10 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Västtrafik köper längre spårvagnar Snart börjar 45 meter långa spårvagnar rulla i Göteborg Västtrafik meddelade idag att man kommer att köpa in 40 nya spårvagnar av modellen M34, en modell som är längre än M33-modellen som syns på bilden här ovanför. M34-modellen är 45 meter lång vilket gör den 12 meter längre än de M33-vagnar som nyligen började levereras till Göteborgs spårvagnstrafik. M34 kommer att rymma 319 resenärer vilket kan jämföras med de 255 som får plats i M33. Beställningen av de nya vagnarna innebär även att Västtrafik snart kan skrota de äldre vagnarna av modellerna M28 och M29 skriver man i ett pressmeddelande. Sammanlagt kommer de 40 nya vagnarna kosta 1,4 miljarder kronor och de kommer att levereras 2023 till 2026. De är tänkta att trafikera linje 5 och 11 vars hållplatser kan behöva anpassas för längre spårvagnar framöver. Tumnagel
48.8°
0
2018
Första tåget som drivs på vätgas har börjat rulla i Tyskland Släpper ut mindre än sina dieseldrivna bröder I måndags började världens två första vätgasdrivna tåg trafikera en sträcka mellan de tyska städerna Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde och Buxtehude i norra Tyskland. Det handlar om en sträcka på cirka 100 kilometer som vanligtvis trafikeras av dieseldrivna tåg. De vätgasdrivna tågen kallas för Coradia iLint och visades upp av den franska tågtillverkaren Alstom för två år sedan. Tågen kan köra cirka 1000 kilometer innan det är dags att fylla upp vätgas-tanken. Alstom kommer att leverera ytterligare 14 stycken vätgasdrivna Coradia iLint till den tyska järnvägen till 2021. Frankrike planerar att ta sina första vätgasdrivna tåg i drift 2022 och Alstom uppger att även Storbritannien, Nederländerna, Danmark, Norge, Italien och Kanada är intresserade av att börja använda vätgasdrivna tåg på sina järnvägar. Tumnagel
51.1°
0
2016
Coradia iLint är ett tåg som drivs av vätgas Släpper inte ut någon koldioxid Den franska tågtillverkaren Alstom har visat upp ett tåg som man kallar för Coradia iLint vilket drivs av en blandning av väte, som förvaras i tankar på tåget, och syre från luften utanför tåget. Energin detta generera lagras sedan i tågets batterier. Detta gör att tåget inte släpper ut någon koldioxid över huvudtaget. De enda "avgaserna" som tåget släpper ut är ånga och kondenserat vatten. Coradia iLint har en räckvidd på 800 kilometer, topphastigheten ligger på 140 kilometer i timman och tåget kan transportera 300 passagerare. Alstom planerar att börja testa tåget nästa år och i slutet av nästa år eller i början av 2018 är det tänkt att det ska börja gå i kommersiell trafik i trafik i Tyskland. Tumnagel
57.3°
0
Slut på artiklar...