m

Kina uppges ha testat hemligt rymdflygplan
Återanvändningsbar rymdfarkost kan landa som ett vanligt flygplan

Den statskontrollerade kinesiska nyhetsbyrån Xinhua News Agency rapporterar att Kina landade någon typ av rymdflygplan förra veckan efter att detta befunnit sig i omloppsbana runt jorden under två dagar. Kina har inte släppt några bilder på deras senaste rymdfarkost och det finns heller inga uppgifter om vad det heter eller har för modellbeteckning. Det spekuleras om att kinas rymdflygplan kan vara en återanvändningsbar farkost som kan landa på jorden för egen maskin, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. 2012 sköt U.S. AirForce upp den experimentella minirymdfärjan "X-37B Orbital Test Vehicle" och det spekuleras om att Kinas rymdflygplan kanske kan påminna om den även om det inte finns några bekräftade uppgifter om det. X-37B syns på bilden ovan efter att ha återvänt från rymden till jorden 2017. Kina uppgav redan 2017 att man skulle utveckla en rymdfarkost som skulle fungera mer som ett flygplan, det vill säga att farkosten skulle kunna starta och landa för egen maskin. Stämmer de senaste rapporterna från Kinas rymdprogram så ser detta ut att vara något som man nu delvis lyckats med. Enligt rapporten så ska Kinas rymdflygplan inte lyft från jorden med hjälp av egen kraft då farkosten sköts upp från jorden med en av Kinas Long March 2F-raketer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amerikanska flygvapnet testar flygande bil
Planerar att börja använda sådana i framtiden

Det amerikanska flygvapnet U.S Air Force har börjar testa olika typer av "flygande bilar" och en av dessa är Hexa från företaget Lift vilka vi har skrivit lite om tidigare. Hexa ser med sina 18 rotorer mest ut som någon slags helikopter-farkost och den går officiellt under eVTOL-beteckning, "electrical Vertical Take Off and Landing". U.S. Air Force har tidigare uppgett att de 2030 siktar på ha runt 30 stycken eVTOL-farkoster i sin flotta. Huruvida det blir Lifts Hexa som tar plats i det amerikanska flygvapnets framtida eVTOL-flotta återstår att se. Lift planerar själva att börja sälja Hexa publikt men när det sker och vad den i så fall kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedan hittas ett klipp från en tidigare testflygning med Hexa. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

USA:s rymdflygplan X-37B åter på jorden
Har varit på hemligt uppdrag i rymden i nästan två år

I helgen återvände det amerikanska flygvapnets rymdflygplan X-37B till jorden efter att ha tillbringat hela 780 dagar i omloppsbana runt jorden. Därmed slog US Air Force sitt tidigare rekord då X-37B tillbringade 718 dagar i rymden. X-37B är designade av Boeing och när den utvecklades var målsättningen att den obemannade farkosten skulle kunna tillbringa 240 dagar i rymden, något som den under sin senaste flygning alltså gjorde mer än tre gånger om. Det här var US Air Force femte rymduppdrag med X-37B men exakt vad rymdflygplanet gör under sina resor till rymden har den amerikanska militären aldrig uppgett. Det antas dock att det handlar om olika experiment och tester av olika slag. Det amerikanska flygvapnet har inga planer på att pensionera X-37B utan tanken är att rymdflygplanet ska bege sig upp till rymden igen redan nästa år. Hur länge det då kommer att stanna i rymden finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA:s rymdflygplan X-37B har snart cirklat runt jorden i två år
Nytt rekord från den hemliga farkosten

I snart två år har det amerikanska flygvapnets hemliga rymdflygplan, eller minirymdfärja om man föredrar den benämningen, X-37B legat i omloppsbana runt jorden sedan det åter begav sig till rymden 7 september 2017. Det innebär att farkosten legat i omloppsbana i över 719 dagar vilket är nytt rekord för X-37B. Det tidigare rekordet sattes förra gången X-37B var i rymden då rymdfärjan befann sig i rymden 717 dagar, 20 timmar och 42 minuter innan den åter landade på jorden. US Airforce brukar vanligtvis inte uppge vad den obemannade X-37B brukar pyssla med på sina rymdresor vilket givetvis har lett till en del spekulationer. Det har tidigare förekommit uppgifter om att X37-B är designat för att testa kameror, diverse sensorer, radarsystem och annat i rymden. Det spekuleras även att flygplanet används för att testa experimentella satelliter i rymden för att sedan även ta med sig dessa tillbaka till jorden när testerna är genomförda för eventuella modifieringar. Det finns dock inga officiella uppgifter som bekräftar detta. När vi åter kan få se X-37B på jorden finns det för tillfället inga uppgifter om. Det här är den femte långflygningen US Airforce genomför med sin OTV-farkost (Orbital Test Vehicle) och varje resa har i genomsnitt varat 200 dagar längre än den föregående. Skulle det handla om något liknande den här gången så kanske flygplanet kan stanna ända upp till tusen dagar i omloppsbana runt jorden och inte komma "hem" förrän någon gång nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amerikanska flygvapnet visar upp drönaren XQ-58A Valkyrie
Ska gå att använda till strid och övervakning

US Air Force har visat upp sin senaste drönare XQ-58A Valkyrie i ett kort klipp som filmades under drönarens testflygning vid Yuma Proving Grounds i delstaten Arizona den 5 mars. Drönaren är utvecklad av Air Force Research Laboratory tillsammans med Kratos Unmanned Aerial Systems och ska ha en räckvidd på över 3000 kilometer. Drönaren går att förse med precisionsbomber såväl som olika typer av övervakningsutrustning. US Air Force säger att XQ-58A Valkyrie ska kunna ingå i deras program "Loyal Wingman" där flera obemannade flygplan och drönare ska kunna åtfölja ett bemannat flygplan. Vi skrev lite om Boeings version av Loyal Wingman i slutet av förra månaden. US Air Force har inte uppgett vad en XQ-58A Valkyrie kommer att kosta men det uppskattas att de kostar 2 - 3 miljoner dollar styck att bygga. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

USA:s rymdplan X-37B återigen på jorden
Har snurrat runt vår planet i 718 dagar

Det amerikanska flygvapnets obemannade rymdplan X-37B har för fjärde gången landat på jorden efter att ha tillbringat en längre tid i rymden. Den här gången låg X-37B i omloppsbana runt jorden i 718 dagar innan det återvände till jorden och med hjälp av autopiloten landade på klassiska Kennedy Space Centers landningsbana. Det var där USA:s rymdfärjor landade mellan 1984 - 2011 men det var första gången X37-B landade där, de tidigare tre landningarna har skett på Vandenberg Air Force Base i Kalifornien. X-37B kan väl enklast beskrivas som en mindre version av USA:s rymdfärjor och den har ett lastutrymme på 2x1,2 meter där diverse grejer kan fraktas. Exakt vad X-37B pysslar med på sina uppdrag brukar det amerikanska flygvapnet inte uppge vilket har gett upphov till en lång rad spekulationer. Det har bland annat snackats om allt från att rymdplanet rymdsätter satelliter som är för känsliga för att skjutas upp från jorden till övervakning av bygget av Kinas kommande rymdstation. US Airforce säger dock att X-37B endast används i test- och forskningssyfte. Bland annat ska det användas för att kontrollera hur viss utrustning klarar av att befinna sig i rymden. I en gammal intervju säger den dåvande chefen för US Air Force Space Command bland annat: "It’s really for cool things. For instance, it goes up to space but, unlike other satellites, it actually comes back. Anything that we put in the payload bay that we take up to space, we can now bring back, and we can learn from that." Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Boeing 747-8 blir nästa Air Force One
USA:s president får nytt flygplan

Det har blivit dags för USA:s president att byta ut sitt flygplan, det så kallade Air Force One, och valet har fallit på en Boeing 747-8. Dagens Air Force One är egentligen två stycken Boeing VC-25, en militäriserad version av Boeing 747, vilka endast går under beteckningen "Air Force One" när presidenten befinner sig på planet. Det sägs att man valde mellan Boeing 747-8 och Airbus 380 när man bestämde vilket plan som skulle få äran att bli nästa Air Force One men då Boeing är ett amerikanskt företag och Airbus A380 till mesta delen tillverkas i Frankrike så antar jag att valet antagligen var förhållandevis lätt. Här nedan ser ni en bild på när ett av de nuvarande Air Force One-planen passerar Mount Rushmore. Boeing VC-25. Bild: U.S. Air Force Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Hemligt rymdskepp återvänder till jorden efter två år i omloppsbana
Oklart vad det har pysslat med där

I december 2012 sköt US Airforce tillsammans med sina samarbetspartners upp en av sina två obemannade "X-37B Orbital Test Vehicle" i omloppsbana runt jorden och den här veckan kommer den antagligen att landa på jorden igen. Exakt landningstid saknas då det mesta runt X-37B omgärdas av sekretess och klassas som amerikanska försvarshemligheter. Det är med andra ord ingen förutom de inblandade som vet vad X37-B faktiskt har gjort under sina nästan två år i rymden. X-37B utvecklades av det amerikanska flygvapnet tillsammans med Boeing, NASA samt Darpa (Defense Advanced Research Projects Agency). Det här var X-37B:s tredje och längsta uppdrag utanför jorden. Då nästan ingen riktigt vet vad X37-B pysslar med på sina resor i rymden så finns det givetvis en hel del spekulationer. Bland de kan nämnas att farkosten används för övervakning, det "rymdsätter" satelliter som är så hemliga att de inte kan skjutas upp från jorden, det används som testplattform för kinetiska vapen samt, min personliga favorit, ska användas för att inom minuter kunna släppa ner soldater från rymden till jorden var som helst i världen. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010
2009

MSI ska släppa modifierat GeForce GTX 260
Kommer med 1,8 GB minne och konfigurationspanel

MSI tänker släppa en nya variant av Nvidias GeForce GTX 260 som de kallar N260GTX Lightning. Det finns ännu ingen information om vilka klockfrekvenser kortet kommer att ligga på men det kommer med en hel del annat nytt. Bland annat kommer kortet att sitta på 1792 MB GDDR3-minne, 8+2 fas, kondensatorer som ska klara 5000 timmar och DVI och DisplayPort eller HDMI. Kortet kommer att ta upp två kortplatser i datorn och kommer ha en kylarlösning med två fläktar. MSI kommer även att skicka med AirForce, en panel med vilken du kan justera klockfrekvenser och spänningen för grafikkortet. Med AirForce kan du även skapa olika profiler anpassade för olika situationer. Som med allting annat nytt i nuläget så väntas det här kortet att dyka upp under CeBIT mässan under nästa månad. Tumnagel
37.7°
+
Samuel Paulsson
0