LIVE 19:00 Apple Spring Loaded
m

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Gott nytt år alla underbara läsare!
Tack för allt stöd under ett väldigt annorlunda 2020

Säga vad man vill om 2020, men vi lär inte glömma bort det. Året började med att Australien nästan brann upp och ett tredje världskrig nästan startades, men det har vi nästan glömt bort nu. Men corona lär vi inte glömma bort, inte i första taget i alla fall. I början av året, innan skiten klassades som en pandemi, så gick nog tankarna hos många att det var en kinesiskt sak och många dör ju även av den vanliga influensan, det här löser sig och blir inte vårt problem. Men som det blev vårt problem. Tumnagel
102.0°
+
Roger Åberg
0

Intressant om Gottröra-kraschen
En pilot går igenom vad som hände

Här får vi lyssna på när Mentour Pilot går igenom vad som hände vid Gottröra-olyckan 1991. Ett SAS-plan lyfte från Arlanda och kort efter start slutade både motorerna att fungera och planet kraschade på en åker. Trots kraschen och att planet gick i tre delar så dog ingen och endast en person blev allvarligt skadad. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Nu rekommenderas munskydd på svenska flygplatser
Låter vettigt

P4 Gotland rapporterar att man det nu är starkt rekommenderat att folk bär munskydd på samtliga av Swedavias flygplatser i Sverige. Det gäller alltså flygplatserna Arlanda, Landvetter, Bromma, Malmö, Luleå, Umeå, Åre, Visby, Ronneby samt Kiruna och rekommendationen gäller inne i flygplatsernas terminaler. Rent formellt handlar det tydligen om en anpassning till säkerhetsprotokoll från den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA enligt Swedavias presstjänst. Swedavia nämner dock att folk som inte bär munskydd inte kommer avvisas från flygplatsen. Däremot kan personal komma fram och informera en om möjligheten att köpa munskydd på flygplatsen. Personal på dessa flygplatser som har nära kontakt med resenärerna har dock krav på sig att bära munskydd. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.2°
+
Frode Wikesjö
0

Ängelholm Helsingborg Airport stänger tills vidare
Onödigt att ha flygplats igång när det inte kommer några flygplan

Flygplatsen Ängelholm Helsingborg Airport i nordvästra Skåne bommar nu igen tills vidare uppger byggföretaget PEAB vilka har stått för driften av flygplatsen de senaste 10 åren. Anledningen till att flygplatsen nu stängs ner beror givetvis på att det inte längre kommer några flygplan till flygplatsen på grund av den pågående pandemin. Att hålla flygplatsen igång under årets första kvartal har belastat Peabs resultat med 10 miljoner kronor skriver Dagens Industri. Peab uppger att man för diskussioner med några av kommunerna i närheten av flygplatsen då man anser att man inte själva kan bära kostnaden om denna ska öppnas upp igen. Peabs vd Jesper Göransson säger i ett pressmeddelande: "Vi har drivit flygplatsen i tio års tid och under de senaste åren har vi framfört att vi långsiktigt inte kan ta ensamt ansvar för denna viktiga samhällsfunktion. Coronapandemins effekter på resandet har ställt frågan på sin spets. Utan intäkter och med en oklar framtid för flyget måste vi nu tyvärr ta steget och stänga flygplatsen tills vidare. Samtidigt har jag goda förhoppningar om att kommunerna i Nordvästskåne vill hitta en lösning så att flygplatsen kan återstartas i framtiden." Flygbolaget SAS har tidigare meddelat att man planerade att öppna upp linjen Arlanda-Ängelholm igen den 15 juni. Hur det blir med det är i skrivande stund oklart men det lär väl inte ske om flygplatsen är igenbommad antar jag. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vill du provköra Porsches alla modeller på bana?
Vi har fem biljetter till Feber-läsarna!

Porsche Center Stockholm och Porsche Center Danderyd kommer att hålla ett event på Arlanda Test Track och vi har fem golden tickets till eventet. Det finns egentligen bara ett stort krav: Du ska aldrig ha ägt en Porsche. Sen måste du vara myndig och ha körkort så klart. Under eventet kommer du att få tillfälle att köra Porsches alla modeller, med andra ord 718, 911, Macan, Cayenne, Panamera och sist men inte minst Taycan. Eftersom du som får följa med inte ska vara van med att köra Porsche kommer det att finnas instruktörer på plats. Eventet är gratis men du måste ta dig dit själv, bor du inte i Stockholm måste du alltså själv ta dig till Arlanda Test Track. Biljetten har inget värde, är personlig och går inte att överlåta eller sälja. Eventet är 28 maj. Så här gör du för att få en golden ticket! Kommentera på den här artikeln vad du kör för bil i dag och varför du borde få köra Porsches alla modeller. Din motivering måste vara postad här innan 22:a maj. De som får en biljett kommer att meddelas i denna artikel. Om vinnarna! Hej alla som undrat. Vinnarna har meddelats här bland kommentarerna. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Resandet med flyg minskade med 98 procent i april
Bara 63.000 passagerare flög via svenska flygplatser förra månaden

Att det nya coronaviruset har försatt flygbranschen i fritt fall är nog antagligen de flesta medvetna om och nu har Swedavia släppt statistik över hur detta påverkade flygtrafiken i Sverige förra månaden. Enligt Swedavia så reste 63.000 passagerare via svenska flygplatser under april månad vilket kan jämföras med de 2,3 miljoner passagerare som gjorde detta under samma tidsperiod förra året. Det innebär en minskning på 98 procent och Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef, säger i ett pressmeddelande: "Vi befinner oss i en samhällskris som saknar motstycke och det är en synnerligen utmanande situation för Swedavia. Just nu har vi i princip förlorat samtliga rörelseintäkter och tappar därmed cirka en halv miljard kronor i intäkter varje månad." Sveriges två största flygplatser, Arlanda och Landvetter, hade under förra månaden 46.000 respektive 2800 passagerare. Det kan jämföras med de 2 miljoner som flög från Arlanda i april förra året och de lite över en halv miljon som gjorde samma sak från Landvetter. Det innebär att minskningen från dessa båda flygplatser sjönk med 98 respektive 99 procent under förra månaden jämfört med april 2019. Tumnagel
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryan Air får flest anmärkningar på uppdatering av svart lista
Företag som inte följer Allmänna reklamations­nämndens beslut

Sveriges Konsumenters tidsskrift Råd & Rön har uppdaterat sin så kallade "Svarta Lista" och i den senate uppdateringen har man lagt in 232 ärenden från 165 företag som inte följer beslut som Allmänna reklamations­nämndens (Arns) kommit fram till. Flest nedslag får det irländska flygbolaget Ryan Air som har valt att inte följa Arns beslut i 19 stycken fall medan deras konkurrent Finnair tog andraplatsen med 16 ärenden där de inte följde Arns beslut. Motorbranschen toppar däremot som bransch Råd & Röns senaste uppdatering av svarta listan då 60 av de 165 företagen verkar inom den. Anmälningarna från konsumenter mot olika bilföretag handlar inte helt sällan om affärer med begagnade bilar där konsumenten och bilföretaget blivit oeniga av en eller annan anledning efter köpet. Ni hittar de åtta företag med flest anmärkningar i den senaste uppdateringen av Råd & Röns svarta lista här nedanför och ni hittar Råd & Röns fullständiga "Svarta lista" på länken nedan. 1. Ryanair, Dublin (19) 2. Finnair, Helsingfors (16) 3. Vueling, Barcelona (10) 4. Hemrett, Göteborg (5) 5. Fixofix (FXFX Installation & Service AB), Sollentuna (4) 5. 75:ans bil, Norrköping (4) 7. ABS Wheels, Arlanda stad (3) 7. City Bil, Borås (3) Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Stora problem med Polisens datorsystem
Kaos vid passkontroller

Flera källor rapporterar att Polisen ska ha stora problem med sina datorsystem för tillfället, något som sägs ha lett till ett mindre kaos på många av landets passkontroller. Enligt Aftonbladet så ska en del som velat komma in eller ut ur landet ha väntat i över två timmar utan att datorsystemen dragit igång. På Arlanda ska passagerare som ska lämna landet kunnat göra detta efter manuella passkontroller. Därifrån rapporteras det även att flygtrafiken ska flyta på någorlunda normalt trots polisens datorstrul. Varför polisens datorsystem strular eller när detta kan vara fixat finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygplanspilot flög drönare på Arlanda
Än är inte den siste idioten född

DN rapporterar om en händelse som skedde i augusti då en pilot från ett spanskt flygbolag fick ett infall att testflyga sin nyinköpta drönare på Arlanda Flygplats. Det hela ska ha lett till att inga flygplan på Arlanda kunde lyfta eller landa på 20 minuter vilket i sin tur ledde till att vissa avgångar blev upp till två timmar försenade. Den 42-årige piloten verkar inte alla ha förstått att det råder både flyg- och fotoförbud på Arlanda Flygplats, något som jag antar det borde vara på de flesta kommersiella flygplatser runt om i världen. Att privatpersoner ibland kan missa det antar jag är förståeligt men att en utbildad pilot inte har koll på det kan jag väl tycka är lite märkligt. Piloten uppgav själv att han ansåg att hans GPS-försedda drönare borde varnat honom att det rådde förbud att flyga drönare på flygplatsen. När piloten demonstrerade drönaren för polisen ska dock en varning om flygförbud visats på kontrollen skriver DN. Piloten riskerar nu bötesstraff och eventuellt även skadeståndskrav från de flygbolag vars flygplan blev försenade på grund av hans tilltag. Tumnagel
16.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare stängde ner världens tredje största flygplats
Även flygplatsen i Dubai drabbad av okynnesflygningar

Dubai International Airport (DXB) tvingades idag stänga ner verksamheten en tid efter det att man siktat en drönare som flög omkring i närheten av flygplatsen. Enligt flygplatsen så kunde inga plan landa eller lyfta under en halvtimmas tid då drönaren befann sig i närheten av flygplatsens område. DXB är världens tredje största flygplats sett till antalet passagerare och varje år så flyger över 88 miljoner passagerare till eller från flygplatsen. Världens största flygplats är Beijing Capital International Airport och på andraplats kommer Hartsfield-Jackson International Airport i Atlanta. Det här är andra gången på rätt så kort tid som en större flygplats tvingats stänga ner verksamheten efter det att drönare flugit i dess närhet. I december förra året drabbades flygplatsen Gatwick i London av en liknande händelse. Även Bromma Flygplats i Stockholm och Arlanda Flygplats har tidigare drabbats av okynnesflygningar med drönare. Tumnagel
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
45.9°
+
Roger Åberg
0

Här är vinnarna i Blizzcon 2018-tävlingen
Grattis!

I fredags drog vi igång en tävling som ni kunde delta i för att lägga vantarna på ett stycke Virtual Ticket till årets Blizzcon. Era inlägg har lästs och vi har utsett fem stycken vinnare som kommer få följa Blizzard-presentationen på distans samt få lägga vantarna på lite in-game-items i diverse Blizzard-spel. Vinnarna blev Mattias Nygren, Jocke, Erik Rönnqvist, jhnsi samt Eduardos vinnande inlägg kan ni läsa precis här nere. Vinnarna har kontaktats via kommentarerna i tävlingsartikeln. Det har för övrigt varit en sann fröjd att läsa era Blizzard-relaterade inlägg och jag uppmanar alla att hoppa över till tävlingsartikeln för lite finläsning. Länk till tävlingen har ni bland de inlänkade artiklarna. Grattis alla vinnare! Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Flygbussarnas satsning Door to Gate läggs ner
Gick inte att få någon lönsamhet

I slutet av november 2016 lanserade Flygbussarna satsningen Door to Gate. Tanken var att man skulle samåka till Arlanda i en liten minibuss som du beställde hem till din dörr. Nu meddelar man att tjänsten läggs ner från och med den 30 september. Anledning är att det helt enkelt inte har gått att få någon lönsamhet i projektet. John Strand som är VD på Merresor AB säger följande: "Anledningarna till nedläggningen är flera. Marknadens mottagande har inte varit som vi förväntade oss. Tjänsten har varit mycket uppskattad av kunderna men efterfrågan har varit för koncentrerad till några få tillfällen på dygnet vilket har försvårat ett bra flöde i trafikproduktionen. Som kommersiell kollektivtrafikaktör möter vi också en mycket svår konkurrenssituation med väldigt låga priser på Arlandas parkeringsplatser." Nedläggningen berör cirka 100 stycken tillsvidareanställda och cirka 100 stycken behovsanställda. Tumnagel
30.0°
+
Bobby Green
0

Postnord lägger ner Kina-terminal i Örebro
Det behövs inte hanteras lika många paket längre

Tidigare i år började Postnord anstränga sig rejält för att hantera de så kallade Kina-paketen. Tidigare trillade upp mot 150.000 paket in på Arlanda som Postnord var tvungna att hantera. För att lösa problemet lades det till en administrativ avgift på Kina-paketen och i mars öppnade Postnord en ny terminal i Örebro för att kunna hantera den stora mängden paket. Totalt sysselsattes 250 anställda i den nya terminalen, men då mängden paket har minskat drastiskt till drygt 15.000 paket per dag har Postnord bestämt att lägga ner verksamheten i den nya terminalen. Detta är ingenting som kommer ske på momangen, utan nedläggningen kommer ske vid årsskiftet. Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman säger detta om situationen: “Vi har vetat hela tiden att terminalen i Örebro var en tillfällig lösning. Den kommer att stängas vid årsskiftet” Tumnagel
34.5°
+
André Stray
0

Flygförbud över Stockholm i morgon
Årsdagen av terrorattacken uppmärksammas

I morgon 7 april är det ett år sedan terrorattacken på Drottninggatan utfördes och detta kommer att uppmärksammas med lite olika minneshögtider. I samband med detta har Transportstyrelsen beslutat att det ska råda flygförbud över centrala Stockholm i morgon mellan 11:00 - 17:00. Det är polisens nationella operativa avdelning (Noa) och polisregion Stockholm som anser att arrangemangen är så pass skyddsvärda att ett flygförbud införs temporärt under morgondagen. Flygförbudet gäller alla slags flygande farkoster, inklusive modellflygplan. Reguljärt flyg till och från Arlanda eller Bromma, polisflyg, ambulansflyg och svenskt militärflyg kommer dock att få flyga under flygförbudet. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Louis Vuitton Echo håller koll på var ditt bagage är
Meddelar även om någon öppnar väskan

Lyxvarumärket Louis Vuitton ger sig nu på allvar in i techbranschen genom att släppa den lilla trackern Louis Vuitton Echo som kan hålla koll på resenärers bagage. Louis Vuitton Echo är tänkt att användas tillsammans med någon Louis Vuittons Horizon-resväskor men jag antar att den borde fungera tillsammans med vilken resväska som helst. Trackern fästs inne i resväskan och sedan kan resenären via den tillhörande appen LV PASS följa var på flygplatsen väskan befinner sig. Appen meddelar även när resväskan öppnas och stängs. Louis Vuitton Echo använder sig av en tjänsten Monarch från företaget Sigfox för att sända data till den tillhörande appen. Sigfox Monarch-tjänst finns installerad på ett hundratal flygplatser runt om i världen, bland annat Arlanda Airport utanför Stockholm. En Louis Vuitton Echo med 3 års abonnemang på Monarch-tjänsten kostar 370 dollar. Priserna för Louis Vuittons Horizon-resväskor börjar på runt 3200 dollar. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lidingö- och Östermalmsbor är otrevligast i taxin
Djursholm- och Stocksundsbor borde också skärpa till sig

Uber fyller fem år i Sverige och det firar man med att dela med sig av lite fakta. Alla som åker eller kör Uber blir ju betygsatta och de som har lägst rating åker till östra och nordvästra Lidingö, Stocksund, Djursholm och Östermalm. En som är onaturligt trevlig är Carl Söderqvist von Brobergen som har åkt 614 gånger med Uber och har betyget 4,96. Lika högt betyg har föraren Azmir Talic efter 12.309 resor. Imponerande! Vill man köra trevligt folk ska man satsa på de som tar sig till Bromma flygplats, Järfälla, Segeltorp, norra Sollentuna och Kista. Malmö har i snitt de trevligaste passagerarna, följt av Göteborg och Stockholm. 1 barn har fötts i en Uber och längsta resan var på 51 mil mellan Arlanda och Landvetter. Det har hänt otroligt mycket på taximarknaden sedan Uber kom hit. Man kan tycka vad man vill om dem som företag, men det känns som att vi konsumenter har vunnit på den nya konkurrensen. Och äntligen har politikerna börjat styra upp så att de kommer att regleras tydligare. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0
2017

Tusentals paket ligger under bar himmel på Arlanda
Postnord verkar ha lite att jobba med

Black Friday-shoppingen verkar ha varit rejäl i år och inte bara från svenska butiker. Enligt Postnord kommer det 160.000 paket per dag till Arlanda och det är dubbelt så många förra året. Det här ställer till en del problem så klart och man hinner helt enkelt inte med. Nu rapporterar SvD Näringsliv att säckar med paket ligger i drivor ute på Arlanda och kan ligga ute i några dagar. – Det normala är att vi får in säckarna under dagen, vi processar ungefär 160.000 paket per dag. Om det blir någonting kvar då kan det stå några dagar utanför terminalen men det är det maximala, säger Postnords kommunikationschef Thomas Backteman till SvD. Men säckarna är inte av papp i alla fall. – De ligger inte upp till en vecka i regnet, de kan ligga några dagar i regnet. De här säckarna är väderbeständiga. Det är ok att de står ute några dagar, säger Thomas Backteman. Postnord har under året anställt 40 personer för att lösa problemen på Arlanda, men plats och vagnar verkar ändå inte räcka till för de enorma inköp som vi har börjat göra från utlandet, främst Kina. Tumnagel
3.3°
+
Roger Åberg
0

Sverige inleder samarbete med Tyskland
Om elvägar

Sverige har inlett ett samarbete med Tyskland där man bland annat ska utveckla elvägsnät. Via detta samarbete ska man främja olika typer av innovationer vilket i sin tur ska leda till nya exportprodukter och ökad konkurrenskraft. Sen hade man även tänkt att utvecklingen av ett elvägsnät också skulle kunna leda till miljö- och ekonomiska vinster. Detta samarbete är tänkt att presenteras under förbundskansler Angela Merkels besök i Sverige nu i veckan. Sverige har sedan tidigare inlett försök med elektrifierade vägar. Blanda annat på E16 väster om Gävle och utanför Arlanda Flygplats. Tumnagel
58.2°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Hyperloop One inleder förstudie för Hyperloop över Östersjön
Helsingfors-Vanda till Arlanda på 25 minuter

CNBC rapporterar att Hyperloop One har skrivit på ett avtal med den finska regeringen om att inleda förstudier för en Hyperloop mellan Helsingfors (Vanda) och Stockholm (Arlanda) via Åland. Enligt Hyperloop Ones beräkningar skulle en sådan länk kosta 180 miljarder kronor och totalt skulle sträckan ta ungefär 25 minuter. Hyperloop One har även presenterat en vision för hur Sverige kan koppla ihop sina tre största städer med Hyperloop och den planen kan man se på bilden nedan. Om den svenska regeringen väljer att låta Hyperloop One realisera den planen är oklart just nu. Förutom Finland så har Hyperloop One dragit igång en liknande förstudie i Nederländerna på uppdrag av regeringen där. Någon gång under 2017 förväntas Hyperloop One visa upp ett fullt fungerande Hyperloop-system i Nevada och företagets mål är att ha ett flertal Hyperloopar aktiva inom de närmsta fem åren. Om en av dem kommer gå över Östersjön återstår att se. Tumnagel
83.5°
+
Frode Wikesjö
0

Flygbussarna lanserar Door to Gate
Taxi-tjänst för samåkning till Arlanda

Flygbussarna i Stockholm lanserar nu en tjänst som man kallar för "Door to Gate" vilket är en slags samåkningstjänst för att ta sig från hemmet till flygplatsen Arlanda. Med Door to Gate kan resenärer bli upphämtade vid sin dörr och åka i egen eller delad bil till Arlanda. Bilarna har plats för upp till nio personer och försedda med både wifi och USB-uttag. Tjänsten går att använda i alla Stockholms kommuner förutom Södertälje och Norrtälje. Appen till Door to Gate finns till iOS på App Store och till Android på Google Play. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber kommenterar Volvo-samarbetet
Men vad menar de egentligen?

I går berättade vi att Uber och Volvo ska börja samarbeta och tidigare i veckan berättade vi att Ford lovar masstillverkning av autonoma bilar inom fem år. Att slippa köra bilen själv är något som kanske är härligt för oss med egen bil, men de som är mest intresserade av detta är taxibolaget Uber. Om ingen behöver köra bilen behövs ingen förare och det blir en mindre att betala lön till. För Uber betyder det troligen större marginaler och för oss användare troligen billigare resande. Nu kommenterar Uber Norden gårdagens tillkännagivande. - Självkörande bilar har potential att drastiskt reducera antalet dödsfall i trafiken och göra transporter ännu billigare. Av en rad tekniska, regelmässiga och praktiska skäl kommer det dock att dröja innan en övergång till självkörande bilar kan ske i större skala, säger Uber i ett meddelande. Att det inte kommer att ske över en natt är ganska självklart men det kommer nog att påverka taxibranschen från dag ett. Taxibranschen är knappast en bransch med fantastiska marginaler så om ens några procent av marknaden "försvinner" kommer det att märkas. Den kraft som lades på att få Uber Pop att försvinna är ett starkt tecken på det. - Förarpartners kommer därför fortsatt att ha stora möjligheter inom Uber, långt efter att självkörande bilar finns på våra vägar. Dessutom innebär den tid övergången kommer att ta möjligheter att överväga hur den här förändringen kommer påverka förarpartners i praktiken, fortsätter Uber meddelandet. Om man försöker lugna eller hota förarna med det där sista är mycket oklart. Man behöver förarna i dag för att finnas till och vara starka när autonoma bilar verkligen är en verklighet, men man säger samtidigt att de inte kommer att vara största prioritet hur länge som helst. Den dagen som Uber har ett bättre alternativ än att förlita sig på mänskliga förare så kommer man att ta det alternativet. Ubers kraft är som bokningsbolag men vad hindrar egentligen tjänster som Car2Go eller DriveNow att fungera på samma sätt som Ubers lösning kommer att göra? Jag vill ju bara ha en bil som kör mig från punkt A till punkt B, om det är ett taxibolag som äger bilen eller om jag "hyr" bilen är helt oviktigt för mig. Om jag hyr bilen av Uber eller någon annan är också oviktigt. Då blir bara tillgänglighet och pris det som är intressant. Förhoppningsvis kommer tillgängligheten och priserna bli fantastiska för oss användare i framtiden. Redan i dag kan jag hyra en bil som tar mig till Arlanda från Stockholms innerstad för 150 spänn*. Att den pengen kommer att minska känns inte som en vild gissning. Och vem kommer då att vilja betala 500 kronor för en taxi? * Exklusive en extra avgift på 90 kronor för Car2Go och 100 kronor för DriveNow. Men eftersom autonoma bilar inte behöver stå still på en dyr parkering när de inte används räknar jag inte med detta i exemplet. Uppdatering Kommentarerna ovan visade sig inte alls vara gjorda av Oliver Carrà på Uber Norden utan var en global kommentar från Uber. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Infografik över Sveriges elvägar
De två vi har än så länge

De två elvägarna vi har i Sverige har vi skrivit lite om tidigare och här har GreenMatch sammanställt information om dessa i en rätt så lättöverskådlig infografik. Sveriges två elvägar återfinns utanför Arlanda Flygplats och ett vägparti utanför Gävle. Mig veterligen så är det bara den i Gävle som är i drift för tillfället. Ni hittar hela infografiken om elvägar under "Läs mer". Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arlanda lanserar e-handel
Beställ hemma, hämta när du kommer till flygplatsen

Tycker man att det är stressigt att handla taxfree på flygplatsen så lanserar Arlanda nu ett e-handelsalternativ för detta. Det innebär i korthet att de som flyger utrikes från Arlanda handla taxfree i Arlandas ehandel och när man kommer till flygplatsen är det bara att hämta upp och betala det beställda. Det går att handla 30 dagar innan avresa och senast 72 timmar innan avresa. Beställningen är inte bindande. Beroende på var man ska resa så är det olika priser på varorna. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Från Stockholm till Helsingfors på under 30 minuter
Kan det här bli första, verkliga Hyperloop-sträckan?

Hyperloop har vi skrivit om flera gånger här på Feber men vart och när det första verkliga projektet blir av är fortfarande inte klart. Nu har bolaget tillsammans med ett antal partners tagit fram ett förslag som verkar mycket intressant, ett förslag där man skulle knyta ihop Stockholm med Helsingfors. Och allt där i mellan. Projektet kommer att bli dyrt, totalt runt 19 miljarder euro kommer det att kosta, men man räknar kallt med att få tillbaka de pengarna inom tio år med hjälp av biljettintäkter. Till det så kommer också de pengar som möjligheterna med projektet öppnar upp för. Om man kan förflytta sig så snabbt mellan regionen på svenska sidan och regionen på finska sidan ökar ju attraktionen för hela regionen. Tanken är som ni ser på kartan ovan inte bara att knyta ihop Stockholm med Helsingfors. Från Stockholm ska man kunna ta sig till Arlanda på tre minuter(!) och vill man hellre flyga Helsingfors är man där på 30 minuter. Bor man på Åland kan man välja att jobba i antingen Stockholm eller Helsingfors och vara där på kortare tid än det tar för mig att hitta parkeringsplats en dålig kväll. Mycket ska på plats för att det här projektet ska bli verklighet. Framförallt kommer det att ta tid. Men det hade minst sagt varit bra för regionen. Tumnagel
91.9°
+
Roger Åberg
0

Android börjar rekommendera appar beroende på var du är
För reseguider och annat

Android introducerar nu en ny funktion som man kallar för "Nearby" som ska försöka underlätta saker för användaren beroende på var den befinner sig. Bland annat kommer telefonen att kunna rekommendera appar beroende på var man befinner sig. Det innebär att man till exempel kanske blir rekommenderat en guideapp över Stockholm när man landar på Arlanda eller som det i det konkreta exemplet ovan rekommenderas United Airlines underhållningsapp när man väntar vid gaten. Nearby kommer även känna av om telefonen är i närheten av till exempel en Google Cast eller en Android Watch och om så är fallet så visas en genväg till inställningar för dessa direkt på låsskärmen. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arlanda drabbat av tekniska problem igen
Den här gången är det problem vid Luftfartsverket

Det går inte så bra just nu för flygtrafiken. Under eftermiddagen och kvällen har Arlanda åter igen drabbats av tekniska problem som medför en del förseningar. Den här gången handlar det om tekniska problem hos Luftfartsverket som inte ska vara relaterade till problemen som uppstod i helgen. Än så länge finns det ingen prognos för när problemen ska vara lösta. Men det är inte stopp i flygtrafiken utan vissa avgångar har drabbats av förseningar medan andra avgångar flyter på som de ska. Tumnagel
28.8°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida