m

Audi R8 är den perfekta halo-bilen
Det tycker åtminstone Doug DeMuro

Audi R8, som introducerades 2006, lyckades förändra Audis rykte världen över. Här diskuterar Doug DeMuro hur detta hände, och nämner också vissa halo-bilar som inte riktigt lyckades lika bra. På senare år har marknaden för bilar i Audi R8s klass förändrats och blivit tuffare, som följd av detta har försäljningen av modellen sjunkit. Detta är alltså en tillbakablick på hur revolutionerande bilen var, i marknadsföringssynpunkt åtminstone. En "halo car" eller halo-bil är en bil som sticker ut mot resten av en biltillverkares utbud. Anledningen varför många företag försökt sig på detta är för att kunna marknadsföra det absolut bästa man har att erbjuda. Utan att egentligen ha som mål att sälja i stora siffror. Tumnagel
37.9°
+
Hugo Engström
0
2020

Audi berättar lite mer om RS-versionen av e-tron GT
Verkar bli rätt köttig

Porsches Taycan har ett syskon hos Audi som heter e-tron GT och är, enligt mig, en riktigt snygg skapelse. Trots att den har i princip samma mått som Taycan känns den tightare. Den kommer nästa år och nu har man berättat lite mer om RS-versionen av bilen. Till vardags har bilen 598 hästar som kommer från två motorer, en på 238 hästar där fram och en på 455 hästar där bak. Men bilen kan också leverera 646 hästar med en overboost-funktion. Det är ungefär som en Taycan Turbo som har 680 hästar men mindre än Turbo S som har 761 hästar. Vridet ligger på 830 Nm. Alla dessa siffror levererar en 0-100 km/h-tid på mindre än 3,5 sekunder. Av någon anledning så har Taycan och e-tron GT olika batterilösningar. Taycan går att få med 79,2 kWh eller 93,4 kWh medan e-tron GT har 83,7 kWh. Men RS då, vad betyder det? Bilen kommer faktiskt att tillverkas jämsides med Audi R8 och ska ha lägre tyngdpunkt än R8. Förutom massa hästar och massor med vrid som vi börjar bli vana med i (vissa) elbilar så måste ju en Audi med RS leverera mer. Här har man lagt till bakhjulsstyrning, diffbromsar både fram och bak, aktiv luftfjädring med tre kammare och vill man stanna så finns det keramiska bromsar att använda. Jag har varit sugen på denna rätt länge nu och eftersom jag vet hur Audis andra RS-bilar levererar så blev jag inte mindre sugen nu. Prislappen för Sverige är inte satt ännu, men preliminärt pris för RS-versionen i Tyskland är 138.000 euro så det kommer inte att bli en billig bil. Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen
Har runt 3000 hästar

Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar framgångarna R8 LMS haft på Ringen
Presenterar R8 Green Hell Edition

Nürburgrings nordslinga kallas även för "Det gröna helvetet". För att hylla framgångarna man haft med racerbilen R8 LMS på sträckan rullar man nu ut specialversionen R8 Green Hell Edition som baseras på R8 Performance. Sedan 2012 har R8 LMS vunnit 24-timmars på Nürburgring fem gånger. Lanseringsfärgen för specialaren är mörkgrön men man kan även få den i Ibis White, Daytona Gray i Mythos Black. Till färgen får man backspeglar, sidokjolar och diffusor i svart, och matta detaljer på taket, frunken och a-stolparna. Fälgarna som mäter 20 tum är mattsvarta med röda inslag. Vidare har den några dekaler som avslöjar att det här minsann inte är en vanlig svenne-råtta och Alcantara-klädda skålade sportstolar. Sömmarna är blågröna och bilen har en speciell ratt och golvrattor. Maskineriet har lämnats orört vilket innebär att den 5,2 liter stora V10:an bjuder på 620 hästar. Till den sitter en sjustegad S tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 331 km/h. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 233.949 euro. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition tar sig en sväng på Nürburgring
Klockade 7:32.79

Sport Auto tog ut BMW M8 Competition på Nürburgring för att se vad den gick för och när man hade kört klart klockades tiden 7:32.79. Det gör bilen minst lika snabb som både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi R8 V10 Plus. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Är första Audi R8:an bättre än den senaste?
Carfection testar

2006 lanserade Audi sin första riktiga superbil - R8. En härlig kärra som man hade stoppat ned RS4:ans V8:a i, bakom sittbrunnen. Senare kom som ni säkert redan vet modellen även med V10:a och blev ännu mer lik sitt Lamborghini Gallardo-syskon. Många tycker dock att den första med vinkelåtta är den trevligaste, och här testar Carfection en sådan mot den allra senaste Råttan för att försöka avgöra vilken av dem som är bäst egentligen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2019

Doug DeMuro spanar in McLaren GT
Vill lite för mycket på samma gång

I maj presenterade McLaren den nya modellen GT som är just det - en GT-vagn. En bil du tar ut på längre turer och som lovar att du inte ska få träsmak efter bara några mil. Nu har Doug DeMuro fått pilla lite på en och enligt honom är modellen lite spretig - inte lika bekväm som en Mercedes-AMG GT S och inte lika rolig att köra som en Audi R8 V10. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Nu kan du få nya Audi R8 med bara bakhjulsdrift
Donut-alert!

Hösten 2017 presenterade Audi R8 V10 RWS och de där tre sista bokstäverna innebar att den endast drev på bakhjulen. Det var en specialversion som endast tillverkades i 999 exemplar. För ett år sedan rullade man ut faceliften av R8 men initialt var det då bara fyrhjulsdrift som gällde. Nu kommer en version som kallas för V10 RWD och den har som namnet avslöjar bara drivningen på bakhjulen. Till skillnad från föregångaren blir den här dock en permanent medlem i utbudet och alltså inget som bara finns i några få exemplar. Den skarpsynte kan urskilja versionen på frontsplittern, luftintagen fram och att luftutsläppen bak har blivit bredare. Motorn är samma beprövade V10:a på 5,2 liter som tidigare. Den ger här 540 hästar och 540 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en sjustegad S Tronic-automatlåda och 0-100 km/h ska för Coupé ta 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 320. Vågen säger 1595 kilo vilket gör denna version 65 kilo lättare än den fyrhjulsdrivna. Bakhjulsdriften erbjuds till både coupé- och cab-versionen och priset börjar på 144.000 euro respektive 157.000 euro. Lanseringen i Europa kommer att ske i början av nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Så här görs en Audi R8
I fabriken i Böllinger Höfe

Här får vi följa med till fabriken i Böllinger Höfe, Heilbronn, Tyskland, där man snickrar ihop Audi R8. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Audi visar racern R8 LMS GT2
Köp och lek med på bana

På Goodwood Festival of Speed som var i helgen passade Audi på att visa upp R8 LMS GT2. Det är en racerversion av modellen R8 som man ska tävla med i GT2-klassen från och med nästa år. V10:an på 5,2 liter har skruvats upp till 640 hästar och som vi kan se har bilen fått mängder av prylar som förbättrar aerodynamiken på alla möjliga vis. Torrvikten anges till 1350 kilo. Bara att köpa om du vill vara med och köra på track days eller liknande. Dock får du vara beredd på att skiljas från 338.000 euro för att bli ägare till en. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Hondas åkgräsklippare har slagit nytt rekord
Gör 0-160 km/h på 6,28 sekunder

Honda fortsätter att fila på sin galna åkgräsklippare och nu har man slagit ytterligare ett rekord. Efter lite fix gör bygget 0-160 km/h på 6,28 sekunder vilket är riktigt kvickt. Och detta har inte helt oväntat nu gjort den till världens snabbaste gräsklippare på sträckan. Den är också snabbare än en Audi R8, Aston Martin DBS Superleggera och Ferrari Portofino. Under skalet sitter en 200 hästar stark fyra på 999 kubik hämtad från CBR1000RR. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Fabian Oefner har "sprängt" en Audi R8
Firar att V10:an fyller tio år

Vi har tidigare visat fotografen Fabian Oefners foto-serie Disintegrating, senast i februari när vi fick se hur han fotat en Lamborghini Miura som "exploderat". Denna gång har han tillsammans med Audi "sprängt" en R8:a för att fira och hylla att V10:an i år fyller tio år. På länken nedan kan du köpa bilden som en plansch för 25 dollar. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Arcfox ECF - ännu en eldriven SUV
Designad av Walter de Silva

Kinesiska BAIC har ett märke under sig som man kallar för Arcfox och de ställer ut tre stycken bilar i Genève - ECF är en av dem. Det är en eldriven SUV som designats av Walter de Silva. Walter ligger bland annat bakom första generationen av Audi R8, Alfa Romeo 147 och tredje generationen av Volkswagen Scirocco. ECF har en hjulbas på 2,9 meter och under skalet finns alltså en elektrisk drivlina och ett batteripack som ska räcka för 60 mils körning. Den har också självkörning i nivå 3. Än så länge bara ett koncept och det återstår som vanligt att se vad det ska bli av den i framtiden. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar V10:an med specialversion av R8
Det här är Decennium

V10:an som Audi och Lamborghini använder är rätt så härlig. Nu vill Audi hylla motorn och man gör det genom den här specialversionen av modellen R8 som man kallar för R8 Decennium. Den erbjuds endast som coupé och 222 stycken kommer att byggas. Det man får för de 222.000 euros bilen kostar är en exklusiv Daytona Gray-lack, 20-tummare i matt brons och insugskåpor som matchar detta. Frontläppen, sidokjolarna och diffusorn är alla lackade i blanksvart. Luftintagen på sidorna och backspegelkåporna är i klarlackad kolfiber. Insidan går i svart och har förutom diamantstygn på stolarna även här inslag av kolfiber. Sen är även hela bilen fylld med Decennium-plaketter så att du inte glömmer av att du sitter i en specialare. Bilen utgår från den vassaste R8:an som erbjuds vilket innebär att V10:an som är på 5,2 liter lämnar 620 hästar och 580 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,1 sekunder. Toppfarten ligger på 331 km/h. De första kunderna ska få sina bilar nu i vår. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Här är förra årets populäraste bilar på Blocket
Billiga bilar går snabbare att sälja

30 miljarder kronor. Så mycket är begagnatmarknaden för bilar värd, bara på Blocket. Mest sökta bilmärket är ganska väntat Volvo följt av Volkswagen, BMW och Audi. Men sedan händer det saker, för Chevrolet har åkt upp från en tiondeplats till en femteplats. På sjätte plats hittar vi Saab, bilen som inte går att köpa ny. I det riktigt billiga segmentet av bilar hittar vi Skoda Pick-up, Toyota Carina och Hyundai Atos. Billiga bilar går snabbt på blocket, över 50 procent av de här tre modellerna såldes på mindre än en vecka. I prisklassen 10-19.000 kronor regerar Volvo 740, 760, 940 och 960 tillsammans med Chevrolet S10. Även här försvinner mer än hälften inom en vecka. I prisklassen mellan 20-100.000 kronor är Audi A2 en favorit, en klassiker som var före sin tid. Bra val! Mellan 100-200.000 kronor är det Volvo och Chevrolet som gäller igen, men här är det XC90, XC70 och Impala som är hetast. Men här tar det lite längre tid att sälja, drygt en tredjedel av bilarna är sålda efter en vecka. När man kommer till bilar som går för mellan 200.000 och halvmiljonen sticker Jeep Wrangler ut. 39 procent av bilarna som läggs ut försvinner inom en vecka, vilket är betydligt fler än för tvåan Audi A7 där 31 procent är borta inom en vecka. Har du en bil över halvmiljonen får du räkna med att det tar tid. Populärast här är Tesla Model S där 26 procent är borta efter en vecka. Merca G-klass är två med 21 procent och sedan finns fina klassiker som Audi R8, Porsche 911/Cayman och Nissan GT-R där 18 procent är borta efter en vecka. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Ingen V6:a i Audi R8
V10:a är bästa alternativet för modellen

När Audi introducerade modellen R8 gick den att få med V8:a. Sen kom V10:an man delar med Lamborghini och efter ett tag fasades V8-alternativet ut. 2016 började det dock snackas om att bilen även skulle erbjudas med V6:a, men så kommer det inte att bli. V10:a är den bästa motorn för bilen och vi kommer att hålla oss till den säger projektledaren Björn Friedrich. Så nu vet vi det och slipper ligga sömnlösa mer. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Hispano-Suiza gör comeback - igen
Ställer ut ny elbil i Genève

1904 grundades den spansk-fransk-schweiziska biltillverkaren Hispano-Suiza. 1968 lade man ner verksamheten men 2000 väcktes namnet till liv igen. 2010 presenterade man faktiskt också en bil baserad på Audi R8:a och den kostade hela 700.000 euro. Nu är det dags för en nyhet igen, och denna gång handlar det om en sportbil som går på el. Nästa vår ska den ställas ut på bilmässan i Genève och bilden är en första teaser för vad som komma skall. Några uppgifter kring den har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Audis uppdaterade R8 är här
Vassare utseende och vassare motor

Det verkar inte som att Audi kunde hålla sig efter gårdagens teaserbild på uppdaterade R8. Nu har man presenterat den officiellt och det som skiljer förutom lite designförändringar är att V10:an har fått ännu mer kraft. Bilen kommer precis som tidigare i både cabriolet och coupé-utförande och försäljningen ska dra igång i början av nästa år. Det jag gillar mest är hyllningen till Ur-quattro i form av de tre små luftintagen under huven framtill. De har ingen effekt här i och för sig, men en snygg detalj är det allt. Front, kjolar och bakspoiler är alla nya och temat är som vi kan se mer aggressivt än tidigare. Baktill löper ett nytt stort grillgaller som exponerar delar av avgassystemet. Det finns även en ny motorkåpa i tre delar som går att få i plast eller kolfiber. Tre stycken olika exteriöra paket erbjuds som alla bjuder på smådetaljer runt hela bilen. Två nya lackalternativ erbjuds också - Kemora Gray och Ascari Blue. Insidan får också lite nya färger, stygn och materialval. Fjädringen ska ha uppdaterats för att bjuda på ännu bättre stabilitet och precision. Även servostyrningen har förfinats. Electronic Stabilization Control-systemet har vässats vilket bland annat innebär att man har kunnat korta bromssträckan från 100 km/h till stillastående med 1,5 meter. Stoppsträckan om man kör 200 km/h till stillastående har kapats med fem meter. V10:an som sitter där bak bjuder nu i sitt "klenaste" utförande på 570 hästar och 550 newtonmeter vilket är en ökning på 30 hästar och tio newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 324 km/h. Vill man ha ännu mer kraft väljer man Performance-versionen som ger hela 620 hästar och 580 newtonmeter. Här handlar ökningen om tio extra hästar och 20 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska med denna gå på 3,1 sekunder och toppfarten ligger på 331 km/h. Vad nyheterna kommer att kosta framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Audi R8:s nya ansikte
Faceliften är snart här

Andra generationen av Audis modell R8 väntas visas upp innan året är slut eller tidigt i början av nästa år. Nu får vi ta del av en första teaserbild som visar bilens uppdaterade ansikte. Det man ser är att grillen har blivit ännu bredare och att luftintagen har blivit större. Tidigare spionbilder visar att även kjolarna kommer att biffas till lite. Nyhetssajter på nätet säger även att strålkastarna har gjorts om lite men jag kan inte se någon skillnad. Audi lär droppa fler teaserbilder innan premiären är ett faktum. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Ytterligare en specialversion av Audi R8
Competition har allt Audi Sport erbjuder

I somras presenterade Audi en specialversion av R8 och nu är det dags igen. Den här kallar man för R8 V10 Plus Coupe Competition och det ska vara den mest "prestandaorienterade" R8:an någonsin. Endast tio stycken exemplar kommer erbjudas på den amerikanska marknaden, om bilen även kommer att säljas någon annanstans är oklart för tillfället. Varje är fullproppat med allt Audi Sport erbjuder till bilen. Det innebär mängder av extra kolfiberdetaljer som bland annat hjälper till med downforcen. I 150 km/h menar Audi att den här har dubbelt så mycket jämfört med standardversionen. Fälgarna är inspirerade av de som sitter på R8 GT4 och de ska vara tolv kilo lättare än de vanliga. V10:an på 5,2 liter ger 610 hästar och 559 newtonmeter i vrid. På prislappen står det 238.600 dollar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Det var en racerbil under Audis skynke
Nya R8 LMS visar upp sig

Det som gömde sig under skynket på bilden Audi tidigare skickat ut var en R8:a, det var inte oklart. Vad det var för R8:a var vi dock inte helt säkra på, även om det lutade åt en ny racerbil. Och visst var det så! Här är nya R8 LMS som man kommer att tävla med i GT3. Bilen har uppdaterats på alla punkter och gjorts ännu mera aerodynamisk samtidigt som den har fått bättre bromskylning. Maskinen är oförändrad vilket innebär en V10:a på 5,2 liter utan överladdning som ger upp till 585 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexstegad sekventiell växellåda. Jämfört med föregångaren är den här bilen 25 kilo lättare. Skulle du vilja ha en själv och rejsa med får du slanta upp 398.000 euro innan skatt. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida