LIVE 23:45 Oculus Gaming Showcase
m

Stor driftstörning i alkolås får taxibilar att stå still
Bakfull teknik

En del verksamheter använder alkolås i sina bilar så att förarna inte ska kunna köra runt onyktra, och det är ju bra. Nu har dock ett stort antal alkolås fått mjukvaruproblem vilket gör att fordonen helt enkelt inte startar. Bland annat står merparten av Taxi Göteborgs bilar stilla. Det är leverantören Dignita som har problem med sin modell Dignita AL-100. Enligt Dignita gäller driftstoppet på alla deras marknader och alla de fordon som har just det här alkolåset installerat. Låset startar helt enkelt inte och därför kan inte heller bilarna starta. Om problemet ligger lokalt i mjukvaran eller i ett centralt fel har vi inte fått klarhet i. Tumnagel
33.3°
+
Roger Åberg
0
2020

Alkolåsen i hemtjänstens bilar reagerar på handsprit
Det var ju inte så bra

Det florerar mycket handsprit över händerna just nu. Ett gäng som är flitiga användare är hemtjänsten. Nu visar det sig några av deras bilars alkolås reagerar på handspriten och då inte går att starta. Givetvis olyckligt och nu pratas det om att man kanske ska ändra tiden på alkolåsen för att få bukt med problemen. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2019

European Transport Safety Council vill ha 0,0 promille i hela EU
Kan rädda 5000 människoliv

Att köra när man har druckit eller dagen efter är aldrig bra. Här i Sverige har vi en promillegräns på 0,2 och har du det i blodet när du blir stoppad räknas det som rattfylleri. Visar mätaren istället 1,0 åker du dit för grovt rattfylleri. Så här ser reglerna dock inte ut i alla länder. I Storbritannien är gränsen hela 0,8 promille och i Skottland 0,5. I Armenien, Tjeckien, Ungern, Rumänien och Ukraina har man dock nolltolerans vilket innebär att har du över 0,0 promille kör du olagligt. Nu vill European Transport Safety Council att detta ska gälla i hela EU och att man inför den gränsen redan nästa år. Detta skulle kunna spara 5000 stycken människoliv per år. År 2022 ska alla nya bilar som säljs i Europa vara förberedda för att kunna montera ett alkolås. Tumnagel
65.8°
+
Bobby Green
0

Lime arbetar på att ta fram en fylledetektor
Så att inte berusade kan köra deras elsparkcyklar

I The Verges senaste avsnitt av sin podcast Vergecast tar man sig ett snack med Brad Bao som är en av grundarna till elsparkcykel-tjänsten Lime, en tjänst som finns på några platser i Sverige och i andra delar av världen. Bao snackar bland annat om att företaget håller på att utveckla en slags fylledetektor som ska kunna känna av om personen som framför fordonet är allt för berusad för detta. Det handlar inte om något renodlat alkolås som användaren måste blåsa i för att kunna låsa upp elsparkcykeln. Istället planerar Lime att använda sig av diverse sensorer på sina fordon som ska kunna känna av om det framförs på ett vingligt, osäkert eller överlag konstigt sätt. Skulle så vara fallet så skulle systemet automatiskt kunna strypa hastigheten på fordonet eller stanna det helt säger Bao: "Our scooters have all kinds of sensors that can sense whether it’s driving in a straight line or whether it’s wobbling. We do the warning. We can slow it down. We’re still working on it. It’s not launched, but that’s an example of many things that we’re improving right now on the issue of data." Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autobroms och alkolås som krav i nya bilar
Nya regler kan börja gälla 2022

EU har nu klubbat nya förslag gällande säkerhet i bilar. Från och med 2022 vill man ha nya regler och dessa innebär att alla nya bilar måste vara utrustade med autobroms, alkolås, filbytesvarnare och adaptiv farthållare. Detta räknar EU med ska spara 25.000 liv till år 2038. I september ska de nya reglerna godkännas av medlemsländerna. Förutom detta har man även röstat igenom att utsläppskraven ska skärpas för nya personbilar och nya skåpbilar från 2030. För personbilar måste dessa sänkas med 37,5 procent jämfört med 2021 års nivå. För skåpbilar gäller 31 procent. Om en tillverkares flotta med bilar överskrider gränserna får de betala böter. Ytterligare ett förslag är att alla bilar från 2022 ska utrustas med system som begränsar deras toppfart. Precis det som Volvo nyligen gick ut med då deras nya bilar max ska toppa 180 km/h. Tumnagel
57.6°
+
Bobby Green
0

Förslag: Alkolås i alla nya bilar
Europaparlamentet vill införa nya säkerhetskrav

För att minska antalet trafikolyckor och rädda liv vill Europaparlamentet införa nya säkerhetskrav på alla nya fordon som säljs inom EU. Att utrusta alla nya bilar med alkolås är en av sakerna som är med i förslaget. Man vill även att det ska finnas varningsfunktioner i bilarna som känner av om du inte koncentrerar dig tillräckligt på körningen. Dock mer avancerade än dagens ganska milda kaffekoppen som kan dyka upp på instrumentpanelen om du nickar till. Innan de här nya kraven kan bli verklighet måste de dock förhandlas med medlemsländerna. Tumnagel
78.4°
+
Bobby Green
0
2018

Alkolås i alla nya bilar 2021?
Nytt EU-förslag

För att öka trafiksäkerheten på vägarna i Europa så har EU lagt fram ett nytt förslag med ett antal punkter som de hoppas ska kunna öka säkerheten i trafiken. Bland annat så föreslår man att det ska vara obligatoriskt med inbyggt alkolås i alla nya bilar som säljs i EU från och med 2021. Andra punkter i förslaget inkluderar trötthetsvarnare, autobroms, intelligent farthållare och backkamera. Ni hittar samtliga punkter i EU:s förslag i faktarutan nedan. Varje år så dör det cirka 25.000 personer i trafiken på EU-ländernas vägar. Förhoppningen med det nya förslaget är att kunna halvera den siffran fram till 2030 skriver Allt om Bilar. Tumnagel
79.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nytt förslag föreslår 0,0 promille som gräns
För nya förare och yrkesförare

Europaparlamentet föreslår att nya bilister ska ha 0,0 promille som gräns för att köra bil under de två första åren efter att man har skaffat sitt körkort. Förslaget ska gälla alla nyblivna förare och yrkesförare över hela EU. Bakgrunden är att det varje år dödas 26.000 personer varje år i trafiken i EU och en fjärdedel av dessa dödliga olyckor beror på alkohol. Europaparlamentet vill därför att EU-kommissionen ska undersöka om det finns en poäng med att införa en 0,0-gräns för nya, unga och yrkesförare. Man vill också ha fler kontroller av alla typer av fordon. Dessutom vill man att alla nya fordon med fyra hjul som säljs ska ha automatiska system för nödbromsning och alla förare som har dömts för alkoholbrott i trafiken ska tvingas installera alkolås i sina bilar. Tumnagel
128.8°
+
Roger Åberg
0

Svenskt alkolås håller konstant koll på föraren
Praktiskt

Alkolås är inget nytt direkt och är ett välbeprövat verktyg som kan hindra alkoholpåverkade från att köra bil. För att låsa upp ett fordon med alkolås krävs det att man blåser i låset och om låset då inte märker av någon alkohol så kan man starta fordonet. Att blåsa in i ett alkolås är något som inte alltid är så graciöst och det hindrar ju inte heller föraren att korka upp champagnen under resans gång. Men det är det tänkt att bli ändring på, bland annat, tack vare två svenska företag varit med och tagit fram en ny sensorteknik genom ett projekt som heter Driver Alcohol Detection System for Safety (DADSS). Denna alkolåslösning använder sig av en infraröd sensor som analyserar utandningsluften i bilen. Tydligen är sensorn även tillräckligt smart att förstå om det är föraren eller någon av passagerarna som är alkoholpåverkad. Sensorn arbetar konstant så man behöver inte blåsa in i något utan det räcker att man bara andas normalt. Trafikverket och Polisen kommer dra igång en studie för att utvärdera olika tekniker för kontinuerlig alkoholmätning i fordon. Tumnagel
49.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Relaxfeber
Nu chillar vi lite

Lördagkväll och dags för lite chillout på Feber igen. En del av er kanske har kommit hem från en fantastisk eller hemsk lönekväll på krogen medan vissa av er kanske suttit och fördrivit tiden framför Melodifestivalen. Hur ni än har tillbringat kvällen så står kommentarsfältet och filmen ovan till ert förfogande tills ni somnar. Och givetvis hoppas jag att Malmgren inte hunnit installera något alkolås på sin dator ännu. Förväntar mig fler kattfilmer med andra ord. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

USA har tagit fram nya typer av alkolås till bilar
Bilen startar inte om man är berusad

Amerikanska Department of Transport (DOT) har tagit fram två nya typer av alkolås som förhoppningsvis ska kunna minska antalet rattfyllon på vägarna i framtiden. Systemen sitter installerade i bilens ratt och ett av dem kan via förarens andedräkt känna av om föraren överstiger den amerikanska promillegränsen på 0,8 promille (Sverige har 0,2) och det andra systemet är touchbaserat och kan via bilförarens hud känna av om promillegränsen överstigs. Skulle något av systemen upptäcka att chauffören har för hög promillehalt så går inte bilen att starta alternativt att den stänger av sig själv om bilen redan är i gång. I USA dog runt 10.000 personer på grund av alkoholrelaterade olyckor i trafiken förra året. DOT tror att man skulle kunna minska denna siffra till runt 3.000 om fler använde alkolås. I Sverige dör varje år cirka 70 personer av alkoholrelaterade olyckor i trafiken vilket är cirka 20% av alla som årligen dör i trafikolyckor. Tumnagel
57.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Stockholms T-banetåg får alkolås
Först i världen tydligen

Mellan 2015 - 2020 ska 271 av SL:s så kallade C20-tåg genomgå en grundlig renovering för att bland annat få större plats för rullstolar och barnvagnar, samt utrustas med alkolås. Alkolåset måste föraren av tåget blåsa negativt i för att tåget ska starta. I och med detta blir även SL de första i världen som installerar alkolås i ett tbane-tåg och MTR Stockholm som ansvarar för driften i Stockholms tunnelbana välkomnar beslutet. I dag kontrolleras tbane-förarna slumpmässigt via både urinprov och blodprov innan de ska börja sitt arbetspass. 1,2 miljarder kommer hela renoveringen av de 271 tågen att kosta. SL har även meddelat att de nya C30-tågen (bild nedan) ska tas i bruk på röda linjen 2017 och 2020 kommer alla så kallade Cx-vagnar, de äldre vagnarna som tidigare var gröna, vara borta. Sedan ett år tillbaks så är alla SL:s bussar försedda med alkolås. Tumnagel
63.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Installera alkolås och slipp bli av med kortet om du kört full
Nya regler efter årsskiftet

Transportstyrelsen har nya regler som börjar gälla efter nyår. I de står det att den som kört bil rattfull inte längre automatiskt ska bli av med sitt körkort utan istället få möjligheten att installera ett alkolås i sin bil. Dessa regler kommer att gälla för körkort för personbil, lätt och tung lastbil, buss, motorcykel och moped klass 1 och tungt släp. När det nya systemet drar igång räknar Transportstyrelsen att detta så småningom ska minska kostnaderna då färre läkarbesök förhoppningsvis kommer att behöva göras. Du som har kört rattonykter får själv ansöka om ett villkorat körkort hos Transportstyrelsen. De är också de som godkänner och kontrollerar alkolåset som installeras i bilen. Drar man på sig böter eller fängelsestraff då man kört full gäller straffen för dessa precis som tidigare. Har man tagit droger som är narkotikaklassade kommer man inte att kunna komma undan genom att installera ett alkolås. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Handsprit stoppar bilar
Bilarna vägrar starta på grund av alkolåsen

Från Karlskrona rapporteras att hemtjänsten ibland får problem med att starta sina bilar då bilarna alkolås ger utslag på grund av att personalen har använt handsprit efter sina besök hos vårdtagarna. Ibland blir de stående mitt ute i skogen och måste blåsa flera gånger innan handspriten avdunstat tillräckligt mycket för att bilen ska starta. Enligt TT beror det hela på att handspriten "smittar" plaströret på alkolåset. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Slipp indraget körkort - installera alkolås
Ett förslag från regeringen

Om du åker fast för rattfylla och går med på att installera alkolås i din bil ska du få behålla körkortet. Det är ett förslag som regeringen gått ut med. På frivillig basis har detta redan pågått i nästan 10 år. Nu vill regeringen att detta blir en permanent regel, för att förhindra att personer får återfall och återigen sätter sig bakom ratten och kör onyktra. Kör man rattfull idag kan man få antingen böter eller fängelse. Körkortet kan även dras in mellan en och 36 månader. Förslaget betyder att man, om man blir tagen för rattfylla, kan välja att vara utan körkort ett år eller installera ett alkolås i bilen i ett år. Handlar det om grovt rattfylleri gäller två år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2007

Lägre premier med GPS-övervakning?
Morot till laglydiga bilister

Vägverket vill få försäkringsbolagen att övervaka sina kunder hasighetsöverträdelser med en GPS-mottagare. Enligt vägverket skulle mellan 100 och 150 liv sparas varje år om hastighetsgränserna hölls. Det hade varit intressant att få ta en titt på dessa siffror, speciellt då andra undersökningar visar att antalet döda i trafiken på grund av fortkörning är få. Nyligen presenterade NTF en rapport som visar att 40 % av alla som omkommer i trafiken är alkoholpåverkade. Tar man även med drogpåverkade blir siffrorna säkert än högre. Vore det inte då smartare om försäkringsbolagen lockade med sänkta premier till alla som installerar alkolås i bilen? Tumnagel
37.6°
+
James Hunt
0

Toyota jobbar på alkolås i ratten
Känner av promillehalt via handsvetten

Toyota har tack vare Prius fått stämpeln som ett framtids- och teknikföretag. En image många tillverkare skulle döda för. Toyota värnar liksom om miljön och den lilla människan. För att rida vidare på den vågen så planerar man nu att introducera ett alkolås, och det är inget vanligt system där föraren får blåsa för att få igång bilen. Istället sitter det sensorer i ratten som via handsvetten känner av om du har för mycket alkohol i blodet. Hur systemet fungerar om man har handskar på sig framgår inte. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0
2005

SAAB utvecklar alkolås

SAAB har utvecklat en liten alkotestare som så småningom kommer att vara inbyggd i bilens nyckel. Idéen är enkel men god, man måste blåsa och inte ha alkohol i blodet för att motorn skall starta.Vanligtvis så är alkolås väldigt dyra, men SAABs lösning skall kosta 400 dollar vilket är betydligt mer överkomligt.För tillfället är nyckeln uppdelad i två delar, men så småningom så kommer allt att finnas inuti själva nyckeln.Låset skall vara utvecklat i Sverige med stöd av Swedish National Road Administration, vilket borde bli Vägverket på svenska.www.autoweb.com.au Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0