m
2017

Ny airbag hindrar folk från att flyga ut genom taket
Om bilen har soltak

Hyundai Mobis som förser Hyundai och Kia med delar har utvecklat en ny airbag för soltak. Den blåser upp sig och täcker ytan där hålet för soltaket är så att folk vid en olycka inte ska riskera att flyga ut ur bilen. Är olyckan framme vecklar airbagen ut sig likt en krockgardin, från den bakre delen av taket och framåt. Kudden blåses upp på 0,08 sekunder och täcker som ni kan se hela hålet i taket. En inte helt enkel konstruktion tydligen, mest eftersom allt är integrerat i soltaket. När den nya kudden hamnar i en produktionsbil och vilken som är först ut är oklart för tillfället. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0
2014

Historien om Detroit och airbagen
En kvart från New York Times

När det var som värst dog 52 000 om året i USA från bilolyckor - 1000 i veckan. Ralph Nader förde en kamp om säkrare fordon, främst med airbagen som vapen, men bilindustrin kämpade emot av en enda anledning - pengar. Airbags var dyrt och dyrare bilar gjorde det svårare att sälja dem. Det här är en dokumentär från The New York Times som är riktigt intressant. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0
2006

Forbes listar de mest osäkra bilarna
Toyota, Ford och Mazda finns med på listan

Forbes gillar det här med listor, och har nu pillat ihop en lista över de mesta osäkra bilarna idag. Frågan är hur bra listan är, de flesta bilarna finns med på grund av att sidoairbags inte är standard, medan Saturn och Suzukibilarna lyckades hamna på listan trots sidoairbags som standard. Man har gjort utvalet baserat på krocktester, skadeanmälningar till försäkringsbolagen och intervjuer. Följande bilar är de minst säkra bilarna 2007 enligt Forbes: • Toyota Corolla sedan utan sidoaribags • Chevrolet Cobalt sedan utan sidoairbags • Ford Focus sedan • Mazda3 sedan • Suzuki Aerio sedan (trots sidoairbags) • Suzuki Forenza sedan (trots sidoairbags) • Saturn Ion Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0