Quantcast
m

Det verkar som om coronaviruset är luftburet
Dags att komma på det nu?

Världshälsoorganisationen WHO medger nu att det finns vissa tecken som tyder på att coronaviruset som sprider covid-19 kan vara luftburet. Detta är något som WHO erkänner efter det att 239 forskare från 32 länder i en rapport uppgett att de sett tecken på att smittan kan vara luftburen. Maria Van Kerkhove, som är WHO:s tekniske chef för covid-19-arbetet, säger bland annat i ett uttalande: "We have been talking about the possibility of airborne transmission and aerosol transmission as one of the modes of transmission of COVID-19.The possibility of airborne transmission in public settings - especially in very specific conditions, crowded, closed, poorly ventilated settings that have been described, cannot be ruled out. However, the evidence needs to be gathered and interpreted, and we continue to support this" Fram tills nu har WHO hävdat att covid-19 primärt sprids via droppsmitta och inte varit luftburet. Forskarna bakom rapporten som skickats till WHO uppmanar nu organisationen att uppdatera sina riktlinjer för hur allmänheten ska kunna skydda sig mot viruset och förhindra att smittade eventuellt sprider det vidare. Tumnagel
24.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Världens mest aerodynamiska lyxbil
Det säger Lucid om sin Air

Lucid Motors har nu testat modellen Air i en vindtunnel hos Windshear och resultatet blev att den har en dragskoefficient på 0.21. Det gör den, enligt Lucid, till världens mest aerodynamiska lyxbil. Jean-Charles Monnet som är Aerodynamicist hos Lucid säger följande: "We applied lessons learned from shaping the world’s highest performance racing machines as integral to the Lucid Air’s design process. It’s not just about achieving the lowest coefficient of drag. It’s also key to have a highly balanced performance vehicle with precisely managed airflow in all aspects." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

NASA döper sitt huvudkontor till Mary W. Jackson
Efter NASA:s första svarta kvinnliga ingenjör

NASA meddelade i veckan att man kommer att döpa sitt huvudkontor till Mary W. Jackson NASA Headquarters vilket man gör för att hylla NASA:s första svarta kvinnliga ingenjör Mary W. Jackson. NASA:s chef Jim Bridenstine kommenterar det nya namnet på deras huvudkontor i Washington: "Mary W. Jackson was part of a group of very important women who helped NASA succeed in getting American astronauts into space. Mary never accepted the status quo, she helped break barriers and open opportunities for African Americans and women in the field of engineering and technology. Today, we proudly announce the Mary W. Jackson NASA Headquarters building. It appropriately sits on ‘Hidden Figures Way,’ a reminder that Mary is one of many incredible and talented professionals in NASA’s history who contributed to this agency’s success. Hidden no more, we will continue to recognize the contributions of women, African Americans, and people of all backgrounds who have made NASA’s successful history of exploration possible." Mary W. Jackson inledde sin karriär inom det amerikanska rymdprogrammet National Advisory Committee for Aeronautics 1951, organisationen som 1958 blev NASA (National Aeronautics and Space Administration). Hon arbetade för NASA i lite olika roller fram till sin pension 1985. Jackson dog 83 år gammal 2005. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford Mustang Mach 1 är tillbaka
Ett mellanting mellan GT och Shelby

1968 släppte Ford lös Mustang Mach 1 för allra första gången. Nu är muskelbilarnas muskelbil tillbaka i ny skepnad och tanken med den här är att den ska vara något för den som tycker vanliga GT är för vek men Shelby lite för vass. Under huven sitter en mullrande V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger här 480 hästar, 569 newtonmeter i vrid och har begåvats med Ford Performance-delar från Shelby GT350 och GT500. Till paketet sitter samma sexstegade manuella låda som man hittar i GT350. Här är den dock uppdaterad med varvtals-matchning, Twin Disc-kopplingen från GT och en växelspak med korta slag. Vill man inte spaka själv kan man även få bilen med den tiostegade SelectShift-automatlådan. Drivningen sker oavsett självklart endast på bakhjulen. Utseendemässigt får nya Mach 1 en ny grill med två runda fejkade strålkastar-platser, ny frontspoiler med andra luftintag, en stor splitter längst ned, andra sidokjolar och diffusorn från Shelby GT500 där bak som myser tillsammans med fyra runda avgaspipor. En liten vingläpp på bakluckan avslutar det hela. Även fälgarna är unika och de är en hyllning till de klassiska Magnum 500-fälgarna. Köper man bilen med tillvalet Handling Package får man ännu fler aerodynamiska bitar, det är den gråa bilen på bilderna. Försäljningen drar igång nästa vår men vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Russell Carr snackar om designen på Lotus Evija
Kan inte bara vara aerodynamisk, måste vara snygg också

I det här klippet pratar Russell Carr som är designer på Lotus om den kommande eldrivna superbilen Evija. Självklart måste en sån här bil vara aerodynamisk, men den måste även vara vacker för att kunna locka till sig kunder. I mitt tycke har Lotus lyckats med båda sakerna och i klippet får vi reda på mer om hur man har tänkt kring alla detaljerna. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lightning Motorcycles jobbar på en helt täckt motorcykel
Fokus på aerodynamik

Vi har tidigare skrivit om Lightning Motorcycles eldrivna motorcyklar. Nyligen började det florera rykten om att de hade en ny elhoj på gång, något som skulle skilja sig väldigt mycket mot vad som finns på marknaden idag. Nu bekräftas ryktena då man har sett en helt täckt hoj vara ute och köra på gatorna. Medier har pratat med vdn Richard Hatfield som bekräftar den nya prototypen och förklarar att det är en idé om att få till aerodynamiken så mycket bra det bara går för att på så vis få ännu bättre räckvidd. Om det vi ser i videon någonsin kommer att nå ända fram till produktion återstår att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 till Europa nästa år
Kommer kosta runt en miljon

Nya Chevrolet Corvette säljs redan i USA men Europa får snällt vänta till andra halvan nästa år. Modellen som numera har mittmotor kommer dock att få lite mer effekt när den väl hittar hit, och som väntat ett lite högre pris än i staterna. Bilarna som kommer att säljas här har Z51-paketet som standard vilket innebär större bromsskivor från Brembo, diffbroms, sportavgassystem, justerbara dämpare och aerodynamikpaket. V8:an som är på 6,2 liter ger även 502 istället för 497 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även LT2-paketet är standard vilket ger dig en åtta tum stor infotainmentskärm, stolar som både kan värma och kyla, backkamera, head up-display och högtalare från Bose. Priset för den europeiska versionen kommer att börja på 81.700 pund för coupén och 87.110 pund för cabben. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Tobii lanserar Tobii Pro Glasses 3
Ny version av de svenska eyetracking-glasögonen

Det svenska företaget Tobii lanserar nu en ny version av de eyetracking-glasögon som man ursprungligen släppte för cirka tio år sedan. Det handlar om ett par glasögon som primärt är utvecklade för olika slags studier där man följer användares ögonrörelser. Den nya versionen av glasögonen har fått namnet "Tobii Pro Glasses 3" och är försedda med eyetracking-teknologi med kameror och belysare ingjutna i glaset. Den nya versionen ska dessutom ha försetts med en bättre vidvinkel-kamera än sina föregångare vilket säkerställer att glasögonen filmar en mycket större del av användarens synfält. Professor Barbara Chaparro, ansvarig för Research in User eXperience Lab vid Embry-Riddle Aeronautical University, har testat Tobii Pro Glasses 3 och hon säger: "Vi har märkt en stor skillnad med Tobii Pro Glasses 3 och den nya vidvinkelkamerans utökade synfält, speciellt vid undersökningar utomhus. Nu kan vi se vad personer tittar på längre ut i periferin samt hur de följer och uppfattar skyltar. Det är viktigt att bibehålla kalibreringen mellan olika ljusförhållanden, vilket fungerade utmärkt både i skymning och i solljus. Tobii Pro Glasses 3 är dessutom mycket bekväma och diskreta, vilket är en viktig faktor när man eftersträvar objektiv data." Tobii har inte släppt någon prisinformation om Tobii Pro Glasses 3 men prissätts de som sina föregångare så kan de antagligen bli rätt så dyra. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Touring Superleggera teasar Berlinetta Aero
Retro-inspirerad sportcoupé

Touring Superleggeras senaste skapelse heter Berlinetta Aero och nu får vi en första teaserbild på bilen. Det här ska vara en retro-inspirerad coupé med svepande linjer som ska följa i fotspåren av klassikern Alfa Romeo 8C 2900B Speciale Tipo Le Mans. Planen var att visa den nya bilen på årets Goodwood Festival of Speed men eftersom eventet är framflyttat kanske det istället sker en avtäckning online. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

NASA undersöker system som ska bevaka interstellära föremål
Satelliter ska jaga ikapp asteroider som kommer in i vårt solsystem

NASA har gett forskare på MIT i uppdrag att undersöka möjligheten att bygga upp en ring av satelliter i rymden vilka skulle kunna bevaka, förfölja och observera interstellära objekt som kommer in i vårt solsystem. Det händer då och då att interstellära objekt på väg mot okända destinationer passerar genom vårt solsystem och tanken är att systemet skulle kunna hjälpa forskare på jorden att bättre analysera och undersöka dessa. Satelliterna i systemet är tänkta att ligga vilande i en ring runt solen och när ett interstellärt objekt upptäckts ska den satellit som anses ligga bäst till aktiveras. Denna ska därefter jaga efter det upptäckta föremålet för att studera detta. Det föreslås även att satelliten skulle kunna lägga en mindre satellit i omloppsbana runt det interstellära föremålet som skulle kunna följa med objektet på sin fortsatta resa även när det väl lämnar vårt eget solsystem. NASA har beviljat bidrag till MIT:s Department of Aeronautics and Astronautics (AeroAstro) för en så kallad fas 1-studie i deras NIAC-program (NASA Innovative Advanced Concepts). Det innebär dock inte att det på något sätt kommer att byggas utan bara att man ska studera möjligheterna till att eventuellt bygga upp ett sådant system i framtiden. Här ovan syns en illustration på den interstellära asteroiden Oumuamua som passerade igenom vårt solsystem 2017 - 2019. Här nedan hittas en skiss på hur MIT:s system för att övervaka interstellära objekt skulle kunna se ut. I de inlänkade artiklarna nedan hittas några andra NIAC-koncept som NASA undersökt de senaste åren. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bentleys första elbil blir en högbyggd sedan
En SUV har för dålig aerodynamik

Vi har tidigare skrivit att Bentleys första elbil ska dyka upp innan 2025 och nu får vi reda på lite mer vad det handlar om för typ. Det blir ingen SUV som är så populärt utan istället en högbyggd sedan som ska fungera som ett nytt flaggskepp. Att man har valt just en sedan sägs vara för att den är mycket mer aerodynamisk än vad en SUV är, och genom att göra den nya bilen högbyggd ska man ändå kunna köra i lite terräng. Något som ingen någonsin kommer att göra, men ändå. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

VoltAero har testat hybridflygplanet Cassio
Har både elmotorer och förbränningsmotor

Den franska flygplanstillverkaren VoltAero har testflugit sin hybridmodell Cassio, ett flygplan som drivs av både el- och förbränningsmotorer. Flygplan som dessa kan antagligen bli aktuella åtminstone under den övergångsperiod som kommer att ske innan vi någon gång i framtiden förhoppningsvis kan gå över till helt elektriska flygplan. Den modellen av Cassio som VoltAero nu testat har två eldrivna motorer på vingarna och en förbränningsmotor där bak. Framöver kommer man dock att ersätta förbränningsmotorn där bak med en hybridmotor som består av tre elmotorer på 60kw kombinerade tillsammans med en förbränningsmotor på 300kw skriver New Atlas. I framtiden planerar VoltAero att släppa Cassio med 4, 6 eller 9 sittplatser. Toppfarten beräknas ligga på cirka 370 km/h och flygplanet ska kunna hålla sig i luften i cirka 3,5 timmar. De första versionerna kommer eventuellt att börja levereras nästa år men vad dessa kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det är okej att använda desinficeringsmedel på Apples prylar
Apple uppdaterar skötselråd för coronatider

Apple har uppdaterat skötselråden gällande rengöring av deras produkter och man säger nu att det är okej att rengöra Apple-produkter med desinficeringsmedel som innehåller alkohol. Tidigare har Apple avrått från att använda alkoholbaserade rengöringsprodukter på deras produkter. Anledningen till att Apple nu har ändrat i sina rengöringsråd tros bero på den pågående spridningen av coronavirus då alkoholbaserade rengöringsmedel ofta är bättre på att göra ytor virus- och bakteriefria. I flera olika undersökningar har forskare kunnat se att coronaviruset har haft möjlighet att överleva på telefoners skärmar i allt från två timmar i upp till nio dagar skriver Wall Street Journal. Apple avråder fortfarande sina kunder från att använda fönsterputs, hushållsrengöringsmedel, aerosolsprayer, lösningsmedel, ammoniak, slipmedel eller rengöringsmedel som innehåller väteperoxid för att rengöra skärmar och annat från Apple. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

McLaren har byggt ännu en Longtail
Det här är 765LT

McLaren fortsätter sitt jobb med att erbjuda specialversioner av befintliga modeller och nu presenteras Longtail-behandling till 720S. Den här heter 765LT och det är en lättare, mer kraftfull och ännu bättre presterande version av den redan mycket potenta bilen. Modellen får ett helt nytt aerodynamik-paket i kolfiber runt om, större diffusor bak och en aktiv stor vinge på bakluckan som även fungerar som en luftbroms. Vingen ser även till att släppa ut massa varm luft från motorrummet. I hjulhusen sitter titanbultade smidda fälgar klädda med Pirelli P Zero Trofeo R-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsar och dessa har samma bromsok som modellen Senna. Som väntat har även dämpare och fjädring uppdaterats. Kraften hämtas ur den beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den har fått smidda aluminiumkolvar, en annan soppapump, en omarbetad oljepump och modifierad ECU. Effekten ligger på 765 hästar och vridet på 799 newtonmeter. Drivningen sker endast på bakhjulen och den sjustegade dubbelkopplingslådan har optimerats ytterligare för att kunna växla snabbare. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,7 sekunder, 0-200 tar 7,2 och toppfarten anges till 330 km/h. Jämfört med 720S är 765LT 79 kilo lättare och vågen stannar därför på 1229 kilo. 18 kilo har sparats bara på att byta ut sportstolarna som finns i 720S till de kolfiberskal som sitter där nu. Bekvämligheter som AC och ljudsystem har också kastats ut. Sidoglasen och framrutan är tunnare medan bakrutan är tillverkad i polykarbonat. Interiören är fylld med Alcantara, kolfibergolv och en ny kul sak man kan välja till - en glaspanel bakom stolarna som gör att man kan få en liten glimt av motorn. Endast 765 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska ske i september. Vad bilen kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar nya 911 Turbo S
Din från 2.375.000 kronor

Precis som utlovat rullar Porsche nu ut flaggskeppet i 911-serien - Turbo S. Den presenteras som både coupé och cabriolet direkt och oavsett vilken du väljer kommer du att få en vagn som bjuder på rejäl prestanda. I baken huserar en ny dubbelturbomatad 3,8-liters boxersexa som ger hela 650 hästar och 800 newtonmeter. Den är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h avverkas på kvicka 2,7 sekunder och det roliga är slut först vid 330 km/h. Karossen har breddats 45 millimeter framtill och bredden där mäter nu totalt 1,84 meter. Bredden över baken har ökat 20 millimeter till 1,9 meter. Den ökade spårvidden tillsammans med ännu bättre aerodynamik och hjul med olika dimensioner fram (20 tum med 255/35-däck) och bak (21 tum med 315/30-däck) ska ge riktigt sportiga köregenskaper. Det finns numera reglerbara kylklaffar fram och en ännu större vinge bak för mer downforce. Bilen ska finnas hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. 911 Turbo S kostar från 2.375.000 kronor medan du får betala från 2.525.000 kronor för Turbo S Cabriolet. Mer information i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida