m

Ariane 6-raketen försenas igen
Europas prestigeraket kommer inte att lyfta förrän 2022

Det ser ut som om ESA:s och ArianeGroups kommande raket Ariane 6 har drabbats av ytterligare förseningar skriver Ars Technica. Ariane 6 började designas 2016 och tanken var att raketen skulle göra sin första testflygning i år. Detta blev dock framflyttat till 2021 tidigare i år på grund av pandemin. Nu uppger dock Daniel Neuenschwander, ESA:s chef för rymdtransporter, att Ariane 6 första testflygning inte kommer att genomföras förrän som tidigast under våren 2022. Än en gång uppger ESA att det är pandemin som tvingat dem att flytta fram den första testflygningen av Ariane 6 men det verkar även ha uppstått lite tekniska problem som måste lösas. För detta krävs det ytterligare 230 miljoner euro i utvecklingskostnader vilket innebär att denna nu landar på 3,8 miljarder euro totalt. När Ariane 6 presenterades var det tänk att denna skulle bli ett europeiskt alternativ för kommersiella satellituppskjutningar. I dagsläget kan det dock se lite mörkt ut på den fronten givet SpaceX framgångar med att skjuta upp satelliter med sina Falcon 9-raketer. Ariane 6 kommer givetvis att komma att användas av europeiska länder som vill skjuta upp satelliter som de inte vill att USA och Ryssland ska sätta i omloppsbana. Om Ariane 6 kommer att kunna konkurrera med SpaceX raketer och andra kommersiella rymdföretag återstår dock att se. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019
2018

ESA ska testa världens största raketmotor
Motorn som ska ta Ariane 6 till rymden

Den europeiska rymdstyrelsen ESA har meddelat att det planerar att testa vad som är den största raketmotorn någonsin som byggts i en del. Raketmotorn kallas för P120C och är tänkt att användas på ESA:s Vega C-raketer och den kommande raketen Ariane 6 som antagligen kommer att bege sig till rymden för första gången 2020. P120C kommer att ersätta Vega C:s nuvarande motor P80C till raketens första steg. Ariane 6 kommer att förses med antingen två eller fyra P120C-motorer. P120C är 13,5 meterlång och har en diameter på 3,4 meter. Den har plats för 142 ton fast bränsle vilket anses vara stabilare än det lite mer flyktiga flytande syrebränsle som SpaceX använder till sina raketer. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Klartecken för att bygga Ariane 6
Airbus och Safran bygger ny europeisk raket

Airbus och Safrans gemensamma rymdföretag ArianeGroup meddelade igår att man hade klarat av ett viktigt test vilket innebär att man nu kan bygga nästa generations Ariane-raket. Ariane 6 kommer att byggas i två olika versioner. Ariane 62 kommer att vara försedd med två stycken startraketer medan Ariane 64 kommer att ha fyra startraketer. De både raketerna ska kunna frakta 5 respektive 11 ton material till en geostationär omloppsbana runt jorden. Någon gång 2020 hoppas man ha en kommersiell version av Ariane 6 redo för rymden. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016
2015
2014
2013
2011
2010
2008