m
2020

Forskare tar fram färg som reflekterar solljus effektivt
Kanske kan minska användningen av luftkonditionering

Forskare på amerikanska Purdue University har utvecklat en ny typ av färg som man säger reflekterar 95,5% av det solljus som träffar den, något som leder till att saker som målats med färgen kan hålla en temperatur på upp till 8 grader lägre än annat i dess omgivning. Forskarna bakom färgen tänker sig att deras färg bland annat skulle kunna fungera som ett komplement till luftkonditionering i byggnader. Enligt deras undersökningar så skulle man kunna tjäna in en dollar om dagen på driftskostnaden för luftkonditionering om en byggnad på 100 kvadratmeter målades med färgen. Joseph Peoples är en av forskarna som varit med och utvecklat färgen och han säger: "Your air conditioning kicks on mainly due to sunlight heating up the roof and walls and making the inside of your house feel warmer. This paint is basically creating free air conditioning by reflecting that sunlight and offsetting those heat gains from inside your house." Färgen reflekterar även solljuset bort från jorden så att värmen från solljuset inte stannar i vår atmosfär och bidrar till den globala uppvärmingen av vår planet. Det finns redan idag färg på marknaden som reflekterar 80% - 90% av solljuset som träffar den. Dessa färger har dock inte förmågan att sänka temperaturen lägre än det som finns i färgens omgivningar. Forskarna tror att deras nya vita färg skulle kunna produceras till en lägre kostnad än de typer av färger som reflekterar solljus som finns på marknaden idag. Det nämns dock inget om när denna "superfärg" eventuellt skulle kunna bli kommersiellt tillgänglig. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eldrivna trehjulingen Nobe kommer som cabriolet
Ska lanseras nästa sommar

Våren 2018 skrev vi om den gulliga lilla trehjuliga elbilen Nobe. Den har klassiska linjer men en modern drivlina och en trevlig interiör som bland annat bjuder på air condition. Nu presenterar man Nobe 200 C Lilian som är en cabbad version av bilen. Den här säger man ska lanseras nästa sommar. Vanliga Nobe med tak erbjuds i två stycken versioner men ingen har lanserats än. Det går dock att förhandsboka ett exemplar på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai utvecklar nytt AC-system som renar luften
Lanseras i Sydkorea först

Hyundai håller just nu på med ett avancerat air condition-system som ska förbättra luftkvaliteten inne i bilen. Systemet består av de tre nyheterna After-Blow, Multi-Air Mode och Fine Dust Indicator. Den första ser till att torka upp kondensationen som bildas och därmed hämma mögeltillväxten inuti apparaterna. I vanliga fall dräneras denna kondensation ut under en halvtimme när bilen är avstängd, men här ska den alltså få hjälp av en fläkt istället som går i tio minuter. Den känner av om ditt batteri har dåligt med kräm och går i så fall inte igång. Multi-Air Mode ser till att skicka luft genom förar- och passagerarsätet tillsammans med de vanliga utblåsen för att ge en behagligare miljö i kupén. Fine Dust Indicator mäter och visar föroreningarna i luften inuti bilen och om värdena blir dåliga kommer luftrenings-läget att dra igång för att städa upp. Tekniken ska lanseras i Sydkorea först men när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Honda går tillbaka till rattar och fysiska knappar
Pekskärmarna distraherar för mycket

Nya bilar är idag i stort sett som stora mobiltelefoner. Skärmarna på insidan har ökat i storlek och de fysiska knapparna har ersatts av touch, gester och röststyrning. Men alla gillar inte utvecklingen, och eftersom kunder hos Honda har klagat på att allt pekande stör väljer tillverkaren nu att ta ett steg bakåt och återinföra de klassiska ratt-reglagen och knapparna vi alla minns. I den senaste upplagan av modellen Jazz styrs nu inställningarna för värmen och AC:n av rattar och tryck-knappar istället. Meny-upplägget i pekskärmen har även gjorts enklare och det ska nu gå betydligt snabbare att hitta till de mest använda funktionerna. Projektledaren för bilen, Takeki Tanaka, säger följande: "The reason is quite simple - we wanted to minimise driver disruption for operation, in particular, for the heater and air conditioning. We changed it from touchscreen to dial operation, as we received customer feedback that it was difficult to operate intuitively. You had to look at the screen to change the heater seating, therefore, we changed it so one can operate it without looking, giving more confidence while driving." Tumnagel
64.4°
+
Bobby Green
0
2019
Nästa sida