m

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0
2019

Lynk & Co öppnar showroom i Stockholm
Är just nu det snabbast växande bilmärket i världen

Lynk & Co som är systerbolag till Volvo och som också ägs av Geely går som tåget. Siffrorna från förra året visar att man lyckades med bedriften att sälja 120.414 stycken bilar. Riktigt imponerande med tanke på att förra året också var tillverkarens första ute på marknaden. Det här gör också Lynk & Co till det snabbast växande bilmärket i världen, och det här är bara början. Idag finns det hela 221 stycken showrooms i hemlandet Kina men många fler finns planerade. Under 2020 kommer man att slå upp portarna i Barcelona, London, Berlin, Bryssel, Amsterdam och i Stockholm. I showroomen finns förutom ett par bilar även bio, café-bar och någonstans att leka för barnen. Chefen Alain Visser säger följande: "Three years ago Lynk & Co started off as just an idea founded on principles unheard of within the industry. These sales numbers for a totally new brand are exceptional and proof that the focus on a simple experience from start to finish for young urbanites is working. Today we are seeing step-by-step that our mobility offering is truly disrupting the car industry from within. We are proud at the speed of our growth so far and excited by our launch into Europe, the journey is well under way. So continue to expect the unexpected as we are picking up the speed." I modellfloran finns 01,02 03 och alla bilar bygger på samma plattform som Volvo XC40 - CMA. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2018

Vi har pratat med Alain Visser om framtiden för Lynk & Co
Han verkar, minst sagt, tro på det han gör

När vi sätter oss ner med Alain och Andreas från Lynk & Co är humöret på topp, speciellt hos Alain. Jag inbillar mig att jag är en person kan läsa andra i alla fall en smula och så där glad är man inte utan anledning. Så vad är Alain så glad för? Han är i Amsterdam. Själv är han belgare, ett stängt folk enligt honom själv. Amsterdam är open minded. Perfekt att lansera Lynk & Co 02 här, trots att bilmärket inte kommer till Europa på två år. Men i dag så tillkännager man att man kommer att tillverka de Lynk & Co-bilar som ska säljas i Europa i Volvos fabrik i Genth i Belgien. Det är väl inte någon högoddsare att det blir så, men man är noga att påpeka att man tittat på olika alternativ och valt det här alternativet själva. Lynk & Co är ett experiment som på många sätt känns oerhört självklart men som inte är en solklar succé. Det är ju inte någon som har gjort detta innan. Tesla gör på sätt och vis samma sak som Lynk & Co men Alain är noga med att det också finns många olikheter. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
2017

Lynk & Co kommer att erbjuda livstids garanti
Och här är bilderna på produktionsklara 01

Under påsken höll Lynk & Co hov i Kina där man visade upp en konceptversion av sin modell 03. Modellen 01 har man visat upp sedan tidigare, men nu visade man upp den i helt produktionsklar version. Hur klar insidan är återstår att se, för den finns det inga bilder på. Man berättade även att man kommer att erbjuda livstids garanti på sina bilar. Det är stora ord. Exakt vad det betyder försöker vi få klarhet i, det här sa bolagets chef Alain Visser i alla fall. "Now with two cars in the LYNK & CO family, just five months in to our company’s life, the promises we made of having a range of vehicles ready, high quality, unrivalled technology and connectivity as standard, and a unique brand identity, are being proven. On top of this we now add a lifetime warranty on every car, and free data traffic for connectivity, to further underline our determination to challenge the traditional business model of the car industry." Förutom livstids garanti erbjuder man alltså även "gratis" uppkoppling i bilarna. Exakt vad detta innebär får vi också ta och återkomma till. Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0
2016

Lynk & Co försöker starta en revolution
Och kanske lyckas de faktiskt!

I dag har jag varit i Berlin på lanseringen av ett nytt bilmärke. Och en ny tanke. Också en ny bilmodell, men det var verkligen någonting sekundärt. Ni som har följt oss på instagram har märkt att eventet var minst sagt udda. På dryga tre timmar pratade man inte om bilen, visade knappt bilen. För det man lanserade var som sagt inte en bil, utan ett varumärke. Produkten då? En smartphone on wheels. Klyschigt, möjligen, men det som är positivt är att man har förstått att bilindustrin som knappt har ändrats på 100 år kommer att förändras och är man inte på tå då så kommer man att förlora. När Alain Visser (marknadschef på Geely) och David Green (chief digital officer) pratade om varför Lynk har startats och varför man gör det man gör så kändes det på riktigt som att man ville förändra något och trodde att man kunde förändra något. Framförallt så kändes det som att de hade förstått att de måste förändra hur de arbetar för att inte hamna hundra år efter. Det kändes helt enkelt inte som att man läste ett manus som en konceptbyrå hade utvecklat. Tittade man på ungas önskelistor för ett antal år sedan så låg "att äga en bil" på plats nummer ett eller två. I dag finns den önskan inte ens på topp tio. De som växer upp i dag, och som snart kommer att börja använda bilar, har inte ens varit med om att äga musik eller filmer. Än mindre har man varit med om en verklighet utan internet. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Geely planerar ett helt nytt bilmärke
Enligt uppgifter till Expressen

Enligt uppgifter till Expressen så kommer Geely att lansera ett helt nytt bilmärke globalt där Volvo kommer att spela en stor roll eftersom bilarna kommer att använda de plattform som Volvo har utvecklat. Enligt vad Expressen erfar så har Peter Horbury och Alain Visser värvats till det nya märket där de kommer att basa över design respektive marknadsföringen. De två har värvats till Geely och det har påståtts att det var för att utveckla just Geely men den riktiga anledningen är, om uppgifterna stämmer, att starta ett helt nytt bilmärke som ska presenteras i maj i år. Man kommer att använda den helt nya plattformen CMA som nästa generation av Volvos 40-serie också kommer att använda. Man ska konkurrera med märken som Peugeot och Opel och alltså inte vara så premium som Volvo är. Man ska dock använda sig av Volvos distributionsnät. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0
2015
2014

Nya Volvo XC90 sålde slut på 47 timmar
Volvo är inte förvånade

Under presentationen av helt nya Volvo XC90 berättade Volvo att de första bilarna att säljas skulle vara specialversioner. Dessa skulle gå under namnet First Edition, vara 1 927 stycken till antalet och endast säljas via nätet. I onsdags klockan 16.00 öppnades möjligheten att köpa bilen upp, och 47 timmar senare var alla bilar sålda. Som mest såldes det sju bilar i minuten. Alain Visser som är Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group säger följande: "Vi är mycket nöjda, men inte direkt överraskade. Det stora intresset för nya Volvo XC90 eskalerade till extremt höga nivåer efter världslanseringen förra veckan." Det ägarna får i sin First Edition är en T6 eller D5 som i princip är fullsmetad med allt man kan tänkas behöva, plus lite extrasaker som emblem och numrering som berättar vilket exemplar du lyckades haffa. Priset för First Edition var 789 000 kronor. Tumnagel
85.1°
+
Bobby Green
0
2013
2009

Volt blir Ampera
Första bilden på Opels plugin-hybrid

Under hösten 2010 kommer Chevrolet Volt komma ut på marknaden men för oss européer är det motsvarande Opel som kommer vara möjlig att beställa. Nu har man avslöjat vilket namn som Volt får i Opel-kostym samtidigt som man släppt en liten teaserbild. Debuten sker vid Geneve-salongen och pressmeddelandet hittas efter hoppet. Tumnagel
37.3°
+
Erik Svensson
0
2008

Officiella bilder på Opel Insignia
Vectrans ersättare

Efter ett antal läckor så har Opel nu släppt officiella bilder och info om Vectra-ersättaren Insignia. Hela pressmeddelandet efter hoppet. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0