m

Så mycket kostar det att få en app installerad
En titt på Apples annonsverktyg för App Store

Apple lyckades hålla App Store fri från reklam rätt länge men nu finns den där. Den stör inte så mycket och ersätter/kompletterar väl andra sätt för app-tillverkarna att få nerladdningar på sina appar. Nu har man släppt ett nytt verktyg för annonsörerna som man kallar för Search Ads Basic. Det är lite enklare än den tidigare versionen och man matar helt enkelt in en månadsbudget och hur mycket man är villig att betala per nerladdning. I det tidigare verktyget, som kallas Advance, kan man styra sina annonser mer mot exempelvis vissa sökord, vissa fysiska platser och så vidare. Sidan som pratar om tjänsterna ger oss en inblick i vad en installation kostar. Priserna verkar ligga mellan 5 och 10 kronor men det beror så klart på vilken kategori man rör sig inom, vissa kategorier är ju dyrare än andra. Apple påstår att man är 40 procent billigare än andra verktyg där man kan köpa nerladdningar. Utvecklare betalar generellt inte för alla nerladdningar. En del har som taktik att köpa tillräckligt mycket nerladdningar för att komma upp på topplistorna och på så sätt få fler nerladdningar "gratis". Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Facebook börjar visa reklam baserat på besökta butiker
Om du har platsdata aktiverat

Det sociala nätverket Facebook har levererat lite nya annonsverktyg som ska dra nytta av platsdata i din telefon. har du godkänt att Facebook ska få se var du befinner dig så kommer det nya verktyget kunna ge dig mer relevant information som inte bara baseras på din Facebook-trafik, utan ska också hålla koll på vilka butiker du besöker. Till exempel kommer du få reklam för HM om du besökt HM. Annonsörer har fått tillgång till verktyget, så bli inte förvånade om det börjar dyka upp reklam på Facebook från butiker du nyligen besökt. Tumnagel
8.6°
+
André Stray
0
2015

Bing börjar kryptera alla sökningar
Svårare att spåra webbanvändare

Microsofts sökmotor kommer nu att göra så att alla sökningar via dem kommer att krypteras som standard. Detta är en funktion som man erbjudit sedan ett och ett halv år tillbaka men då har användaren själv varit tvungen att välja detta. Nu blir det alltså standard vilket gör att annonsörer och andra kan få lite svårare att spåra användare via sökmotortrafiken. Sajtägare kommer fortsatt att kunna se när en besökare kommer till deras webbplats via Bing men de kommer inte längre att kunna se vilken sökterm besökaren angav för att landa på webbplatsen. Annonsörer och andra kommer dock fortsatt att kunna ta del av söktermsstatistik och rankinginformation med hjälp av Bings annonsverktyg. Bings konkurrenter Google och Yahoo började kryptera sina sökningar 2011 respektive 2013 så det ser med andra ord ut som om Bing nu har kommit ifatt dem på den biten. Tumnagel
71.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan Googles kunder se om besökare kollar på deras annonser
Nytt statistikverktyg till annonser på gång

Google har visat upp ett nytt verktyg för annonsörer på den pågående CES-mässan som ger dessa möjlighet att kolla huruvida användare kollar på deras annonser eller väljer att klicka bort dem. Det handlar om videoannonser som levereras via Googles DoubleClick-nätverk och annonsörerna kommer på det här sättet att kunna kontrollera vilka av deras annonser som besökare faktiskt tittar på samt vilka användare genast väljer att klicka bort. Google hoppas att annonsörerna på det här sättet ska kunna justera sina reklamkampanjer så att fler väljer att titta på videoannonserna. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Slut på artiklar...