi och adaptiv fjädring från MagneRide. Insidan har sportigare stolar och instrumentpanelen har nya aluminiuminlägg. Bilen går att få i färgerna Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Dark Matter Gray Metallic, Rapid Red Metallic Tinted Clearcoat, Star White Metallic Tri-Coat, Grabber Blue Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic eller Space White Metallic. De som redan har beställt en GT kan uppgradera till Performance Edition nästa vår. Vad man får betala för det framgår dock inte. GT erbjuds inte i Sverige än. Här har vi istället Mustang Mach-E Standard Range RWD som klarar 44 mil på en laddning för 574.900 kronor. Sen finns Mustang Mach-E Long Range RWD som tar sig 61 mil och som kostar 649.900 kronor. Mustang Mach-E Standard Range AWD klarar 40 mil och kostar 644.900 kronor och sist har vi Mustang Mach-E Long Range AWD som tar sig 54 mil och som kostar 734.900 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Warframe får PS5-uppdatering i morgon
Xbox-spelare får vänta

Klart Digital Extremes Warframe ska få leva vidare till nästa konsolgeneration. Utvecklarna har meddelat när PS5-versionen av spelet kommer släppas och det kommer ske redan i morgon. På PS5 kommer spelet rulla med 4K-upplösning med 60 fps och betydligt snabbare laddningstider än tidigare. Spelet kommer också dra nytta av Dualsenses adaptive triggers och ska ge spelare olika motstånd beroende på vilket vapen som används. Om ni lirat PS4-versionen tidigare så kommer givetvis ni kunna fortsätta spelandet på PS5 relativt smärtfritt och det enda som inte förs över till den nya versionen är trophies. Spelare som sitter på PS4 och PS5 kommer kunna lira tillsammans med varandra. När Xbox-versionen kommer släppas är för tillfället okänt, men tills XSX-uppdateringen släpps så kommer Xbox-spelare kunna lira Warframe via bakåtkompatibiliteten. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0
Nästa sida