m

Adaptivt ljus till Philips Hue nu lanserat
Lamporna anpassar sig efter utomhusljuset

En iOS-uppdatering till Philips Hue-användare här i Sverige har nu rullat ut och den ger dig funktionen Adap­tive Light­ing för Apple HomeKit. Funktionen gör att lamporna automatiskt ändrar sitt ljus under dagen för att följa utomhusljuset. På morgonen är ljuset varmare för att på kvällen bli kallare. Innan det är dags att gå och lägga sig ser lamporna till att minska det blåa ljuset så mycket som möjligt. Ladda hem den senaste uppdateringen av appen och uppdatera din brygga, sen är det bara att aktivera funktionen i HomeKit. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Fjärde generationen av Audi A3 Sportback är här
Kommer som laddhybrid

Audi presenterar nu den senaste upplagan av modellen A3 Sportback. Det här blir den fjärde generationen och den får bland annat godsaker som progressiv styrning och adaptivt chassi samtidigt som den lovar att leverera sportiga köregenskaper. Inte helt oväntat kommer den att erbjudas som mildhybrid men även som laddhybrid och med gasdrift. I Europa lanseras modellen till en början med tre olika motoralternativ - bensindrivna 35 TFSI med 150 hästar, dieseldrivna 30 TDI med 116 hästar och 35 TDI med 150 hästar. För växlingarna står antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad S Tronic-låda. Senare under året kommer även fyrhjulsdrivna versioner att presenteras tillsammans med de alternativa drivmedels-versionerna. Försäljningen av bilen drar igång den här månaden och de första bilarna levereras till kunder i början av maj. Några priser har vi dock inte fått än. Allt om nya A3 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2019

Nya Passat GTE kan köra längre i det gröna
Men räcker det för att klara konkurrensen?

Elbilar är fantastiskt, men de finns ju inte riktigt att köpa i den grad som vi vill just nu, så pluginhybriden får leva med oss ett tag till. En av Sveriges vanligaste är Passat GTE och för att förlänga livet på modellen så har Volkswagen nu uppdaterat den. Skillnaderna är minimala och verkligen detaljer, batteripacket har växt från 9,9 kW till 13 kW. Eller växt, det är fysiskt lika stort som tidigare men får numera plats med mer juice. 55 kilometer kommer man enligt den nya och mer rimliga WLTP-cykeln. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Golf GTI TCR blir din för 419.900 kronor
Går att beställa nu

För två veckor sedan rullade Volkswagen ut Golf GTI TCR. Det är versionen för dig som tycker att R är för rå och GTI för klen. Den här har 290 kusar, framhjulsdrift, sjustegad dubbelkopplingslåda, toppfart på 260 km/h samtidigt som den flörtar lite med tävlingsbilen som Johan Kristoffersson vann STCC med förra året. Nu går bilen att beställa och den blir din för 419.900 kronor. I priset får du saker som 19-tumsfälgar, adaptivt chassi, hålborrade bromsskivor, panoramatak, sportstolar och ett lite annat kjolpaket runt om. Fyra dörrar är standard men man kan utan kostnad få den med bara två dörrar också. Beställer du nu kan du få din bil lagom till försommaren. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0
2018

Skoda presenterar Kodiaq RS
Och det kompakta konceptet Vision RS

Skoda drar nu täcket av inte mindre än två stycken RS-bilar som kommer att ställas ut på mässan i Paris. Dels handlar det om suven Kodiaq som nu kommer i ett sportigare utförande och om konceptbilen Vision RS som förhandsvisar ett kommande krutpaket. Kodiaqen beskrivs som den snabbaste sjusitsiga suven runt Ringen och det är också den första suven från tillverkaren som får tilläggsnamnet. I det här fallet innebär det bland annat att det under huven lurar en biffigare maskin och att bilen får ett sportigare utseende. Motorn man har valt att använda är en dubbelturbomatad dieselfyra på 2,0 liter och den ger 245 hästar och 500 newtonmeter. Samma maskin hittas även i Volkswagens modeller Passat och Tiguan. Kodiaq RS ska göra 0-100 km/h på sju sekunder och toppa 220 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Som standardmonterat finns bland annat adaptivt chassi, sex stycken olika körlägen, progressiv styrning, LED-strålkastare och digitalt instrumentkluster. Stolarna är klädda i Alcantara och det går att få antingen fem eller sju sittplatser. Dynamic Sound Boost är också standard och det är en teknik som fejkar ut häftigare motorljud i högtalarna. Kanske roligare än knattrig diesel men knappast särskilt roligt ändå. Konceptet Vision RS Concept spinner vidare på RS-tankarna och här har man valt att använda sig av en hybriddrivlina. Den består av en bensinmotor på 1,5 liter som ger 150 hästar som kopplats ihop med en elmotor på 75 kW. Den sammanlagda effekten anges till 250 hästar och 0-100 km/h ska gå på 7,1 sekunder. På bara el ska man kunna köra upp till sju mil. En full laddning ska ta 2,5 timmar. Vad konceptbilen kommer att mynna ut i får framtiden avgöra. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes lilla krutpaket A35 är här
Bjuder på 306 hästar

I februari presenterade Mercedes nya kantiga A-Klass och nu är det dags för en prestandaversion av modellen att göra entré. Den här kallar man för A35 och det är ett riktigt litet krutpaket med fyrhjulsdrift och en ny turbomatad fyra som ger hela 306 hästar och 400 newtonmeter. Bilen har en sjustegad dubbelkopplingslåda kopplad till motorn och tar sig från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förutom rappare maskin har bilen även ett chassi som uppdaterats, ett sportigare utseende, roligare avgassystem med runda pipor istället för rektangulära och bättre bromsar. På tillvalslistan finns bland annat ett adaptivt fjädringssystem med tre olika körlägen. Premiär blir det på bilmässan i Paris den 2 oktober. Några priser har vi inte än. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2017

Vi har kollat in nya Skoda Karoq
Världspremiär i Stockholm igår

Världen är ibland lite snurrig, i går åkte jag från Barcelona där det var testkörning av en svensk bil hem till Stockholm där det var världspremiär av en tjeckisk bil. Skoda hade nämligen flugit in 420 journalister från världens alla hört till Artipelag utanför Stockholm för att visa upp lillebrodern till Skodas lite större SUV Kodiaq. Den nya lillebrodern heter Karoq och frågan är nu hur det här står sig bland konkurrenterna eftersom Kodiaqs främsta egenskap är utrymmena. Karoqen är iofs också rymlig och man satt bra både fram och bak. I baksätet fanns det gott om plats för benen. I bagageutrymmet går det in 521 liter. Den närmsta konkurrenten är troligen Seat Ateca som i princip är samma bil med annan logga i fronten. Men Skoda gillas ju betydligt bättre än Seat här i Sverige så det är ingen högoddsare att Karoq kommer att vinna över Ateca i försäljningsstatistiken. Skoda hoppas sälja 2800 bilar under nästa år. En stor konkurrensfördel för både Ateca och Karoq är priset där Atecan kostar 209.000 kronor. Något pris finns inte på Skodan men det är väl ingen vild gissning att det kommer att ligga där omkring. Då får man en enliters bensinare på 115 hästar. Förutom den finns en starkare bensinare på 150 hästar och tre dieslar på 115, 150 och 190 hästar att välja mellan. En rolig sak är att Karoq är första Skoda-modellen som har digital instrumentering. Man kan även köpa till adaptivt chassi, fyrhjulsdrift men standard är autobromsen Front Assist. Säljstart är vecka 37 och runt jul beräknas de första bilarna komma till Sverige. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0
2016

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0

Lincoln presenterar nya Continental
Fortfarande lik en Flying Spur?

Förra året presenterade Lincoln en ny Continental i konceptutförande och det blev genast käbbel om att bilen var för lik Bentleys Flying Spur. Nu visas modellen i produktionsutförande i Detroit och likheterna har blivit allt mindre. Vi får tyvärr inte reda på så jättemycket om bilen för närvarande men klart är att det under huven bor en V6:a på 3.0 liter med dubbla turbo. Den levererar 400 hästar och har ett vrid på 542 Nm. Motorn har tagits fram exklusivt för Lincoln och kommer alltså inte gå att hitta i några andra bilar. Den kopplas till ett avancerat fyrhjulsdriftssystem och det ska även finnas ett adaptivt styrsystem på tillvalslistan som tillsammans med Lincoln Drive Control erbjuder tre olika körlägen - Comfort, Normal och Sport. Modellen utrustas även med ett automatiskt bromssystem som kniper in om olyckan skulle vara nära. På insidan parkerar man sig själv i stolar som kan justeras i hela 30 olika positioner och som kan bjuda på massage, värme och kyla. Akustiskt laminerat glas och Active Noise Control ser till att hålla bullernivån i kupén nere, och ljudsystemet från Revel ser till att göra det motsatta. En sak som får bilen att sticka ut är bland annat dörrhandtagen på utsidan som är lite finurligt placerade och som med bara ett enkelt knapptryck öppnas från insidan. Nya Continental kommer att tillverkas i Michigan och börjar säljas till hösten. Vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2015

Kurvsmiskare men ingen bansmiskare
Jag har kört nya Mini John Cooper Works

Småbilar i dag är inte hur småbilar alltid har varit. Nästan varenda tillverkare erbjuder i dag en prestandaversion av en befintlig småbil men hos Mini kan man faktiskt blicka tillbaks så långt som till 60-talet och träffa på fenomenet redan då i form av Cooper S. Versionen fick givetvis följa med när BMW återupplivade märket igen 2001 och det blev inte helt oväntat väldigt välkommet. Precis som förr finns det även ett namn för de som vill ha ännu mer prestanda - John Cooper Works. Förra året presenterades den tredje generationen under BMW:s styre och denna har jag satt tänderna i på slingriga vägar i Toscana-området. Och det är precis där den hör hemma, och inte på en racerbana som man först kanske hoppas på. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2014

Mazda lyfter 6
Får fyrhjulsdrift

Det är många biltillverkare som presenterar nyheter nu och en av dem är Mazda. Det vi ser här är nya 6:an som får sig ett litet ansiktslyft men det är inte det som är mest intressant - modellen erbjuds nu nämligen även med fyrhjulsdrift. Utseendemässigt får grillen en liten uppdatering och strålkastarna finns numera med full-led och adaptivt helljus. Baktill har man ändrat formationen lite på lysdioderna. På insidan har infotainmentskärmen hoppat upp på instrumentpanelen och kvaliteten överlag ska vara högre än tidigare. Ljudnivån i kupén ska även ha sänkts med 25 procent. Under locket är det fortfarande samma motorer som tidigare vilket innebär tre som går på bensin och två som går på diesel med effekter som sträcker sig från 145 till 192 hästar. Nytt är alltså drivningen på alla fyra som går att få till dieselmotorerna om man väljer kombin Wagon. Till det går det att välja antingen manuell eller automatlåda. Nya Mazda 6 kommer till Sverige i mars men hur prislistan ser ut får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar upp ny V-Klass
S-klassen för minibussar

Mercedes inför lite klass i minibuss-segmentet och visar nu upp en ny version av modellen V-Klass. På insidan får det plats upp till åtta personer och av bilderna att döma så ser det ju riktigt trevligt ut att färdas i den här. Bilen går att få med två olika hjulbaser och tre längder (från 4,89 meter till 5,37 meter). Två olika utrustningsnivåer finns, V-Klass och V-Klass Avantgarde och det är inte helt oväntat den senare som bjuder på mest lyx. I basutförandet finns det bakom föraren fyra individuella fåtöljer med armstöd på två rader, sen går det även att få en två- eller tresitssoffa. Allt går att plocka bort om man någon gång skulle behöva ett enormt lastutrymme. Motorversionerna kallas för V200 CDI, V220 CDI och V250 BlueTEC och effekten sträcker sig från 134 till 187 hästar. Grunden är en turbomatad fyra på 2.1 liter och det är V220 CDI som är den snålaste med sin förbrukning på 0.57 liter per mil. Till denna motor kopplas en manuell sexväxlad låda. Bussen har en gedigen tillvalslista och där hittar man bland annat en 360-graderskamera, döda-vinkeln-varnare, adaptivt helljus och annat inom säkerhetsbiten. Nya V-Klass börjar säljas i mars till ett ännu okänt pris. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2013

Adaptivt säkerhetsbälte ska öka säkerheten
Lindrar kraften mekaniskt

När man rycker till i ett bälte tar det snabbt stopp. Och ni som har varit med om en krock vet att den upplevelsen inte är så trevlig, även om bältet gör sitt jobb. Nu har svenska Autoliv visat upp ett säkerhetsbälte där rullen innehåller ett kugghjul med en fjäder. Det här kugghjulet bromsar vid en krock upp bältet och fångar på ett bättre sätt upp kroppen. Den här lösningen skulle kunna göra att framförallt barn fick mindre påfrestningar på kroppen på grund av bältet vid en krock. Om biltillverkarna snappar upp idén återstår att se, men i mina öron låter den rätt så vettig. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida