41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Feber har blivit snabbare även med annonser
Och bättre ska det bli!

Säga vad man vill om annonser, men de gör att Feber finns. Ju fler desto bättre tycker ekonomiavdelningen, helst inga alls tycker nog de flesta användare. Andelen som surfar på Feber som använder adblockers har faktiskt gått ner, något som vi både är väldigt stolta och tacksamma över. Att sälja annonser i dag är rätt knepigt mot för några år sedan, men också väldigt mycket enklare. Då gjorde man alla dealar manuellt och hela processen var rätt yxig men kontrollerad. Vi visste exakt vem som skulle annonsera när. Det här var på tiden då flash regerade, mycket tid gick åt till att bråka med annonsörer som levererade flash-banners som dödade en normal dator. Men vi visste iaf exakt vem som skulle annonsera när och om vad. I dag är det helt annorlunda. I princip alla annonsvisningar du ser på Feber, eller i alla fall 70 procent, köps på så kallade börser i realtid. En server får frågan att en annonsvisning är på gång, skickar frågan till flera olika börser och hundratals köpare som tittar på visningen (vilken site, vilken användare osv) och så vinner någon budgivningen. Då börjar annonsmaterialet skickas från en annan server till webbläsaren. Fördelen är att flash är dött och krångligt annonsmaterial skapar krångel, så materialet är oftast bara en bild. Nackdelen är att vi har sämre koll på vem som faktiskt annonserar hos oss. Och som ni förstår tar det lite tid med de där frågorna. En vanlig sida på Feber har fem annonser, så allt detta sker dessutom fem gånger. Det här har varit ett rejält gissel för oss men för några veckor sedan bytte vi lite annonssystem i kedjan och sedan dess går det faktiskt betydligt snabbare. I dag tar det två sekunder för en normal sida att laddas och två extra sekunder innan alla annonser är laddade. Jag vill påpeka att det här är innan precis allt är laddat, själva grundsidan laddas betydligt fortare, oftast på ett ögonblick. Fyra sekunder är helt ok, men vi är inte nöjda. Vi kommer att byta mer saker i kedjan under hösten så förhoppningsvis kan vi dra ner de annonssekunderna en smula till. Jag vågar inte riktigt tro på det, men vi siktar på en sekund. Själva tiden för sidinnehållet har vi haft under sekunden tidigare, så det ska vi försöka komma ner till igen. Att det har växt till två sekunder igen är faktiskt lite pinsamt. Målet är alltså en sekund för innehållet och en sekund för reklamen. Inte mer. Tack till alla er som besöker Feber och extra stort tack till er som gör det utan adblocker. Tack! Tumnagel
48.0°
0

Adblockers förbjuds inte i Tyskland
Många mediaföretag hade hoppats på det

En domstol i Tyskland har dömt till företaget Eyeos fördel och kommer inte förbjuda dem att erbjuda sin programvara Adblock Plus till tyska användare. Flera tyska mediaföretag hade vänt sig till domstolen för att få dem att förbjuda Adblock Plus (ABP), en programvara som rensar bort annonser på webbsidor som inte är vitlistade. Det verkar vara lite olika villkor för vad som gäller för att bli tillagd på ABP:s så kallade vitlista då vissa verkar bli tillagda dit utan kostnad medan vissa företag ska ha fått betala för att hamna där. Förra året så vann den tyska förläggaren Axel Springer mot Eyeo då en domstol ansåg att Eyeo inte fick ta betalt av Axel Springers publikationer för att bli vitlistade i Adblock Plus. Då gårdagens dom och den från förra året delvis motstrider varandra så förväntas fallet tas upp av Tysklands högsta domstol någon gång i framtiden. Tumnagel
66.5°
0

Chrome kommer att börja blockera vissa annonser nästa år
Störiga annonser försvinner i Googles webbläsare

Google skriver i ett blogginlägg att i början av nästa år kommer deras webbläsare Chrome automatiskt att blockera vissa annonser på webbsidor. Det handlar om annonser som anses försämra upplevelsen för en användare på både mobil och dator. Ni kan se vilka typer av annonser det handlar om på bilden ovan. Google har med hjälp av något som kallas för Better Ads Standards identifierat dessa typer av annonser som störande. Better Ads Standards togs fram efter det att branschorganisationen Coalition for Better Ads hade genomfört en undersökning där man frågade 25.000 personer vilka typer av annonser på webben som irriterade dem mest. Att Google nu väljer att automatiskt filtrera bort vissa annonser på webbsidor motiverar man med att dessa annonser kan uppfattas vara så irriterande att användare kan installera adblockers som blockerar alla annonser om inte de mest irriterande annonserna blockeras automatiskt. Tumnagel
86.8°
0

Så här fungerar våra annonser!
Det där som vi lever på

För att betala våra löner och servrar och sånt behöver vi dra in pengar. Det gör vi genom att visa annonser för er som är besökare och så tar vi betalt för det. För några år sedan var det en rätt enkel historia, man sålde in en kampanj och visade upp banners. Man hade väldigt lite koll på om annonserna faktiskt hade blivit sedda utan tittade mest på om folk hade klickat på dem, vilket ju är ett dåligt värde. Väldigt många annonskampanjer handlar ju inte om att folk ska agera i den sekunden man ser annonsen utan kanske långt senare. I dag sköts väldigt stor del av vår annonsförsäljning på olika börser. Vi erbjuder helt enkelt en placering där en annons kan visas och så budar olika annonsörer på att få synas på den. Och det man mäter i dag är främst synligheten och inte klick. Man mäter helt enkelt om annonsen har setts (minst 50 procent av annonsen måste synas i minst en sekund). Själva köpen görs automatiskt av olika system men det är ändå en del handpåläggning. Annonsören kanske vill synas just hos oss på Feber, nå en viss målgrupp (exempelvis män, eller teknikintresserade), nå personer som bor i ett visst område eller så har de koll på att just du har varit på deras hemsida tidigare eller letat efter flygresor på olika resesiter. Som ni förstår krävs det data för att göra bra köp. Vi säljer ingen data om er som besöker oss men annonsören kan ändå samla in viss data när de visar en annons hos oss för att till exempel inte visa den igen om du är på en annan sida där de vill annonsera. De kan dock köpa data på andra ställen och använda detta för att visa eller inte visa annonser för just dig här på Feber. När man surfar på nätet vill man ju ha relevanta annonser och då krävs det att man lämnar ifrån sig data om sig själv. Samtidigt så vill man kanske inte lämna från sig data. Googles affärsmodell är ju att samla in data om dig och sälja den informationen, men de brukar oftast förlåtas för detta eftersom de samtidigt ger dig relevanta tjänster som blir bättre ju mer data de har. Ett vågspel helt enkelt. Men tillbaka till de där börserna. Det är alltså inte så att det finns en oändlig pott med annonsörer och kampanjer där vi sitter och handplockar det som vi vill ska synas för er. Det är köparens marknad, vi erbjuder en plats, sätter ett pris och så får företag buda på den platsen. Självklart blockerar vi massor av företag med uppenbart tveksamt uppsåt eller kampanjer som helt enkelt är usla. Det vi mäts på är som sagt synligheten så vill du göra oss en tjänst, se till att annonserna syns på din skärm... Förutom vanliga annonser finns det en typ av annonser som blir vanligare och vanligare. Branschordet för dem är "native" och enkelt är det att företag köper plats som har en redaktionell utformning men som är tydligt annonsmärkt. Här får annonsören en rätt unik chans att synas på ett bra sätt direkt i vår miljö. Här har vi också mycket större chans att påverka innehållet, hur det ska vara utformat och hitta samarbeten som är relevanta. Just nu kör vi kampanjer för ett bilmärke, en mobiltelefon och för solceller. Alla tre tycker jag känns relevanta. Det här är dock ett svårt område och vi jobbar stenhårt på att bli bättre och bättre. Vår makt över innehållet skiljer sig också från kampanj till kampanj. Det här var lite kort om hur vår annonsaffär fungerar. Vi uppskattar väldigt mycket all feedback vi får på våra annonser och vi uppskattar verkligen alla er som inte använder adblockers här på Feber. Det är faktiskt så att andelen adblockers minskar hos oss vilket jag hoppas beror på att vi gör bättre och bättre saker. Just ja, en sak till. De där börserna och fokuseringen på synlighet har gjort att fler och fler banners är väldigt enkla och inte ens är animerade. Detta är så klart något som vi uppskattar och som vi tror att ni också uppskattar. Tumnagel
79.9°
0

Kommer det annonsblockerare till Chrome?
Google vill ta bort störande annonser

Annonser på webben har länge varit ett sorgebarn, minst sagt. Att det har varit så dåligt har gjort att många installerat adblockers. Sent ska dock syndaren vakna, under den senaste tiden har initiativ tagits både här i Sverige och utomlands där större spelare satt upp riktlinjer för vad som är en bra annons för användaren. En av dessa är Google som straffar framförallt mobilsiter som beter sig på ett dåligt sätt mot användaren. Nu tar man, kanske, nästa steg i detta då källor säger att Google kommer att lägga till en annonsblockerare till Google Chrome, både på desktop och i mobilen. Men det kommer inte att vara en klassisk annonsblockerare som blockar allt utan man tar "bara" bort annonser som är irriterande. Det är saker som är för stora, låter och på andra sätt är störande. Det är fortfarande inte helt klart om detta kommer till Chrome men ingen skulle väl bli speciellt ledsen över detta. Tumnagel
68.2°
0

Forskare tar fram en smartare adblocker
Kan "se" vad som är annonser på Facebook

Forskare på de amerikanska universiteten Princeton och Stanford har utvecklat en så kallad adblocker som de själva säger är bättre än de adblockers som finns tillgängliga idag. Forskarna började arbeta på sin Perceptual Ad Blocker förra sommaren då Facebook gjorde så att deras annonser mer såg ut som traditionella inlägg på sajten. Till skillnad från traditionella adblockers så försöker inte Perceptual Ad Blocker att identifiera annonser genom att studera kod utan istället gör den det på samma sätt som vi människor identifiera annonser, genom att helt enkelt "titta" på inläggens innehåll. På bilden nedan kan ni se vissa saker som Perceptual Ad Blocker "ser" och som gör att den klassar vissa inlägg som annonser. Perceptual Ad Blocker finns tillgänglig som extension till webbläsaren Chrome men den upptäcker bara annonser, den tar inte bort dem. Som synes i mitt exempel ovan blir detta nästan ännu mer irriterande än Facebooks traditionella annonser då blockering tar det mesta av fokuset på skärmen. Tumnagel
53.8°
0
2016

Sverige är bäst på att blockera annonser
Heja Sverige?

Enligt en rapport från Adobe så använder 28 procent av alla svenskar någon form av adblock-mjukvara. Det är mest av alla länder som undersöktes i denna rapport. Tätt efter Sverige ligger Tyskland med 27 procent och på tredje plats ligger Danmark med 26 procent. Enligt Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud, så är det höga antalet en indikation att kvaliteten på annonserna i dag inte lever upp till krav på relevans utan i stället uppfattas om ett irritationsmoment. Rapporten visar även att en så stor andel av internettrafiken hos svenskarna är annonsgenererad. 71 procent av trafiken till svenska sajter är annonsgenererad vilket är högre än europeiska genomsnittet vilket ligger på 68 procent. Branschen har länge försökt få användare acceptera annonser men det är, om man skall tro datan öven, en nöt som de ännu inte lyckats knäcka. Google, Facebook samt andra annonsjättar skapade nyligen Coalition for Better Ads vars mål är att se till att användare får en bättre annonsupplevelse så de inte längre känner behovet att installera adblock-mjukvara. Tumnagel
43.7°
0

Google avslutar samarbete med Adblock Plus
Gillar inte att de ska börja sälja annonser

I går berättade vi om att AdBlock Plus gått ut och sagt att man kommer att placera "acceptabla" annonser på sidor där man blockar annonser och dela den intäkten som blir med publicisterna. Ett utspel som nog inte gillades av någon alls, varken användare eller publicister. En av de som skulle leverera annonser till plattformen var Google. Men Google verkar inte riktigt ha varit med på detta för nu går man ut och säger att man har brutit all kontakt med AdBlock Plus och dess moderbolag. - We were just as surprised by the announcement as you were, säger en representant från Google. This is not a business that we want to be a part of. Visst är det så att annonsörer vill nå de som använder adblockers men det känns inte som att man gör det till varje pris. Det kommer nog därför inte att bli jättelätt för AdBlock Plus att få igenom sin idé, som är den värsta äta-kakan-och-ha-den-kvar-idéen det här året i alla fall. Tumnagel
65.6°
0

Betala dina favoritsajter med webbläsare Brave
Visa din uppskattning genom bitcoins

Tidigare i år skrev vi om webbläsaren Brave vars affärsmodell är att filtrera bort sajters egen reklam, ersätta den med sina egna annonser och sedan splitta intäkterna mellan användarna, sajterna som är med i upplägget samt sig själva. Nu implementerar man en ny funktion som ger Brave-användare möjlighet att betala sina favoritsajter i bitcoins. Tanken är att användare ansluter sin bitcoin-plånbok till Braves betalnignssystem, väljer en pott man vill betala varje månad och sedan splittas denna potten procentuellt mellan favoritsajterna som användaren har valt. Det går även att donera pengar till favoritsajterna manuellt om användarna skulle föredra det. Braves förhoppning är att användare via de här två olika systemen ska få användare att sluta använda så kallade adblockers då man hoppas att sina egna annonser är mer lättladdade och inte spårar användarna på samma sätt som sajternas egna annonser i många fall gör. Ni kan läsa mer om Brave i den inlänkade artikeln nedan och vill ni testa Brave är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Webbläsaren finns till Windows, MacOS, Linux, iOS samt Android, Tumnagel
37.0°
0

Facebook försöker gå runt adblockers
Och låter dig styra vilka annonser du får se

Annonser kan vara sjukt irriterande och det är upp till oss som levererar annonser att leverera så bra annonser som möjligt, så att ni som får se dem inte blir irriterade utan istället förhoppningsvis får ut något av dem. Säga vad man vill om Facebook och att de vet allt om en, men annonserna försöker de faktiskt göra rätt ok. De är oftast rätt enkla och smälter in med det övriga innehållet. Lite väl mycket kanske eftersom det ofta inte är solklart vad som är annons och vad som inte är annons. I webbversionen av Facebook har adblockers länge fungerat väl, ur användarens perspektiv. Men nu gör Facebook förändringar som gör att deras annonser inte kommer att blockas av adblockers. I alla fall inte just precis just nu, de som gör adblockers kan ju också uppdatera på sitt håll för att blocka annonserna. Det verkar som att Facebook helt enkelt försöker göra så liten skillnad mellan vanligt innehåll och sponsrat innehåll att adblockers inte ska märka skillnaden. Facebook säger också att man har fått erbjudanden från de som gör adblockers att betala för att få igenom sina annonser. Detta har man dock valt att inte göra. Samtidigt som man gör detta så gör man det också möjligt för användarna att gömma annonser man inte är intresserade av och få mer annonser av ämnen man faktiskt är intresserade av. Hur detta funkar visar man i videon ovan. Tumnagel
25.3°
0
Nästa sida