m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Oppo visar upp AR-glasögon
Släpps nästa år

När den kinesiska mobiltillverkaren Oppo arrangerade sin innovationsdag häromdagen så visade företaget upp en ny version av de AR-glasögon som man presenterade på förra året Oppo Inno Day. Den nya versionen kallas för "Oppo AR Glass 2021" och är till skillnad från föregångaren faktiskt tänkta att lanseras på den kommersiella marknaden. Det handlar om ett par glasögon som är anpassade för augmented reality vilket innebär att digitala objekt kan integreras i den verkliga världen som syns genom de transparenta linserna i glasögonen. Glasögonen är i dagsläget tänkta att kopplas ihop med en USB-C-kabel till Oppos mobiltelefon Find X2 Pro och kan därefter erbjuda AR-upplevelser både för nöje och praktiska uppgifter. Glasögonen är försedda med kameror som kan följa användarens handrörelser vilka kan användas för att spela spel eller navigera i andra VR-upplevelser. Det går även att använda mobiltelefonens pekskärm som en touchpad för att styra VR-upplevelser. Oppo planerar att släppa sina AR-glasögon på marknaden någon gång under nästa år. Exakt när eller vad de då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I demot som hittas här nedanför kan ni kolla in hur Oppo AR Glass 2021 används för att spela spel såväl som att e-handla med hjälp av handrörelser. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google uppdaterar sin augmented reality-plattform
Knyt AR-upplevelser till fysiska platser och dela dem för alltid

Google har uppdaterat sin augmented reality-plattform ARCore och introducerar nu något som man kallar för "persistent cloud anchor". Det är en vidareutveckling av de så kallade "cloud anchor" som man lanserade till ARCore för två år sedan. Med "cloud anchors" är det möjligt att knyta en AR-upplevelse till en geografisk plats och sedan kan användare ta del av dessa när de befinner sig på dessa platser. Med det nya tillägget "persistent cloud anchor" görs dessa AR-upplevelser permanenta på platserna de knyts till. SJ har redan börjat experimentera med "persistent cloud anchor" för att hjälpa resenärer att hitta till rätt plattform på Stockholms Centralstation vilket ni kan se ett exempel på i animationen ovan. Google skriver om detta: "In Sweden, SJ Labs, the innovation arm of Swedish Railways, together with Bontouch, their tech innovation partner, uses persistent Cloud Anchors to help passengers find their way at Central Station in Stockholm, making it easier and faster for them to make their train departures." Ni kan kika på videon nedan för att lite närmare kolla in hur "persistent cloud anchor" fungerar i ARCore 1.20. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas utveckla AR-upplevelser till Apple TV+
TV-tittandet flyttar in i vardagsrummet på riktigt?

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Apple planerar att integrera någon slags augmented reality-upplevelser i en del av sina program på Apples streamingtjänst Apple TV+. Det ska till exempel kunna handla om karaktärer eller objekt från tv-serier på Apple TV+ som "flyttar in" i användarens mobiltelefon och via den kan visas i tittarens vardagsmiljöer. Bloomberg skriver: "For example, someone watching a moon-walking scene in the Apple show “For All Mankind” might be able to see a virtual lunar rover on their device’s display, seemingly perched atop their living room coffee table." Enligt Bloombergs källor så kommer Apple att introducera AR-upplevelser till Apple TV+ någon gång under nästa år. Det har sedan tidigare ryktats att Apple kommer att släppa ett fristående AR/VR-headset under 2022 så det kanske kan bli en slags uppvärmning inför det. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu blir augmented reality mer realistiskt på Android
Google släpper ARCore Depth API

Google släpper nu ett nytt programmerings-gränssnitt (API) till sin augmented reality-plattform ARCore vilket kommer att göra framtida AR-upplevelser betydligt mycket mera realistiska. Det nya API:et till ARCore kallase för ARCore Depth API och det ger användarnas telefoner möjlighet att bestämma djupet på AR-objekt som ritas upp i riktiga miljöer på ett mycket mera verklighetstroget sätt. Det innebär att renderingen av det virtuella AR-objektet på mobilen kommer att anpassa sig på ett mycket bättre sätt än vad som är fallet idag. Här ovanför kan ni kolla in hur detta skulle kunna se ut i till exempel Pokémon Go. I animationen till höger visas hur Bulbasaur gömmer sig bakom trädet då telefonen uppfattar att trädet är längre fram i bild än Bulbasaur är, något som ser lite mer realistiskt ut än det som syns till vänster där denna funktionalitet saknas. I klippet nedan kan ni lyssna på när Googles ARCore-utvecklare snackar lite mer om ARCore Depth API och även se lite fler exempel på det. Det hittas även lite fler exempel på hur det hela kan se ut i Googles blogginlägg på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Niantic köper kartföretaget 6D.ai
Ska Niantic göra om hela världen till en AR-plattform?

Spelstudion Niantic har lagt lite av sin kassakista på att köpa upp startup-företaget 6D.ai, ett företag som till vardags pysslar med att kartlägga olika delar av vår värld. Niantic planerar att använda sitt nyförvärvade företag och dess personal för att bygga upp en ny slags AR-upplevelser i "planet-skala" skriver Ninantic i ett pressmeddelande. Niantic tänker sig bland annat att dessa AR-upplevelser skulle kunna leta sig in i företagets populäraste spel Pokémon Go och skriver bland annat om detta: "Wex27ve just scratched the surface of the impact that AR can have on our connection to the people and places around us. Imagine everyone, at the same time, being able to experience Pokémon habitats in the real world or watch dragons fly through the sky and land on buildings in real-time. Imagine our favorite characters taking us on a walking tour of hidden city gems, or friends leaving personal notes for others to find later." Niantic anses vara världsledande på AR-baserade mobilspel och ligger förutom Pokémon Go även bakom de två AR-spelen Ingress och Harry Potter: Wizards Unite. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp lite av de grejerna som 6D.ai har pysslat med fram tills nu. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Atari börjar göra hotell
Perfekt resmål för spelnörden

En gång i tiden gjorde Atari spel av olika slag. Nu är det högtalarkepsar och hotell som gäller. Atari har meddelat att de kommer bygga åtta stycken Atari-hotell i USA och det första hotellet kommer börja byggas i Phoenix, Arizona. Resterande hotell kommer placeras i Las Vegas, Denver, Chicago, Austin, Seattle, San Francisco och San Jose. Hotellen kommer givetvis vara fullsmäckade med spelgrejer inklusive VR- och AR-upplevelser med full inlevelse och kommer vara anpassade för att anordna diverse esports-event i framtiden. Det första hotellet kommer som sagt byggas i Phoenix, Arizona och byggstart kommer ske i år. När hotellen är färdiga är för tillfället okänt. Tumnagel
162kg
+
André Stray
2019

Nu kommer gemensamma AR-upplevelser till Pokémon Go
Lek tillsammans med dina vänner och deras fickmonster

Häromdagen släppte Niantic en ny "buddy"-funktion till sitt populära mobilspel Pokémon Go och nu har man släppt ytterligare ett tillägg till den. Med hjälp av det nedladdningsbara tillägget kommer det nu att bli möjligt att inte bara leka med sin egen kompis-pokémon i augmented reality utan man kan även göra detta med sina vänner och deras kompis-pokémons. Skulle man vilja kolla in sina vänner och deras pokémons i det nya augmented reality-läget så skapar man en grupp för detta och sedan kan man lattja runt och fotografera sina vänner tillsammans med deras pokémons. Det verkar lite omständligt som synes i videon nedan men får man väl det hela på plats så kanske man kan göra lite roliga julkort eller annat med den nya AR-gruppfotofunktionen i Pokémon Go. Rent upplevelsemässigt är den här funktionen kanske inte så spännande men ur en tekniskt synvinkel blir den desto mer intressant. Det här är mig veterligen en av de första lite mer allmänt tillgängliga AR-funktionerna i appar där användare gemensamt kan kolla in en och samma AR-upplevelse fast ur ett individuellt perspektiv. Gemensamma AR-upplevelser är antagligen något som vi kommer att få se en hel del mer av de kommande åren, kanske främst i spelvärlden men antagligen även i praktiska appar som till exempel möbleringsappar och andra praktiska appar där man utför något gemensamt i den "riktiga" världen. Här nedan hittas en introduktion till Pokémon Gos gemensamma AR-upplevelser samt instruktioner för hur dessa aktiveras. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pokémon Go lanserar Buddy Adventure
Din kompis-pokémon blir mer användbar i mobilspelet

Spelutvecklaren Niantic har meddelat att man lanserar något som man kallar för "Buddy Adventure" i sitt mobilspel Pokémon Go, en ny spelfunktion som bygger vidare på det "Buddy"-system som lanserades 2016. Med Buddy Adventure blir den pokémon som spelaren har valt till sin vapendragare lite mer betydelsefull i spelet. Det kommer gå att få sin kompis-pokémon att stiga i graderna, från "Good Buddy" till "Best Buddy" (se faktaruta nedan), genom att mata den, leka med den, besöka nya ställen med den och lite annat. I takt med att pokémonen stiger i nivåerna kan den användas för att fajtas med andra pokémons, hitta gömda grejer och belöna spelaren med någon slags souvenirer, oklart vad. Förutom det kan kompis-pokémonen ändra humör beroende på hur mycket uppmärksamhet den får. Ju bättre humör kompis-pokémonen är på desto snabbare går det att levla upp denna. Buddy Adventure verkar även inkludera en kommande augemented reality-funktion där flera spelare ska kunna se varandra och varandras kompis-pokémon i ett AR-läge där den "riktiga" världen mixas in. Rent tekniskt är det antagligen det som är det mest spännande med Buddy Adventure då gemensamma AR-upplevelser fortfarande i stort sett inte finns på marknaden. Ni kan se ett exempel på hur det hela kanske kan komma att fungera i slutet på trailern ovan. Här ovan hittas den supergulliga trailern för Pokémon Go Buddy Adventure och här nedan hittas två videoklipp som visar hur det kommer att se ut när man går med pokémonsen Snorlax och Lugia som kompis när Buddy Adventure släpps till Pokémon go. Niantic har inte meddelat när den nya funktionen släpps till spelet utan bara sagt att det kommer någon gång under 2020. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Niantic och Qualcomm utvecklar AR-glasögon
Lira Pokémon Go i augmented reality på riktigt

Igår presenterade Qualcomm en ny version av sin "extended reality"-plattform XR, Snapdragon XR2. I samband med det meddelade spelutvecklaren Niantic att man tillsammans med Qualcomm skulle integrera sin augmented reality-plattform "Real World Platform" i AR-glasögon som kör Snapdragon XR2. Snapdragon XR2 Platform är Qualcomms första XR-plattform med stöd för 5G, något som i framtiden kan göra AR-upplevelser på fristående AR-headsets lite fetare på tack vare högre dataöverföring. Förutom det så har Snapdragon XR2 stöd för att visa upp 360-upplevelser i 8K-upplösning samt stöd för att följa användarens rörelser med upp till sju olika kameror. Niantic har optimerat sin Real World Platform, plattformen som bland annat används till mobilspelen Pokémon Go och Harry Potter: Wizards Unite, så att denna ska vara optimerad för utveckling för AR-appar med Snapdragon XR2. Det hela kommer att bli tillgängligt för utvecklare som användar Real World Platform någon gång nästa år. Här nedanför hittas en introduktionsfilm till Qualcomm Snapdragon XR2. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mixa verklighet och fantasi med Adobe Aero
Adobe släpper app för att göra augmented reality-grejer

Adobe har presenterat en ny app i deras programvarusvit Creative Cloud som har fått namnet Adobe Aero. Med den kan man ta fram presentationer, spel, upplevelser och annat i augmented reality. Appen bygger på Apples AR-plattform ARKit 2 och fungerar med andra ord bara på iOS. Med Aero kan man skapa olika AR-upplevelser, upplevelser vars grundmaterial kan vara påbörjade i några av Adobes andra program, till exempel Photoshop och Dimension. Man kommer även kunna skapa 3D-animationer som kan dyka upp i AR-upplevelsen och det går även att forma om digitala objekt samt bestämma hur dessa ska röra sig direkt i appen. Ni hittar Adobe Aero till iOS gratis i App Store här. Här nedan hittas en introduktionsfilm till appen. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart blir det möjligt att testa Holoride
VR-upplevelser för bilfärder

Det verkar dröja ett tag innan VR- och AR-upplevelser letar sig in i våra vardagsrum på allvar men på nöjesfält och VR-center verkar det som om det satsas för fullt på specialutvecklade äventyr för den virtuella verkligheten. Vi har bara de senaste dagarna skrivit om lite mer avancerade VR/AR-upplevelser där man kan leka Ghostbusters i Tokyo eller hänga med Avengers i USA. Igår meddelade även Universal och Ford att de kommer att köra en Holoride-upplevelse på Universal CityWalk i Hollywood under Halloween. Holoride är ett VR-företag som tar fram VR-appar för bilpassagerare som anpassar sig efter miljön där bilen färdas. Det hela ska gå att anpassa oavsett vilken typ av äventyr eller fordon som är inblandat. I exemplet nedan kan ni till exempel kolla in hur ett Holoride-exempel för Audi kan se ut och vi har även tidigare skrivit om att Porsche håller på att utveckla en Holoride-upplevelse. I VR-upplevelsen som Ford och Universal kör under Halloween ska spelarna hjälpa Frankensteins brud att leverera ett paket till sin återupplivade make. Det hela ska ta cirka tio minuter och har du vägarna förbi Hollywood den kommande månaden så går det att testa det hela på Universal CityWalk. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patentansökan antyder ny PlayStation VR-modell
Är det så här virtuell verklighet ska funka på PlayStation 5?

Tidigare i år skickade Sony in en patentansökan för en ny version av PlayStation VR. Denna ansökan har nu dykt upp på nätet och kan ge ledtrådar hur VR kan komma att funka på PlayStation 5. Det kanske mest intressant är att enheten är trådlös (via blåtand) och att framsidan på detta headset är genomskinligt vilket inte bara ger spelare möjlighet att se vad som händer runtomkring dem när de inte spelar utan också ger möjlighet för AR-upplevelser. På tal om skärmen så ska den ha separata skärmar för varje öga. Enligt denna patenansökan kommer headsetet ha tre kameror, två på framsidan och en på baksidan. Det kommer också finnas en kamera på kontrollen som ser mer ut som en Vive-kontroll än Sonys nuvarande Move-lösning. Som alltid när det gäller patentansökningar så vet man aldrig om de blir verklighet eller ej men då Sony har sagt att de vill fortsätta satsa på virtuell verklighet i framtiden kan detta ju en liten glimt av vad de har för funderingar kring hur detta ska lösas framöver. På tal om PlayStation VR så är det just nu rea i PlayStation-affären på en rad olika spel som är kompatibla med just PlayStatio VR. Du hittar rean här. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

WWDC Typ allt nytt från WWDC 2019
iOS 13, iPadOS och ny Mac Pro

Nu är keynoten för WWDC 2019 och det levererades en stor mängd nyheter under den 2,5 timmar långa presentationen. Först ut var tvOS som kommer få en ny look med fokus på innehåll samt att operativsystemet äntligen kommer få stöd för flera användare. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Kungliga Operan satsar på augmented reality
Gör operan lite mer levande i din telefon

Inför årets operasäsong meddelar Kungliga Operan att man har gjort en storsatsning på augmented reality i sin app. Med hjälp av detta kommer användare kunna göra säsongsprogram, bilder och annat kopplat till operan lite mera levande i sina mobiltelefoner. I Kungliga Operans nya app kan användare boka biljetter, se smakprov från föreställningar, läsa om föreställningar, checka in i garderoben, hitta i huset och hitta till sin plats i salongen. Förutom det så finns det 43 stycken AR-upplevelser som aktiveras om man pekar telefonens kamera mot säsongens program, reklamskyltar för operaställningar och liknande. Ni kan ta en titt på hur det fungerar i klippet här ovanför. Kungliga Operans app är gratis och hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya rykten om Apples AR-headset
Kanske dyker upp redan i år

De senaste åren har det snackats lite om när Apple ska ge sig in i VR/AR-världen på riktigt och enligt källor som nyhetsbyrån Bloombergs har varit i kontakt med så verkar det vara på gång inom en någorlunda nära framtid. Enligt Bloombergs uppgifter så kommer Apple vara klara med ett augmented reality-headset någon gång i år vilket skulle kunna släppas på marknaden nästa år. Enligt den oftast träffsäkre analytikern Ming-Chi Kuo så kommer Apples första AR-headset dock inte vara fristående utan förlita sig på en iPhone för att spela upp och kolla på AR-upplevelserna, lite liknande Samsung Gear VR och Google Cardboard med andra ord. Det har nu snart gått två år sedan Apple släppte sin augmented reality-plattform ARKit vilken det har gjorts en del intressanta applikationer för sedan dess. Sannolikt kommer Apples kommande AR-headset använda ARKit som plattform för AR-upplevelserna där. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Google tar patent på virtual reality-skor
Förflytta dig i VR med motoriserade skor

Google har beviljats ett patent på ett par slags motoriserade skor som är tänkta att kunna användas i VR- och AR-upplevelser för att simulera förflyttningar i dessa. Förflyttningar i VR-upplevelser är knepigt att simulera och i nuvarande lösningar förflyttar man sig oftast med hjälp av handkontrollen. Det finns även lite olika lösningar på löpbands-liknande anordningar där användare förflyttar sig på en skiva som har möjlighet att röra sig åt olika håll. Googles patent för "Augmented And/Or Virtual Reality Footwear" ser dock ut att handla om ett par skor med inbyggda motorer. Motorerna ska se till att kulor, hjul eller annat förflyttar sig i motsatt håll som användaren. Detta gör att spelaren får upplevelsen av att röra sig inuti VR-upplevelsen medan den i verkligheten står på en och samma plats. Jag antar att de även borde gå att använda som motoriserade rullskridskor när man inte använder dem till VR/AR-upplevelser. Det hela är än så länge bara ett patent och det kan nog dröja ett tag innan vi får se VR-skor som dessa på marknaden. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har köpt ett företag som gör linser till AR-headset
Dags för Apple att ge sig in i AR-världen på riktigt?

Nyhetsbyrån Reuters uppger att Apple har köpt upp det lilla företaget Akonia Holographics som bland annat utvecklar linser till AR-headset och AR-glasögon. Apple har bekräftat att man köpt företaget men som vanligt har man inte så mycket mer kommentarer runt det. En talesperson för Apple säger i ett uttalande: "Apple buys smaller companies from time to time, and we generally don’t discuss our purpose or plans." Apple har med sin AR-plattform ARKit länge varit rätt långt fram inom augmented reality men man har än så länge inte utvecklat någon specifik hårdvara som ska hantera augmented reality. Apples VD Tim Cook har tidigare sagt att man avvaktar lite med det då man anser att dagens AR-teknik inte riktigt räcker till för det som Apple ser som augmented realitys framtid. Akonia Holographics startade 2012 och ska ha över 200 patent gällande olika holografiska lösningar. De sägs bland annat utveckla tunna och genomskinliga linser (skärmar) som ska kunna visa upp AR-upplevelser. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Leap Motion visar AR-demo
Med sitt AR-headset Project North Star

Leap Motion har visat upp ett augmented reality-demo till AR-headsetet Project North Star som man visade upp tidigare i år. Det handlar om ett lite enklare demo där användaren får testa på att spela pingis i augmented reality mot en virtuell motståndare. Även om det inte handlar om något superavancerat demo så tycker jag det verkar som man kan få en hyggligt skönt pingis-känsla i AR. I klippet nedan kan ni se hur det faktiskt ser ut är man spelar demot. Project North Star är en referensdesign som Leap Motion har släppt som open source. Det innebär att andra tillverkare kan börja göra AR-headset och AR-applikationer efter Leap Motions specifikationer. Det är antagligen något som Leap Motion hoppas ska ske för om så inte blir fallet kommer det antagligen inte att utvecklas särskilt mycket AR-upplevelser till den här plattformen. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

WWDC En första titt på ARKit 2
Med AR-spel för multiplayer

Under gårdagens WWDC-keynote så visade Apple upp en ny version av sin augmented reality-plattform ARKit till sitt mobila operativsystem iOS. ARKit 2 ska ha blivit bättre på att känna igen objekt och hålla koll på sin omgivning med hjälp av iPhones kamera. Den stora nyheten är dock att man har implementerat stöd för flerspelar-upplevelser i augmented reality. Det innebär att två eller fler spelare ska kunna ta del av samma AR-upplevelse från olika iOS-apparater. The Verge har kollat in ARKit 2 lite närmare och i klippet ovan kan i se när deras reportrar spelar ett slangbelle-spel i AR tillsammans. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

WWDC Apple presenterar iOS 12
Fokus på snabbhet och AR

En av de första grejerna som Apple presenterade under årets WWDC-konferens var den kommande uppdatering av iOS, iOS 12. Apple uppger att iOS 12 kommer att fungera på samtliga iOS-apparater som idag har stöd för iOS 11. Man har bland annat jobbat mycket för att iOS 12 ska fungera på äldre iOS-modeller som till exempel iPhone 6 Plus. iOS-chefen Craig Federighi sa bland annat att appar kommer att starta 40% snabbare, tangentbordet ska bli 50% snabbare och att öppna kameran kommer att gå 70% snabbare med iOS 12. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enterspace VR öppnar i Stockholm den här månaden
VR-center populärt i huvudstaden

Förra året slog VR-centret Mission IX upp sina dörrar i Stockholm och i slutet av den här månaden får staden ytterligare ett VR-center då Starbreeze Groups Enterspace VR drar igång sin verksamhet. Initialt kommer Enterspace VR köra fyra stycken VR-upplevelser. Ringwalker, där man utforskar Saturnus ringar, och flottäventyret The Raft är för 1 - 4 spelare. Det finns även VR-upplevelserna John Wick Chronicles samt The Mummy: Prodigium Strikes som är upplevelser för en person. 31 maj slår Enterspace VR upp portarna på Sveavägen i Stockholm. VR-upplevelserna man kan ta del av är mellan 10 - 12 minuter långa. Flerspelar-upplevelserna kostar 195 kronor medan solo-upplevelserna kostar 149 kronor. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Pac in Town är Pac-man som AR-upplevelse
Ny flyttar Pac-Man in i den förstärkta verkligheten

Pac in Town är en ny augmented reality-upplevelse från Bandai Namco som går att spela på Namcos nöjesfält Namja Town i Japan. Under den pågående Games Deveoper Conference berättade Bandai Namco lite mer om vad som antagligen är en av världens fysiskt största AR-upplevelser. Upplevelsen baseras på det klassiska arkadspelet Pac-Man och spelas av upp till tre spelare på Microsofts AR-plattform HoloLens. Man spelar i lag och ska precis som i Pac-Man äta upp godiset som finns i labyrinten utan att bli fångad av något av de virtuella spökena. Om två spelare stöter på varandra i Pac in Town så kan de high-fivea varandra och då aktiveras funktionen som gör att man kan äta upp spökena i spelen. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Magic Leap öppnar portal för utvecklare
För de som vill göra framtidens AR-upplevelser

Det hemlighetsfulla mixed reality-företaget Magic Leap har öppnat upp en portal för utvecklare som är intresserade av att ta fram AR-upplevelser till deras plattform. Detta meddelade företaget i samband med den stora spelutvecklar-mässan Game Developer Conference 2018 som drog igång i San Francisco igår. I ett blogginlägg skriver Magic Leap: "We’re excited to announce a Technical Preview of our Creator Portal and SDK as the next step toward our launch. These tools and resources will be the first opportunity for creators to dive into the world of spatial computing and explore the building blocks of this next generation of human-computer interaction on Magic Leap." Magic Leap sa redan 2015 att de hade en SDK på gång till utvecklare så man får väl säga att det är på tiden att det här nu släpps. Magic Leap kommer även att ha en presentation på GDC senare i veckan. Då får vi förhoppningsvis se lite mer av vad de har att erbjuda och kanske även få någon slags indikation när vi konsumenter kan ta del av Magic Leaps AR-upplevelser. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hasbro släpper Iron Man-hjälm för AR
Bekämpa Thanos i augmented reality

Disney fortsätter att låna ut sina karaktärer till VR- och AR-upplevelser och nu har man låtit leksakstillverkaren Hasbro utveckla en AR-upplevelse baserad på Marvelhjälten Tony Stark. Det handlar om en Iron Man-hjälm som är kopplad till en liten handkontroll som är tänkt att sättas fast på en av spelarens händer. Själva upplevelsen spelas upp via den tillhörande mobilappen efter det att mobiltelefonen placerats i hjälmen. Med hjälp av en medföljande "Infinity stone" aktiverar spelaren en AR-upplevelse där spelaren är Iron Man som ska ta sig igenom ett äventyr som bland annat inkluderar en strid mot skurken Thanos. Hasbro nämner att det även kommer att komma andra typer av Infinity-stenar som kommer att aktivera andra AR-upplevelser i den tillhörande appen. Hasbros AR-upplevelse, som har det inte helt korta namnet "The Marvel Avengers: Infinity War Hero Vision Iron Man AR Experience", kommer att släppas på marknaden i vår och kommer då att kosta runt 50 dollar. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Hejdå Google Tango!
Google skrotar en av sina AR-plattformar

Google har meddelat att man kommer att lägga ner utvecklingen av augmented reality-plattformen Tango som man presenterade 2014. Anledningen till detta verkar vara att Google nu helt kommer att fokusera på sin andra augmented reality-plattform ARCore som man presenterade i somras. Tango var en lovande AR-plattform för mobiltelefoner men tyvärr krävde telefoner som skulle köra Tango extra sensorer som givetvis gjorde utvecklingen av dessa dyrare. Med ARCore går det att utveckla och ta del av AR-upplevelser med hårdvara som redan finns inkluderad i de flesta moderna mobiltelefoner. ARCore kan antagligen enklast beskrivas som Googles motsvarighet till Apples AR-plattform ARKit. Googles beslut att dumpa Tango kommer inte som någon direkt överraskning och de flesta bedömare ansåg att så skulle bli fallet när Google presenterade ARCore. Hur kompatibiliteten ser ut mellan ARCore och Tango, det vill säga om det går att använda grejer utvecklade i Tango till ARCore, har jag tyvärr ingen koll på. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS Mozilla släpper AR-appen WebXR Viewer
Vill visa vad WebXR kan göra

Mozilla är antagligen mest kända för att de utvecklar webbläsaren Firefox men organisationen pysslar även med lite annat och nu har man släppt augmented reality-appen WebXR Viewer till iOS. WebXR Viewer är utvecklad med Apples augmented reality-plattform ARKit och tanken med appen är att visa upp API:et (programmeringsgränssnittet) WebXR. WebXR är tänkt att kanske kunna bli en framtida standard för hur man ska kunna utveckla VR- och AR-upplevelser på traditionella webbsidor. Mozilla skriver om WebXR Viewer: "WebXR is a proposed cross-platform Web API for AR and VR. But, proposals cannot become specifications without developer and consumer feedback, so we are releasing the WebXR Viewer to give web developers a chance to experiment with AR, and provide input to the WebXR community as they develop AR support in the WebXR specification." I appen kan man ta del av lite olika AR-upplevelser som utvecklats för att kunna visax upp på vanliga webbsidor med hjälp av WebXR. WebXR Viewer hittas gratis i App Store på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel och Warner ska fixa underhållning till självkörande bilar
Gör om bilen till biograf

Under den pågående bilmässan Los Angeles Auto Show presenterade Intel och Warner Bros. ett samarbete där de båda företagen ska utveckla underhållningssystemet "AV Entertainment Experience" för framtidens flottor av självkörande bilar. Som synes på illustrationen ovan tänker sig de båda företagen en framtid där hela bilens framruta är en skärm där man kan ta del av videoinnehåll, AR-upplevelser eller annat medan man vänta på att komma fram till den önskade destinationen. Intel skriver i ett blogginlägg: "For example, a fan of the superhero Batman could enjoy riding in the Batmobile through the streets of Gotham City, while AR capabilities render the car a literal lens to the outside world, enabling passengers to view advertising and other discovery experiences." I blogginlägget skriver Intel bland annat att man inte tror att det är den tekniska utmaningen som blir det svåra med den här typen av underhållningssystem. Problemet kommer snarare att bestå av hur man får användarna att känna sig bekväma med att använda den här teknik samtidigt som de susar fram ut med vägarna. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple köper Vrvana
Företaget bakom VR/AR-headsetet Totem

Källor som TechCrunch varit i kontakt med gör gällande att Apple har köpt upp startup-företaget Vrvana som har utvecklat ett headset avsett för VR- och AR-upplevelser. Vrvana hette tidigare True Player Gear och vi skrev om deras VR/AR-headset Totem första gången för tre år sedan. Headsetet Totem finns än så länge inte till försäljning och stämmer uppgifterna att Apple har köpt företaget så lär det väl antagligen aldrig hända att det släpps på marknaden i sin nuvarande form. Totem ska ha ett par OLED-skärmar som kan visa bilder från VR-upplevelser såväl som den faktiska miljön användaren befinner sig i AR-upplevelser via headsetets inbyggda kameror. Headsetet använder även kamerorna för positionering och via infraröda sensorer håller det även reda på var användarnas händer befinner sig. Apple har inte bekräftat att de har köpt Vrvana men Apple brukar vanligtvis inte kommentera uppköp av mindre företag. Enligt TechCrunch källor ska Apple ha betalat runt 30 miljoner dollar för Vrvana. Här nedan kan ni kolla in när Vrvanas grundare Bertrand Nepveu snackar lite mer om sitt företag och Totem. Där kan ni bland annat kolla in hur det ser ut när man går från en AR-upplevelse till en VR-upplevelse med Totem. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas förse nästa iPhone med en lasersensor för 3D
Ska användas för augmented reality?

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Apples nästa iPhone kan komma att vara försedd med en 3D-sensor på telefonens baksida. Det skulle ge telefonen möjlighet att skapa en 3D-bild av verkligheten både fram och bak och då detta är något som iPhone X TrueDepth-kamera redan klarar av idag. Till skillnad från TrueDept-kameran skulle 3D-sensorn på iPhones baksida använda sig av laser som med hjälp av beräkningar hur lång tid det tar för en laserstråle att träffa ett föremål i ett rum kunna generera 3D-miljöer av detta. Enligt Bloombergs källor ska Apple redan ha börjat leta efter leverantörer som skulle kunna förse dem med en sådan sensor. Med en bakåtriktad 3D-sensor skulle man antagligen kunna göra ännu bättre AR-upplevelser för iPhone och iOS augmented reality-plattform ARKit. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida