m

Vi har fixat lite med Youtube-klippen
Två steg fram, ett bak

Vi har av lite olika anledningar byggt om hur videoklipp från Youtube spelas upp här på Feber, främst för att göra upplevelsen bättre på mobilen. Nu slipper man dubbelklicka igång klippen och kör man iOS så spelas de numera i direkt i flödet och dundrar inte upp i fullskärm direkt. Vi ska också slippa de gråa rutorna som har dykt upp ibland. Tyvärr är inget perfekt här i världen och Chrome på mobilen spelar upp klippen direkt, men bara ibland. Vi forskar i varför. För er som kör Adblock visades inte klippen alls ett tag, men vi har lagt in en funktion så att ni manuellt kan kicka igång dem när det bråkar. Även här jobbar vi på att lösa detta, meningen var inte att straffa adblockanvändare, även om vi såklart helst ser att ni inte använder annonsblockerare. Vår attityd kring just annonsblockerare är att allt vårt innehåll ska vara tillgängligt, även om det gärna får vara lite, lite besvärligare med än utan. Men här var det inte riktigt planerat att det skulle bråka. Hur som helst så fortsätter vi pilla så att det blir bättre. Stay tuned och så vidare. Uppdatering Nu ska det fungera smärtfritt med annonsblockerare. Tumnagel
46.0°
+
Roger Åberg
0

AdBlock Radio blockerar reklam i podcast och radio
Vila dina öron lite

Ända sedan internet blev kommersiellt har det pågått ett krig i det tysta mellan företag som vill visa annonser på olika webbsidor och användare, som med hjälp av olika appar, försökt att blockera dessa. Nu verkar den tekniken även dyka upp för podcasts och radiosändningar skriver Vice. Tjänsten AdBlock Radio säger sig använda maskinlärning för att identifiera annonser i radiosändningar och podcasts på ett liknande sätt som Shazam lär sig vad som spelas ur högtalarna. Upptäcker AdBlock Radio att det börjar spelas upp en annons i programmet man lyssnar på så byter programmet automatiskt till en annan radiostation eller sänker volymen medan reklamen spelas upp. Vill man så går det även att ställa in så att AdBlock Radio blockerar mellansnack på musikkanaler om man till exempel bara är intresserad av lyssna på musiken som spelas. AdBlock Radio släpps som open source vilket gör att andra kan bygga in tekniken i sina appar och de som tror sig kunna förbättra funktionaliteten i appen kan göra det. Ni kan hoppa vidare på länken nedan om ni vill testa det hela. Tumnagel
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillägg som blockerar jobbiga chatwidgets
Praktiskt yo!

Hello, Goodbye är ett tillägg för webbläsare som blockerar chatwidgets som många sajter envisas med att ha. Precis som med annonsblockerare kommer du så klart kunna välja att sluta blockera dessa widgets om du nu skulle behöva prata med någon support. Tillägget koster tre dollar (engångskostnad) och stödjer Firefox, Chrome samt Safari. Det fungerar också på mobilen vilket ju är trevligt. Hello, Goodbye är utvecklat av en 16-årig snubbe och du hittar det via länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Så många av er använder annonsblockerare
Hälften på dator, inte lika många på mobilen

Tidigare i dag ställde vi frågan hur många av er som använder annonsblockerare. Svaret var, delvis i alla fall, inte överraskande, vår statistik säger i princip exakt samma sak. Men bara på datorn. Som ni ser ovan säger 51 procent att de använder annonsblockerare och gör det även på Feber. Våra siffror säger 55 procent, vilket är väldigt lika. Det som glädjer mig oerhört är att 26 procent av er använder annonsblockerare men inte på Feber, det värmer VERKLIGEN! All kärlek till er som har vitlistat oss! Mobilt stämmer däremot inte siffrorna överens. Alltså mellan vad ni säger att ni gör och vad vår statistik säger att ni gör. Enligt vår statistik är det endast fyra procent som kör annonsblockerare på mobilen. Som jag har tjatat om tidigare förstår jag och vi på redaktionen att man använder annonsblockerare. Samtidigt lever vi på annonser, men det är vårt ansvar och vår uppgift att få er att antingen stänga av annonsblockeraren eller betala. Eller så hittar vi något annat, reko, sätt att tjäna pengar på er. Vill du stödja oss och prenumerera på Feber Premium så skulle vi bli väldigt glada! Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Använder du adblock?
Dagens fråga

Som sajtägare är det där med annonsblockerare väldigt dubbelt. Det minskar våra intäkter men samtidigt har jag förståelse för att man använder det. Att man kommer att slå på annonsblockerare är ett vanligt hot bland kommentarer och i vår mailbox så fort vi har banners och annonser som inte är bra, som är för stora eller jobbiga på andra sätt. Vi mäter tekniskt hur många av er som använder annonsblockerare, men ibland är det härligt att ställa en fråga istället. Så kort och gott, använder ni annonsblockare? Svara en gång för Dator och en gång för Mobil. Och apropå annonser som inte är så härliga: Även om vi kanske inte alltid svarar i kommentarerna så läser vi allt. Stora annonser som tar över sidan är kanske inte alltid härliga, men de är dyra och vi behöver inkomster för att kunna driva vidare och satsa på Feber. Så det är lite av ett nödvändigt ont. Angående annonser som fungerar dåligt gör vi allt i vår makt för att det ska lira så bra som möjligt. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0
2018

Microsoft Edge till mobil får inbyggd annonsblockerare
Går att betatesta nu

Microsoft har levererat lite nyheter till deras webbläsare Edge. Mer specifikt har utvecklarna petat in Adblock Plus direkt i Edge för iOS och Android. Den inbyggda annonsblockeraren kommer bli tillgänglig för samtliga Edge-användare inom kort, men funktionen går att testa redan nu om du är betatestare. Tumnagel
44.8°
+
André Stray
0

Adblockers fortsatt lagliga i Tyskland
AdBlock Plus vinner mål mot tyskt mediaföretag

Eyeo, företaget bakom annonsblockeraren AdBlock Plus (ABP), har vunnit ett mål mot det tyska mediaföretaget Axel Springer i Tysklands högsta domstol. Axel Springer ville tillsammans med andra tyska mediaföretag att Adblock Plus skulle förbjudas i Tyskland. En av anledningarna till att man anser det är för att Eyeo tar betalt av vissa företag som vill bli "vitlistade" och vars annonser då inte heller skulle rensas bort av ABP. Tysklands högsta domstol ansåg dock inte att ABP pysslade med något olagligt och programvaran är fortsatt laglig att använda i Tyskland. Axel Springer planerar att överklaga domen till Tysklands konstitutionsdomstol skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
62.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har bytt annonssystem!
Testa genom att slå av din annonsblockerare...

Vi har precis bytt annonssystem och det betyder lite härliga saker för er besökare. Våra tester just nu visar att det går betydligt snabbare att ladda annonserna vilket gör att upplevelsen förhoppningsvis blir bättre för er. - Hela sidan, utan annonser, ska nu laddas på mellan 0,9 och 1,7 sekunder. - Hela sidan, med annonser, ska laddas på mellan 1,5 till 2,5 sekunder. Känslan av att sidan är laddad och redo att kolla på ska dock vara snabbare än så om du har en rimlig uppkoppling. Så varför berättar vi detta? Jo, dels för att det har fungerat lite dåligt på sistone och för att vi helt enkelt vill uppmana er att vitlista oss när det nu ska gå bra. Men vi vill också få lite feedback från er läsare. Bara för att jag upplever det som snabbare betyder ju inte att det är det för alla... Om du är en av de som inte kör adblockers eller har vitlistat oss: TACK! Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Så här kommer Chromes adblock att fungera
Lanseras imorgon

I morgon kommer Googles webbläsare Chrome att automatisk rensa bort vissa typer av annonser som visas på webbsidor som Chrome-användare besöker. I klippet nedan förklarar man lite mer om vilka typer av annonser som nu kommer att blockeras automatiskt och varför Google har valt att låta Chrome göra detta. Som vi skrivit om tidigare handlar det om annonser som anses försämra upplevelsen för en användare på både mobil och dator. Vi snackar om till exempel popup-annonser, autospelande videoannonser med ljud, annonser som lägger sig över en webbsida och räknar ner tills den släcks och så kallade "sticky"-annonser som följer besökaren när den scrollar på en webbsida. Som synes på bilden ovan så går det givetvis att själv ställa in om man fortsatt vill ha irriterande annonser i Chrome. Tumnagel
55.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Samsung släpper sin webbläsare till samtliga Androider
I alla fall de som kör Android 5.0 eller senare

Samsung har tidigare varit ett rätt stängt företag, både när det kommer till mjukvara och tillbehör. På den senare tiden har företaget blivit lite mer öppna och lite oväntat har Samsung släppt sin mobila webbläsare på Play Store så att alla kan börja använda den. Eller i alla fall alla som har en telefon som kör Android 5.0 eller senare. Samsungs webbläsare har ett par flådiga funktioner som möjligheten att blockera tracking samt installera tillägg som annonsblockerare. Sedan fick nyligen ett nattläge. Samsung Internet Browser hittar ni på Play Store. Länk har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Kommer det annonsblockerare till Chrome?
Google vill ta bort störande annonser

Annonser på webben har länge varit ett sorgebarn, minst sagt. Att det har varit så dåligt har gjort att många installerat adblockers. Sent ska dock syndaren vakna, under den senaste tiden har initiativ tagits både här i Sverige och utomlands där större spelare satt upp riktlinjer för vad som är en bra annons för användaren. En av dessa är Google som straffar framförallt mobilsiter som beter sig på ett dåligt sätt mot användaren. Nu tar man, kanske, nästa steg i detta då källor säger att Google kommer att lägga till en annonsblockerare till Google Chrome, både på desktop och i mobilen. Men det kommer inte att vara en klassisk annonsblockerare som blockar allt utan man tar "bara" bort annonser som är irriterande. Det är saker som är för stora, låter och på andra sätt är störande. Det är fortfarande inte helt klart om detta kommer till Chrome men ingen skulle väl bli speciellt ledsen över detta. Tumnagel
68.2°
+
Roger Åberg
0

Tyskt företag köper upp Flattr
Grundverksamheten blir dock kvar i Sverige

Peter Sunde säljer nu sitt företag Flattr till det Tyska företaget Eyeo. Det rapporterar Di Digital. Eyeo ligger bakom annonsblockeraren Adblock Plus och företaget har redan tidigare samarbetat med Flattr. Peter Sunde kommer nu istället att bli rådgivare till Flattr som kommer att ligga kvar i Sverige med bas i Malmö. Teamet som jobbat med företaget kommer också att finnas kvar där Linus Olsson blir operativt ansvarig. Vad uppköpet kostade är inte offentliggjort. Tumnagel
38.0°
+
Emmy Zettergren
0
2016

iOS Mozilla släpper webbläsaren Firefox Focus
Tar bort annonser, trackers och annat automatiskt

Mozilla har släppt en webbläsare till iOS som man kallar för Firefox Focus och denna har primärt tagits fram för att användaren ska kunna surfa utan att bli spårad på nätet. Firefox Focus tar automatiskt bort en webbsidas alla annonser och blockerar även andra så kallade trackers. Förutom det så finns det en "Erase"-knapp högst upp på varje sida och om man klickar på den så raderas webbläsarens historik och eventuella cookies. Firefox Focus saknar dock än så länge möjligheten att surfa i olika tabbar, skapa bokmärken samt att enkelt dela med sig av en webbsida. Firefox Focus är gratis och hittas till iOS i App Store på länken nedan. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebooks strategi att blockera annonsblockerare lönar sig
Twitch apar efter

Facebook fortsätter att kämpa mot annonsblockerare. Ansträngningarna har också visat sig vara effektiva. Di Digital rapporterar i dag om att Facebooks annonsintäkter ökat med 18 procent på desktop under det senaste kvartalet. Kvartalet innan låg ökningen på nio procent. Men det är en katt- och råttalek som förs. Bara några dagar efter att Facebook, i augusti, lanserat sin nya kod för att gå förbi annonsblockerare hade Adblock Plus knäckt systemet. Någon dag senare slog Facebook tillbaka med en uppdaterad version av koden. Utan tvekan kommer dock annonsblockerare att fortsätta försöka kringgå systemen medan medier som har annonser på sina sidor i sin tur kommer att fortsätta försöka hitta vägar för att visa annonserna ändå. Facebook är heller inte de enda som försöker lura annonsblockerare. Twitch som är en plattform för strömmande av bland annat spelvideor har precis lanserat en ny videofunktion där annonserna blir svårare att blockera. Deras lösning är, precis som Facebooks, att koda innehållet i annonserna så att det inte skiljer sig från det övriga användargenererade innehållet. Men bara för att Facebook tjänar på att blockera annonser lär de inte kunna gasa på hur mycket som helst. Josh Olson som är analytiker vid Edward Jones säger nu att plattformen nått det tak med antal annonser som användarna kan tolerera. Ska de öka sin omsättning ytterligare måste de därför hitta fler eller andra vägar att få in intäkter. Totalt ökade vinsten 166 procent och omsättningen med 56 procent under det senaste kvartalet. Tumnagel
21.1°
+
Emmy Zettergren
0

Facebook har uppdaterats mot Adblock Plus
Adblock-kriget fortsätter

Igår kväll skrev vi om att webbläsartillägget Adblock Plus hade uppdaterats och fungerade på Facebook efter att Facebook ändrade sin kod, vilket gjorde att annonsblockerare inte längre skulle fungera. Det verkar som att Facebook jobbar lite snabbare än Adblock Plus då utvecklarna redan uppdaterad koden på det sociala nätverket. Anledningen till att Facebook jobbar så pass snabbt är för att den senaste versionen av Adblock Plus inte bara plockar bort annonser, utan också inlägg från användarens vänner och sidor användaren följer. Facebook har lämnat denna kommentar till Techcrunch: We’re disappointed that ad blocking companies are punishing people on Facebook as these new attempts don’t just block ads but also posts from friends and Pages. This isn’t a good experience for people and we plan to address the issue. Ad blockers are a blunt instrument, which is why we’ve instead focused on building tools like ad preferences to put control in people’s hands. Troligtvis kommer Adblock Plus-utvecklarna slå tillbaka inom kort. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Adblock Plus har redan knäckt Facebooks nya annonssystem
Katt-och-råtta-leken har bara börjat

För några dagar sedan drog Facebook igång ett nytt system som skulle göra att annonser och sponsrade inlägg skulle synas, oavsett om användaren körde annonsblockerare eller ej. Nu, drygt 48 timmar senare, har Adblock Plus lyckats kringgå Facebooks system och Facebook är åter igen reklamfritt för Adblock Plus-användare. Facebook lyckades blockera annonsblockerare genom att plocka bort de rader kod på sidan som "avslöjade" att en annons var en annons så att de smälte in med resten av materialet på det sociala nätverket. Adblock Plus-gänget verkar ha jobbat hårt för att leta rätt på nya element i sidans kod som gör att det går att särskilja på annonser och inlägg, och det verkar som att de har lyckats. I ett blogginlägg skriver Ben Williams från Adblock Plus att Facebook troligtvis kommer slå tillbaka och att detta är bara början på en lång katt-och-råtta-lek. Facebook might “re-circumvent” at any time. As we wrote in the previous post, this sort of back-and-forth battle between the open source ad-blocking community and circumventers has been going on since ad blocking was invented; so it’s very possible that Facebook will write some code that will render the filter useless — at any time. If that happens, the ad-blocking community will likely find another workaround, then Facebook might circumvent again, etc. Tumnagel
76.1°
+
André Stray
0

Adblock i mobilen steg med 90 procent förra året
En av fem använder nu annonsblockerare i mobilen

Enligt en ny rapport från PageFair har användandet av annonsblockerare i mobilen ökat en hel del den senaste tiden. Enligt PageFair ökade användandet med 90 procent förra året och var femte telefon har annonsblockerare installerat. Annonsblockerare är mest populära i utvecklingsländer som Indien, Kina och Pakistan och enligt PageFair beror detta på att annonsblockerare krävs för att snabba upp laddningstider och drar ner dataanvändningen. På andra sidan spektrumet hittar ligger Europa och Nordamerika där endast ett par procent av mobilanvändarna kör annonsblockerare. I PageFair rapport skriver de att 4,3 miljoner av mobilanvändarna i USA använder Adblock eller liknande tjänst för att ta bort annonser, vilket är rätt lite jämfört med Kinas 159 miljoner. Något som är värt att tillägga är att den höga ändringen till stor del beror på att annonsblockerare i mobilen är en relativt ny företeelse som praktiskt taget inte fanns innan 2015. Tumnagel
47.5°
+
André Stray
0

Microsoft kommer lägga till annonsblockerare direkt i Edge
Kommer i nästa version av webbläsaren

Under gårdagens Build-konferens berättade Microsoft att de kommer implementera en annonsblockerare direkt i Edge som kommer dyka upp i nästa version av webbläsaren, tillsammans med webbläsartilläggen som för tillfället finns tillgängliga att testa om du är Windows Insider. Utöver det kommer Edge få en inbyggd Bing-översättare samt lite godsaker som en förbättras bakåtknapp som sparar dina senast besökta sidor. När nästa version av Edge kommer släppas till allmänheten är för tillfället okänt, men troligtvis sker det i samband med nästa stora version av Windows 10 som ska släppas senare i sommar. Tumnagel
64.3°
+
André Stray
0

Adblock Fast tillbaka i Play Store
Nu kan du installera annonsblockeraren på din Samsung-lur igen

Nyligen släppte Samsung en uppdatering till sin mobila webbläsare som gjorde det möjligt för dig att använda annonsblockerare som Adblock Fast. När appen blev tillgänglig på Play Store verkade det som att Google inte uppskattade att appen fanns som plockade bort appen från butiken illa kvickt då Google tyckte att Adblock Fast bröt mot Play Stores regler. Appens utvecklare, Rocket Ship Apps, bad Google att ändra sitt beslut och det verkar ha funkat då appen är tillbaka i butiken. Så om ni har en Samsung-lur med Android 6.0 och Samsung Internet 4.0 så kan ni installera appen och börja surfa snabbt. Ovan ser ni en video som visar hur mycket snabbare surf blir med Adblock Fast. Tumnagel
43.7°
+
André Stray
0

Samsungs webbläsare för Android kan nu blockera reklam
Fått stöd för tillägg

Samsung har släppt en uppdatering av webbläsarappen till samtliga Samsung-lurar som kör Android Lollipop, eller senare, som gör det möjligt för dig att lägga in annonsblockerare i webbläsaren. De första tilläggen som går att lägga in är Adblock Fast som ska göra att laddningstiderna för hemsidor halveras samt Crystal. Så om du sitter på en Samsung-lur och är less på reklam och laddningstider så är det bara att uppdatera webbläsaren och installera valfri annonsblockerare. Tumnagel
55.5°
+
André Stray
0

Användare stänger av Adblock om innehållet är intressant
Enligt ny undersökning

Det oberoende konsultbolaget Mediavision gjorde nyligen en undersökning där de frågade ett gäng svenskar om, eller hur, de använder annonsblockerare som Adblock och Crystal. De fick då reda på att drygt 40 procent använder Adblock, eller liknande, på sina datorer, plattor eller mobiler. I undersökningen får vi också reda på att drygt 40 procent av Adblock-användarna verkar vara villiga att stänga ner tjänsten för att få tillgång till visst innehåll som kan vara låst för Adblock-användare, vilket Mediavision tolkar som att användare är villiga att stänga ner annonsblockeringen om innehållet är intressant nog. Marie Nilsson, VD på Mediavision, har detta att säga om undersökningens resultat: Annonsblockering är ännu ett exempel på hur konsumenten får allt större makt på mediemarknaden. I dagsläget ser vi hur aktörer angriper utmaningen på olika sätt; exempelvis genom att inte tillåta adblock-användare att ta del av innehåll, kräva kontoregistrering eller att experimentera med nya, innovativa annonsformat. Tumnagel
58.4°
+
André Stray
0
2015

ASUS mobiler levereras med adblockers förinstallerat
Kommer fler mobiltillverkare hoppa på den trenden?

Mobil- och datortillverkaren ASUS har meddelat att samtliga deras mobiler kommer att levereras med mjukvara som blockerar annonser på webben förinstallerat med start i början av nästa år. ASUS kommer att förinstallera den populära annonsblockeraren Adblock Plus som kommer att rensa bort annonser om man surfar med ASUS egen webbläsare. Skulle användaren välja att installera en annan webbläsare på mobilen, som till exempel Chrome eller Firefox, kommer dock inte annonser att blockeras automatiskt. Det har sedan en tid tillbaka varit förhållandevis enkelt att blockera annonser på mobilen men ASUS är mig veterligen det enda företag som, än så länge, levereras med annonsblockerare förinstallerat. Då ASUS inte är någon större leverantör av mobiler än så länge kommer det här antagligen inte skapa några jätteproblem för annonsfinansierade webbsidor som till exempel vår egen. Skulle till exempel Apple välja att göra samma sak på iPhone och deras webbläsare Safari skulle det nog dock kunna leda till en del konsekvenser för de webbsidor som drar in större delen av finansieringen via annonser. Tumnagel
64.9°
+
Wille Wilhelmsson
0