m
2017

Hur bra var egentligen första R8:an?
En blivande klassiker? Eller redan en klassiker?

I går postade jag en artikel om hur det är att leva med en Audi R8 Spyder av senaste snitt. Men jag har en förkärlek för originalet, den med den lite tröttare V8:an. Men i den här bilen spelar det mindre roll, när motorn sitter precis vid öronen och skakar om hela bilen spelar 0-100-tider mindre roll. Känslan av mittmotor i magisk kombination med att fungera som bilen man kör till jobbet varje dag är rätt unik faktiskt. Doug DeMuro har fått tag på ett väldigt fint exemplar som i mina ögon är perfekt förutom automatlådan. Första generationens R8 ska nog vara manuell trots allt trots att jag nog tyckte annorlunda för i tiden. Hade jag haft en halv miljon över hade jag faktiskt köpt en. De ligger runt där på Blocket och de lär inte sjunka, om de inte är grovt vanvårdade. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Jag har fått leva med en Audi R8 Spyder
Känslan av att äga en supersportbil

Förra veckan fick jag loss en Audi R8 Spyder för test. Nu hade jag den alldeles för kort tid och på alldeles för långsamma gator, om man vill ha kvar körkortet, för att kunna testa supersportbilen på riktigt. Men jag hann testa en annan sida av den. Nämligen känslan att äga en sån här bil. R8 Spyder börjar på nätta 1,7 miljoner kronor. Audi har varit snälla och avrundat så man kan komma med jämna pengar. Som vanligt med Audi finns det alltid saker att lägga till. Största fälgarna kostar 30k extra, ratten 20k extra (sjukt!), laserljus 40k extra, skålade säten 45k extra, sportavgassystem 23k extra, dynamisk styrning 17k extra, backkamera 7,5k extra. Och så vidare. Slutpris, nästan 1,9 miljoner. Ouch. Prislappen gör att den här bilen är rejält ovanlig på Sveriges gator. Det är trots allt en rejält onödig bil som har plats för ganska precis två mindre matpåsar om man inte har med sig någonting alls. Det gör att den, trots sin camogröna färg, väcker uppmärksamhet oavsett vart man kör. Eller vart man än parkerar. Folk fotar och pekar så man får inte ha en dålig hårdag i den här. Inget problem för mig i och för sig. Tveksam hårväxt har sina fördelar. Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Finalisterna i World Car Of The Year 2017
Vinnarna utses i april

Innan vinnaren utses i World Car of the Year 2017 måste ju självklart finalisterna listas upp. Nu är detta klart och det är upp till en jury bestående av representanter från ett dussintals länder att bestämma vilka som går ut som segrare. Bilarna delas upp i sex stycken olika kategorier och en av dessa är ny - World Urban Car. I den får bara bilar som är mellan en och fyra meter delta. Förutom det ska modellerna vara säkra, rena, tysta, bekväma, flexibla, prisvärda och snälla mot förare, gående och cyklister. Vinnarna i varje kategori kommer att presenteras den 13 april under en särskild ceremoni på New York International Auto Show. Under "Läs mer" hittar ni de nominerade. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2016

I dag startar försäljningen av Audi R8 Spyder
Blir din för 1 700 000 kronor

Om du skulle råka ha 1,7 miljoner kronor till övers och känna suget efter en öppen bil med rejäl motor kanske Audi R8 Spyder är något för dig? I dag drar nämligen försäljningen av cabben igång och för pengarna får du en superbil med V10:a på 540 hästar som gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder med en toppfart på hela 318 km/h. Med andra ord tar du dig ganska snabbt ner till rivieran. Läs mer om bilen nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Nya Audi R8 Spyder är här
Bättre drag i motorn men mindre drag i håret

För ett tag sedan läckte både nya TT RS och nya R8 Spyder ut då någon fotat bägge bilarna på en tankstation. TT:en får vi vänta lite till på innan den är officiell men i dag drog Audi i alla fall av skynket på R8 Spyder. Bilen ser ut som väntat och får ett tygtak som man kan fälla bort för att släppa in lite av omgivningen. Precis som tidigare döljer sig detta tak under en stor lucka bakom sittbrunnen. Vikten på detta ligger på 44 kilo och man kan manövrera allt på 20 sekunder i upp till 50 km/h. Med taket på kan man också precis som tidigare hissa ner den lilla bakrutan för att få in lite mer motorljud i kupén. Vindskyddet bakom stolarna ska ha förbättrats och ser nu till att det blir mindre vinddrag än tidigare. Under locket där bak sitter den välbeprövade V10:an på 5,2 liter. Den har som tidigare ingen överladdning och lämnar i cabben 540 hästar och ett vrid på 540 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder, 0-200 på 11,8 och toppfarten anges till 318 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som kan växlas med paddlar bakom ratten och som skickar kraften till alla fyra hjulen. Förbrukningen ska enligt NEDC-körcykeln minskat med tio procent och detta tack vare cylinderdeaktivering som stänger av fem av de tio cylindrarna under låg belastning, det dubbla insprutningssystemet och frirullningsfunktionen. Siffrorna blir dock inte särskilt låga för det och förbrukningen anges till 1,17 liter per mil med ett utsläpp på 277 gram per kilometer. Torr väger bilen in på 1 612 kilo. R8 Spyder rullar på 19-tummare skodda med 245/35-däck fram, 295/35-däck bak. Bromsarna har åttakolvsok fram, fyrkolvsok bak. Keramiska bromsar finns som tillval. Bilen kommer till Sverige under sensommaren men ska gå att beställa "från i sommar". Vad man får betala får vi dock inte reda på för tillfället. Mer information hittar du i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2015
2014

Shmee150 har skaffat en ny Shmeemobile
Det blev en McLaren MP4-12C

Videobilbloggaren Shmee150 har skaffat ett nytt åk. Hans lila Audi R8 Spyder får alltså flytta på sig för nu ska det istället in en McLaren MP4-12C i garaget. Tims pappa hämtade för inte så längesen en Aston Martin V12 Vantage så det verkar som att familjen går tillbaka till brittiska vagnar. Grattis Tim till en fin bil! Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2013

Exalterad kvinna vinner Audi R8 Spyder
I programmet The Price is Right

Det något stökiga programmet The Price is Right med programledaren Drew Carey i spetsen delade nyligen ut en rekordvinst till en lycklig kvinna. Sheree Heil från Tacoma lyckades pricka rätt priser och tog sig till slut ändå fram till toppvinsten - en splitterny Audi R8 V8 Spyder. Förutom bilen vann Sheree även 10 000 dollar som hon kan lägga på bensin eller något annat kul. Tumnagel
64.9°
+
Bobby Green
0
2012
2011
2010

Audi R8 Spyder-presenning till bilen
För dig som inte har råd med den äkta varan

För ett tag sedan publicerade jag en artikel om Audis sköna klibbor man kunde sätta på garageporten. Nu har marknadsavdelningen varit igång igen och har nu tagit fram en skyddspresenning man trär över bilen, som ser ut som en R8 V10 Spyder. Audi hymlar inte direkt med att presenningen är tänkt till missnöjda Mercedes och BMW-ägare som tröttnat på sina bilar och istället vill ha en med fyra ringar i nosen. Och till alla andra som inte har råd med en själva såklart. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Imponerande ljusmålningar
Detaljerade dessutom

Marc Cameron och fotografen Mark Brown har "tillverkat" lite fler ljusmålningar och lagt till i deras kollektion. Bland bilderna, som alla föreställer bilar, finns Bugattis värsting SuperSport, Ferrari 458 Italia och Audi R8 Spyder. Är du sugen och vill ha ett alster på väggen hemma finns bilderna att köpa för 30 pund styck på länken nedan. Men vad är det för bil som visas på bilden? Den första som skriver rätt bil + modellnamn i kommentatorsfältet börjar jag följa på Twitter, alternativt lägger till på Facebook. Inget dåligt pris med andra ord. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida